Stoommachine

Slip excentriek

Inderdaad, een slip excentriek is wat er bedoeld wordt. Hoe ze dan het vliegwiel door de compressie hebben getrokken is me echter niet duidelijk.

Na het nodige afstellen en uitproberen is het resultaat in de video te zien.

Compressor stond ingesteld op 7.5 bar en liep terug naar 6 bar.
Heb dus besloten om deze machine niet in te gaan zetten in een toekomstige boot.

Timo

Laatst bewerkt door een moderator:
Heb je nog ergens een stuk materiaal liggen waarmee je en groter en zwaarder vliegwiel zou kunnen maken ?

Ik durf te wedden dat met meer massa in het vliegwiel deze machine een stuk langzamer en mooier zou kunnen lopen.

Na het nodige afstellen en uitproberen is het resultaat in de video te zien.
Compressor stond ingesteld op 7.5 bar en liep terug naar 6 bar.
Heb dus besloten om deze machine niet in te gaan zetten in een toekomstige boot.

Krijgt die ouwe l*l weer gelijk, de beste stuurlui blijken toch aan de kant / zijlijn te staan.

Het werd wel weer eens tijd om weer is wat te gaan maken.
Via Grabcad heb ik een 3d model van een 2 cilinder stoommachine kunnen bemachtigen.
Deze is gemodeleerd aan de hand van een tekeningenset van een fransoos.
Deze heeft een boring en slag van 13 mm. Deze ben ik nu aan het opschalen met een factor 1.5. De stuart D10 heeft vergelijkbare afmetingen.

full

De cilinder bestaat uit een aantal onderdelen die moeten worden gefabriceerd. Ben begonnen met de cilindermantel.

full

full

full

full

En zo met het er uitzien nadat het gesoldeerd en bewerkt is.

full

Timo

Gisteren wat materiaal ingeslagen om weer wat te kunnen draaien.

Afsteken van de flenzennadat deze excentrisch zijn gedraaid m.b.v. de vierklauw.

full

full

Jong geleerd oud gedaan.
Mijn Zoon kan de klus wel aan. (verzinsel van mijn zoon).

full

Onderdelen zijn klaar om hardgesoldeerd te worden. Nou weet ik niet zeker of het in 1 opstelling gesoldeerd kan worden of in 2 of 3 stappen ? Wat is jullie gevoel hierbij ?

Timo

full

Als de onderdelen niet kunnen gaan "drijven" op vloeimiddel of soldeer, dan zou ik het in één keer doen.

Je hebt toch geen perspassing gemaakt hè?
Er moet wel een naadje zijn waar het soldeer tussen naar binnen kan trekken.

Voor hardsolderen heb je wel een goede brander nodig denk ik
Want het is nog al een klomp koper hoor
mvg
Frederik
ps
De onder en bovenkant cylinder had ik een pers passing van gemaakt
Maar wie ben ik he

Alle onderdelen hebben ~0.1 mm ruimte. Heb al eerder enkele onderdelen aan elkaar gesoldeerd met behulp van een dakbrander op propaan. Ga morgen een aantal vuurvaste stenen halen en zal dan het in 1 keer solderen.
Aan een perspassing heb ik niet gedacht.

Persoonlijk zou ik zacht solderen met een paar procenten zilver in gebruiken.
Door het groot raakvlak kunnen de stukken geen kant uit en veel warmer dan pakweg 120° zal die cilinder tijdens het stomen nooit worden.
Het scheelt je een hoop opkuiswerk. Zelfs als je de gelaste cilinder in het zuur legt.
Als ik zo iets dergelijks wil hardsloderen zorg ik er voor dat (waar mogelijk ) het stuk boven de maat is.Na het lassen bewerk ik dan tot op de juiste afmetingen. B.v.b. de boring , pasvlakken en spiegel.

Dirk

Vanmiddag de cilinders gesoldeerd. In combinatie met de vuurvaste stenen was het een peulenschil om het op temperatuur te krijgen.
Het lastige was de hoeveelheid zilver te doseren.
Denk dat 1 cilinder nog wel na gesoldeerd moet worden omdat tussen de mantel en de achterplaat te weinig soldeer zit.
De cilinders hebben een uurtje in de accuzuur gelegen.
Daarna waren de makkelijk bereikbare plekken eenvoudig schoon te krijgen.

@Dirk, De cilinderkop is overmaats gemaakt. Waar is tin met enkele delen zilver te verkrijgen ?

full

full

full

Inderdaad , resist 2. Smelttemperatuur is iets hoger dan gewone solduur.
Rutten , een kleine opmerking. Als je hardsoldeerd plaats je onderdelen dan niet rechtstreeks op de vuurvaste stenen. Neem een staafje rvs van 10cm lang, plooi hem dubbel en leg daar je te lassen stuk op.
Zo vermijd je te veel warmteoverdracht naar je stenen en wordt is stuk gelijkmatig warm.
Ook lijkt je zilverstaaf nogal dik voor die cilinder , daardoor is het moeilijker te doseren.

Dirk

Back