Stoommachine

boorbeitel

Hallo,
Ik gebruik regelmatig gewoon een goede/oude HSS-Co frees als boorbeitel, er hoeft maar 1 (liefst meer natuurlijk) nog goed scherp snijvlak aan te zitten. Zolang hij maar kleiner dan het reeds bestaande gat is gaat dat prima...

Restand van de onderdelen gemaakt en we kunnen gaan solderen.

full

De kolommen zijn met resist 2 gesoldeerd. Werkt makkelijk, maar je gebruikt snel te veel soldeer.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
restand van de onderdelen gemaakt en we kunnen gaan solderen.

full

de kolommen zijn met resist 2 gesoldeerd. Werkt makkelijk, maar je gebruikt snel te veel soldeer.

full

cu of ar?

Naar aanleiding van een discussie in een ander draadje over de toelaatbare spanningen van koper, heb ik mijn ontwerp door een fem pakket laten doorrekenen.

1e plaatje doorsnede van de ketel.
2e plaatje met 3 bar druk.
3e plaatje met 6 bar druk.

aan de linkerzijde van het plaatje zie je een schaalverdeling van rood naar blauw.
dit geeft de spanningsverloop aan van de ketelwand. eenheid is MPA en staat gelijk aan N/mm2.
Toelaatbare spanning voor koper zou in het eerder genoemde draadje max 47 N/mm2 mogen zijn

full

full

full

Toelaatbare spanning voor koper zou in het eerder genoemde draadje max 47 N/mm2 mogen zijn

Dat is iets te kort door de bocht. Die 47 MPa geldt voor de zogenaamde primaire spanningen, dat zijn de gemiddelde spanningen over de wanddikte van (bijvoorbeeld) een pijp die evenwicht moeten maken met de uitwendige belastingen (in dit geval de inwendige druk). Dat is dus in principe de uitkomst van de "ketelformule": spanning = druk x inwendige straal / wanddikte.
Wat je met een eindige elementen pakket uitrekent zijn de totale spanningen, die zijn opgebouwd uit de hiervoor genoemde primaire spanningen, secundaire spanningen en piekspanningen. Deze totaalspanningen mogen hoger zijn dan die 47 MPa, soms wel het dubbele. Dit hangt van de splitsing in secundaire en piekspanningen af, en gaat hier iets te ver vrees ik.

Maar je blijft er toch wel onder, dus je hoeft je niet ongerust te maken. Wel is het zo dat vlak bij scherpe overgangen de elementen verdeling ontzettend fijn moet zijn om de daar optredende piekspanningen te kunnen reproduceren. In de ontwerppraktijk hoef je die spanningen alleen maar te toetsen aan vermoeiingscriteria, en die mogen dan zelfs wel hoger worden dan de rekgrens (70 MPa).

Groet,

Ad

2e nieuwe plaatjes bijgevoegd om het verschil tussen beide drukken weer te geven.
Bij deze de kleur kolom vastgezet om het verschil te zien
De vorige plaatjes geven onderling geen verschil in kleur (wel in spanning)

full

full

Ad,

Bedankt voor de toelichting. Weer wat wijzer geworden. Zal straks eens kijken of ik de verschillende spanningen boven water kan halen.

Groet,

Timo

De berekening bij 6 bar nog een keer laten draaien, echter nu ingesteld dat bij de hogere belastingen een verfijning van de mesh gaat plaatsvinden (nauwkeurige berekening)
Bij de van Misses stress (gemiddelde spanningen) kom ik nu hoger uit.

full

volgend plaatje zijn de normaalspanningen (trek, druk en buiging)

full

laatste plaatje zijn de schuifspanning

full

Je kan er gerust vanuit gaan dat dit geen problemen zal geven. De ontwerpspanning zal eerlijk gezegd nog wel wat lager uitvallen, want je moet eigenlijk de rekgrens op bedrijfstemperatuur nemen, en die weet ik voor koper ook niet.

Het gekke is dat eindige elementen berekeningen mooi zijn (en leuk, ik heb dat bijna 40 jaar met veel plezier gedaan:D), maar voor het ontwerp dat je voor een keuring moet inleveren hoef je daarmee niet aan te komen. Dan moet je een berekening overleggen volgens de huidige versie van de "Regels voor Toestellen onder Druk", en dat is een handmatige ontwerp berekening. Hoe deze regels zich sinds 1976 precies hebben ontwikkeld weet ik ook niet precies, maar het principe staat nog wel overeind.

Maar als particulier een stoomketel onder keuring te ontwerpen en bouwen is vrijwel onmogelijk. In de eerste plaats moet je een behoorlijk aantal documenten aanschaffen, en ten tweede moet je van alle gebruikte materialen certificaten hebben. Vandaar dat alle hobby stoom apparaten tot 3 bar begrensd zijn.

Groet,

Ad

Vandaar dat alle hobby stoom apparaten tot 3 bar begrensd zijn.

Alleen maar omdat sommige organisaties eisen stellen.
Volgens de PED mag je met een ketel onder de 2 liter 100 bar gebruiken (P x V =< 200) (dacht ik hoor, knoop me er niet voor op)
Voor roodkoper kom je echter uit op maximaal 6 bar.

Als ik dus in mijn eigen tuin mijn sleepboot op 6 bar wil laten varen mag dat.
Ketel kan het aan met de plaatdiktes.
Omdat het echter op 3 bar goed werkt doe ik het niet.

Dit plaatje zal wel eens eerder aan de orde geweest zijn, maar misschien toch nog even een geheugensteuntje:

full

Groet,

Ad

compound machine

Die doet het redelijk als hij eenmaal lekker warm is.
Echter bij 3.2 bar merk je al een groot verschil, dus zal 6 bar zeker beter werken.
Als je dan ook de schaar nog wat naar de midden zou trekken heb je nog meer plezier van de expansie.

Om geen gezeur te krijgen als er soms iemand ergens vragen gaat stellen, houd ik het gewoon bij 3 bar.

Schip trekt ruim 1.5 kg aan de paal en gaat met de losse boot zo hard dat de golf boven het berghout tegen de boeiing staat in de zij.
Meer vermogen is dus helemaal niet nodig.
Die stuart compound is zelfs voor een schip van 45 kg veel te groot.

Tussen het laatste bericht en nu is er op hobby gebied en andere huiselijke verplichtingen wel wat gebeurd. Dan hebben we het over een complete slaapkamer inrichting die voor mijn dochter moest worden gemaakt. Mevrouw wilde graag een hoogslaper, een 3 tal kasten een bureau en een ladenkast. Met mijn zoon hebben we samen een speedboot gemaakt.
Tussen door heb ik wel wat kunnen doen. Hier zijn niet zo veel foto's van gemaakt.
De bodemplaat is nabewerkt. Lagerblokken met bronzen lagers. Krukas.
en als laatste de drijfstangen.

de fundatie nabewerkt.

full

onderdelen drijfstang. onderdelen zilvergesoldeerd.

full

En als laatste, alle onderdelen tot nu toe.

full

Amai!

Dat is met inbegrip van het thuiswerk toch een indrukwekkende vooruitgang.

Netjes hoor.. En dan ben je ook nog op vakantie geweest?

De afgelopen tijd wat onderdelen klaar kunnen maken voor de omkeerinrichting.

full

Mijn zoon begint ook interesse te tonen in het werken achter de draai en freesbank.
stapsgewijs heeft hij alle onderdelen zelf vervaardigd van de Wobler. Dit is gemaakt van een tekening van Elmer Verburg.

full

Groet,

Timo

Back