Storing Corona 2.4 DSSS

Het zou wel toevallig zijn dat je op het zelfde kanaal zat met zijn 2en maar het kan blijkbaar
Mocht je dit hebben met een vriend
Dan moet je de bind knop van je zender 5 seconden vasthouden na aanzetten van 1 van de zenders
Die kiest dan een nieuwe id
Nadeel je moet alles opnieuw binden

Groet Van
zeer tevreden corona dsss gebruiker in een robbe fx14

Laatst bewerkt door een moderator:
Het zou wel toevallig zijn dat je op het zelfde kanaal zat met zijn 2en maar het kan blijkbaar
Mocht je dit hebben met een vriend
Dan moet je de bind knop van je zender 5 seconden vasthouden na aanzetten van 1 van de zenders
Nadeel je moet alles opnieuw binden

Ik geloof niet dat dit mij gaat lukken tijdens het vliegen wanneer blijkt dat dit gebeurt!

Ik geloof niet dat dit mij gaat lukken tijdens het vliegen wanneer blijkt dat dit gebeurt!

Dat niet, maar wel om in de toekomst problemen te voorkomen. Gewoon even proberen of met deze procedure de storing weg is ;-) Misschien is dit dan wel de oplossing.

Groet,
Theo

Nee, maar in dit geval had Jacob dat kunnen doen (als hij geweten had wat er aan de hand was). Of, in mijn geval, had Marcel dat kunnen doen (idem).
Terwijl ik eerst niet wist wie Beton was, lijkt het er nu op dat alle (2) bekende mogelijke-Corona-voorvallen zich op de G&E club hebben voorgedaan... dat kan toch niet waar zijn?
Ik wil niet vooruitlopen op de uitslag van onze test, maar de optie van een Corona-knijper aan het frequentiebord kwam al bij me op... :cool:

Begrijp ik dus goed dat het een enkel geval is die de oorzaak van de storingen is? (dezelfde persoon)

Groet,
Theo

Begrijp ik dus goed dat het een enkel geval is die de oorzaak van de storingen is? (dezelfde persoon)
Ja; Beton is een lid van de G&E club, tot gisteravond wist ik dat niet.. :D
Maar mijn eigen crash lijkt er wel heel erg veel op; dat wordt nog onderzocht. In dat geval gaat het over 2 voorvallen, en allebei bij de G&E club...

Ik ben door omstandigheden een paar weken niet op de club geweest, en van de recente crash was ik ook helemaal niet op de hoogte, en omdat ik dus ook niet wist wie Beton was had ik geen idee... tot er gisteravond opeens een mailuitwisseling op gang kwam onder leden van de G&E club. Zodoende.

Laatst bewerkt:
Kijk, dat werpt een ander licht op de zaak. Want dit betekend dat het dus een enkele module is die problemen geeft. Misschien eens goed kijken naar de inbouw ervan?

Dan is het dus de spreekwoordelijke storm in een glas water ;-)

Neemt niet weg dat het natuurlijk heel erg is dat er kisten gecrashed zijn...

Groet,
Theo

Want dit betekend dat het dus een enkele module is die problemen geeft.
Nou nee... er zijn er in totaal 4.
De kist van Beton is gecrasht toen Jacob zijn zender aanzette. (En inmiddels is aangetoond dat ook omgekeerd fout gaat.)
Mijn kist is gecrasht, mogelijk toen Marcelair zijn zender aanzette.
Of hij zijn zender aanzette op dat ogenblik is niet meer na te gaan, maar wel of dat mijn toestel kan hebben beïnvloed.

Laatst bewerkt:
Allen,

Ik ben gisterenavond laat nog bezig geweest met wat tests en ben daar iets opmerkelijks tegengekomen wat de sleutel tot de oplossing zou kunnen zijn. Daarover meer als ik meer tijd heb. Graag wat input van jullie gevraagd wat is het merk van de zender die problemen geeft/ die gebruikt wordt en omgebouwd is.

Alvast bedankt voor de input, met vriendelijke groet, Aad den Blaauwen.

