Storing Corona 2.4 DSSS

Nu begrijp ik, dat er twee verschillende gevallen zijn geweest. Eentje, waarbij je elkaars ontvangers kon aansturen en eentje, waarbij plotseling niets meer gebeurde.

Voor alle duidelijkheid:
Het eerste is gaat om een filmpje wat Straalpijp heeft opgenomen. Duidelijk een ID probleem.
Het tweede gaat neem ik aan om mijn crash waar dit draadje mee begon. Hierbij werden 2 modellen gelijktijdig onbesturbaar en was dit tijdelijk te reproduceren.

Al met al is het nog steeds verboden om bij G en E te vliegen met Corona 2.4.
Is dit terecht of niet?
Met andere woorden: Voldoet Corona 2.4 aan de in allle redelijkheid geldende veiligheids eisen (niets is natuurlijk 100% veilig) om er mee in clubverband te vliegen?
Gezien alle info in dit draadje ben ik nog steeds van mening dat dit niet het geval is. Dus ik vind het verbod terecht.
Graag hoor ik ook jullie mening.
 
Voor alle duidelijkheid:
Het eerste is gaat om een filmpje wat Straalpijp heeft opgenomen. Duidelijk een ID probleem.
Het tweede gaat neem ik aan om mijn crash waar dit draadje mee begon. Hierbij werden 2 modellen gelijktijdig onbesturbaar en was dit tijdelijk te reproduceren.

Al met al is het nog steeds verboden om bij G en E te vliegen met Corona 2.4.
Is dit terecht of niet?
Met andere woorden: Voldoet Corona 2.4 aan de in allle redelijkheid geldende veiligheids eisen (niets is natuurlijk 100% veilig) om er mee in clubverband te vliegen?
Gezien alle info in dit draadje ben ik nog steeds van mening dat dit niet het geval is. Dus ik vind het verbod terecht.
Graag hoor ik ook jullie mening.

Ik denk dat niemand zich hier op dit moment over durft uit te spreken. :(

Mijn nieuwe setje blijft voorlopig in het doosje zitten ben ik bang voor.
Eerst maar eens goed kijken of en hoeveel leden (bij ons) corona gebruiken ;) en verder afwachten wat er eventueel uit rolt als resultaat van iedereen zijn bevindingen.
Voorlopig houdt ik het dus bij de 35 Mhz en de MPX M-Link die ik ingebruik heb ;)
 
Wat Straalpijp heeft gedaan is dat hij twee Corona DSSS ontvangers heeft gebonden, aan elk hun 'eigen' zender.

De twee zenders liggen vlak naast elkaar +/- 50 cm, vervolgens gaat de spanning er af.

Maar dan; de eerste ontvanger wordt als 1e aangezet (niet de zender) en de andere zender die niet hoort bij die ene ontvanger gaat aan, en de ontvanger die niet bij die zender hoort reageert en heeft de volledige besturing.

Nu is het misschien zo dat Corona meer manuals in omloop heeft, bij de laatste versies hoort dit te staan;

' 5. After setup, give power to the TRANSMITTER firstly and it will transfer signal about 5 seconds later, power up the receiver to check that red light is steady if all servos are under control it means it is ready to fly. '

Wat ook kan is dat er bij de DIY set iets is misgegaan met de antenne soldering van de zender.

Er hoort een ground te zijn en een kern, of gewoon; twee aders moeten op de antenne.

Dit is eenvoudig te checken, als je dat zou willen doen Beton ?

(Bij Bart heeft de antenne-soldering losgelaten, bleek na een check, weet niet af dit al
langer zo was of door verkeerd aanpakken zender?)

Het vliegverbod is tot nader orde, we weten nog steeds niet exact wat er aan de hand is,het lijkt op een ID-probleem.
Of toch dat van een te hoog PPM voltage ?

De antenne moet van begin tot eind aarding hebben, en natuurlijk moet de kern goed zijn aangesloten, lijkt me zo gecheckt. En misschien hebben ze het in de fabriek al fout gedaan met de aansluiting van de antenne, daar zit al een zwart krimpkousje over, we moeten maar aannemen dat het goed is gesoldeerd daaronder (en dat eenieder het zelf goed heeft gesoldeerd op zijn zender).
 
