Stoommachine

Als de zuiger helemaal boven staat
dan staat de schuif nog niet volledig open. Zie foto.

Zowel geheel bovenin als geheel onderin moet de schuif onder EN boven dicht zijn.
Afhankelijk van de draairichting staat hij dan dicht (einde van de slag) of snijdend (begin van de slag, ik neem aan dat dit soort simpele machines geen vooropening heeft).

Zowel geheel bovenin als geheel onderin moet de schuif onder EN boven dicht zijn.
Afhankelijk van de draairichting staat hij dan dicht (einde van de slag) of snijdend (begin van de slag, ik neem aan dat dit soort simpele machines geen vooropening heeft).

Hij heeft volgens mij Bosschuiven gemaakt
En dat is heeeeeeel moeilijk afstellen hoor
mvg
Frederik

Bosschuiven
moeilijk afstellen

Niets moeilijker dan de bakschuif, je hebt alleen geen zicht erop, maar met een schuifmaat kan je alles meten.

Als je wat gemaakt hebt weet je de afmetingen.(tekening)
Dan weet je wat de slag is van het excentriek en je weet de lengte van de schuif en de plaats van de poorten.
Dan kan je het gewoon uitvinden door te beredeneren en te middelen.
Als je echter zomaar wat bedacht hebt zonder tekening dan gaat het nooit werken.

Harm,

Bedankt voor je support. Vanochtend de positie van de schuiven nagemeten. Deze stonden niet goed afgesteld. Nadat dat was afgesteld liep de machine nog niet. Vervolgens de schuiven snijdend gezet en de machine liep. Zal straks een filmpje maken en deze uploaden.

Groet,

Timo

Harm,

Bedankt voor je support. Vanochtend de positie van de schuiven nagemeten. Deze stonden niet goed afgesteld. Nadat dat was afgesteld liep de machine nog niet. Vervolgens de schuiven snijdend gezet en de machine liep. Zal straks een filmpje maken en deze uploaden.

Groet,

Timo

Ook op stoom ???????????????
mvg
Frederik

@frederik,

Stoom is nu nog niet aan de orde. Het volgende project is inderdaad het bouwen van een stoomketel. Ben me hier over aan het inlezen. Heb van de week het boek "handboek model stoommachines" binnen gekregen. Ben van plan om een ketel ala die van Wiggie te gaan bouwen. Wil een brander van Maccsteam aanschaffen. Het besef is er ook om de ketel te laten keuren.

hieronder de link van het korte filmpje.

Timo

3FlCRIW9JsE[/media] - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator:
Dubbelwerkende gelijkstroom stoommachine

Hallo Timo,

Een mooi machientje en zeker een mooi stuk werk om trots op te zijn. Ik ken de originele tekeningen uit 1953. Bij dubbelwerkende gelijkstroom stoommachines zie je vaak kleppen aan de inlaat, maar in dit ontwerp zijn dat schuiven, die inderdaad moeilijk af te stellen zijn.

De uitlaat zijn de drie boringen in het midden van de cilinder. Het grote voordeel van deze machines is dat er maar kort stoom in de bovenste slag (vlak voorbij het dode punt) geïnjecteerd wordt, wat dan expandeert tot het midden van de cilinder, waarna de uitlaatpoorten in de zuigerwand vrij komen. Dit hoor je ook als de machine met vrije uitlaatpoorten loopt. Ze veroorzaken net als 2-takt motoren dan een prachtig ploppend geluid.

Deze machines kunnen zeer zuinig met stoom om gaan. De inlaatpoort gaat maar even open in de bovenste slag vlak voorbij het dode punt. De geëxpandeerde en hierna sterk afgekoelde stoom hoeft niet door dezelfde poort de cilinder te verlaten als de binnenkomende stoom. Dit geeft ook veel minder problemen met condensatie. Ze schijnen net zo zuinig afgesteld te kunnen worden als een triple bij hetzelfde vermogen.

Stork heeft in het verleden veel van deze machines gebouwd voor gemalen, aandrijvingen voor fabrieken en kleine energiecentrales. Ze werden dan wel vaak liggend uitgevoerd en met nokken en kleppen. Laatst bij het opstarten van het Wouda gemaal zag ik (helaas op televisie), volgens mij ook zo'n liggende dubbelwerkende gelijkstroom stoommachine.

