Nou eindelijk 3 jaar verder weer eens bericht met betrekking op mijn freelance stoomsleper.
Gisteravond het machientje maar eens even nagelopen, vorig jaar heet ie een tijdje op stoom gedraaid en telkens na een tijdje draaien kwam er een zwaar punt in 1 van de cilinders.
Bleek dat de zuigerstang langzaam losdraaide en daardoor tegen 1 van de deksels aanliep.
dit is inmiddels verholpen en gisteren maar weer eens de proefketel opgestookt en hem eens geprobeerd.
Machientje loopt goed, spettert en sputtert wat water en een beetje stoomdoor de tijd heen, maar dat hoort een beetje bij een occilerende machine.
vooruit, achteruit, prima.
Ik zag dat onbelast met 2 bar in de ketel er voldoende toeren werden gemaakt, dus ik verwacht dat 3 bar echt wel meer dan genoeg is.
wat nu te gaan doen:
- welke ketelbuis die ik voorhanden heb past nog in de romp, hoe groter, hoe beter want dan kan er langer gevaren worden.
-De ketel wordt een vereenvoudigde schotse ketel, met droge vlamkast en 3 of 4 vlampijpen.
- wat ga ik stoken, gas, of vloeibaar (ethanol/benzine) ? ben er nog niet uit.
- een electrische voedingspomp/lenspomp combinatie.
- plaats maken voor een flinke akku, 6 of 12 volt
- 1 servo voorzien van 3 schakelcontacten, pomp, fluit, xxxx (nog over na te denken)
- ketel maak ik simpel, geen omgeflensde ketelfronten, maar gewoon platte schijven 2mm koper aan de ketelbuis zilversolderen, ik verwacht iets van 2.5 bar te gaan stoken, is meer dan zat.
- boot zelf onderhanden nemen, de benodigde ruimte gaan indelen, nieuw dek er op en dekhuis pas maken.
Romp afwerken en verven.
Gisteravond het machientje maar eens even nagelopen, vorig jaar heet ie een tijdje op stoom gedraaid en telkens na een tijdje draaien kwam er een zwaar punt in 1 van de cilinders.
Bleek dat de zuigerstang langzaam losdraaide en daardoor tegen 1 van de deksels aanliep.
dit is inmiddels verholpen en gisteren maar weer eens de proefketel opgestookt en hem eens geprobeerd.
Machientje loopt goed, spettert en sputtert wat water en een beetje stoomdoor de tijd heen, maar dat hoort een beetje bij een occilerende machine.
vooruit, achteruit, prima.
Ik zag dat onbelast met 2 bar in de ketel er voldoende toeren werden gemaakt, dus ik verwacht dat 3 bar echt wel meer dan genoeg is.
wat nu te gaan doen:
- welke ketelbuis die ik voorhanden heb past nog in de romp, hoe groter, hoe beter want dan kan er langer gevaren worden.
-De ketel wordt een vereenvoudigde schotse ketel, met droge vlamkast en 3 of 4 vlampijpen.
- wat ga ik stoken, gas, of vloeibaar (ethanol/benzine) ? ben er nog niet uit.
- een electrische voedingspomp/lenspomp combinatie.
- plaats maken voor een flinke akku, 6 of 12 volt
- 1 servo voorzien van 3 schakelcontacten, pomp, fluit, xxxx (nog over na te denken)
- ketel maak ik simpel, geen omgeflensde ketelfronten, maar gewoon platte schijven 2mm koper aan de ketelbuis zilversolderen, ik verwacht iets van 2.5 bar te gaan stoken, is meer dan zat.
- boot zelf onderhanden nemen, de benodigde ruimte gaan indelen, nieuw dek er op en dekhuis pas maken.
Romp afwerken en verven.