Stoomsloep in aanbouw

zaterdagavond heb ik mijn stoomketel onder druk gezet, de ketel gevuld met gedistilleerd water tot aan de bovenkant van mijn peilglas en de gastank gevuld met gas, hoewel ik niet zeker ben dat deze vol was.(ik kan dat slecht inschatten) .
Gas kraan los gedraaid en even met zeepsop langs die nippels kijken op gas lekken, zo te zien was alles dicht. De gaskraan weer dicht gedraaid.
Eerst even gewacht dat de gaslucht weg was en toen opnieuw de gaskraan los gedraaid en de brander aangestoken.
De tijd opgenomen en naar 10 minuten was de druk opgelopen tot 3 bar, en toen de stoomkraan los gedraaid en daar toen ging de machine zich in bewegen zetten. Tijdens het draaien moest ik nog 2 x blazen want de vlam sprong over naar mijn gaskraan(klein vlammetje)dus toch nog een lekje.
Hij heeft nog ongeveer tien minuten gedraaid, want toen ging de vlam uit.
Het water stond toen in het midden van mijn peilglas.
De conclusie is dat ik met een volle gastank van 100ml ongeveer 20 minuten gas heb,en daarvan maar tien minuten voor het varen kan gebruiken, dit vindt ik toch wat te weinig nu maar even kijken wat ik nu ga doen, de 300ml tankje gebruiken of een camping gastankje voor in de punt van mijn sloep zetten.

Groetjes
Klaas

Ik heb de 100 ml gastank vervangen door de 300 ml gastank en ga morgen uitproberen hoelang ik daar dan mee kan doen
Wordt vervolgt

Klaas

Klaas , ik denk 10 minuten opstoken en 50minuten varen, volgens je boven staande gegevens.

groeten en goede vaart, Brandaris

hoe warm mag een gastank worden
Volgens de camping flesjes mag het niet boven de 50 graden komen maar dat vind ik persoonlijk toich nog wel veel hoor
Bij mij word het handwarm na
verloop van tijd
Warmte overdracht van de ketel via een sponsje naar de tank
mvg
Frederik
:D :D :D

Ja hoor......in één keer een heleboel en je staat de volgende dag in de krant.

ik laat mij afgewerkte stoom door mijn gastank lopen en dan meet ik met de elektronische thermometer dat de themperatuur oploopt dat 88 graden en heb toen alles snel uitgezet
Ik vertrouw het zelf ook niet.

Je moet je gastank (leidingen) niet verwarmen, je moet zorgen dat hij niet bevriest en dat is heel iets anders.
Tussen de afgewerktestoompijp en de gastank een metalen schuurspons leggen zodat je minder warmte afgeeft aan de tank.
De stralingswarmte is meer dan genoeg om de tank vorstvrij te houden.

Laatst bewerkt door een moderator:
124948eb02225aae4.jpg

Klaas :als je nu die leiding die je zo handig heb vast gelast.
Eens losmaakt( Gas er uit en water er in voor een poosje)(Ontploffen)
En dan vrij onderdoor laat lopen door een stalen pannenspons
Heb je meer als genoeg warmte overdracht hoor
Moet je eens een silikone slang aan je ketel doen en aan het eind afstoppen moet je eens kijken hoe hard of dat word net een fietsband
En volgens mij heb jij ook een engeltje bij je hobby
Want 88 graden moet er niet aan denken watvoor een druk er dan op heeft gestaan
Je heb ook verkeerd gemeten he Klaas je had er beter even een drukmetertje op kunnen zetten
Had je wel wat anders gezien hoor
mvg
Frederik:D

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Frederik,

Je heb gelijk, het is inderdaad levensgevaarlijk, toevallig is het een ander gastankje die je laat zien, want met dat gastankje (100ml) kon ik de tijd niet halen en heb ik het iets grotere tankje geplaatst (300ml) van regner en bij deze zit er een pijpje dwars door het tankje heen, en kan daar warm water op aansluiten,en ik heb daar de leiding die van mijn machine afkomt er op aangesloten en via de andere kant gaat dat pijpje door naar de vuilwater tank.
Ik ga nu wat anders uitproberen, in ieder geval langs de buitenkant van het tankje.
Maar ik blijf meten net zo lang dat ik het goed heb.

Groetjes
Klaas

De nieuwe test is nu achter de rug en ik ben echt tevreden, nu ik de afgewerkte stoom appart heb lopen en langst de standaard loopt kom de temperatuur niet hoger dan 23 graden
Hij heeft ongeveer een half uur gelopen ,gas was nog niet op maar de water stond onder in het pijlglas.

mvg Klaas

De nieuwe test is nu achter de rug en ik ben echt tevreden, nu ik de afgewerkte stoom appart heb lopen en langst de standaard loopt kom de temperatuur niet hoger dan 23 graden
Hij heeft ongeveer een half uur gelopen ,gas was nog niet op maar de water stond onder in het pijlglas.

mvg Klaas
Hallo Klaas
Zit dat pijpje er orgineel al in
En waar vul jij het tankje mee
mvg
Frederik:D :D :D

Back