Stoommachine

Dat is inderdaad een smeertoestel. De hete stoom komt in de met olie gevulde ruimte waardoor de olie meegenomen wordt in met de stoom naar de machine. De stoom condenseert in de olieruimte en zakt naar beneden waardoor de olie naar boven komt. Dit gaat zo door totdat alle olie op is. De schroef aan de onderkant gebruik je om het water af te tappen.

Het ziet er allemaal weer strak uit maar ik heb wel een tip. Je gebruikt nu een stopbus met madeschroef om de bakschuif te borgen op de geleidestang. Ik zou daar schroefdraad voor gebruiken om dat de stopbus waarschijnlijk los komt te zitten door het bewegen straks. Ik zoek er even een plaatje bij.

dscf5792.jpg

Op het plaatje dat ik vanaf het forum onderstoom heb kun je een bakschuif zien waar niet een stopbus maar een plaatje met schroefdraad de positie van de bakschuif borgt. Het voordeel is dat je eventueel van buiten af de slag van de bakschuif kan veranderen door een of een halve slag in of uit te draaien.
Ook kan de bakschuif absoluut niet verplaatsen op de geleidestang.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk is zo.

De breedte van de uitlaat poort heeft geen enkele invloed op de timing van de uitlaat!
Enkel de inlaatpoorten en de "holte" in de bakschuif zijn verantwoordelijk voor de uitlaat timing.
Dirk

Is die van jou Norwin? Wist ik niet. Ik heb het voorbeeld van het onderstoomforum geplukt na een zoektocht op Google op het woord bakschuif. Sorry dat ik mijn bronvermelding niet juist heb gezet.

Oh dat geeft niet hoor.
Ik moest twee keer kijken, in eerste instantie dacht ik.
Dat plaatje heb ik eerder gezien8)
Groeten Norwin

Bij verschillende stoomaandrijvingen heb ik voor de inlaat kanaal een potje gezien waarvan ik vermoed dat daar de smeerolie inzit. Is de werkingsprincipe dat de hete stoom een olie nevel meeneemt ? Wat doet de stelschroef aan de onderzijde ?

p1160266j.jpg

Dit smeertoestel zat eerst op mijn Regnermachine. Werkte prima, alleen... De aftapkraan (onderste stelschroefje) was erg moeilijk te bereiken als de ketel heet was.
Dat onderste schroefje dient ervoor om het gecondenseerde water (ex-stoom) wat in het smeertoestel achterblijft af te tappen.

Is ondertussen vervangen door dit type:
image.php

(Tekening van Modelbouwatelier Apeldoorn)
Meer nuttige stoominfo op:
Modelbouw Atelier Apeldoorn - Het juiste adres voor modelbouwers van stoommachines, Live-steam locomotieven, stoomschepen en historische houten schepen

Meenemer van de schuif aangepast. voelt beter aan. Bedankt voor de tip.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er goed uit maar heb je er ook voor gezorgd dat de meenemer niet mee kan draaien? anders verlies je je instelling tijdens het draaien.

De meenemer heeft een platte kant die op de schuif ligt. Tussen schuif en meenemer zit een "kier" van ~0.3 mm als deze is gemonteerd op de spiegel.

Ben nu bezig met het vervaardigen van onderdelen voor de kolom.
Als eerste een cilindrisch deel, waar straks de kruisslede (noem je dat zo ?) in komt te glijden.
Omdat ik geen boorbeitel heb voor deze bewerking heb ik er een gemaakt van zilverstaal rond 10.
Na het aanbrengen van wat vlakke kanten is deze roodgestookt en in het water afgekoeld. Daarna is er een snijkant aangeslepen.

full

Diverse onderdelen klaar om straks tot 1 deel te worden gesoldeerd.

full

Nu bezig met de afronding voor in de ondersteuning.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er allemaal keurig uit Timo. Bij de machines die ik heb gebouwd heb ik steeds na het solderen de definitieve binnenmaat uitgedraaid omdat ik bang was voor vervorming door het solderen. Heb jij de ervaring dat de maat goed blijft ?

Groeten, Jan.

Ziet er goed uit Timo. Ik gebruik nog wel eens een 1 snijder als boorbeitel.
Maar jouw oplossing werkt ook goed zo te zien.

Bedankt.

@Jan, Ik weet niet of de het onderdeel cilindrisch blijft na het zachtsolderen. Heb deze nu op 15 mm gedraaid.
Was van plan om na het solderen, deze kolom op een doorn op de draaibank te plaatsen. En dan de voet af te draaien.
Zodat ik zeker ben dat het haaks is.
Mocht het nodig zijn dan is er nog wel ruimte om daarna het gat te vergroten.

@Wiggie, Wat versta jij onder een 1 snijder ? de boorbeitel is toch ook een 1 snijder ?

Frederik,

Die heb ik inderdaad ook voor mijn kotterkop. Enkel is de lengte te kort. en de diamater te groot om mee te starten. De grootste boor die ik heb is 10 mm
De beitel heeft een minimale lengte van 55 nodig.

Groet,

Timo

Dit zijn niet mijn 1 snijders maar ik heb even een plaatje geleend van het internet

image2244.jpg

Laatst bewerkt:
Back