Storing Corona 2.4 DSSS

Vanavond op de clubavond van de G&E hadden we 3 zenders die omgebouwd zijn met een Corona DIY module; één Multiplex, één Graupner, en één Futaba.
Alles aangezet... niks aan de hand. Alle ontvangers bleven alleen maar naar hun eigen baas luisteren.
Tja wat moet je daar nou mee...

Inderdaad ging deze test goed. Interessant is dat mijn set (een van de sets waar dit draadje mee begon) een van de drie was.
De ontvanger was niet opnieuw gebonden maar had natuurlijk wel door de crash in het water gelegen.
Mijn set wekte gisteren dus ook goed.
Nu kan je uit deze test verschillende conclusies uit trekken.
Bijvoorbeeld dat je een Corona ontvangen eerst in het water moet hangen voor gebruik maar daar geloof ik natuurlijk niet.
Mijn conclusie is dat we niet de juiste omstandigheden hebben gecreëerd waarbij de problemen ontstaan.
Denk hierbij aan bijvoorbeeld aan ander zenders en dergelijke.
Uiteindelijk viel mijn systeem en dat van Jacob niet gelijk uit toen hij zijn zender aanzette. Hij kon ook nog de motor starten en taxiën voordat het bij ons beide mis ging.
Ik heb met eigen ogen gezien bij een clubgenoot dat een normaal wekende Corona set bijna niet meer in te schakelen was toen een 2.4 Futaba set ingeschakeld was. Andersom gaf geen problemen.
Ook een teken dat de Corona set dan last heeft van ruis.
Wat mij betreft blijft de onzekerheid over de betrouwbaarheid van Corona dan ook bestaan.
Daar bij vermeld dat ik dit ook erg jammer vindt! Ik had ook al een 2e setje klaar liggen voor mijn FX18 wat ik niet meer kan gebruiken.

?? eerst ontvanger en dan zender aan ??

Je bedoelt hopelijk andersom!

Eerst zender aan lijkt mischien gebruikelijk, maar als het voor deze corona in de manual staat dat het anders moet, dan op die andere manier dus. RTFM.

Reden kan zijn dat het voor de software nodig om om deze opstartprocedure te gebruiken.

Over die multiplex en spannings reden. De enige die bij GenE een multiplex heeft omgebouwd heeft nog helemaal geen problemen gehad. De problemen zijn met omgebouwde futaba en graupner.

Eerst zender aan lijkt mischien gebruikelijk, maar als het voor deze corona in de manual staat dat het anders moet, dan op die andere manier dus. RTFM.
In mijn Corona manual staat letterlijk:
After setup, give power to the transmitter firstly.
Er schijnt ook een afwijkende manual te bestaan, die op de achterkant van de blisterverpakking van een ontvanger staat. (Hoewel ik zelf ook nog een losse ontvanger heb gekocht heb ik de verpakking niet meer.)
Het Engels in alle geschriften van Corona is nogal beroerd en kan wel eens aanleiding zijn voor misverstanden...

In mijn Corona manual staat letterlijk:
After setup, give power to the transmitter firstly.
Er schijnt ook een afwijkende manual te bestaan, die op de achterkant van de blisterverpakking van een ontvanger staat. (Hoewel ik zelf ook nog een losse ontvanger heb gekocht heb ik de verpakking niet meer.)
Het Engels in alle geschriften van Corona is nogal beroerd en kan wel eens aanleiding zijn voor misverstanden...

Je hebt gelijk.
Gisteren avond beide manuals gezien. Bij die van de set staat dat je de zender eerst moet anzetten en dan na 5 seconden de ontvanger. Bij de losse ontvanger staat dat je eerst de ontvanger moet aanzetten en daarna de zender.
Corona weet het dus ook niet.
Feit is dat het een en ander geen invloed mag hebben op de werking.
Bij het Jeti syteem wat ik bij de Huckepack van de club gebruik maakt het niet uit wat je doet. Het werkt altijd en er is nauwelijks vertraging.