Ikzelf heb een Futaba FX18 omgebouwd.
Mijn clubgenoot Marcelair (die mij misschien naar beneden haalde) een Multiplex Cockpit, ik weet niet precies welk type.

Over de tests die ik heb gedaan gisterenavond laat.

Als eerder besproken in dit draadje heb ik nog wat tests gedaan op dezelfde manier. Let op zender 1 is een multiplex, zender 2 is een Futaba. Deze zenders op zichzelf geven geen problemen maar samen wel en dan met name bij het aanzetten. (eerst ontvanger en daarna zender) Steeds in deze test toonde de Multiplex de problemen de Futaba was "rock and steady" , uiteraard heb ik het ook omgekeerd geprobeerd en dan lukt het dus gewoon niet, de Futaba bleef "rock and steady" de Multiplex bleef over met problemen. Hieruit kun je concluderen dat het zit in de zenderhardware. Ga je nader kijken wat de Corona hack doet dan zou het theoretisch wel goed moeten werken. Alleen een ding hebben we over het hoofd gezien. In de manual van Corona staat de voedingsspanning van het moduul die moet zijn tussen 8 en 13 volt. de Multiplex werkt met een 6 cellen pakket dus is tussen 8.03 en 7.2 volt heb ik gemeten, die 8 volt direct van de lader en na 5 minuten al < dan 8 volt. Dus het lijkt er op dat de voedingsspanning (voltage) te laag is van de multiplex. Ik had begrepen dat 2.4ghz apparatuur kritisch is wat betreft voltage. Vanavond ga ik het fenomeen nog eens uitproberen maar dan met 2 Futaba zenders die een 8 cellenpakket hebben (minimaal 9,6 volt) is het dan opgelost dan zou ik graag een extra celletje tussen de + van de voeding plakken naar het moduul, zodat de zender nog steeds op 7,2 werkt en het corona moduul op 8,4 volt. Immers het PPM signaal is een verschilspanning tussen - en het PPM draadje.

Vraag; weet iemand het maximale voltage van de voeding van een Multiplex PROFI 3010 voor we vuurwerk krijgen?

met vriendelijke groet, Aad den Blaauwen

Laatst bewerkt:
Nee ik bedoel niet andersom, andersom geeft trouwens dezelfde problematiek. Verder kom je het omgekeerd aanzetten (eerst RX dan TX) wel regelmating tegen bij slecht verbinden van Corona ontvangers. Ik bedoel op posts op het internet. Op de manier van ontvanger aan en daarna pas zender doet het fenomeen zich het vaakst voor. Maar als eerder gezegd ik kan niet voorkomen hoe anderen met Corona apparatuur hun zender/ontvanger aandoen maar heeft het wel invloed als ik met mijn Multiplex aan het vliegen ben lijkt. Ik zeg niet altijd maar met de crash nog vers in het geheugen in ieder geval 1 keer teveel.

mvrgrt, Aad

Laatst bewerkt:
Steeds in deze test toonde de Multiplex de problemen de Futaba was "rock and steady" , uiteraard heb ik het ook omgekeerd geprobeerd en dan lukt het dus gewoon niet, de Futaba bleef "rock and steady" de Multiplex bleef over met problemen.
In mijn geval moeten we dus nog testen, maar even vooruitlopend: in de praktijksituatie was het de Multiplex zender die de Futaba uit de lucht vloog. De Futaba was uitgerust met een 3S lipo, dus ruim 11 volt.

Dat niet, maar wel om in de toekomst problemen te voorkomen. Gewoon even proberen of met deze procedure de storing weg is ;-) Misschien is dit dan wel de oplossing.
Groet,
Theo

Lijkt me wel verstandig maar niet erg praktisch!
Dan zal je dus moeten wachten tot iemand met die met Corona vliegt geland is voordat je de zender kan aanzetten. Dit betekend weer het gebruik van een frequentie knijper!
Dat was nu juist een groot voordeel van 2.4 dat deze niet nodig is!