Laatst bewerkt:
(Bij Bart heeft de antenne-soldering losgelaten, bleek na een check, weet niet af dit al langer zo was of door verkeerd aanpakken zender?)
Hè?? Ik neem aan dat Harold dit ontdekt heeft aan mijn zender nadat ik vertrokken was?
Tja dan kan je een storing verwachten. Overigens heeft de zender na de crash (in proefopstelling) wel normaal gewerkt, en de zender is sindsdien niet open geweest.

In mijn manual is overigens alleen sprake van het solderen van de kern van de antennedraad. Nadat ik hierover wat had rondgevraagd en iedereen met enige kennis van electronica zei dat je toch echt de aarde ook moest aansluiten heb ik dat dus gedaan. Maar strikt genomen stond het niet zo beschreven.
 
Ik heb de antenne solderen-issue ook gemerkt (of niet zelfs !) in de manual, die overigens veel beter kan worden geschreven.

Als alleen maar de 'kern' of binnendraad op de antenne zit en niet de aarding, of de mantel, dan werkt het gewoon veel slechter. Dichtbij werkt alles okee, maar als de afstanden groter worden dan kan het bereik te kort schieten.

Het werkt net zoals een ouderwetse coax of antennekabel voor de televisie, alleen de kern aansluiten geeft nog beeld, maar kern EN mantel aansluiten geeft perfect storingsvrij beeld.

Vervelend dat Beton niets kon vinden mbt zijn antennedraad, anders was de oplossing nabij.
Wat ook nog kan is de hele antennedraad, maar die zou dan moeten worden doorgemeten.

Heel lastig allemaal, grappig dat Corona in de veronderstelling is dat iedereen die zo'n DIY setje koopt ook verstand heeft van allerlei technische zaken. Om de PPM-draad te vinden in de zender raden ze het gebruik van een oscilloscoop aan, (een watte ?) maar die heeft niet iedereen.

Maar nogmaals die antenne MOET goed zijn gesoldeerd, anders is een crash onafwendbaar, op de basisprint van de zender zitten niet voor niets 2 soldeerpunten die beiden gebruikt moeten worden.
 
Heel lastig allemaal, grappig dat Corona in de veronderstelling is dat iedereen die zo'n DIY setje koopt ook verstand heeft van allerlei technische zaken. Om de PPM-draad te vinden in de zender raden ze het gebruik van een oscilloscoop aan, (een watte ?) maar die heeft niet iedereen.

Ik denk dat je als gebruiker zelf verantwoordelijk bent .of je je ppm signaal kan vinden .
Als je die zet koopt moet je zelf over enige technische kennis beschikken .

Zoals ik al eerder opperde we hebben hier 4 sets gekocht/probeert en 1 zet werkte naar behoren .
1 set had niet echt veel berijk /2 anderen waren de servos langzaam van en 1 werkte ok.

Ik zou mijn zinnen op het andere bami zetje zetten ,niet zo klein maar werkt .
Hoogstens gaat er soms een ontvanger stuk ,maar dat is zelden .

Je wilt toch nu niet vliegen met een zet dat niet te vertrouwen is .
Ik zou zeggen jammer maar helaas,en verder gaan .

Groeten Wiebe.
 

Let op, op 3.10 minuten staat een van de mogelijke oplossingen (een produktiefout vanaf de fabriek).

De Corona DIY DSSS kit's hebben 1 ding gemeen, het komt allemaal op de vaardigheden van de uiteindelijke gebruiker. Goed kunnen solderen is daar maar 1 van.
Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat het aan kennis ontbreekt, je gaat er vanuit (terecht) dat het produkt werkt.

Maar dat het dan nog moet worden doorgemeten zou eigenkijk niet mogen. Of dat de ene Corona DSSS de ander uit de lucht haalt.

Toch zou ik willen voorstellen om de twee betreffende sets op dit punt nog eens te controleren. De antenne kan er aan de buitenkant goed uitzien, maar dat zegt verder niets over de binnenkant, het lijkt me makkelijk door te meten.

Bij Bart is dit probleem overigens al enigszins naar voren gekomen. Het is een combi, of 1 draad te weinig hebben gesoldeerd (massa in plaats van massa EN kern) of een stukke antennekabel (gebroken litze) of een breuk onder het zwarte krimpkous aan de antennevoet.