Je hebt een prachtig stuk werk geleverd. Het afstellen zal je wel lukken, je hoeft alleen de inlaten af te stellen. Beslist geen stoom geven voor het dode punt en hierna inderdaad alleen even kort snijden. Deze machines lopen op expansie. De gemaakte fout lijkt mij dat de inlaatstoom te vroeg getimed is geweest en/of dat de stoominjectie te lang heeft geduurd. Even wat verder experimenteren met het juiste moment van injectie.

Heb je overigens tekeningen gemaakt van dit werk? De originelen waren in inches en het betrof een veel grotere machine.

Succes,

Mooi resultaat,
Ik heb die gelijkstroom machines nog niet eerder gezien (alleen in stoffige boeken).

Heb hier nog een bijdrage voor de keur discussie, want die loopt al een hele tijd.
Hee Harm,

grappig he die PED regelgeving...

Ik heb zelf een ketel <2 liter >3 bar (6 bar) en ben dus vrij om te doen wat ik wil volgens de PED.
Echter op evenementen (van stoomgroepen) moet ik papieren laten zien ????

Ik ben dus een beetje klaar met modellen die op meer dan 3 bar werken (locomotieven, vrachtwagens die mij voort kunnen trekken).

Ik ga terug naar kleiner spul en laat het grote voor wat het is.

Doe er je voordeel mee.
Mocht je geheel niets van ketels weten en toch willen zelfbouwen, bezoek eens een stoomclub en laat je voorlichten.

Hallo Timo,

Loopt jouw machine nu al goed op 2 tot 3 bar? Dan kun je misschien ook een bouwpakket van een ketel aanschaffen. Er zijn er genoeg: Maccsteam, PM Research, Stuart, etc. Dit zijn dan in ieder geval veilige ontwerpen die ook na meermaals gebruik weinig problemen zullen geven. Zelf ontwerpen is natuurlijk leuk, maar je kunt snel een fout maken. Niet alleen op gebied van constructie, drukvastheid en sterkte (ook bij hogere temperaturen), maar ook op gebied van materiaalkeuze en corrosiebestendigheid. Je zult niet de eerste zijn die er bij gebruik van demiwater achter komt dat op kritische plaatsen materiaal is weggevreten of verzwakt. Harm waarschuwt vaker voor de gevaren hiervan, net als Frederik overigens, en ze hebben geen ongelijk.

Ik wil nog een opmerking maken over jouw machine en de door jou al opgemerkte compressie. Ik wil je aanraden om een vacuümcondensor te gaan bouwen.

De vrije, open uitlaatpoorten hebben namelijk een nadeel. Buitenlucht wordt aangezogen nadat de stoom door de uitlaatpoorten is uitgestroomd en de zuiger zijn slag vervolgt. Een deel wordt bij de teruggaande slag weer uitgeperst, maar nadat de zuiger de uitlaatpoorten in de retourslag heeft afgesloten zal het restje stoom met de aangezogen buitenlucht gecomprimeerd worden tot in het dode punt. Dit heb je zelf ook al gemerkt. Dit kost energie.

Deze energie is natuurlijk niet verloren en komt weer vrij bij de volgende expanderende slag, maar je hebt wel druk opgebouwd in het bovenste punt van de zuiger in de cilinder. De stoomdruk van de hierna geïnjecteerde stoom zal deze druk moeten overwinnen. De machine heeft daardoor een hogere stoomdruk nodig om te werken.

Indien je een vacuümcondensor aan de uitgangspoorten plaatst, heb je al een groter drukverschil tussen ingangs- en uitgangspoort van de machine, maar ook veel minder last van deze compressie. De machine zal bij een veel lagere stoomdruk dan al goed gaan lopen.

Vacuümcondensors worden eigenlijk standaard geplaatst bij gelijkstroom stoommachines. Ze zijn hier erg effectief.

Succes.

heren,

Bedankt voor de complimenten.
De motor heeft op 6 bar druk gelopen. De volgende stap is nu inderdaad de machine op een lagere druk lopend te zien krijgen. Ben van plan om van de o-ring af te stappen en de zuiger te gaan voorzien van een bronze zuigerveer.

@Robert, interesante info die je aandracht over dit model machine. Dit is onbekend voor mij. Had het idee dat dit geen zuinige machine zou zijn. Ga me zeker verdiepen in de condensor.
De machine is in Inventor getekend om omgezet naar "hele" metrische maten. Belang was eerst om te kijken wat de compressie was. zodat ik daarna het naar mijn hand kon zetten.
Wat betreft die ketel hoop ik wat hulp (technische kennis) van jullie te krijgen.
Het bouwen van de diverse onderdelen vind ik leuk om te doen. en besef wel dat dit met vallen en op staan zal gaan.