Bij Corona maakt het volgens mij ook niks uit, het werkt allebei.

even mijn idee hierover
corona, assan, spectrum hoppen maar over twee kanalen die ze bij het binden vastleggen ,zou het kunnen dat bij het binden van de als tweede aangezette zender en ontvanger de eerste zender iets verder weg was zodat deze niet ogemerkt is door de tweede, en dat ze zo allebij op de zelfde twee kanalen zaten en elkaar stoorden.

In amerika zijn er zo al ongelukken geweest op hele grote meetings waar spectrum zenders die aan het vliegen waren gestoord werden door door zenders die wel over alle kanalen hoppen.

even mijn idee hierover
corona, assan, spectrum hoppen maar over twee kanalen die ze bij het binden vastleggen ,zou het kunnen dat bij het binden van de als tweede aangezette zender en ontvanger de eerste zender iets verder weg was zodat deze niet ogemerkt is door de tweede, en dat ze zo allebij op de zelfde twee kanalen zaten en elkaar stoorden.

In amerika zijn er zo al ongelukken geweest op hele grote meetings waar spectrum zenders die aan het vliegen waren gestoord werden door door zenders die wel over alle kanalen hoppen.

De zenders die met dit systeem werken kiezen GEEN kanalen bij het binden! Bij het aanzetten zal de zender eerst "kijken" welke kanalen al bezet zijn. Dan zal de zender één of twee kanalen kiezen die nog NIET bezet zijn en daar op gaan uitzenden.
Wanneer je de ontvanger aan zet zal de ontvanger ALLE kanalen die in de lucht zijn ontvangen. Hij gaat kijken welke signalen het identificatie nummer van zijn eigen zender bevat. Dat nummer "weet" de ontvanger omdat hij dit "geleerd" heeft tijdens het binden.
Alleen de signalen die het juiste ID nummer hebben zullen door de ontvanger verwerkt worden. Alle andere zenders worden genegeerd.
Wordt het signaal verstoord doordat er een andere zender op hetzelfde ingeschakeld wordt dan zal de ontvanger verder gaan kijken of het juiste zender signaal op een ander kanaal nog wel goed wordt ontvangen. Zo wordt voorkomen dat de besturing helemaal uitvalt.
Helaas blijkt het dus soms voor te komen dat beide kanalen door andere zenders verstoord worden. In zo'n geval kan er geen goed signaal meer ontvangen worden en heb je een (groot) probleem.

Daarom zijn de zenders die "hoppen" in het voordeel. Deze zenders zenden niet op een vast kanaal uit maar springen vele malen per seconde naar een ander kanaal. Is er dan eens één verstoord dan levert dit geen problemen op omdat een fractie van een seconde later al weer op een ander kanaal wordt uitgezonden.
Futaba gebruikt nog weer een ander systeem. Die zendt steeds op een aantal kanalen tegelijk uit en hopt daar ook nog bij. Dit systeem is zeer ongevoelig voor verstoring en bijna niet te blokkeren. Toch is al gebleken dat ook dit systeem geblokkeerd kan worden.

Zenders die op een "vast" kanaal uitzenden zullen NIET geblokkeerd worden door zenders die hoppen. Die zenders zenden steeds maar heel erg kort op een kanaal uit. Dat is veel te kort om daar de verbinding meer te blokkeren. Alleen als een andere zender OOK constant gaat uitzenden op hetzelfde kanaal heb je een probleem. Als het tweede kanaal dan ook wordt geblokkeerd is de hele verbinding weg en heb je dus een probleem.
Normaal gesproken is de kans dat dit voor komt vreselijk klein. Zo klein dat er nauwelijks rekening mee wordt gehouden. Dat blijkt dus niet juist te zijn want het is blijkbaar al gebeurt.
Er is dus niets 100% safe en storingsvrij!

