Stoommachine

A - je hebt een ketel nodig met zeg zo'n 6 bar continue druk wat opzich al een hele opgave is.
B - je moet het machientje wel aan de praat houden, wat opzich ook al weer een prestatie gaat worden.
C - je moet een constate aanvoer van koud water hebben om de condensor aan de praat te houden voor je onderdruk, wat niet gaat lukken omdat de ketel geen constante druk geeft.

D.Als je bedenkt dat waar ik heb gewerkt men mainframes van een huiskamer zo groot heeft staan voor zo'n proces, dan zou ik toch wel eens willen weten hoe groot die sloep gaat worden.

Waarmee ik maar wil zeggen dat je niet iemand hoop moet geven op iets wat niet haalbaar is.

A. Dat er lucht van 6 bar nodig is, betekent nog niet dat stoom van die druk ook noodzakelijk is.
B. Hoezo prestatie, je bromfiets motor draait toch ook totdat je die stil zet?
C. wat een onzin.
Voor een injectie condensor hoef je alleen maar de buitenboord kraan te openen zodra de machine gaat draaien.
Je moet wel zorgen dat je natte luchtpomp het kan bijhouden.
D.Totaal niet interessant wat je allemaal gedaan hebt (zonder overal).

Het gaat hier om iemand die heel enthousiast een machine gemaakt heeft en nu tegen wat hobbels stoot.

Gewoon maar blèren dat het niets wordt is dan wel erg lomp.
Ook jij had een verstelbare schroef kunnen voorstellen om het stilzetten en daarna niet meer kunnen opstarten van de machine te voorkomen.

Een ketelregeling met een continu draaiende machine is veel makkelijker dan bij een af en toe stilstaande machine.

Mijn ketelbesturing zit in een PIC, als ik die zou uitwerken hoeft die niet groter te zijn dan een standaard ontvanger.

Hou nu eens op met stemming maken, dit is nu al het zoveelste draadje waarin je alleen maar loopt te schoppen.

Liever geen Delrin gebruiken

Ik sluit mij aan bij Harm, Roel en Wiggie. Gebruik liever geen Delrin.

Delrin (merknaam voor POM ofwel poly oxi methyleen) lijkt wat eigenschappen betreft sterk op nylon (poly amide). Het neemt alleen veel minder water op (0,2%) dan Nylon (3,5% tot zelfs 9% bij onderdompeling) Delrin zwelt hierdoor in deze omstandigheden veel minder op.

Delrin is bij 20 C goed slagvast en heeft goede glij-eigenschappen, maar is inderdaad niet echt lang bestand tegen de 135 C die bij 3 bar stoomdruk al optreden.

Ik zou bij kunststof voor Teflon (PTFE) kiezen, dit materiaal is echter minder drukvast (zachter) dan Delrin je moet je zuigerveren dus goed construeren (breed en hoog genoeg nemen). Het neemt echter geen water op, kan tot 260 C zonder problemen verdragen, heeft een lage uitzettingscoëfficiënt en uitstekende glij-eigenschappen.

Laatst bewerkt:
Vacuumcondensor

Hallo Timo,

Ik heb helaas geen tekeningen van een vacuümcondensor, misschien anderen wel.

Je kunt misschien eens overwegen een gebruikte, kleine vacuümpomp aan te schaffen met een vacuümmeter. Dit zolang je nog geen stoom of ketel hebt om vacuum via een condensor te maken. Installateurs gebruiken deze om airco's aan te leggen. Ze kosten nieuw iets van EUR 200,-. Via ebay of marktplaats worden ze soms voor een fractie hiervan in gebruikte staat aangeboden.

Je kunt dan zelf bepalen wat de invloed is van dit vacuüm aan de uitlaatpoorten en de machine op veel lagere (lucht)druk laten lopen. Werkt dit goed, dan kun je verder met het bouwen van een ketel en een vacuümcondensor. In het ergste geval zet je de vacuümpomp weer op marktplaats.

@Baggerman
Harm, tot mijn spijt moet ik bekennen dat ik ook nog niet aan een verstelbare schroef had gedacht. Het leuke aan problemen is deze samen op te lossen.

Dat ik nu zuigerveren van Delrin heb gemaakt is alleen maar omdat ik een stukje van een collega kreeg om het zwaar lopen te verhelpen.

@Harm, ik Heb vorige week dat stukje van jou over de zuigerveren gevonden en heb gelijk bij Altero een prijsopgave gevraagd voor Peek en Teflon van rond 30 en 250 mm lang. Dit was prijzig, dus daar zag ik maar van af.

Heb zojuist in het handboek van model stoommachines het verhaal van de condensor gelezen en het muntje begint langzaam te vallen. Ga de komende tijd wat tekeningen maken om te zien hoe het een en ander er uit gaat zien.

@william, wat jij laat zien bij wat je de afgelopen jaar gemaakt hebt heeft me geinspireerd om hier ook wat mee te gaan doen. De ketel heb ik zo uitgevoerd dat de uitlaat buiten de ketel op de vlampijp kan worden gesoldeerd. Bij de Maccsteam gebeurd dat in de ketel. En dat lijkt mij een lastige constructie. Zit bij jouw ketel nog een schot tussen de overdrukventiel en de uitlaat ?

Bedankt allemaal voor jullie bijdrage en blijft dat ook doen.