Het klinkt wel logisch, maar of het daadwerkelijk de reden is geweest ? Dus; doormeten op clubavond @ Gooi en Eemland Vereniging van Modelvliegers - Home ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bevestigd dus mijn statement dat het inbouwen eenvoudig is maar dat je wel enige kennis moet hebben van waar je mee bezig bent voordat je de schroeven draaier in je zender zet.

De valkuil van deze set is dus dat iedereen denkt het even in te bouwen..
Ik heb wel degelijk gemeten of er ook zendvermogen uitkomt.
Daarmee sluit je dus kortsluitingen en losse verbindingen meteen uit.
Maar natuurlijk heeft niet iedereen een 13 cm watt meter in de hobby hoek liggen...

Benno
 
Dit is niet de oplossing van het probleem,een niet goed gesoldeerde massa verbinding
resulteerd in onvoldoende bereik.
Dit heeft niets te maken met dubbele ID en /of ruis, als de ontvanger niets ontvangt mag er ook niets gebeuren.
Je moet als corona DIY gebruiker zeker een reikwijdte test doen,en 1,5 KM is altijd haalbaar(ik spreek uit ervaring).

Groet, Straalpijp.
 
Ik had met de omgebouwde zender al een aantal vluchten met mijn Geier gemaakt, dat werkte prima, voordat de crash met de Riser gebeurde.
 
Let op, op 3.10 minuten staat een van de mogelijke oplossingen (een produktiefout vanaf de fabriek).

Maar dat het dan nog moet worden doorgemeten zou eigenkijk niet mogen. Of dat de ene Corona DSSS de ander uit de lucht haalt.

Toch zou ik willen voorstellen om de twee betreffende sets op dit punt nog eens te controleren. De antenne kan er aan de buitenkant goed uitzien, maar dat zegt verder niets over de binnenkant, het lijkt me makkelijk door te meten.

Interesant info!
Weer een extra reden om te twijfelen aan de kwalitet!
Jacob gebruikte overigens een Corona DSSS module waar de antenne op geschroefd wordt. Dus geen DIY set.
 
Goed, duidelijk. Er zijn wel wat issues mbt Corona;

DIY Corona install, encoder amplitude
The encoders output amplitude is critical and should be measured before connecting the TX module. Corona's design is using the internal pull-up in the micro, the measured voltage at the Corona TX module encoder input is 3.3-3.6 volts. If you exceed this voltage higher currents will flow at the micro's input and you will damage the micro. Sure the TX will work if you exceed the above voltages but failure is waiting. It is best to have the encoders output drive a transistor and the transistor drives the TX encoders input. This will isolate the encoders amplitude leaving the mico's pull-up for the bias voltage. In more simple terms, the micro's input will only be pulled to ground and pulled high by the micro's pull-up, no external voltage will be applied to the input. Use a common emitter configuration, NPN or PNP depending on you encoders output. The above is not required on radio's that use a pull-up resistor in the factory TX module, the radio's that use a pull-up resistor at the encoders output will require the above mod.

Hope this helps

D.
Last edited by derek4610; Jun 17, 2010 at 05:43 AM.
Bron: Corona DSSS V2 Hack Thread - Page 25 - RC Groups

Dan de antenne-issue op de youTube van de vorige pagina (op 3.10 minuten).

Reikwijdte variaties.

En een totaal verlies van de besturing, zie draadje RC Groups hierboven.

Het kan inderdaad een ID probleem zijn, maar wat veroorzaakt zo'n probleem ?

Misschien is het toch echt handig om een keer de PPM ingangsspanning te meten ?

Het probleem kan dan geisoleerd wordem ipv raden erna.
 
Wat ik eerder al opgaf staat ook hier beschreven. Als de hoogte van het ingangssignaal het probleem is zal de microprocessor beschadigd raken. Dit is een definitief defect, waarna 't ie het nooit meer doet. Je hoeft dus niet te gaan uitvogelen of dit mogelijk af en toe problemen zal opleveren, want dat is niet zo.

