Stoomsloep in aanbouw

schema_stoom_1.jpg


schema_stoom_2.jpg


Je moet altijd zorgen dat je ketel op stoom blijft, en dus is de gasbrander aan de stoomdruk gekoppeld.
Gaat de stoomdruk omlaag, dan gaat de gastoevoer verder open.
Je regelt dan met de stoomtoevoer op de machine de snelheid.
Maar, als de stoomdruk in de ketel zakt, zal je zelf moeten ingrijpen als de gastoevoer niet meer kan voldoen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij de IST-L van Graupner (in de Otto Lauffer) werd het gedaan op de machine, met het omkeerwerk.
Er zat geen aparte regelatuur op de ketel.
Maar dan praat ik ook over een simpel keteltje en een simpel tweecylinder machientje.

Sneller varen: regulateur helemaal open;
Langzaam: regulateur een beetje knijpen.
machine stop: regulateur dicht
Achteruit: Regulateur open de andere kant uit.

Nadeel hiervan:
De brander was niet radiografisch te regelen.
Te vaak langzaam varen resulteert dan in een sissende veiligheid.
En dat kost stoom...
 
Hallo allemaal
of doe je dit met de stoom regelaar op de machine waar je de stand in zet voor achteruit en vooruit .

Dat doe je dus hier mee
En dat kan dan met *een* servo
Als je het met de ketelkraan doed moet je ook twee servo.s
hebben he
mvg
Frederik:D

Ps dat geld dus alleen met zo.n wiebelding hoor
Dus oscilerende machine
En dat heb u geloof ik niet he
 
Laatst bewerkt:
snelheid regelen kan op verschillende manieren, het ligt aan de gebruikte stoommachine:

1: met een 2 cilinder occilerende machine (wiebelding)
daarmee kan met 1 servo harder/zachter varen alswel vooruit/achteruit gegaan worden.
hoe kan dit ?
Er vanuit gaande dat de 2 cilinder dubbelwerkend is (stoom boven en onder de zuiger) kan er een regelschuif gebruikt worden, in de middenstand sluit deze alle stoomkanalen af, in de stand vooruit gaan de kanalen met de regelschuif open zodat de machine rechtsomdraait, door de opening meer of minder te knijpen regel je het toerental.
In de stand achteruit worden de kanalen geopend om de machine linksom te laten draaien.
Dit alles kan met 1 servo omdat de slag van de regelschuif niet groot hoeft te zijn.

2: met een 2 cilinder stoommachine met schuiven en omkeer inrichting (stephenson, hackwordt of andere).
een dergelijke machine heeft 2 servo`s nodig.
1 servo voor de snelheid te regelen, knijpen of verder open geeft minder of meer stoom naar de machine en zal de machine langzamer of sneller laten draaien.
1 servo om de omkeer inrichting te bedienen, dit zorgt er voor dat de stoomschuiven in de juiste stand komen te staan om de machine de andere kant op te laten draaien.

terug komend op Bigboat: Je moet altijd zorgen dat je ketel op stoom blijft, en dus is de gasbrander aan de stoomdruk gekoppeld.
Gaat de stoomdruk omlaag, dan gaat de gastoevoer verder open.
Je regelt dan met de stoomtoevoer op de machine de snelheid.
Maar, als de stoomdruk in de ketel zakt, zal je zelf moeten ingrijpen als de gastoevoer niet meer kan voldoen.

Dit is een luxe extraatje, een regelaar die de gasvlam regelt, echter wie er niet tegenopziet om een dergelijke regelaar te bouwen of te kopen zal langer met de ketelinhoud doen, want zoals Roel al zegt, met een blazende veiligheid gaat er kostbaar stoom verloren welke niet meer in de machine kan worden gebruikt.
Ook zal je langer met de inhoud van de gastank doen, want de brander(s) worden vanzelf teruggeregeld bij hoger wordende druk.

Wie het nog mooier wil doen monteert een sensor voor de waterstand in de ketel, bij "laag" water schakelt de sensor een electrisch pompje aan die water uit een aparte tank in de ketel pompt, bij "volle" ketel schakelt de sensor de pomp weer af.
Als het model dan groot genoeg is om een paar liter ketelwater mee te nemen en er voldoende gas aanwezig is kan er lang worden doorgevaren met het model.
 
Een mechanische druksensor is zo gemaakt, zuigertje dat dmv veerdruk verplaatst wordt.
Aan de zuiger kan de gasschuif bevestigd worden en dmv hefboompjes wordt de gasschuif bediend.
Wordt de stoomdruk te laag, dan kan het hefboompje de gasschuif verder open drukken.
Men heeft daar dan ook geen extra servo voor nodig, het is wel een questie van testen wat de gustigste overbrenging is.

Bij gebruik van een wiebelding zal als de stoomtoevoer wordt afgesloten of geminimaliseerd de stoomdruk oplopen en met bovengenoemde drukregelaar zal de gastoevoer terug geregeld worden.

