Storing Corona 2.4 DSSS

Het past wel binnen het beeld; beiden gebruikers (Beton en dhr Jacob) gebruikten zenders die 8 cellen of een 3S1P LiPo hebben.
Ik heb een 3S lipo in mijn naar Corona DSSS omgebouwde FX-18. Maar ik had een heel ander soort storing...

Een test kan zijn om corona te testesten met een hoop 2.4 in gebruik. Nu buiten vliegseizoen voorbij lukt dat alleen bij een indoorvleg meeting.
Ik kom nog wel eens op indoor meetings. Mischien een corona setje (inc zender) lenen om dan te proberen.
Een dergelijke test moet onder ¨normaal¨ gebruik zijn. 2 of 3 meter afstand minstens van andere zenders.

Harold, als je mijn set daarvoor wil gebruiken is dat prima - ik doe er voorlopig toch niks anders mee. Alleen zou het wel eens kunnen dat in mijn geval de storing van het type 1 was van Marcels lijstje, dat is net wat anders misschien.

Bij het eerste incident en de reproductie van straalpijp was waarschijnlijk er geen sprake van een ¨willekeurige ID¨, maar een standaard fabrieks ID (knop nog niet langer dan 3s inngedrukt gehad). De kans op ID clash is dan ontzettend veel hoger dan met een random ID.

Dat het de standaard fabrieks ID was, is duidelijk, en ook dat de ontvangers hierdoor openstaan voor andere merken met 2,4Ghz wat de ruis kan verklaren en de storingsgevoeligheid vergroot.
ik heb na de test een nieuwe ID gegenereerd en kon het effect niet meer reproduceren.

Groet, Straalpijp.

Ik heb een totaal nieuw setje, met fabrieks-ID, ter beschikking.

Bart, zolang jij je set niet gere-bind hebt, dan hebben we dus een mooi setje om te testen nu (met fabrieks ID's).

Laatst bewerkt:
ID is oplosbaar. Als je echt een nieuwe ID hebt gegenereerd, dan is de kans dat 2 dezelfde hebben gruwelijk klein. Overkomt je dat, dan meteen een staatslot kopen.
Bij het eerste incident en de reproductie van straalpijp was waarschijnlijk er geen sprake van een ¨willekeurige ID¨, maar een standaard fabrieks ID (knop nog niet langer dan 3s inngedrukt gehad). De kans op ID clash is dan ontzettend veel hoger dan met een random ID.

Zijn er inderdaad zoveel meer willikeurige ID's? Is dit een feit of een aaname?
Zijn het er dan ook inderdaad 4.5 miljard of is dit een aanname?
Bepaald de fabrikant zelf hoeveel ID hij er in stopt of is dit een standaard gegeven?
Corona zelf gaf bij mij het idee dat het er niet zo veel zijn.

Beton, heb jij het intieel binden meer of minder dan 3 sec gedaan ?

Ik heb het volgens de gebruisaanwijzing gedaan. Dus minder dan 3 seconden!
Ik neem aan dat iedereen het op deze wijze doet.
Nog even opgemerkt dat mijn crash volgens mij niet veroorzaakt werd door het ID probleem. Je stond er zelf op de dag van de crash bij toen we het probleem wilden laten zien en het niet meer reproduceerbaar was terwijl dit even daarvoor wel het geval was.
Ik denk nog steeds dat het door een ¨noisy environment¨ kwam en de gevoeligheid van Corona daarvoor.
Mogelijk kan Harold dit nog vaststellen.

Ik zat nog eens over het een en ander na te denken. (misschien kan ik dat eigenlijk beter niet doen!?)

Stel je voor dat dit gebeurd was met een gerenommeerd merk zender wat ik gewoon bij een modelbouwzaak in nederland (of in Europa) gekocht had.

Zou dit veel uitgemaakt hebben?
In beginsel niet. Mijn kist was gewoon gecrasht.
Maar daarna wel lijkt me.

Ik had namelijk de leverancier aansprakelijk kunnen stellen voor de schade. Deze gaat vervolgens naar zijn leverancier (importeur) en het balletje gaat rollen.
De fabrikant zal het gaan onderzoeken en mogelijk volgt er een terugroep actie of iets dergelijks.

Dit is natuurlijk al eerder gebeurd bij gerenommeerde merken.
Blijkbaar is het ontwikkelen en fabriceren van een goed 2.4 systeem niet zo heel simpel.

Hadden we dan al een maand aan het discussiëren geweest hoe we het probleem met Corona konden oplossen en hoe te testen?

