stoomsleper, bouw is gestart

misschien zoeken op "EN417 Type 2" , dat is het type aansluiting van die blikken.

Ik kan die blikken bij coleman zelf niet meer vinden.

Canisters and burners are sold by Epigas, Primus, Coleman, MSR, Snow Peak, Kovea, Caribee, Trekka and a whole range of others (including the Chinese, who make a lot of the stoves as an OEM factory)


Meer info over draad en koppeling:

http://www.bushwalking.org.au/FAQ/FAQ_GasStoves.htm
 
Bij ons in de lokale campingshop wordt ik er mee doodgegooid hoor. Kan zelfs het merk kiezen. Ik betaal nu 4,30 euro voor een blik van 500 gram. Coleman zit op een euro of 8 voor dezelfde hoeveelheid.
De winkel zit in Hillegom overigens en heet De Jong.
Even googelen voor de rest zou ik zeggen.
 
Bij ons in de lokale campingshop wordt ik er mee doodgegooid hoor. Kan zelfs het merk kiezen. Ik betaal nu 4,30 euro voor een blik van 500 gram. Coleman zit op een euro of 8 voor dezelfde hoeveelheid.
De winkel zit in Hillegom overigens en heet De Jong.
Even googelen voor de rest zou ik zeggen.

De 220 gram verpakkingen schijnen er niet meer te zijn
Groter past niet in mijn boot
Daarom heb ik ze navulbaar gemaakt
Dan kost mij een tankje 0.80 eurocent
Uit een gewone Propaan fles
Waar je een tich vullingen uithaal
 
Laatst bewerkt:
full



Ventiel gemaakt tegen het vacuum trekken ketel bij afkoelen dus

full

en hier is hij af
 
Laatst bewerkt door een moderator:
full


Hier een camping brander door iemand anders gemaakt
Brander gedeelte van een ketel dus

full


En hier brand hij dus
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ventiel gemaakt tegen het vacuum trekken ketel bij afkoelen
Ik blijf erbij als hij afkoelt.
Toch druk bezig met demonteren van diverse onderdelen.
Mocht ik te laat zijn met het openen van een afsluiter, trekt de ketel de voedingwatervoorraadtank gewoon leeg door de pomp en de klepkast.

Met mijn hijskraan heb ik op de peilglas aansluiting een antievacuüm ventiel met een kogeltje.
Restdruk duwt kogeltje op zitting en bij onderdruk zuigt de onderdruk het kogeltje omhoog en dus lucht naar binnen.
 
Ik blijf erbij als hij afkoelt.
Toch druk bezig met demonteren van diverse onderdelen.
Mocht ik te laat zijn met het openen van een afsluiter, trekt de ketel de voedingwatervoorraadtank gewoon leeg door de pomp en de klepkast.

Met mijn hijskraan heb ik op de peilglas aansluiting een antievacuüm ventiel met een kogeltje.
Restdruk duwt kogeltje op zitting en bij onderdruk zuigt de onderdruk het kogeltje omhoog en dus lucht naar binnen.

Dit werkt ook met een kogeltje.
Bij opbouwende druk.
Gaat het kogeltje naar boven en sluit het gat af.
Bij dalende druk gebeurd het anders om.
En kan er via de bovenkant lucht bij.
Zodat mijn manometer heel blijft:banana:
mvg
Frederik
 
Bij locomotieven heet dat een snuifklepje.

Als de regulateur wordt geopend geeft een klepje een klein "pufje", de klep wordt door de stoom tegen de zitting gedrukt, net als bij het klepje van frederik.

Als de regulateur wordt gesloten tijdens het rijden kunnen de cilinders buitenlucht aanzuigen in plaats van "vuile" lucht met asdeeltjes via de uitlaat in de rookkast.
 
Gisteravond alvast in de voorraad gekeken wat ik heb liggen om de ketel te maken.

buis 101-104, op lengte 200mm afgezaagd.
buis 40-42 (vuurgang) op lengte 210 afgezaagd.
buis 8-10 (vlampijpen 5 stuks gezaagd.
buis 4-6.3 8 stuks, waterpijpjes voor in de vuurgang.

Ook een stuk plaat gevonden roodkoper van 2mm dikte om de fronten van te maken.

Ik kan dus bijna gaan beginnen met het eerste zilversoldeer werk.
 
Ik kijk al uit naar foto's.
Daar hoop ik van te leren voor het solderen van mijn Yarrowketel.

