Storing Corona 2.4 DSSS

Wat ik er uit begrijp is dat de ID-chip 'op hol kan slaan' als de ingangsspanning
te hoog wordt.

Beiden incidenten van 9 oktober 2010 op Gooi en Eemland Vereniging van Modelvliegers - Home
zijn gebeurd met zenders die een vrij hoge voedingsspanning hebben (9.6V).

Ik gebruik Multiplex, (Cockpit MM) deze heeft een voeding van 7.4V) en heb
nog nooit ergens last van gehad met andere Coronas.

Als dit het probleem is dan is het meteen te testen. (okee, eerst modificeren
en solderen)

Hm? Ik heb in mijn gemodificeerde FX18 een 3S lipo zitten, dus 11,1 V.... da's inderdaad wat meer dan het originele pakket.
Maar met die module erin (en die lipo) had ik toch al zeker wel een uurtje vliegtijd voor ik met de Riser die storing kreeg.

Laatst bewerkt:
Het kan allemaal, bij de Corona DIY (Do It Yourself) modules / zelf-inelkaar-soldeer-setjes
heeft Corona het er over dat je het PPM signaal maar moet zien te vinden, ze raden daarbij een oscilloscoop aan (iedere zichzelf respecterende modelvlieger heeft er wel eentje...)(not)

Het werkt net zo goed met de leraar/leerling-output van iedere zender, dat is maar 1 signaal waar geen spanning op staat (check het desnoods met de Voltmeter, de ene geeft wel een spanning, de andere niet, dan moet je die laatste nemen).

En dan komt de voeding er op, en vaak is dat de volledige spanning van de zender. Corona heeft het niet over een maximale voedingsspanning en de mogelijke gevolgen daarvan.
Hieronder wat plaatjes + de originele Engelse tekst (ik neem aan dat iedereen Engels kan lezen?).

full

full

"Over driving the MICRO input is a crash waiting to happen.

I attached a simple schematic that will isolate the radio's encoder output amplitude from damaging the MICRO's input. The circuit will drive the MICRO with the internal pullup in the MICRO, safest way and the only way the I/O should be driven. The voltage at the MICRO I/O should never exceed 3.3v. I have no idea why Corona did not mention this.
I did notice flyers are adding the BAT85 to reduce the input I/O level. This is not going to insure you are not over driving the I/O line. The attached circuit will insure years of operation.
I can add a encoder negative pulse schematic version if anybody needs it or if you practice ESD I have FET versions.

Hope this helps."

Derek

Don't forget to burn your radio's in after the Corona DIY kits are installed, power them up for at least 2 hours.

(als laatste wordt voorgesteld om je Corona zenderchipje zichzelf minimaal 2 uur lang 'in te laten branden.' dus twee uur lang je zender aan te laten staan)

Laatst bewerkt door een moderator:
Kreeg een soortgelijke mail.

Lijkt erop dat ze zich aan het indekken zijn en geen enkele verantwoording nemen voor de mogelijk falende Corona setjes :-(

Groet,
Theo

Tja dat gaat moeilijk worden... om die module in de zender te solderen had ik net genoeg benul van electronica. Dacht ik. Maar nou wordt het een stuk ingewikkelder... ik kan dit al niet meer volgen.

Hieronder wat plaatjes + de originele Engelse tekst (ik neem aan dat iedereen Engels kan lezen?).

full

full

"Over driving the MICRO input is a crash waiting to happen.

I attached a simple schematic that will isolate the radio's encoder output amplitude from damaging the MICRO's input. The circuit will drive the MICRO with the internal pullup in the MICRO, safest way and the only way the I/O should be driven. The voltage at the MICRO I/O should never exceed 3.3v. I have no idea why Corona did not mention this.
I did notice flyers are adding the BAT85 to reduce the input I/O level. This is not going to insure you are not over driving the I/O line. The attached circuit will insure years of operation.
I can add a encoder negative pulse schematic version if anybody needs it or if you practice ESD I have FET versions.
Dat laatste lijkt me verstandiger, want dat schema met de PNP transistor gaat never nooit niet werken, en wel hierom:
images

De stroomrichting door een PNP is andersom, de collector MOET negatiever zijn dan de emitter, anders loopt er geen collectorstroom......

Laatst bewerkt door een moderator:
Even wat indianenverhalen rechtzetten hier.
Volgens mij hebben jullie het verhaal op RCgroups niet goed gelezen.

Derek heeft het over het voltage van het PPM signaal, en da's heel wat anders dan het voltage van je zenderaccu, hoor. ;)

RC Groups - View Single Post - Corona DSSS V2 Hack Thread

The encoders output amplitude is critical and should be measured before connecting the TX module. Corona's design is using the internal pull-up in the micro, the measured voltage at the Corona TX module encoder input is 3.3-3.6 volts. If you exceed this voltage higher currents will flow at the micro's input and you will damage the micro. Sure the TX will work if you exceed the above voltages but failure is waiting. It is best to have the encoders output drive a transistor and the transistor drives the TX encoders input. This will isolate the encoders amplitude leaving the mico's pull-up for the bias voltage. In more simple terms, the micro's input will only be pulled to ground and pulled high by the micro's pull-up, no external voltage will be applied to the input. Use a common emitter configuration, NPN or PNP depending on you encoders output. The above is not required on radio's that use a pull-up resistor in the factory TX module, the radio's that use a pull-up resistor at the encoders output will require the above mod.