Denk niet te conventioneel als je het over een kanaal bezetting hebt.
Het is anders dan een kanaaltje in de 35mHz.
¨Spread Spectrum¨ geeft aan dat er meer achter zit.

Ter vergelijking: op een feestje zijn er meerdere conversaties tegelijkertijd in dezelfde ruimte. Toch kan je een conversatie meters verderop volgen, zelfs als de spreker wordt overstemd door iemand die luider klinkt,
Kwestie van concentreren op je eigen ¨zender¨ en de rest blokkeren.

Berg ontvangers (PPM) konden al de eigen zender onderscheiden, zodat zelf een andere zender op het zelfde kanaal niet stoorde.
Die zender herkenning was door naar de analoge pulsvorm te kijken.
Bij 2.4 systemen gebeurt ook zoiets, maar dan weer wat slimmer, want het signaal is special voor de herkenbaarheid voor eigen ontvanger ontworpen.
Heel complex, en alleen mogelijk met snelle chips en slimme algoritmes.

DSSS and FHSS - Spead Spectrum tutorials

Corona Airworthiness Directive, stop using Corona

Hallo,

Corona zelf weet inmiddels van het 'probleem' dit is hun antwoord wat net binnen kwam:

--> Regarding your problem ,we felt very sorry about it .It maybe the ID overlap problem .

Here is our answer:
1.A turn on the power of the receiver then ,turn on the transmitter ,then start the binding the tx and rx.

2.B turn on the transmitter into to binding mode ,press the button of tx more than three seconds ,press the button of rx and power it.

3.Power B Rx, turn on B Tx. Establishing the Link of Tx and Rx.

4.You can try several times if there is still interference.

WE suggest you try the above steps for several times in order to separate the frequency of different corona users.

Pls check if it is ok. If not ,there must be the memorizer of MCU broken. That cause ID overlap.

By the way, If there is over 50 pilots flying 2.4ghz in the same field ,we suggest you not taking our 2.4ghz system. We can not guarantee the safety .

Thanks and best regards.

Corona RC Team

Corona DSSS Airworthiness Directive, stop using Corona (die koptekst werkte wel, ik kreeg meteen antwoord...)

By the way, If there is over 50 pilots flying 2.4ghz in the same field ,we suggest you not taking our 2.4ghz system. We can not guarantee the safety .

Thanks and best regards.

Corona RC Team

Corona DSSS Airworthiness Directive, stop using Corona (die koptekst werkte wel, ik kreeg meteen antwoord...)

Interessante info!
Nog interessanter is dat ik hetzelfde antwoord deze week ook gezien heb. Toen kon er nog met 100 man gevlogen worden. Zie onderstaand antwoord!

If there is over 100 pilots flying 2.4ghz in the same field ,we suggest you not taking our 2.4ghz system. We can not guarantee the safety .

Thanks for your supporting corona products .

Corona RC Team

Lijkt er weer op dat ze het bij Corona niet weten!!
De volgende die antwoord krijgt mag waarschijnlijk nog maar met 25 man vliegen!
Het opnieuw binden en testen slaat natuurlijk nergens op!

Tja... maar we konden donderdagavond al geen interferentie meer vaststellen toch? Dan heeft deze handelwijze weinig zin.
Moet de conclusie dan zomaar zijn dat het probleem voorbij is? Lijkt me ook een beetje link.

Even wat quotes:
¨over 50 pilots¨
is wel erg veel. Op een normal vliegveld zou het dus moetn werken.

¨ID overlap¨
Hebben we bij fasst een terugroep actie voor gehad (zie sticky draad). Waarschijnlijk heeft dit nauwelijks tot storingen geleid bij futaba. De ID bepaald kennelijk in welke volgorde ¨de dans door kanalenland¨ gaat.
Die ¨paar keer opstarten¨ procedure doet vermoeden dat bij corona de software die moet zorgen voor een willekeurig startpunt niet lekker werkt.