Gaat het puur om het solderen, of ook om het vormen van de fronten ?
Om met het laatste te beginnen, met deze ketel doe ik daar niet aan, ik soldeer koperplaat 2mm dikte zo op de kopse kant van de 104mm buis.
Ik ga maar tot 2 - 2.5 bar, dat zal er niet af knallen.

qua hardsolderen, ik heb een paar gouden tips gehad toen ik m`n Clayton ketel bijna verpest had.
- schoon en vetvrij !!!! vlak voor het solderen nog even in een zuurbad dompelen en afspoelen.
- Naden, niet meer dan 0.1mm spleet tussen de te solderen delen.
- flux, maak het poeder met wat water aan tot een papje, MAAK GENOEG !!
- Smeer de te solderen plekken RUIM in met het papje.
- bij bijvoorbeeld een vuurgang met kruispijpen, giet het papje ook IN de vuurgang en draai deze rond zodat overal waar het soldeer door moet vloeien flux zit.
- voldoende warmte, zorg voor een GOEDE brander, en vuurvaste stenen.
- Maak van de vuurvaste stenen een soort oventje, dit houd de warmte beter vast.
- Indien je de mogelijk hebt, pak het gedeelte waar je niet soldeert in met keramische wol/deken, anders glaswol.
- Als het soldeer "loopt" laat de vlam niet op 1 plaats staan, het soldeer vloeit naar de warmste plek toe, zo kun je het soldeer "sturen".
- gebruik niet al te dikke staafjes zilver (1 - 1.5mm)
 
Ventiel gemaakt tegen het vacuum trekken ketel bij afkoelen dus

Als ik klaar ben met varen, gebruik ik de "restdruk" uit de ketel (1/2 Bar of zo) om het water uit het smeertoestel te drukken. Daarna zet ik, via de servo, het ventiel van de fluit open en daarna m'n ontvanger uit.
Als de ketel dan afkoelt, kan er altijd lucht bij.
 
Ik heb gisteravond de kruispijpjes in de vuurgang gesoldeerd.
@ Baggeraar:
eerst alles schoongeschuurd met schuurpapier, daarna alles inelkaar gezet, zodanig dat niets uit elkaar kan vallen tijdens het solderen (ronddraaien vuurgang).
Daarna alle te solderen plekken van binnen en van buiten ingepapt met vloeimiddel.

Buiten op de grond van GIBO blokken een stookplaatsje gemaakt en de vuurgang daar in gelegd.
1.5mm zilverstaafje in de buurt en de grootste brander die ik heb op de branderhouder gezet
(50mm doorsnede, dikke jongen).
Daarna alles gaan verwarmen, eerst daar waar geen vloeimiddel zit, het vocht kan dan verdampen en begint het vloeimiddel te plakken aan het koper.
Dan doorverhitten totdat het vloeimiddel "glazig" wordt.
Dan voorzichtig het zilver er bij prikken en kijk of het wil smelten.
Zodra het "loopt" de vlam een beetje er vanaf houden en zilver in de naden laten lopen, zonodig bij verhitten.

Daarna rustig laten afkoelen, even onder de kraan afspoelen/koelen en dan hup het zuurbad in.
na 1.5 uur er uit gehaald en zo schoon als maar zijn kan, en alle naden keurig met zilver gevuld (op 2 na........ niet gezien/gemist tijdens het solderen, het waren ook 16 gaatjes).

Alles draait om schoon materiaal, voldoende vloeimiddel en RUIM VOLDOENDE WARMTE !!
 
vuurgang, laatste pijpjes nu ook gesoldeerd, en even in het zuurbad geweest:


De soldeerplaats:


en de buitenketel met fronten, onderste front is gesoldeerd, de vuurgang is net in het bovenste front gesoldeerd, nu de onweersbuien even afwachten, en morgen de zaak afzuren.
 
Zo,

vlak voor de vakantiestop zit het grootste deel van de ketel in elkaar.
Voor en achter zijn nu 1 geheel.

Gisteren nog het gat voor de stoomdom rond 35mm er in geboord (gatzaag).
Nu nog de bronzen draadbussen voor peilglas, stoomafsluiters, veiligheid en terugslagkleppen draaien en kijken waar ik die allemaal ga zetten.

Daarnaast natuurlijk nog een keerkast maken voor de rookgassen, en een rookkast met schoorsteenaansluiting, dus er ligt nog wat plaatwerk te wachten.

Maar nu eerst 3 weekjes op vakantie...
 
Back
Top