Allen,

Ik ben gisterenavond laat nog bezig geweest met wat tests en ben daar iets opmerkelijks tegengekomen wat de sleutel tot de oplossing zou kunnen zijn. Daarover meer als ik meer tijd heb. Graag wat input van jullie gevraagd wat is het merk van de zender die problemen geeft/ die gebruikt wordt en omgebouwd is.

Alvast bedankt voor de input, met vriendelijke groet, Aad den Blaauwen.

Ik heb een MX12 (9.6 volt)
Welk type Jacob heeft weet ik niet. Wel dat hij een pasklare Corona module gebruikt.

@Bart
Ik heb alleen problemen met Multiplex, Ik had ook gezien dat jij het had met Futaba. We blijven proberen.

groet, Aad.

Dat kan niet! Dat is juist de grote truuk van het 2,4GHz systeem. Er wordt zo ongeveer constant op "hetzelfde" kanaal of kanalen uitgezonden. Daar dient dat hoppen ook voor. De zender gebruikt steeds andere kanalen waardoor verstoring wordt voorkomen.
Het is technisch onmogelijk dat er twee zenders een zelfde ID nummer hebben. Het ID nummer bestaat uit zoveel bits dat er miljarden ID's mogelijk zijn dus elke zender kan en moet zijn eigen nummer hebben. Dat maakt dit systeem zo mooi, elke zender heeft een eigen uniek ID nummer.

Dat is dus niet juist. De zender KAN niet zelf geen nieuw ID kiezen.
Wij maken "misbruik" van dezelfde techniek en vaak ook nog van dezelfde chips als de WiFi systemen voor computers.
Toen men voor het eerst netwerken met meerdere computers ging opzetten moest men zien te voorkomen dat een ontvanger naar een "verkeerde" zender luistert. Daartoe heeft men het systeem van de ID nummers (MAC nummers) in het leven geroepen. Alle netwerk apparatuur die op een netwerk wordt aangesloten krijgt zijn eigen unieke nummer. Dat nummer wordt altijd in de header van een blokje gegevens meegestuurd. Zo is altijd te achterhalen van welk fysiek apparaat de gegevens afkomstig zijn. Dit wordt nu minder gebruikt omdat er steeds meer "tussen" zit. Zaken zoals servers, routers en dergelijke. Deze hebben ook elk hun eigen nummer! Daarom wordt dit nummer tegenwoordig meer voor beveiligingsdoeleinden gebruikt. Je kan bijvoorbeeld je server of router zo instellen dat hij alleen gegevens van bepaalde MAC adressen door laat. Helaas is dit niet waterdicht meer omdat er slimme software is die MAC nummers kan simuleren.

Zoals ik al schreef zijn er miljarden ID nummers mogelijk en ELKE zender zal een eigen ID nummer hebben. Die nummers worden NIET bepaald door de zender fabrikant maar door de chip fabrikant. Elke chip die de fabriek uit gaat heeft zijn eigen unieke ID nummer. Dit wordt ook toegepast bij GSM's. Daar wordt het meestal het IMEI nummer genoemd. Bij netwerk apparatuur, en dat zijn de chips in onze zenders eigenlijk, wordt het dus een MAC adres genoemd.
Met het huidige systeem van MAC adressen zijn er 281.474.976.710.656 ID's mogelijk. Daar kan de fabrikant van de WiFi apparatuur of van de modelbouw zenders dus niets aan veranderen.
Wat in sommige zenders wel gebeurt is dat er van een extra ID nummer gebruik wordt gemaakt, een soort sub-ID. Dat gebeurt bijvoorbeeld bij zenders die voor elk model geheugen een eigen ID nummer hebben. Dat is dus een UITBREIDING van het reeds in de chip vast liggende ID.

Laatst bewerkt:
Vanavond op de clubavond van de G&E hadden we 3 zenders die omgebouwd zijn met een Corona DIY module; één Multiplex, één Graupner, en één Futaba.
Alles aangezet... niks aan de hand. Alle ontvangers bleven alleen maar naar hun eigen baas luisteren.
Tja wat moet je daar nou mee...

Back