Ik denk dat we wel aan het discussiëren waren geweest maar dan waarschijnlijk over wanneer de betreffende fabrikant met een oplossing zal komen en voor welke sets dit zal gelden en op welke wijze enz.

Ik heb de Corona set bij Hobby King gekocht. Waarom? Omdat het goedkop is en omdat de berichten positief waren.

Ik heb begrepen dat je dan ook bepaalde risico’s neemt. Het schijnt namelijk dat je dan zelf de importeur bent. Dan wordt het erg lastig om iemand aansprakelijk te stellen. Hoe het dan eventueel met letsel schade gaat durf ik al helemaal niet te zeggen. Ik ben geen jurist.
Feitelijk kan je dus weinig. Dat blijkt ook wel als je ziet wat er de afgelopen maand gebeurd is.

We krijgen wat verwarrende info van Corona en de enige feitelijk actie van Corona is dat er een setje naar Marcelair gestuurd is om te testen! En ja, ze gaan toch maar eens een vast ID gebruiken.
Is de instructie (langer dan 3 seconden indrukken) voor het voorkomen van de ID problemen aangepast of vermeld op hun site. Nee! De instructies zijn nog het zelfde en een waarschuwing heb ik tenminste nog niet gevonden.
Er had iemand bij Corona info gevraagd over het CE keur maar ik heb er niets meer over gezien

Het zal Corona blijkbaar een worst wezen wat er in Nederland gebeurd!

Waar wil ik naar toe met dit verhaal?

We willen blijkbaar heel graag dat goedkoop ook goed is. Soms is dit zo maar soms ook niet. We kunnen dan wel allerlei dingen proberen en testen om het toch maar goed te vinden en weer te gebruiken maar de enige reden hiervoor is eigenlijk omdat het goedkoop is.
Ik doe hier overigen net zo hard aan mee maar ergens houdt het op.

We nemen een risico door dit soort apparatuur te bestellen en te gebruiken. Gelukkig gaat het vaak goed maar er een keer bij stil staan kan geen kwaad.

Deze discussie heb ik met veel belangstelling gevolgd.

Het is inderdaad zo dat de gebruikte techniek achter de 2.4 GHz systemen gruwelijk ingewikkeld is en de gebruiker kan hier niets aan controleren. Je kan alleen maar hopen dat de ontwikkelaar en fabrikant hun werk goed hebben gedaan.

De conclusie van Beton is correct.

Het geeft meteen aan waarom de producten van "gerenommeerde merken" zoveel duurder zijn. Het gaat niet alleen om de ontwikkelings- en productiekosten van de apparatuur.

Zo kosten bij voorbeeld service en certificering veel geld en dat moet ergens vandaan komen.

Bij de bekende merken is er in het verleden wat de 2.4 GHz apparatuur betreft ook wel eens iets mis gegaan. Dat is echter netjes opgelost.

Ik hoop dat er voor het misfunctioneren van Corona-apparatuur een oplossing komt. Echter met een fabrikant die de problemen niet ziet of niet graag aan een oplossing wil meewerken is het allemaal wel heel lastig.

Ja en nee verhaal dit, we willen in het leven liefst geen risico's, maar dat is gewoon onmogelijk.

Futaba, had ooit een terugroep actie (nota bene iets met ID's) Spektrum, Graupner IFS, hadden allemaal problemen, allemaal 'onfeilbare' 2.4 GHz systemen.

Juist via en door Radio Controled Model Reviews is Corona er op gewezen dat de zaken rond de eerste FHSS series niet in orde waren, Corona heeft zelfs het produkt uit de markt gehaald, daarna kwam Modelreviews.com met de wens om een 'failsave' in te bouwen, heeft Corona ook gedaan.

Het zou zomaar kunnen dat er iets is misgegaan in de gebruiksaanwijzing, of dat de spanning op de PPM te hoog is, maar dat moeten we testen.

Wat anders zou het kunnen zijn dan de zelfde ID's ? Anders kan de ene Corona de andere toch nooit storen ?

Harold gaat geloof ik mijn vanaf-de-fabrieksset testen en die van Bart, dan is 1 ding zeker, de ID's liggen dan het dichtst bijelkaar. Stap 2 is de <3 seconden binding, en tot slot de >3 sec binding...

Juist via en door Radio Controled Model Reviews is Corona er op gewezen dat de zaken rond de eerste FHSS series niet in orde waren, Corona heeft zelfs het produkt uit de markt gehaald, daarna kwam Modelreviews.com met de wens om een 'failsave' in te bouwen, heeft Corona ook gedaan.

