Storing Corona 2.4 DSSS

Bart, ik bedoel met oude en nieuwe ontvangers
degene met 1 en 2 antennes.
de eerste serie hadden 1 antenne.

Groet Straalpijp.

Dit is niet juist. De oude serie is de V1 serie. Deze werken niet met V2.
Ik heb ook een nieuwe versie ontvanger liggen met 1 antenne.

De V1 versie (meer dan 1 jaar oud) heb ik ook liggen en daar zitten ook 2 antennes aan.

Groet,
Theo

@theo,

V2 heeft ook ontvangers met 1 en 2 antennes.
Dat bedoelde ik met oude en nieuwe ontvangers,dus niet de versie 1.
ik ga nog proberen om er een filmpjevan te maken.

Groet, straalpijp.

Misschien wel handig om te weten of het probleem zich alleen voordoet bij versies met 1 of twee antenne's.

Dus dat de versie met twee antenne's geen storing meer hebben, dat zou mooi uitkomen...

Het is nog steeds niet helemaal duidelijk waarom er van die blackout problemen zijn met die
Corona's. Of in welke combinaties de problemen optreden... (interessant om het probleem
de wereld uit te helpen)

Wat jammer is, is dat de produkten worden 'aangepast' en schijnbaar direct de markt opkomen.

Hier bijvoorbeeld een discussie over een aangepaste printboard op de Corona DSSS.

--> Attachment browser: corona1.jpg by jbc - RC Groups

Onderwijl zie ik dat er aardig gepost is in dit forumdraadje. Zoals eerder geschreven in het draadje zou ik ook nog wat tests doen. Deze zijn onderwijl gedaan en ik ben tot een aantal schokkende uitslagen gekomen. Het aanzetten van de ontvangers is uiterst tricky. Als een ontvanger alleen wordt aangezet gaat het allemaal wel goed, je ziet dat het ledje snel gaat branden en ook functioneert het goed. Het gaat fout met name wanneer er een tweede zender wordt aangedaan je ziet ontvanger twee dan knipperen ontvanger 1 gaat dan ook meeknipperen en verliest dan soms contact. Zender uit /aan werkt dan niet, het enige wat werkt is ontvanger uit/aan. Alleen dit lukt niet als je hoog in de lucht bent! :( Om een lang verhaal kort te maken; heel onduidelijk allemaal.

Ik zal daarom ook geen gebruik meer maken van Corona 2.4 ghz, immers een crash kost vaak meer dan een complete set van een ander wel betrouwbaar merk. Let wel dit is mijn mening!

Met vriendelijke groet,

Aad den Blaauwen

Laatst bewerkt:
Kunt hiermee hooguit concluderen dat de zenders/ontvangers die jij gebruikt niet goed werken. Net zoals ik heb kunnen concluderen dat mijn zenders geen problemen geven.

Groet,
Theo

Ieder moet weten wat hij/zij doet, dat eerst. Ik heb ook duidelijk geschreven dat het mijn menings is. Ik wil graag een beetje zekerheid en niet nog een keer een crash meemaken. Mijn piper cub die crashte was even duur als een compleet Spektrum setje bijvoorbeeld, daarom mijn motivatie niet nog een keer.

met vriendelijke groet, Aad den Blaauwen

Begrijp ik maar zolang de OORZAAK niet achterhaald is kunnen we hier niets mee. Overigens bedoel ik het niet persoonlijk.

Wil wel eens zien wat de betreffende modules doen in een zender waarvan vast staat dat die zender geen problemen geeft. Vraag mijzelf af of dit een probleem is van de zender of van de module. Kan bijvoorbeeld zijn dat de module niet in iedere zender toepasbaar is. (zomaar een idee)

Wel ben ik blij met dit soort testen omdat we misschien de oorzaak van de storingen kunnen achterhalen.

Groet,
Theo

@Theo,
Ik heb een zender/ontvanger nodig om mijn hobby uit te voeren, mijn zendinstallatie is geen doel op zich. Ik vind dat ik er genoeg tijd, effort, geld in heb gestoken. Voor mij is het zo lang het niet op te lossen is einde aktie met Corona voor mij en terug naar de realiteit modelbouwen en vliegen. Verder vind ik het ook jammer dat het niet lijkt op te lossen. En uiteraard no hard feelings als het voor jouw wel veilig genoeg is.

met vriendelijke groet, Aad.

Ook daar heb ik begrip voor, maar iets is alleen op te lossen (indien het al op te lossen is) als de oorzaak bekend is. Zolang de oorzaak niet bekend is, kun je ook geen conclusie trekken over de betrouwbaarheid van de corona modules.