Dus met twee servo's, sturen en snelheid (incl. voor-achteruit) kan de boot al varen.

Hoe het waterpeil gecontroleerd kan worden staat ergens in een ander topic.
Waterpeil te laag, gaskraan dicht of waterpomp starten.
 
Vergeet niet dat lood 11,3 kilo per liter weegt, en wat is nu een liter aan ruimte in die boot ?
 
Hallo
Het gewicht is het totaal gewicht wat ik nodig heb om de boot op de waterlijn te krijgen,nu ga ik mijn ketel vullen met water en dat totaal gewicht incl.bodemplaat met machine trek ik er af, en dat gewicht wat ik dan over hou is het extra gewicht wat ik nog in de boot moet maken om hem op de waterlijn te krijgen.

groetjes
Klaas
 
Hallo
Het gewicht is het totaal gewicht wat ik nodig heb om de boot op de waterlijn te krijgen,nu ga ik mijn ketel vullen met water en dat totaal gewicht incl.bodemplaat met machine trek ik er af,
groetjes
Klaas

Is de inhoud ketelwater de enige watervoorraad die je meeneemt :oops:
Hoelang vaar je dan op deze ketel Klaas ?
mvg
Frederik:D :D :D
 
Tot nu toe is dat inderdaad mijn enige watervoorraad wat in de ketel zit wat ik meeneem,en hoe lang ik daar mee kan varen moet ik nog uitproberen.
Als dit erg kort varen wordt zal ik toch wel overgaan om water bij te tanken via een extra watertank.
Maar ik ga eerst gewoon proberen!

Klaas
 
Leuk filmpje Klaas!
Zo zijn de afmetingen van de boot gelijk een stuk duidelijker. Ik zag dat je ook een filmpje van een testvaart hebt gemaakt; hadden ze die watersproeier niet uit kunnen zetten?? Zonde als dat water in de boot komt ;)

Groet,
Edwin
 
Leuk filmpje Klaas!
hadden ze die watersproeier niet uit kunnen zetten?? Zonde als dat water in de boot komt ;)

Groet,
Edwin

Ja je bent sloepenschipper of niet he;)
Dus vaar je daar gewoon omheen !
Ze halen voor jouw: de paaltjes op de weg toch ook niet weg :confused:
Daar rij je dan toch ook omheen.
mvg
Frederik:D :D :D :D
 
Hmmm, nu wil ik geen purtitein zijn, maar is het geen uitloden ? Verder diep respect voor zowel de bouwer als voor het commentaar, ik mocht willen dat ik half zoveel zou weten over scheepvaart/stoommachines
 
Hmmm, nu wil ik geen purtitein zijn, maar is het geen uitloden ? Verder diep respect voor zowel de bouwer als voor het commentaar, ik mocht willen dat ik half zoveel zou weten over scheepvaart/stoommachines
RC2008 ,
Maar hoe heet het dal wel ??????

Ik zou zeggen ballasten en af-trimmen of uit-trimmen !

maarja ik ben ook geen puritein, mvgr. Brandaris
 
Daar vraag je mij wat, zoals ik al aangaf ik mocht willen dat ik half zoveel van scheepvaart/stoommachines zou weten als de mensen hier. Op gevoel zou ik denk ik inderdaad voor uit- of aftrimmen kiezen. Overigens is het geenszins mijn bedoeling zo zwaar off topic te gaan, mijn excuses daarvoor.

Nu de exacte term is -denk ik- minder belangrijk dan het resultaat, en dat mag er absoluut zijn!

Dank F. van Gent, dit wist ik niet, zo leer ik alle dagen weer wat bij!
 
Laatst bewerkt:
Het is even stil geweest, maar zelf ben ik wel druk geweest om mijn stoom installatie gereed te krijgen, en nu is het dan zover alles is aangesloten ,kan nu de eerste beproeving doen. kijken dat alles goed werk en hoelang ik met volle tanks +/- kan varen. Natuurlijk moet ik ook nog verder afwerken van mijn stoomsloep. Hieronder laat ik wat foto,s zien zo de stoom installatie is geworden.

26948e764391b84b.jpg


De installatie weeg in totaal zonder water

26948e76438e2bce.jpg


Verder nog wat aanzichten

26948e7647c243db.jpg


26948e764a2c5740.jpg


26948e764bbeec53.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Erg klein gastankje, tenminste als het dat gele tankje is (?)
Voor de rest ziet het er gelikt uit, vooral dat kruk als isolatie !!
 
Hallo Bigboat

Het gele is inderdaad de gastank, we zien wel hoelang ik hier op kan draaien, ik heb nog een grotere achter de hand, maar het proefdraaien zal het uitmaken of de gastank groot genoeg is.
Liever eerder het gas op dan het water!

Groetje klaas
 
Back
Top