Als het niet goed blijkt te zijn wordt het maar niet meer verkocht en komt er wat nieuws. Dit lijkt nu ook te gebeuren met het DSSS systeem. Er komt immers een nieuw FHSS systeem op de markt.
Is er op de site van Corona te vinden dat het oude FHSS systeem niet goed was?
Ik ben het nog niet tegen gekomen maar misschien heb ik niet goed gekeken. Het zou absoluut een plus punt zijn voor Corona als dit het geval zou zijn. Is dit niet zo dan is het triest.

De Corona site: Corona Technology - Technology

Het lijkt misschien op iets softeware-achtig ?

Als het initiele binden van korter dan 3 seconden (volgens handleiding) moet worden gedaan, maar als er twee dezelfde sets elkaar storen, en dat je dan langer dan 3 seconden de bind-knop moet indrukken wijst wel een beetje in die richting.

Maarja, als we het niet proberen, dan blijven we gissen.

Er moet een oplossing komen/zijn.

Laatst bewerkt:
Je hebt volgens mij de volgende varianten/test vragen:

2 FHSS sets <3 binding beinvloeden elkaar kennelijk, maar:
- is een FHSS <3S set ook gevoeliger voor ¨noisy env¨ storing dan dezelfde set nadat >3S binding?
Dit zou interesant zijn voor het ¨noisy environment¨ verhaal.
Stoorden de coronaś elkaar, of werden ze gestoord door andere 2.4, maar alleen vanwege hun ¨open deur policy" door de <3s binding (oplosbaar dus)?

Bart heeft een DSSS set.
- Beinvloeden DSSS <3S en FHSS <3S elkaar?
- Heeft DSSS zelfde gevoeligheid voor andere 2.4 zolang <3s?

nieuwe FHSS set van Marcelair?
Heeft deze nieuwe software? Vaste unieke ID? of is het gewoon een >3S vanuit de fabriek?
Als >3s binding de oplossing is voor een juiste ID en minder gevoelig voor ¨noisy env¨, dan zou dat de oplossing zijn.
Waarom huren ze bij corona dan niet een ¨>3s knopje indrukken chinees" in om dit op te lossen voordat het in de doos gaat?

MAAR....
over de opmerkingen van Beton:
Weinig IDś?
Oorspronkelijk stond de 3s als een soort waarschuwing in de manual. ¨pas op! niet langer dan 3S, anders veranderd de ID¨ (exacte tekst vast wel ergens genoemd hier, anders iemand even quoten)
Nu staat er iets van:
¨Verander de ID, en als dat niet helpt doe het dan nog een paar keer¨
Dat wekt niet echt vertrouwen dat je inderdaad miljarden IDs hebt.

juridisch:
Als je als particulier iets van buiten de eu naar binnen haalt (uiteraard met CE sticker en confomiteis verklaring) ben je op dat moment de importeur en kan je natuurlijk binnen de eu niemand anders aanspreken voor aansprakelijkheid. Als de vraag wordt neergelegd of CE en conformiteit kloppen, moet je dat zelf kunnen aantonen.
Bij producten die identiek ook gewoon in de winkel liggen kan je er vanuit gaan dat dit klopt, MAAR... Apparaten hebben serienummers of in ons geval unieke 2.4 IDs.
Er kan dus onderscheid gemaakt worden (duhhh ¨ID¨) tussen eu gekohte spullen en parallel/eigen import. Dus ook in aansprakelijkheid.
Dat kan een reden zijn om voor een europese handelaar te kiezen. Die moet dan dingen regelen (of zich tenminste indekken) en wil daarvoor betaald worden, dus wordt een produkt duurder.
Assan kan je kopen van HK, of bij jamara voor aanmerkelijk meer.
Volgens mij moet een importeur zorgen voor een handleiding in de taal van het land als hij het produkt als CE wil verkopen.
Iets om over na te denken als je het zelf geimporteerde 2.4 setje 2e hands wil verkopen.

Ik heb mijn (graupner) spektrum DX7 destijds van een nederlandse handelaar gekocht om een lokaal aanspreek punt te hebben. Dat was echter in de 2.4 begintijd toen er europees nog veel onduidelijk was.
Voor mijn indoor schuimpjes koop ik echter ook inmiddels 15$ namaak HK ontvangers.
Daarvoor al ontvangers uit USA.

Laatst bewerkt:
Da's een redelijk overzichtelijk verhaal. Twee kanttekeningen:

Bart heeft een DHSS set.
Het heet DSSS. FHSS betekent Frequency Hopping Spread Spectrum, wat DSSS betekent weet ik (nog) niet... (ik vind het altijd moeilijk om afkortingen te onthouden waarvan ik de betekenis niet weet!)