PEEK of Teflon

Ik zoek dit soort materialen altijd op de Duitse Ebay (ebay.de). Veel goedkoper en ruimer verkrijgbaar. Teflon zou niet zo heel duur mogen zijn.

PEEK is wel duurder. Het is echter goed temperatuurbestand, heeft goede glij-eigenschappen en is veel drukvaster (harder) dan Teflon. Het is ook veel makkelijker nauwkeurig te bewerken. Het kent wel weer iets vochtopname (0,5%) en zal dus iets gaan zwellen in de stoomcilinder (rekening mee houden). Hoe goed bestand het is tegen stoomolie, weet ik niet. Teflon is zeer goed bestand tegen de chemische inwerking van allerlei olie en smeermiddelen.

Ik heb nog wel een leuk condensortje over, doe maar een bod.
Lengte 100 mm doorsnede 40mm

condensor1.jpg

condensor3.jpg

condensor4.jpg

condensor5.jpg

condensor6.jpg

Beste Rutten,
Bij de maccsteam ketel zit er inderdaad nog schot tussen de schoorsteen en het overdrukventiel. De achterste 3 cm van de ketel bevat geen water maar dient er voor om de verbrandingsgassen naar de schoorsteen te leiden en bevat de oververhitter. Een foto ervan maken is lastig omdat het gat van de schoorsteen niet zo groot is helaas. Maar ik denk dat je me wel begrijpt.
En nog bedankt voor het compliment trouwens. :)

Op de laatste foto komt de schoorsteen, dus de rookgassen gaan twee keer door de ketel.
Bij de eerste foto komt een koperenspiraal waar de stoom "over verhit" wordt.
Deze ketel heeft een inhoud van 2 liter, doosnede 125mm

Heb nog wel wat afsteltijd nodig. Loopt nog niet zoals ik het wil.
Eerst maar een hulpstukje maken zodat de bovenzijde van de schuif betrouwbaar op te meten is vanaf het bovenvlak.

Timo

Dubbelwerkende gelijkstroom stoommachine

Hallo Timo,

Hij is vaker gebouwd in verschillende schalen. Dat ie op lucht wel goed kan draaien bewijst de volgende video:

[URL="
Cylinder Marine Steam Engine - YouTube[/URL]

Veel succes met het verder afstellen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Loopt mooi inderdaad. Het lijkt me dezelfde machine trouwens. In ieder geval vanaf dezelfde tekeningen gebouwd. En ook goed gepolijst zeg!
Er is in ieder geval hoop Timo ;)

Als stoomman vind ik dit geen mooi geluid.
Het is net een verbrandingsmotor.
Ook hier blijkt dat hij (op lucht) niet langzaam kan draaien.
Wat doet zoiets op stoom?
Mooi gepoetst is het wel.

Geluid verbrandingsmotor

Ach, wat is geen mooi geluid. Met een knalpijp eraan heb je een Harley, met een condensor een stoommachine.

Er hoort nog een verhaal bij deze machine. Ik kan hier echter op internet niets meer over terugvinden. Hij schijnt niet alleen als model gebouwd te zijn, maar ook in een echte sloep te hebben gevaren. Hierbij werd een meenemer met aanslag halverwege op de schuifexcenters toegepast. Na dichtdraaien van de stoomregulateur, kon men het vliegwiel met de hand de andere kant opdraaien, waarna de schuiven in de stand voor achteruit varen stonden (zal wel de nodige moeite hebben gekost). Stoom erop, slinger aan het vliegwiel en achteruit varen maar.

Harm, kun je je voorstellen wat een lawaai dit geweest moet zijn bij manoeuvreren in een sluis met die open uitlaatpoorten. Ik zeg prachtig, maar ik heb altijd een zwak gehad voor wat bijzondere techniek. Iedereen heeft natuurlijk recht op zijn eigen mening.

Ik tel zo'n 40 ploppen per 5 seconden, ofwel 20 x 12 = 240 rpm. Lijkt me voor stationair draaien toch niet zo'n groot probleem?

Als stoomman vind ik dit geen mooi geluid.

Zullen we er dan klassiek stoomman van maken Harm?
Het is anders, maar nog steeds stoom toch?

Ik vindt het geluid nog steeds kracht uitstralen, dat wat je bij stoom ook zo ervaart (althans, ik dan).

Hierbij werd een meenemer met aanslag halverwege op de schuifexcenters toegepast.

Een slip excentriek?
Heb ik in een model clyde puffer zien staan.
Die man had een kleine elektromotor om de eerste omwenteling te geven, voordat de stoom machine verder het werk overnam.

Herrie in de sluis ken ik, ik hoor nog de telegraaf bellen van vol vooruit/vol achteruit/vol vooruit en zo verder.
Tot we aan de andere kant tegen de muur lagen.
Heb me te pletter staan zweten aan die kar.
Kustvaardermeerlijn was van de jachies bolder in de sluismuur geslipt (die zijn goed voor veters met een dikte van max 15 mm. een touw van 6 cm dik schiet daar zo vanaf.
En in een kolk met allemaal tupperware rondom is het krap manoeuvreren met een 1 op 1 clyde puffer.

Stoomsleepboot de Hugo had ook de afgewerkte stoom door de schoorsteen, was een heel apart geluid.

Back