De ketel is een afgeleide van de 4" Maccsteam.

Groet,

Timo

full

full

Voor iedereen die het principe niet kent werkt dit misschien verhelderend.

full

full

full

full

Ik denk dat ook gelijk de nadelen van de dubbelwerkende gelijkstroom stoommachine nu duidelijk zijn:

Je hebt een vrij lange slag nodig. Over het algemeen zijn ze dan ook groot (denk aan de grote vliegwielen en lange cilinders in de gemalen).

Ze lopen niet zomaar zelf aan. Je moet ze echt in een bepaalde stand zetten (of bij kleinere uitvoeringen een slinger geven). Omkeermechanismes zie je dan ook weinig op dit soort machines.

Indien je geen vacuüm aan de uitlaatpoort toepast, wil de machine buitenlucht comprimeren. Hierdoor heb je hoge stoomdruk nodig bij het injecteren.

Dit weegt echter goed op tegen het stoomverbruik, de momenten waarop stoom wordt geïnjecteerd zijn zeer kort, de machine loopt grotendeels op expansie.

Het betreft hier echt geen stoffige machines, maar echt de laatste ontwikkeling van stoommachines in die tijd. Ze begonnen dan ook al aardig op tweetakt motoren te lijken, vinden jullie niet?

;)

Verklaring hoge stoomdruk

Even mijn verklaring voor de benodigde stoomdruk, zonder rekening te houden met temperaturen, condensatie, ed:

Open uitlaatpoorten:
Stel je hebt een compressieverhouding van 1:5. Bij 6 bar (absolute) stoomdruk blijft echter maar 1 bar verschildruk over voor de stoom om te injecteren. De machine zal immers de aangezogen buitenlucht voor injectie al tot 5 bar comprimeren.

Bij zeer kort injecteren zal de stoom samen met de samengeperste buitenlucht expanderen van 6 tot 1,2 bar voor de uitlaatpoort vrij komt. Dit geeft toch nog een behoorlijk efficiënte stoommachine wat betreft stoomverbruik.

Wat vermogen betreft is dit echter minder. Je injecteert de stoom met een verschildruk van 1 bar (6 bar stoomdruk tegen 5 bar gecomprimeerde lucht) en laat deze uitlopen met een verschildruk van 0,2 bar (1,2 bar bij de uitlaatpoort tegen 1 bar buitenlucht). De machine gedraagt zich dus als een normmachine lopend op 0,8 bar relatieve druk, terwijl er met 6 bar absolute stoomdruk wordt gewerkt.

Vacuümcondensor:
Stel je hebt een compressieverhouding van 1:5 en een vacuüm van 80% aan de uitlaatpoort. Bij 6 bar (absolute) stoomdruk blijft er dan 5 bar verschildruk over voor de stoom om te injecteren. De machine zal immers het 80% "vacuüm" maar tot 1 bar comprimeren.

De stoom zal na kort injecteren weer expanderen van 6 naar 1,2 bar voor de uitlaatpoort vrij komt. De efficiëntie is dus nog steeds prima.

Het stoomverbruik neemt echter flink toe evenals het vermogen. Je injecteert de stoom nu met een verschildruk van 5 bar in dezelfde ruimte (6 bar stoomdruk tegen 1 bar gecomprimeerd "vacuüm") en laat deze uitlopen met een verschildruk van 1 bar (1,2 bar bij de uitlaatpoort tegen 0,2 bar "vacuüm"). De machine zal zich gaan gedragen als een normmachine lopend op 4 bar relatieve druk, wederom bij 6 bar absolute stoomdruk.

Resumerend:
Het is misschien een beetje een houtje-touwtje verklaring, maar het werkt naar mijn mening wel zo. Een vacuümcondensor plaatsen zal dus veel brengen in het vermogen wat je uit deze machine kan trekken, het stoomverbruik neemt dan uiteraard ook toe. Je kunt dan echter wel weer met een veel lagere stoomdruk gaan werken dan 6 bar.

Stel je wilt een vermogen vergelijkbaar met een normmachine lopend op 3 bar. Je hebt dan een absolute stoomdruk nodig van 5 bar. T.o.v. de atmosferische druk is dit 4 bar relatief. Het vacuüm uit de condensor aan de uitlaatpoort geeft nog een vermindering van 0,8 bar. Je kunt dan met een relatieve stoomdruk toe van 3,2 bar.

Denk er wel aan dat je dit vacuüm dan ook bij het aanlopen van de machine al nodig hebt, of je moet toch weer met een hogere stoomdruk kunnen starten.

Back