Het lijkt waarschijnlijk dat mijn storing geen interferentie was, maar een gevolg van te hoge spanning; mijn Corona-omgebouwde FX18 draait op een 3S lipo, en dat schijnt, naar je hier en daar kan lezen (RC Model Reviews), te veel te zijn, je moet er een diode overheen solderen of zo.

De G&E is vast niet de enige club waar een aantal mensen Corona ombouwsetjes heeft gekocht. Zijn we nou echt de enige waar zich storingen hebben voorgedaan? :confused:

Je hebt volgens mij de volgende varianten/test vragen:

2 FHSS sets <3 binding beinvloeden elkaar kennelijk, maar:
- is een FHSS <3S set ook gevoeliger voor ¨noisy env¨ storing dan dezelfde set nadat >3S binding?
Dit zou interesant zijn voor het ¨noisy environment¨ verhaal.
Stoorden de coronaś elkaar, of werden ze gestoord door andere 2.4, maar alleen vanwege hun ¨open deur policy" door de <3s binding (oplosbaar dus)?

Bart heeft een DHSS set.
- Beinvloeden DHSS <3S en FHSS <3S elkaar?
- Heeft DHSS zelfde gevoeligheid voor andere 2.4 zolang <3s?

nieuwe FHSS set van Marcelair?
Heeft deze nieuwe software? Vaste unieke ID? of is het gewoon een >3S vanuit de fabriek?
Als >3s binding de oplossing is voor een juiste ID en minder gevoelig voor ¨noisy env¨, dan zou dat de oplossing zijn.
Waarom huren ze bij corona dan niet een ¨>3s knopje indrukken chinees" in om dit op te lossen voordat het in de doos gaat?

Volgens mij gaat het allemaal om DSSS setjes. Het oude FHSS was al afgeschoten.
Ook het nieuwe test setje van Marcelair schijnt een DSSS versie te zijn.

Voorgaande post DHSS gecorigeerd.

Uitleg op wikipedia:
Direct-sequence spread spectrum - Wikipedia, the free encyclopedia

Een paar eigenschappen:
# Sharing of a single channel among multiple users

DSSS is complexer dan FHSS. Bij DSSS duikt er elke keer een stukje informatie op in een ¨wolk van ruis¨ (het brede spektrum) De ontvanger moet op de juiste tijd de info herkennen.
Een andere zender (andere ID) kan zń info in het zelfde brede spektrum gooien, maar alleen de eigen ontvanger weet de info eruit te halen. Dus zelfs op hetzelfde kanaal geen probleem.
Als extra handigheid proberen ze dan ook nog om de ¨wolkjes¨ niet te laten overlappen (ander kanaal kiezen).
Spektrum kiest 2 kanalen, maar zelfs als die ¨bezet¨ zouden zijn maakt het niet uit. Het uitgezonden signaal is ruisachtig. Een andere zender-ontvanger combi ziet het alleen als meer ruis en lastiger om de info uit te vissen. Als dat niet elke keer lukt (van de vele duizenden info pakketjes), dan wordt er wat overgeslagen. Het voelt dan als trager reageren, maar het blijft werken! Bij de grotere spektrum ontvangers kan je een logger aansluiten om te zien hoeveel ¨frames¨ je hebt gemist. Je hebt niet 100% nodig om probleemloos te kunnen werken.

DHSS van fasst doet ook zoiets. Storing op dit kanaal? geen probleem. Ik ben al bij de volgende (iets info gemist, komt dan iets later bij de volgende kanaal hop.

Althans, dat is de bedoeling en uit testen op evenementen blijkt het inderdaad door te werken. Vergelijk dit met eenn gesprek voeren. Dat lukt nog steeds ook als andere mensen gaan praten in dezelfde ruimte.

Nu is het te hopen dat de chip in de corona ontvanger niet de antennetjes in de lucht gooit met ¨nu weet ik het niet meer¨ bij een beetje noisy environment.
Echte DSSS kan tegen een beetje storing. Als het systeem stiekem gewoon een vrij kanaal verwacht, dan wordt het bij drukte lastig.
Volgens corona ligt de grens bij 50 (of honderd) andere gebruikers. Dat wil ik dus wel eens zien bij een indoor meeting met een stuk of 10 zenders in een stalen kooi.

Laatst bewerkt:
Dit antwoord kreeg ik net van Modelreviews;

(Quote)

I have heard of this event previously -- I don't know how many unique IDs the Corona modules can create but I would think it would probably be a 16-bit number (65535 different numbers) in which case the chances of two numbers being identical at the same flying field is very low -- but not impossible.

