Stoomsloep in aanbouw

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door K.Rodenhuis, 22 mrt 2008.

  1. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Hallo Hans

    Ik heb er ook wel aan zitten denken om iets in mijn peilglas te doen maar alles is zo klein.
    De binnen diameter van mijn peilglas is 3mm.
    zijn er polyethyleen stukjes van 2mm rond ? en kleeft dat ook niet aan het glas
    Maar alle ideeen zijn welkom
    Groetjes Klaas
     
  2. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Dat is een kwestie van uitproberen en wat de temperatuur betreft moet het kunnen. Sommige waterkokers hebben iets degelijks voor het aflezen van het waterniveau.

    Groetjes Hans.
     
  3. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Hallo Beste hobby vrienden

    Ik heb proef gedraaid om te kijken of de watermelder werkt in warm water, heb alles nog eens heel goed nagekeken en kwam erachter bij het proefdraaien dat ik de stickers die ik op mijn zender had geplakt verkeert zaten.
    Dit is wel een domme fout van mij zelf moet ik zeggen, dat krijg je alles je snel wilt varen en denkt dat het wel werkt( ik maak toch geen fouten) denk ik dan, nou het bewijs is geleverd.
    Als ik de schuif op de zender op stand aan zette, krijg ik geen melding, dus daarom ging de claxon niet af, dus dat heb ik veranderd.
    Nu is aan ook aan,
    Ik heb er een filmpje van gemaakt zo als die nu werkt

    9r6J4Rj5K5g[/media] - alarmtest watermelder

    Wanneer ik weer ga varen met de stoom sloep weet ik nog niet ,moet aankomende donderdag een clubwedstrijd varen en zondag zit ik in nieuwveen bij modelbouwclub woubrugge om een recreatie wedstrijd te varen.
    Maar ik hou jullie wel op de hoogte

    Groetjes Klaas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  4. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
  5. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Beste Frederik

    Ik hoop dat ik je dit kan uitleggen.
    Ik heb een schema van een watermelder(zie foto)

    [​IMG]

    van deze schema heb ik een printje gemaakt met eletronica onderdelen en dat printje zit in mijn boot (Foto1) en op dat printje heb ik een accu aangesloten en een watersensor (Foto3) en een claxon (Foto 2) en deze ligt voor in de boot

    Foto1 [​IMG]

    Foto2 [​IMG]

    Foto3 [​IMG]

    Op (Foto 4) zit mijn water sensor eruit als die niet in het peilglas zit, aan de rechte kant zie je de meet voelers. als deze onder water staan heb ik geen alarm, komen ze droog te staan krijg ik alarm en maak de claxon lawaai zoals op de video.

    Foto4 [​IMG]

    De kabel die je nog zit liggen in de boot worden natuurlijk nog weggewerkt
    Ik hoop dat je het nu beter begrijpt.

    Groetjes Klaas
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  6. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Hoi Klaas: ik hoop als dat maar goed gaat he.
    Want in zo.n klein peilglas.
    En de draadjes zo dicht bij elkaar.
    Kon daar wel eens een druppel blijven hangen he.
    En denkt jouw melder als dat de ketel nog mooi vol is dus
     
  7. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Hallo Frederik

    Dat moet in de toekomst bewijzen worden als er water blijft hangen tussen de pootjes van de sensor, Daarom ga ik nu ook tijdelijk een timer die af telt gebruiken, stel ik hem in op 9min en dan kijken wie eerder melding maakt, en als het blijkt dat dit toch veel valse meldingen komen, dan moet ik wat anders uitproberen en dan aan de buitenkant van het peilglas.

    Groetjes Klaas
     
  8. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Lucht bel in de peilglas

    Er zit nu een nieuw peilglas met een glas van buiten diameter rond 6mm aan mijn ketel maar als ik water in mijn ketel doe ,krijg ik toch nog soms een luchtbel in mijn peilglas.
    Aan mijn peilglas zit geen extra kraan om de lucht er uit te halen en telkens mijn boot omhoog en beneden bewegen is ook niet de oplossing (het werkt wel)
    zijn er nog andere oplossingen, en hoe doen jullie dat.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  9. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
     
  10. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Klaas

    Je kunt er een klein kraantje aan de bovenkant monteren,ik heb er hier nog eentje liggen.

    Als je de foto goed bekijkt zit er aan de bovenkant van het peilglas een slot in/luchttrap en als daar lucht in zit kan dat niet weg,het zelfde geld dat voor een C.V.ketel en daar moet je ook ontluchten.