Een unieke ID kan je krijgen door een hele goede ¨random¨ functie, maar beter door een vast nummer waarvan je zeker weet dat je die maar 1keer kan uitdelen.
Een voorbeeld:
- Neem je als getallen datum en tijd (met de tijd zoveel cijfers achter de seconde komma als wenselijk), dan weet je zeker dat je nooit hetzelfde nummer 2 keer zal uitdelen.
- Je kopieert het serie nummer van een 50 euro biljet en verbrand het biljet vervolgens.
Op basis van dit unieke nummer kan je algoritmes voor hopping bedenken die altijd verschillend zullen zijn.
Kenmerkend is dan wel dat eigenlijk alle zenders wat betreft dat ¨vast nummer¨ vanuit de fabriek net even verschillend zijn. Je kan de zend apparatuur niet volledig klonen!
Als corona dat wel heeft gedaan moeten ze een software manier zoeken om verschillende ID´s te krijgen.

Ik moet even terugdenken aan ZX81 computer uit 1981.Spelletjes hadden een random functie om het ¨landschap¨ te bepalen. Die random funtie getallen was echter altijd dezelfde reeks getallen. Dus elke keer als je het spel opstarte was het verloop herkenbaar.
Bij andere spellen lukte het wel om verschillen te krijgen na het opstarten. Er bestond namelijk een functie die afhankelijk van de tijd dat de computer aanstond voordat het spel werd opgestart ergens anders in de random reeks begon.

¨press the beton more than 3 seconds¨
kan een manier zijn van een fast-forward door de IDś om zo verschillen te krijgen. Knullige manier.De 30 jaar oude zx81 computer kon het al beter.

Er zijn voor dezelfde ¨versie¨ corona verschillende manuals in omloop. Op rcgroups werd gehint dat er binnen V2 toch weer meerdere productie series waren. De vroege V2 hadden nooit problemen. De latere wel.
Marcel, Mischien heb jij de vroegere correcte V2 versie, want jij hebt geen problemen.

Speculeren: De vroege V2 versie heeft een nette unieke ID hardwarematig ingebakken. De latere V2 versie probeert de ID softwwarematig goed te krijgen (goedkoper) en dat kan wel eens mis gaan.
De vreemde binding procedure zal het wel oplossen, maar hoe praktish is dat?

2,4 Ghz Info

Hallo Harold,

Even een quote van je; "De vreemde binding procedure zal het wel oplossen, maar hoe praktish is dat?"

Dat klinkt als een oplossing voor de kwestie bij G en E !

We hebben daar nu twee Corona DSSS-ers die elkaar waarschijnlijk stoorden, en
waarschijnlijk toch beiden geen goede binding bleken te hebben.

Dat binden is bij Corona iets wat best wel gek werkt, ik heb wel eens een keer een
nieuwe ontvanger gebonden aan de zender en eenmaal als de binding tot stand was
gebracht deden de servo's eerst erg onrustig (maar toch gecontroleerd) en de regelaar, motor aan/uit (ongecontroleerd) en na een paar seconden was/is alles o.k. en blijft de
binding. Dit heeft bij mij nooit een crash veroorzaakt.

Voorstel is om het advies van Corona over te nemen en dan opnieuw te evalueren ?

Laatst bewerkt:
Goed binden ?

Even een Corona manual er bij gepakt;

" Press and hold the programming button on the transmitter, turn transmitter on, the you can release the button. (Attention: Not keep holding the button down over 3 seconds, or it's ID will change randomly) "

Dat is wellicht het antwoord, als iemand zijn zender niet strikt volgens de Corona procedure
heeft gebonden, en daadwerkelijk het bindingsknopje langer heeft ingedrukt dan 3 seconden, dan kan het ID willekeuring omwisselen.

Hmm, maar dan zou er ook geen binding tot stand komen, toch ?

