stoomsleper, bouw is gestart

Nou eindelijk 3 jaar verder weer eens bericht met betrekking op mijn freelance stoomsleper.

Gisteravond het machientje maar eens even nagelopen, vorig jaar heet ie een tijdje op stoom gedraaid en telkens na een tijdje draaien kwam er een zwaar punt in 1 van de cilinders.
Bleek dat de zuigerstang langzaam losdraaide en daardoor tegen 1 van de deksels aanliep.

dit is inmiddels verholpen en gisteren maar weer eens de proefketel opgestookt en hem eens geprobeerd.

Machientje loopt goed, spettert en sputtert wat water en een beetje stoomdoor de tijd heen, maar dat hoort een beetje bij een occilerende machine.
vooruit, achteruit, prima.

Ik zag dat onbelast met 2 bar in de ketel er voldoende toeren werden gemaakt, dus ik verwacht dat 3 bar echt wel meer dan genoeg is.

wat nu te gaan doen:
- welke ketelbuis die ik voorhanden heb past nog in de romp, hoe groter, hoe beter want dan kan er langer gevaren worden.
-De ketel wordt een vereenvoudigde schotse ketel, met droge vlamkast en 3 of 4 vlampijpen.
- wat ga ik stoken, gas, of vloeibaar (ethanol/benzine) ? ben er nog niet uit.
- een electrische voedingspomp/lenspomp combinatie.
- plaats maken voor een flinke akku, 6 of 12 volt
- 1 servo voorzien van 3 schakelcontacten, pomp, fluit, xxxx (nog over na te denken)
- ketel maak ik simpel, geen omgeflensde ketelfronten, maar gewoon platte schijven 2mm koper aan de ketelbuis zilversolderen, ik verwacht iets van 2.5 bar te gaan stoken, is meer dan zat.

- boot zelf onderhanden nemen, de benodigde ruimte gaan indelen, nieuw dek er op en dekhuis pas maken.
Romp afwerken en verven.

- wat ga ik stoken, gas, of vloeibaar (ethanol/benzine) ? ben er nog niet uit.
Mijn persoonlijke voorkeur is gas. Als ik zie wat Harm (Baggeraar) allemaal voor toestanden heeft moeten doormaken om zijn benzinebrander betrouwbaar te laten werken... Ja, het is wat duurder qua brandstof, da's waar.

- plaats maken voor een flinke akku, 6 of 12 volt
Hoezo een "flinke" accu? ik vaar de Hanja met een 4,8V Eneloop pack van 2.200 mAh. Kan ik 10 uren op varen. In de Hanja staan 5 servo's: voor de gaskraan, de stoomkraan, voor- en achteruit, fluit en roer.

Ik krijg er inderdaad weer zin in...

de reden voor een 6 volt akku is dat ik een elektrische voeding/lenspomp wil laten draaien.
Dan wil ik wel wat capaciteit hebben.

Inmiddels wat gepast en gemeten, een koperen buis van 104mm uitwendig past met gemak in de romp, dat gaat hem dus worden.

Ik neig inderdaad naar gas, ik zal Henk Bunte eens een berichtje sturen wat er zoal leverbaar is, brandertje, gastank, aansluitnippels etc.
Eventueel een verloop naar een Campinggas tankje.

Ik krijg er inderdaad weer zin in...

de reden voor een 6 volt akku is dat ik een elektrische voeding/lenspomp wil laten draaien.
Dan wil ik wel wat capaciteit hebben.

Inmiddels wat gepast en gemeten, een koperen buis van 104mm uitwendig past met gemak in de romp, dat gaat hem dus worden.

Ik neig inderdaad naar gas, ik zal Henk Bunte eens een berichtje sturen wat er zoal leverbaar is, brandertje, gastank, aansluitnippels etc.
Eventueel een verloop naar een Campinggas tankje.

Ik heb de brander zelf gemaakt John
Keramiek dus

Dezr is zelf gemaakt
full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Die brander gaat niet passen Frederik, liggend vuur is toch ietsje moeilijker.

Maar het kan wel.

Dat is een voorbeeld hoor Harm
mvg
Frederik
En dat gaat liggend ook

En dit is voor een liggend vuur

full

full

En zie hier de liggende ketel
Met de eigengemaakte brander dus

Laatst bewerkt door een moderator:
weet iemand waar je zo`n gaskraantje kan halen om op een coleman / campingaz tankje te schroeven ?

Ik weet dat Cheddar ze ook kon leveren...
zo een dus:
images

Frederik,

zeeeer interessant, ik geloof dat U mij wel op weg kan helpen met de brander.
T ziet er goed uit, mooie vlam.

Laatst bewerkt:
weet iemand waar je zo`n gaskraantje kan halen om op een coleman / campingaz tankje te schroeven ?

Ik weet dat Cheddar ze ook kon leveren...
zo een dus:
images

Frederik,

zeeeer interessant, ik geloof dat U mij wel op weg kan helpen met de brander.
T ziet er goed uit, mooie vlam.
`

Herman Bunte heeft ze
Apeldoorn

Een opschroefdeel voor een luchtfles van bijvoorbeeld Badger past ook hoor.
Skandia levert een hobbybrander die ook op die flessen past.

Mooi mooi mooi al die tips !!

gisteren is de nieuwe zender binnen gekomen, Futaba FC 16 !!
Wat een genot zeg, zoveel zaken zijn instelbaar, precies wat ik nodig had.

Back