    Gr.Joop
     
  11. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Je zou wel gelijk hebben
    Maar onder het varen heeft hij daar dus niets aan
    En dan kan hij mogelijk toch problemen krijgen met ze.n waarschuwings systeem he
    mvg
    Frederik
     
  12. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Frederik

    Tijdens het varen wordt de lucht door de stoom verdrongen maar blijft nog wel boven in het peilglas hangen ,en kan er niet uit ,tenzij het ontlucht wordt d.m.v. een kraantje.

    Gr.Joop
     
  13. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    moet je permalink 169 eens even lezen
    mvg
    Frederik
     
  14. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Frederik,permalink 169 zeg mij niets,maak mij eens even wakker


    Gr.Joop
     
  15. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Ik heb daar geschreven dat als ik hier mijn stoomketel opsook zonder een machine er aan
    Dat ik dan beslist geen belletjes krijg
    Maar zo dra ik de machine laat lopen
    In dit geval een saito 3 cyl
    Dan komen ook de bellen
    En als ik het vuur uit doe en de druk laat wegdraaien door de Machine word het nog gekker
    Dus had ik een idee om een eenrichtingsventiel in de stoom leiding te plaatsen
    Zo dat de machine er geen invloed op kan hebben
    Maar dat is mijn mening dan
    Zo hier dus wat uitgebreider er op in gegaan
    mvg
    Frederik:D :D
     
  16. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Hallo Joop

    Kijk naar rechts in de blauwe balk daar staat 169(Permalink)
    dit is 176(permalink)
     
  17. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.214
    Locatie:
    Geldrop
    Ik denk dat het volgende gebeurt:

    ketel opstoken zonder machine, water kookt maar met weinig bellen, want de druk is stijgende.
    Als de maximale druk is bereikt "kookt" het water wel maar met relatief weinig stoom bellen omdat er weinig tot geen stoom wordt afgenomen.

    Dezelfde ketel maar nu met een "verbruiker" er aan (draaiende stoommachine).
    De ketel moet nu continue stoom leveren, daardoor zakt de druk iets en ontstaan meer en meer stoombellen in het water om zo aan de vraag van de verbruiker te voldoen.
    In de gehele water massa worden deze bellen gevormd maar met name op de plaatsen waar het vuur heerst.

    De beste remedie tegen de "lucht" bellen (kunnen ook stoombellen zijn) is een zo groot mogelijk diameter van het peilglas te kiezen, 5 tot 6mm bijvoorbeeld.
    Hoe kleiner de binnendiameter van het glas hoe onnauwkeuriger de afgelezen waterstand is door middel van de capilaire werking van het glas.

    Ook in het grootbedrijf worden regelmatig de peilglazen doorgeblazen, maar de afblaaskraan zit altijd aan het onderste peilglas deel vast.
     
  18. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    De afblaas kraan aan de onderkant van mijn peilglas wordt wel erg moeilijk omdat deze vrij dicht op mijn onder plaat zit.
     
  19. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Klaas

    Een kraantje is te monteren waar de blindplug links onderaan het peilglas zit ,daar kun je dan ook spuien.Je kunt er eventueel nog een leidingtje aan dat kraantje maken die het spuiwater dan in een potje kan blazen.

    Gr.Joop
     
  20. K.Rodenhuis

    K.Rodenhuis

    Lid geworden:
    31 jul 2003
    Berichten:
    200
    Locatie:
    hengelo
    Hallo Joop
    Ik zal er donderdag wel weer over beginnen op de vereniging want de watersensor in mijn peilglas wordt ook niet wat, vraag mij niet hoe dat kan.
    Als ik de sensor boven en onder in mijn peilglas doen met een opening van ongeveer 5 mm doet hij het gewoon niet, als ik ze naast mekaar zou doen zoals ik dat eerst had met de coaxkabel werk het ,maar moet ik weer alles aanpassen .
    Dus heb ik maar besloten om de meting buiten om de peilglas te maken, ben in de vakantie mooi aan het experimenten geslagen met de elektronica en het is me gelukt om een sensor te maken die op de waterlijn reageert, moet nog wel wat verbeteren maar daar heb ik wel hulp bij nodig van geleerden op elektronica gebied maar de schema kan ik wel hier onder zetten

    [​IMG]

    en zo ziet er nu uit gemonteerd op printplaat

    [​IMG]

    Als het water niveau tussen de sensor kom gaat er een led branden, maar daarom is het belangrijk dat ik geen lucht bel in mijn peilglas heb zitten.
    Maar ik neem de sensor donderdagavond wel mee naar de vereniging en dan demonstreer
    ik het wel. maar de principe is goed.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015

Deel Deze Pagina