HET probleem wat nu speelt is dat veel mensen hun Corona setjes niet durven te gebruiken omdat er meldingen zijn dat deze mogelijk niet goed zouden werken.

Natuurlijk snap ik best dat je een crash wilt voorkomen. Ik zou hetzelfde doen. Maar zolang de oorzaak niet vast staat gaat het mij te ver om Corona modules te verketteren.

Ook ik heb mijn twijfels over de betrouwbaarheid, daarom heb ik meteen nadat ik het bericht gelezen heb (op dit forum) een test gedaan omdat ik wilde weten of mijn zenders daar ook last van hebben. Dit blijkt gelukkig niet het geval. Maar ook al zijn mijn zenders wel betrouwbaar, als een ander met een niet goed werkende zender in staat blijkt om mijn zenders/ontvangers te beinvloeden en daardoor een crash te veroorzaken, dan wil ik graag de oorzaak weten.

Nogmaals, ik ben blij met iedere test, of die nu positief of negatief uitvalt want op die manier kunnen we misschien de oorzaak van de problemen achterhalen. Mocht het zo zijn dat de Corona modules de oorzaak blijken dan gooi ik mijn Corona setjes als eerste in de kliko.

Groet,
Theo

HET probleem wat nu speelt is dat veel mensen hun Corona setjes niet durven te gebruiken omdat er meldingen zijn dat deze mogelijk niet goed zouden werken.
Sterker nog - het bestuur van de G&E club heeft besloten dat Corona ombouwsetjes op ons veld niet meer gebruikt mogen worden. Veiligheidsoverwegingen... zo loopt er een snelweg (A27) op een paar honderd meter langs ons veld. Niemand vindt het echt een onterechte maatregel geloof ik, hoewel er nogal wat leden zijn met Corona spul.

Laatst bewerkt:
Een logisch besluit lijkt me...

Ik heb het geluk dat ik voor op de club een 35 Mhz zender heb en voor het 'wildvliegen' de Corona setjes. Voordeel van het wildvliegen is dan weer dat je niet zo snel last hebt van andere modelvliegers die je Corona kunnen storen ;-)

Voor de rest hoop ik dat de oorzaak een keer achterhaalt kan worden. Ben erg benieuwd waar de fout zit...

Groet,
Theo

Als een ontvanger alleen wordt aangezet gaat het allemaal wel goed, je ziet dat het ledje snel gaat branden en ook functioneert het goed. Het gaat fout met name wanneer er een tweede zender wordt aangedaan
Toch hebben we vorige week donderdag op de clubavond dat ook geprobeerd, met 3 zenders en ontvangers; alles bleef prima gaan...
De suggestie van Beton dat de omgevingsruis er wat mee te maken kan hebben (nog een aantal andere werkende 2.4 Ghz zenders van andere merken bijvoorbeeld) vind ik wel wat. Maar hoe test je dat... misschien op een drukke clubdag. Maar dan zonder ermee te vliegen...

Laatst bewerkt:
Als Aad er niet meer tijd en energie in wil steken, is het misschien een idee om zijn Corona spulletjes aan iemand uit te lenen die mogelijk wel in staat is om de oorzaak te achterhalen.

Vincent

Nou er zijn op dde G&E club geloof ik minstens een stuk of zes sets bij mekaar, tot vorige week wist ik ook niet dat 't er zo veel waren (ze zijn meestal goed vermomd...)

Ik ga in ieder geval door met testen. Binnenkort zal ik nog een twee tal Corona ombouw setjes bestellen van de nieuwere serie. Heb nu zelf modules van ruim 1 jaar oud. Misschien dat de nieuwe serie het probleem wel geeft (of ook niet). Ik hoop dat ik hiermee de oorzaak van de storingen kan achterhalen.

Groet,
Theo

Ben zeer benieuwd wat er uit gaat komen.

Heb nog zo'n setje liggen die ik in een oude Robbe zender wilde bouwen:rolleyes:

Het laatste Corona-nieuws

Hmm, bij Corona zegt men nu dat ze weer bezig zijn met een ' nieuwe' FHSS versie!'
Ze willen me wel een setje opsturen om te testen. Okee, mooi, ik heb alles inmiddels DSSS omdat FHSS niet goed werkte (aantoonbaar feit, deze versie is zelfs uit productie gehaald daarom) maar nu gaat het goedkomen ! Ja, maar dan wel weer alles naar FHSS ombouwen...

Het lijkt dat ze nu iets op de markt willen gaan brengen met een ID-code die is 'ingebakken' in de chip.

Hieronder de correspondentie, met het laatste bovenaan. Het lijkt me dat de K.N.V.v.L misschien de allerlaatste aanwijzing kan geven over het Corona DSSS probleem ?