I don't think over-voltage would have caused this problem -- but it can cause the Corona modules to overheat which might lead to loss-of control issues. Most newer 2.4GHz modules use a switching regulator that is very efficient and generates little heat -- the Corona still uses a linear regulator that turns the excess voltage into heat so if the input voltage is too high, the regulator itself could overheat and shutdown or suffer premature failure.

Wat er staat is dat over-Voltage kan gebeuren, lijkt mij heel simpel, voel aan het zendertje of het heet gaat worden met een 3S LiPo en je weet al wat meer...

De kans op onderlinge storing is ook niet helemaal uitgeesloten, maar eh, ik ga zo vliegen (op G en E), dan neem ik dat fabrieks-setje wel standaard mee voor tests.

Wat er staat is dat over-Voltage kan gebeuren, lijkt mij heel simpel, voel aan het zendertje of het heet gaat worden met een 3S LiPo en je weet al wat meer...
Ja, en die "test" zal ik ook nog wel uitvoeren. Ik vraag me alleen af welke fouten je zou kunnen verwachten als de module teveel spanning krijgt. De Riser reageerde tijdens zijn "vlucht" nergens op, maar toen ik 'm eenmaal teruggevonden had werkte alles weer normaal...

Het vervelende van dit soort perikelen is, dat je er lang over kunt discussiëen en filosoferen, maar dat het vinden van een mogelijke oorzaak nog iets heel anders is en ook meestal niet lukt. Zoiets kan eigenlijk alleen de fabrikant, maar die moet het dan ook erkennen als een structureel probleem.
Het idee om bij indoor gebruik uitgebreid te gaan testen is uiteraard het enige, dat men zelf kan doen en is dus het beste plan. Hierbij kan men dan trouwens alleen vaststellen of er een daadwerkelijk probleem is, de oorzaak zal men niet zelf kunnen wegnemen.

Nu begrijp ik, dat er twee verschillende gevallen zijn geweest. Eentje, waarbij je elkaars ontvangers kon aansturen en eentje, waarbij plotseling niets meer gebeurde.

Het eerste zal iets te maken moeten hebben met de ID-code, anders gaat dit niet. Een 2,4 GHz ontvanger kan nu eenmaal uitsluitend iets bruikbaars doen met een signaal als daarin zijn eigen code aanwezig is. Elk ander 2,4 GHz signaal wordt niet opgevolgd, ook als dit een voor de ontvanger leesbaar signaal is. Bij bijv. FASST ontvangers wordt dit ook zichtbaar gemaakt met de indicatieled. Als deze groen knippert is dat het teken, dat-ie wel een FASST zender ziet met een bruikbaar signaal, maar eentje met een verkeerde code. Uiteraard kom je dit alleen tegen als de eigen zender niet in de lucht is.

Het tweede geval, waarbij helemaal niets meer gebeurde is koffiedik kijken. Dit kan vele verschillende oorzaken hebben, waarbij je alleen naar waarschijnlijkheden kunt gissen. Uiteraard is hierbij (net als in het verleden) de voeding van de ontvanger de eerste verdachte, maar dit zal gevoeglijk bekend zijn. Dat er teveel 2,4 GHz ruis aanwezig zou zijn geweest is een mogelijkheid, maar niet een erg aannemelijke. Zo'n sterk signaal leveren onze zenders niet, dat ze de ruisdrempel zó hoog kunnen krijgen dat er niets leesbaars meer overblijft voor een ander. Als dit wél zou optreden zou je ook eerst mogen verwachten, dat er nog wel werking is, maar vertraagd. Als die ruisdrempel namelijk langzaamaan omhoog gaat, zullen er steeds meer pakketten met informatie verloren gaan en zal de ontvanger langzamer gaan werken. Alleen als die drempel plotseling omhoog schiet kan de verbinding opeens zoek raken.
Dat het met de voedingsspanning of het signaalniveau in de zender te maken heeft gehad is nog minder aannemelijk. Een te hoge voedingsspanning kan uiteraard een spanningsstabilisator te heet laten worden, maar vermoedelijk wordt in deze modulen het IC alleen maar warm en niet echt heet. Trouwens, als dit gebeurt is het geen incidenteel optredend verschijnsel, maar heb je dit continu als de zender wat langer aanstaat en dan zouden er ook meer klachten worden gemeld. Ook de mogelijkheid dat het niveau van het ingangssignaal te hoog is, is uiterst onwaarschijnlijk. Als zo'n module al geen ingangsbuffer heeft, zal een te hoog ingangssignaal geen af-en-toe probleem opleveren, maar een chronisch. Het zal namelijk de microprocessor beschadigen.

Back