Het is inderdaad de vraag wat je hiervan moet denken. Met dat 'langer dan 3 sec. indrukken' kan ik me voorstellen, dat er een ander ID gegenereerd wordt. Maar waarom zou je het dan meerdere keren moeten proberen als er nog steeds interferentie optreedt? Zouden er misschien altijd twee dezelfde kanalen worden gekozen door een set en verandert deze keuze met het langer dan 3 sec. indrukken? Ook dan zouden er trouwens met een unieke ID geen problemen moeten zijn.

In ieder geval lijkt het gezien de geconstateerde problemen en met dit antwoord van Corona verstandig om elke keer, dat er een nieuwe Corona set op het veld verschijnt vooraf te controleren of deze geen problemen oplevert met andere Corona's.

Als Corona DSS nou zo is gebonden dat er in eerste instantie een binding is, maar met die binding ook telkens de ID meeverandert, kan dat eigenlijk?, of zoals Corrien zegt, dat er twee ID's werken terwijl dit er eigenlijk maar 1 moet/dient te zijn.

Wat ik meemaakt is dat er na het aanzetten, als de boel is gebonden en minder dan 3 seconden of 3 seconden is gebonden aan de ontvanger, dat de boel welliswaar werkt, maar in het begin onrustig reageert. (dat is de primaire bindingsprocedure, die daarna nooit meer hoeft te worden herhaald)

Wat kan het toch zijn ? Kan niet correct binden leiden tot crashes / storingen bij medegebruikers ?
Kan er een binding zijn op 2 ID's...

Zo'n 2.4 GHz ontvanger is in feite ook een zender he...

We zijn nu een week verder en ik heb eigenlijk nog steeds meer vragen dan antwoorden! Bedankt in elk geval alvast voor al jullie reacties. Ook op de clubavond van G en E is het een en ander natuurlijk uitgebreid besproken.
Tijd om wat feiten en gedachten op een rijtje te zetten.
1-Twee vliegtuigen met Corona DSSS worden gelijktijdig onbestuurbaar. Voor mij een duidelijk signaal dat er iets aan de hand is.
2-Corona schakelt vaak moeilijk in. Iets wat bij andere merken niet het geval is. Een teken van minder door ontwikkelde software?!
3-Met een Futaba 2.4 zender er naast schakelt Corona meestal niet is. Door de "ruis" van de Futaba zender lijkt de Corona set niet de juiste signalen te filteren door de mindere software!?
4-Bij verschillende test opstellingen blijkt Corona te blijven werken. Bij een enkeling niet. Naar mijn idee is er dan te weinig ruis om het probleem op te wekken. Mogelijk speelt er meer maar daarover later.
5-Diverse crashes waarbij de besturing uitviel met Corona. Hierbij viel maar een toestel tegelijk uit. Dit maakt het natuurlijk moeilijk om te oordelen wat de oorzaak is maar te veel ruis is absoluut een optie.
6-Corona ontvanger werkt nog na waterdoop. Mooi maar zolang het niet goed werkt heb ik daar natuurlijk niets aan! Zeker niet tijdens het vliegen.
7-Corona geeft tegenstrijdige info over het inschakelen van het systeem. Eerst zender dan ontvanger of andersom. Als Corona het al niet weet hoe moet een klant het dan weten!
8-Corona heeft verschillende bind procedures. Welke is nu de goede. Naar mijn idee moet het goed zijn als het systeem goed werkt. Anders kan je nooit bepalen of het goed is.
9-Corona geeft aan dat alleen door te proberen zeker kan zijn dat je niet op het zelfde frequentie zit.
Heel vreemd! Snappen ze wel wat de bedoeling is van 2.4!
10-Corona geeft eerst aan dat je met 100 man kan vliegen. 2 dagen later nog maar met 50 man. Weer een teken dat ze het echt niet snappen bij Corona!
Deze 10 feiten met gedachten spinsels leveren mij hetvolgende beeld op wat vorige week zaterdag gebeurde.
-Ik vloog zonder problemen met mijn Diamant.
-Jacob zet zijn zender aan en start zijn motor. Nog geen probleem.
-Jacob gaat taxiën en op dat moment valt van beide modellen de besturing uit waarop mijn Diamant crasht. Dat beide modellen niet meer functioneerde heeft mogelijk wat verwarring gegeven want het leek er op dat we elkaar stoorden. Het lijkt me echter als dit alleen het geval zou zijn geweest mijn model onmiddellijk na het aanzetten van Jacob zijn zender gecrasht zou zijn. Dit was niet het geval. Gezien alle informatie die ik deze week gehoord heb denk ik dat beide modellen uitvielen door te veel ruis in de ether van ook nog andere zenders. Dit kan natuurlijk een Corona zender zijn maar net zo goed een ander merk zender zijn lijkt mij. Dit verklaart ook waarom het testen met Corona zenders verschillende keren goed ging. Ik denk dus dat op het moment van de storing een zender aangezet is die de hoeveelheid ruis te hoog maakte voor Corona. Mogelijk moeten er dus nog meerder (merken) zenders bij het testen betrokken worden.
-Toen we het probleem konden dupliceren was er blijkbaar nog veel ruis en was het aanzetten van mijn Corona zender voldoende om het systeem van Jacob te stoppen.
-Toen we het later met mijn set en Marcelair nogmaals probeerden bleef Jacobs systeem gewoon werken. Blijkbaar was er minder ruis dan eerst. (minder zenders!?)
-Bovenstaande zou Bart zijn crash ook kunnen verklaren. Te veel ruis waardoor Corona stopt.
Ik denk dat de hoeveelheid ruis belangrijk is maar er zijn natuurlijk nog veel meer factoren. Je hebt bijvoorbeeld ook altijd met toleranties te maken in producten dus elk product verschilt wel een beetje. De een zal gevoeliger zijn dan de ander. Ook de accu spanning zou bijvoorbeeld invloed kunnen hebben. Dit bleek ook uit een test.
Conclusie wat mij betreft blijft dat Corona niet betrouwbaar is en dat de informatie van Corona het er niet beter op maakt.
Mischien zit ik er wel helmaal naast maar aan de andere kant geeft het misschien ook weer nieuwe inzichten.
Ik hoor het wel.