De mailwisseling: --> Dear MR Marcel, (these emails have been altered for privacy reasons, (names) yet the content of it is important for our discussion here/to help find a solution for Corona)

Thanks for your feedback. I mean you hold the binding button +3 seconds when there is interference or ID is the same . If no distrubing, you do not need to change the ID. Have you try our suggestion ?

Our engineer designed the memorizer of MCU .If it is broken, that will caus lossing control.

We have changed the setup of newly released FHSS 2.4ghz new system.The setup will be more easier than DSSS.If you are interested ,I can send you one set for testing. We are waiing for your suggestion.

Thanks for all your advice .We will take it and improve our products.

Corona RC Team

2010/10/16 Marcel
Dear Corona,

You say that holding the bind-button for more than 3 seconds will prevent this from happening again, so no more overlapping which can cause a crash ?

In your manual you instruct to not hold the bind-button for longer than 3 seconds, this is quite a dramatic change of pase.

I can imagine that a change of ID is done electronically in stead of already in the processors, what is better ? I think that a fixed ID code in a chip is a better
guarantee to malfunction.

Did you change this setup in any of your newest V2 DSSS series ? (very important to know, I'll just take it that you have a CE-approval, since it's on your products)

Anyway, as I'm convinced of Corona DSSS this problem remains, I sincerely hope that your new +3 seconds binding procedures will prevent any crashes in the future.

Ofcourse it's important to get rid of this silly AD (Airworthinessctive Dire). Let's work on a good solution to get Corona DSSS back in the air again...

Kind regards and awaiting your reply,

Marcel (CFI at Gooi en Eemland Vereniging van Modelvliegers - Home)

From: ***corona@gmail.com
To: marcel***@msn.com
Subject: 答复: Corona DSSS Airworthiness Directive, stop using Corona
Date: Sat, 16 Oct 2010 11:22:01 +0800

Dear Mr Marcel,

Thanks for your supporting corona RC.

Regarding your problem ,we felt very sorry about it .It maybe the ID overlap problem .

Here is our answer:

1.A turn on the power of the receiver then ,turn on the transmitter ,then start the binding the tx and rx.

2.B turn on the transmitter into to binding mode ,press the button of tx more than three seconds ,press the button of rx and power it.

3.Power B Rx, turn on B Tx. Establishing the Link of Tx and Rx.

4.You can try several times if there is still interference.

WE suggest you try the above steps for several times in order to separate the frequency of different corona users.

Pls check if it is ok. If not ,there must be the memorizer of MCU broken. That cause ID overlap.

By the way, If there is over 50 pilots flying 2.4ghz in the same field ,we suggest you not taking our 2.4ghz system. We can not guarantee the safety .

Thanks and best regards.

Corona RC Team

发件人: Marcel *** [mailto:marcel***@msn.com]
发送时间: 2010年10月16日 5:39
收件人: Corona Sales dept
主题: Corona DSSS Airworthiness Directive, stop using Corona
重要性: 高

Dear Corona,

As a pleased Corona-user my rc-model flying club issued a warning on Corona users to stop using Corona 2.4 GHz immediately.

Everything passes now (in Dutch...) --> storing-corona-2-4-dsss-5

Flying club --> Gooi en Eemland Vereniging van Modelvliegers - Home (Dutch)

--> Why did this ban on Corona 2.4 GHz DSSS happened?

On October 9 a strange crash occured with a 'hacked' Futaba FC18 and some other Futaba that is 'Hacked' using Corona DSSS 2.4 GHz.

One plane was powering-up his Corona plane (switching to on, transmitter uses a plug-in module) whilst another plane lost control some 50 yards away from it, in the direct vicinity of water / a small lake.

Transmitter uses a hack module, wired over the PPM-signalcarrier-board

The other plane did switched to on, but lost it's connection to the plane, drifting in and out of binding irraticaly. Replicating the event is proven to be a problem, we still

don't have a clue.

I would really like to have this rediculous Corona-ban out of this world asap.

How do you feel about solving this problem ? As far as I know there has not been any problems of this kind. Do you have any information regarding the frequencychips you use ? Or some CE-approval ?

Kind regards and awaiting your reply with very much interest,

Marcel *** (air)

Laatst bewerkt door een moderator:
Tja, Corona zal best wel een nieuw systeem uitbrengen. Wat ik me meer afvraag is, wat hebben ze voor nieuws voor de mensen die nu hun DSSS module niet meer durven te gebruiken?
Dat hele verhaal van, die knop drie seconden indrukken, vind ik geen oplossing. Als ik op de club kom en iemand is aan het vliegen met zo'n set, weet ik om te beginnen al niet of het nódig is om te resetten. In de blind maar gaan resetten? Misschien komt dat andere model dan júíst naar beneden...

Back