Volgens dit verhaal heeft zo'n module dus inderdaad geen ingangsbuffer en gaat het ppm-signaal rechtstreeks de microprocessor in. Dat is slordig, want dat kan inderdaad defecten opleveren. Op de ingang van zo'n microprocessor zit namelijk niet alleen een pull-up weerstand, waarover in dit verhaal wordt gesproken, maar er zitten daar ook beveiligingsdiodes. Van deze substraatdiodes gaat degene in geleiding, die aan de pluszijde zit als het ingangssignaal hoger is dan de voedingsspanning. Op zich is dit geen probleem, behalve als er meer stroom vloeit dan de diode kan verwerken. Dit is dan vervolgens wachten op een defect, dat echter nooit lang op zich zal laten wachten. Daarna doet het module het nooit meer.
 
Wat ik eerder al opgaf staat ook hier beschreven. Als de hoogte van het ingangssignaal het probleem is zal de microprocessor beschadigd raken. Dit is een definitief defect, waarna 't ie het nooit meer doet. Je hoeft dus niet te gaan uitvogelen of dit mogelijk af en toe problemen zal opleveren, want dat is niet zo.
Het lijkt duidelijk dat dit de oorzaak van mijn crash was; mijn zender wordt dus gevoed met een 3S lipo.
Na de crash heb ik er niet meer mee gevlogen, maar hem wel geprobeerd, geen reikwijdtetest gedaan, dat nou weer niet, maar het leek normaal te werken.
Kan dat?

(Ik zie me voorlopig het ding niet meer gebruiken, maar kan-ie meteen in de container?)
 
Op basis waarvan wordt geconcludeerd, dat dit de oorzaak van jouw crash is? Dat lijkt mij namelijk uiterst onwaarschijnlijk.
 
Na wat ik van jou en elders lees, kan het toch zowiezo niet goed gaan met 11,1 volt in die zender?
 
Dat lees je niet van mij hoor. Ik verwacht namelijk, dat de spanningsstabilisator van zo'n 2,4 GHz module wel flink warm wordt, maar niet echt heet. Pas als je er je vingers aan gaat branden (> 60 graden) is het reden om er eens een thermometer bij te halen. Daarnaast wordt zo'n ding elke keer dat je de zender gebruikt even warm, dus dan zou je ook elke keer problemen hebben (of in ieder geval vaker, afhankelijk van de buitentemperatuur). Over de rest van de zender hoef je je al helemaal geen zorgen te maken. Het impulsdeel van een FX18 werkt namelijk op 5 Volt en wordt door een stabilisator gevoed, die niet eens warm wordt.
 
Ik heb zondag een nieuwe set van marcel gekregen die hij van corona ontving voor testen.
Het viel mij op dat je een antenne kabel moest solderen. Ik had verwacht dat dit met een plugje zou gaan, of vanuit de fabriek al gesoldeerd. Lijkt mij nog al kritisch.
De antenne is een coax kabel. De antenne een 1/4 lambda, wat er op neer komt dat het laatste stukje kern een kwart golflengte uitsteekt uit de buitenmantel. Die buitenmantel moet dus geaard zijn.
Op het te solderen coaxje zit een koperen busje geklemd. Allemaal heel klein, maar zie er wel goed uit.

Ik wilde zien hoe dit bij Bart zijn zender zat (ook gekregen voor testen) en zag dat daar niet zoń mooi busje om de buitenmantel zat, maar dat het aan de mantel zelf was gesoldeerd. Die mantel laat zich niet lekker solderen en toen ik het kabeltje aanraakte was het los. AQL eerder gebeurt, of door het aanraken, maar het zat dan niet erg stevig vast. Mogelijk maar een paar draadjes van de buitenmantel geoldeerd.

Zonder busje moet je iets meer van de mantel strippen om wat fibertjes in elkaar te kunnen draaien. De kern ziet aan het begin niet overal een mantel. Het begin van de coax heeft dan lengte verschillen. Ik denk dat bij deze frekwentie een mm meer of minder wel uitmaakt.
Ook als de kabel goed gesoldeerd zat mogelijk toch antenne problemen.

Een gedachte:
Op de huckepack zit er een groot vliegtuig onder. Mischien dat dit voor een set met beperkt bereikt dan net weer wat extra problemen geeft. Ook komen wij met de huckepack tot 300m volgens de nieuwe telemetrie. Dat is waarschijnlijk hoger dan je normaal met de elektro geier vliegt.

Aanname:
Probleem van Bart is mogelijk een antenne probleem en geen ID of 3S lipo probleem.
Vergelijkende reikwijte test doen om dit te checken. Met en zonder hersolderen van buitenmantel.
 
Back
Top