In ieder geval lijkt het gezien de geconstateerde problemen en met dit antwoord van Corona verstandig om elke keer, dat er een nieuwe Corona set op het veld verschijnt vooraf te controleren of deze geen problemen oplevert met andere Corona's.

Een verbod op Corona lijkt me dan zinvoller .....

Met 35 Mhz had je tenminste nog frekwentieplaatje; Corona lijkt dit lezend meer op russisch roulette .......

Nog even mbt het binden, Corona denkt / zegt dat de ID (identificatie/selcall) kan worden opgelost door een vorm van massale randomisatie tijdens het bind-proces.

Dus iedere Corona-gebruiker zou dan op het modelvliegeveld aangekomen opnieuw moeten gaan binden (bindbutton langer dan 3 sec ingedrukt houden en binden maar...).

Dat moet dan net zolang totdat niemand meer ergens last van heeft...

"WE suggest you try the above steps for several times in order to separate the frequency of different corona users.

Pls check if it is ok. If not ,there must be the memorizer of MCU broken. That cause ID overlap."

ID overlap heb ik nog nooit van gehoord, het lijkt me wel plausibel dat zoiets is gebeurd.

In feite kan dit nog een keer geprobeerd worden;

AUB NIETS VERANDEREN AAN JULLIE ZENDERS ! en dan nog 'n keer testen.

Als er inderdaad ID-overlap is, dan kan de voorgestelde opstart/bindingsprocedure van Corona worden overgenomen, en dan weer testen, en als dat o.k. is het vliegverbod opheffen...

Het binden moet simpelweg hufterproof zijn!
Goed gebonden is werkend systeem.
Niet goed gebonden is niet werkend systeem!

Back