Ik kan het zou gauw even niet vinden, maar er was wel een vergelijking tussen verschillende systemen, en ik meen dat Corona geen goede spanningsregelaar had en bijvoorbeeld FrSky wel.
Je kon dus in de problemen komen bij een te hoge accuspanning.
Mocht ik die link weer vinden dan zet ik hem er wel even bij.

Heel interessant allemaal!
Ik zie alleen geen link met het oorspronkelijke probleem maar ik ben geen elektronica expert!

Heel interessant allemaal!
Ik zie alleen geen link met het oorspronkelijke probleem maar ik ben geen elektronica expert!
Het verschil zal zitten in de spanning die de pulstrein voert.

Digitale techniek werkte vroeger met 5 volt tegenwoordig zijn deze spanningen al veel lager.
Het kan dus zijn dat de corona's niet goed met die hoge spanning overweg kunnen en dus niet meer werken, al is dat mogelijk maar tijdelijk.

Oudere zenders werken vermoedelijk ook met hogere waardes dan de nieuwste.

Ik denk dat dat de link is met dit probleem.

correct me if i'm wrong.

Laatst bewerkt:
Het verschil zal zitten in de spanning die de pulstrein voert.

Digitale techniek werkt vroeger met 5 volt tegenwoordig zijn deze spanningen al veel lager.
Het kan dus zijn dat de corona's niet goed met die hoge spanning overweg kunnen en dus niet meer werken, al is dat mogelijk maar tijdelijk.

Oudere zenders werken vermoedelijk ook met hogere waardes dan de nieuwste.

Ik denk dat dat de link is met dit probleem.

correct me if i'm wrong.

Dus dan lijkt er een relatie tussen merk en leeftijd van de zender. Maar vooral de spanning van de puls die rechtstreeks op het board van Corona komt.

In het RC-Groups draadje waarschuwt iemand dat dit niet hoger mag zijn dan 3.3 Volt.

Zou mooi zijn als dit de uiteindelijke oplossing zou zijn. Dan hoeven we alleen nog maar een keer te solderen met de juiste electronische componenten ertussen.

Dus dan lijkt er een relatie tussen merk en leeftijd van de zender. Maar vooral de spanning van de puls die rechtstreeks op het board van Corona komt.

In het RC-Groups draadje waarschuwt iemand dat dit niet hoger mag zijn dan 3.3 Volt.

Zou mooi zijn als dit de uiteindelijke oplossing zou zijn. Dan hoeven we alleen nog maar een keer te solderen met de juiste electronische componenten ertussen.
Of dit "DE" oplossing is weet ik niet.
Dat zal getest moeten worden.

Ik hoop echter dat het wel "DE" oplossing is want dan zijn er weer veel corona klanten blij (waaronder ik) en kan er weer "veilig" met deze 2.4 setjes gevlogen worden.

Ik kan het zou gauw even niet vinden, maar er was wel een vergelijking tussen verschillende systemen, en ik meen dat Corona geen goede spanningsregelaar had en bijvoorbeeld FrSky wel.
Je kon dus in de problemen komen bij een te hoge accuspanning.
Mocht ik die link weer vinden dan zet ik hem er wel even bij.

Neen, ook FRsky heeft geen voltage regulation op de PPM input.

Is dit probleem van een te hoge pulsspanning die de Corona zendermodule vroeg of laat verruineert niet een heel ander probleem dan waar het in het begin van dit draadje om ging, namelijk dat een goed werkende verbinding kan worden verbroken als er een tweede zender met een Corona module wordt aangezet (en volgens de producent te maken zou hebben met een zg. ID overlap)?

Beetje verwarrend allemaal :confused:

Laatst bewerkt:
En zie tevens: Giantcod • View topic - FrSky hack module input impedance

Just a thought, since there is a pull up (to 3.3 volts) on the input, how about a diode in the ppm feed allowing the input to be pulled to 0V only? Then it won't matter how high the positive voltage on the PPM signal is. I use a BAT85 (schottky) diode for this purpose when feeding a servo signal into PICs. Using a schottky diode minimizes the voltage drop through the diode.

Mike.

frsky_schottky.jpg

Nog steeds erg interessant maar ik geloof nog steeds niet dat dit mijn crash veroorzaakte waar dit draadje me begon.
Ik geloof namenlijk niet in toeval en het zou wel heel toevallig zijn als beide zenders door bovengenoemd probleem gelijktijdig zouden uitvallen.
Ook het reproduceren wat toen mogelijk was lijkt me niet met bovengenoemd probleem te maken te hebben.
Als jullie er anders over denken dan hoor ik graag hoe of wat.

Back