Stoomsloep in aanbouw

Hallo Hans

Ik heb er ook wel aan zitten denken om iets in mijn peilglas te doen maar alles is zo klein.
De binnen diameter van mijn peilglas is 3mm.
zijn er polyethyleen stukjes van 2mm rond ? en kleeft dat ook niet aan het glas
Maar alle ideeen zijn welkom
Groetjes Klaas

Dat is een kwestie van uitproberen en wat de temperatuur betreft moet het kunnen. Sommige waterkokers hebben iets degelijks voor het aflezen van het waterniveau.

Groetjes Hans.

Hallo Beste hobby vrienden

Ik heb proef gedraaid om te kijken of de watermelder werkt in warm water, heb alles nog eens heel goed nagekeken en kwam erachter bij het proefdraaien dat ik de stickers die ik op mijn zender had geplakt verkeert zaten.
Dit is wel een domme fout van mij zelf moet ik zeggen, dat krijg je alles je snel wilt varen en denkt dat het wel werkt( ik maak toch geen fouten) denk ik dan, nou het bewijs is geleverd.
Als ik de schuif op de zender op stand aan zette, krijg ik geen melding, dus daarom ging de claxon niet af, dus dat heb ik veranderd.
Nu is aan ook aan,
Ik heb er een filmpje van gemaakt zo als die nu werkt

9r6J4Rj5K5g[/media] - alarmtest watermelder

Wanneer ik weer ga varen met de stoom sloep weet ik nog niet ,moet aankomende donderdag een clubwedstrijd varen en zondag zit ik in nieuwveen bij modelbouwclub woubrugge om een recreatie wedstrijd te varen.
Maar ik hou jullie wel op de hoogte

Groetjes Klaas

Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Frederik

Ik hoop dat ik je dit kan uitleggen.
Ik heb een schema van een watermelder(zie foto)

26949e9ebbdafdc3.jpg

van deze schema heb ik een printje gemaakt met eletronica onderdelen en dat printje zit in mijn boot (Foto1) en op dat printje heb ik een accu aangesloten en een watersensor (Foto3) en een claxon (Foto 2) en deze ligt voor in de boot

Foto1
2694a427e5103f0d.jpg

Foto2
2694a427e6b0ebb5.jpg

Foto3
2694a427e6bcab5e.jpg

Op (Foto 4) zit mijn water sensor eruit als die niet in het peilglas zit, aan de rechte kant zie je de meet voelers. als deze onder water staan heb ik geen alarm, komen ze droog te staan krijg ik alarm en maak de claxon lawaai zoals op de video.

Foto4
2694a4283868135d.jpg

De kabel die je nog zit liggen in de boot worden natuurlijk nog weggewerkt
Ik hoop dat je het nu beter begrijpt.

Groetjes Klaas

Hoi Klaas: ik hoop als dat maar goed gaat he.
Want in zo.n klein peilglas.
En de draadjes zo dicht bij elkaar.
Kon daar wel eens een druppel blijven hangen he.
En denkt jouw melder als dat de ketel nog mooi vol is dus

Hallo Frederik

Dat moet in de toekomst bewijzen worden als er water blijft hangen tussen de pootjes van de sensor, Daarom ga ik nu ook tijdelijk een timer die af telt gebruiken, stel ik hem in op 9min en dan kijken wie eerder melding maakt, en als het blijkt dat dit toch veel valse meldingen komen, dan moet ik wat anders uitproberen en dan aan de buitenkant van het peilglas.

Groetjes Klaas

Lucht bel in de peilglas

Er zit nu een nieuw peilglas met een glas van buiten diameter rond 6mm aan mijn ketel maar als ik water in mijn ketel doe ,krijg ik toch nog soms een luchtbel in mijn peilglas.
Aan mijn peilglas zit geen extra kraan om de lucht er uit te halen en telkens mijn boot omhoog en beneden bewegen is ook niet de oplossing (het werkt wel)
zijn er nog andere oplossingen, en hoe doen jullie dat.
2694a7db4816369a.jpg

Het is mijn opgevallen
Dat als ik de ketel opstookt zonder dat de machine draaid
Dan komen er geen bellen
Maar laat ik een machine lopen dan komen ze er wel aan:mrgreen:
Had ik dus een gedachte
Een eenrichtingsventiel in de voedings leiding te plaatsen zodat de machine er geen invloed op kan uit oefenen :rolleyes: :rolleyes:
Is dat misschien een idee ??????????
mvg
Frederik:D:D

Hoi Klaas

Je kunt er een klein kraantje aan de bovenkant monteren,ik heb er hier nog eentje liggen.

Als je de foto goed bekijkt zit er aan de bovenkant van het peilglas een slot in/luchttrap en als daar lucht in zit kan dat niet weg,het zelfde geld dat voor een C.V.ketel en daar moet je ook ontluchten.

Gr.Joop

Hoi Klaas

Je kunt er een klein kraantje aan de bovenkant monteren,ik heb er hier nog eentje liggen.

Als je de foto goed bekijkt zit er aan de bovenkant van het peilglas een slot in/luchttrap en als daar lucht in zit kan dat niet weg,het zelfde geld dat voor een C.V.ketel en daar moet je ook ontluchten.

Gr.Joop

Je zou wel gelijk hebben
Maar onder het varen heeft hij daar dus niets aan
En dan kan hij mogelijk toch problemen krijgen met ze.n waarschuwings systeem he
mvg
Frederik

Hoi Frederik

Tijdens het varen wordt de lucht door de stoom verdrongen maar blijft nog wel boven in het peilglas hangen ,en kan er niet uit ,tenzij het ontlucht wordt d.m.v. een kraantje.

Gr.Joop

Frederik,permalink 169 zeg mij niets,maak mij eens even wakker

Gr.Joop

Ik heb daar geschreven dat als ik hier mijn stoomketel opsook zonder een machine er aan
Dat ik dan beslist geen belletjes krijg
Maar zo dra ik de machine laat lopen
In dit geval een saito 3 cyl
Dan komen ook de bellen
En als ik het vuur uit doe en de druk laat wegdraaien door de Machine word het nog gekker
Dus had ik een idee om een eenrichtingsventiel in de stoom leiding te plaatsen
Zo dat de machine er geen invloed op kan hebben
Maar dat is mijn mening dan
Zo hier dus wat uitgebreider er op in gegaan
mvg
Frederik:D :D

Ik denk dat het volgende gebeurt:

ketel opstoken zonder machine, water kookt maar met weinig bellen, want de druk is stijgende.
Als de maximale druk is bereikt "kookt" het water wel maar met relatief weinig stoom bellen omdat er weinig tot geen stoom wordt afgenomen.

Dezelfde ketel maar nu met een "verbruiker" er aan (draaiende stoommachine).
De ketel moet nu continue stoom leveren, daardoor zakt de druk iets en ontstaan meer en meer stoombellen in het water om zo aan de vraag van de verbruiker te voldoen.
In de gehele water massa worden deze bellen gevormd maar met name op de plaatsen waar het vuur heerst.

De beste remedie tegen de "lucht" bellen (kunnen ook stoombellen zijn) is een zo groot mogelijk diameter van het peilglas te kiezen, 5 tot 6mm bijvoorbeeld.
Hoe kleiner de binnendiameter van het glas hoe onnauwkeuriger de afgelezen waterstand is door middel van de capilaire werking van het glas.

Ook in het grootbedrijf worden regelmatig de peilglazen doorgeblazen, maar de afblaaskraan zit altijd aan het onderste peilglas deel vast.

Hoi Klaas

Een kraantje is te monteren waar de blindplug links onderaan het peilglas zit ,daar kun je dan ook spuien.Je kunt er eventueel nog een leidingtje aan dat kraantje maken die het spuiwater dan in een potje kan blazen.

Gr.Joop

Hallo Joop
Ik zal er donderdag wel weer over beginnen op de vereniging want de watersensor in mijn peilglas wordt ook niet wat, vraag mij niet hoe dat kan.
Als ik de sensor boven en onder in mijn peilglas doen met een opening van ongeveer 5 mm doet hij het gewoon niet, als ik ze naast mekaar zou doen zoals ik dat eerst had met de coaxkabel werk het ,maar moet ik weer alles aanpassen .
Dus heb ik maar besloten om de meting buiten om de peilglas te maken, ben in de vakantie mooi aan het experimenten geslagen met de elektronica en het is me gelukt om een sensor te maken die op de waterlijn reageert, moet nog wel wat verbeteren maar daar heb ik wel hulp bij nodig van geleerden op elektronica gebied maar de schema kan ik wel hier onder zetten

2694a7f2fda61338.jpg

en zo ziet er nu uit gemonteerd op printplaat

2694a7f30b495d6e.jpg

Als het water niveau tussen de sensor kom gaat er een led branden, maar daarom is het belangrijk dat ik geen lucht bel in mijn peilglas heb zitten.
Maar ik neem de sensor donderdagavond wel mee naar de vereniging en dan demonstreer
ik het wel. maar de principe is goed.

Back