Storing Corona 2.4 DSSS

Op de huckepack zit er een groot vliegtuig onder. Mischien dat dit voor een set met beperkt bereikt dan net weer wat extra problemen geeft.
Okee... maar na het lossen van de huckepack is er toch een boel tijd geweest om de verbinding weer te herstellen?
Dat is waarschijnlijk hoger dan je normaal met de elektro geier vliegt.
Klopt, die heeft nog geen thermiek geroken.

Okee... maar na het lossen van de huckepack is er toch een boel tijd geweest om de verbinding weer te herstellen?

Het inschakelen is altijd al lastig geweest bij Corona. Soms pakt hij snel soms duurd het erg lang. Soms moest de zender en/of ontvanger opnieuw aangezet worden. Ik kan me dus voorstellen dat dit met veel omgevings ruis op grotere afstand niet zal lukken.

Het beloofde filmje is hier te vinden
4dZ7h_KnRVo[/media] - Captured 2010 10 17 00002

twee zenders gebonden aan de desbetreffende ontvangers(degene er recht onder)
Fabrieks ID, dus niet de 3 sec ID.
Fysieke rangetest gedaan, beide zenders 1,5 km zonder problemen.
Het resultaat, zie het filmpje!!!!!!

Groet, Straalpijp.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik ben ook nog wat aan het rommelen geweest met Corona. Ik kwam tot een ondekking die bevestigd het hele ID verhaal. Ik heb een futaba en een multiplex beide omgebouw met de inmiddels bekende Corona setjes. En inderdaad als ik de multiplex alleen gebruikte totaal geen probleem, hetzelfde met de futaba alleen totaal geen probleem. Nu de volgende test, alleen de Multiplex aan geen probleem alles normaal, daarna de Futaba aan die gaat knipperen en blijft knipperen en gaat soms helemaal uit omgekeerd hetzelfde. Daarna de het ID gewijzigd dmv >3sec trick totaal geen problemen meer. Verder, saillant detail beide setjes uit dezelfde batch waarschijnlijk (weet je nooit zeker helaas). Ik denk dat het fabrieksID wel eens de sleutel zou kunnen zijn voor de oplossing van het hele probleem. Blijft alleen nog wel over dat de ID's die random gekozen worden per ongeluk dezelfde kunnen zijn dan de andere.

Met vriendelijke groet, Aad den Blaauwen

Laatst bewerkt:

Okee, het gaat om de 'fabrieks-ID' of NIET de >3 sec ID.

Het is dus vanaf het begin gebonden per zender en bijbehorende ontvanger zoals staat beschreven in de gebruiksaanwijzing van Corona.

Toch ?

Wow, begint toch wel scary te worden nu...

Het beloofde filmje is hier te vinden
4dZ7h_KnRVo[/media] - Captured 2010 10 17 00002

twee zenders gebonden aan de desbetreffende ontvangers(degene er recht onder)
Fabrieks ID, dus niet de 3 sec ID.
Fysieke rangetest gedaan, beide zenders 1,5 km zonder problemen.
Het resultaat, zie het filmpje!!!!!!

Groet, Straalpijp.

Duidelijke info!
Alleen dit al zou Corona tot actie moeten dwingen. Tenslotte staat in hun gebruiksaanwijzing dat je de knop juist niet langer dan 3 seconden moet indrukken!
Ik heb op hun site niet kunnen vinden dat deze instructies veranderd zijn of een waarschuwing. Daarbei opgemerkt dat dit constructief absoluut niet mogelijk zou moeten zijn!
Waarschijnlijk speelt er nog meer maar ik vraag me nog seeds af hoeveel ID's er beschibaar zijn na het 3 sekonden indrukken van de knop. Corona zelf is daar niet duidelijk over en kweekt slechts twijfel!

Tja, Marcelair, jij had al contact met Corona, ik denk dat ze dit filmpje onverwijld moeten zien... maar misschien heb je daar allang voor gezorgd...

Uiteraard draaiden de setjes van mij ook onder het fabrieks ID. Had men simpel na fabricage dus in de fabriek al kunnen verhelpen, had misschien het hele topic niet bestaan.

Groet, Aad.

Let op, de kans dat de ID's na het langer dan 3 seconden binden is heel klein, statistisch gezien moet ie verwaarloosbaar klein zijn. De kansverdeling van een 16 Bit aantal mogelijkheden is erg groot.

De 'kans' is niet 50% wel, 50% niet-dezelfde ID.

De kans bestaat uit het aantal mogelijkheden dat dezelfde 'mogelijkheid; optreedt en die is onafhankelijk. De kans dat het de ene keer gebeurd (zelfde ID) heeft geen invloed op de volgende keer dat hetzelfde gebeurd.

Absolute statistische waarheid bestaat niet. Statistiek gaat daarom over 'waarschijnlijkheid' of kansen.

Waarom dit binnen de 3 seconden initieel binden gebeurd is lastig, Corona weet daar zelf meer van denk ik. In de gebruiksaanwijzing zeggen ze ook, 'druk de bind-knop niet langer in dan 3 seconden, want anders gaat de ID's random (willekeurig) van code verwisselen.

Zal Crona zo/later de link naar het filmpje sturen.

Grote vraag is, waarom willen ze dat niet ? En nu de dubbele storingen opduiken, waarom wijzen ze er op dat dat het probleem oplost ? (want dat doet het hoogstwaarschijnlijk).

Laatst bewerkt:
Grote vraag is, waarom willen ze dat niet ? En nu de dubbele storingen opduiken, waarom wijzen ze er op dat dat het probleem oplost ? (want dat doet het hoogstwaarschijnlijk).
Ik denk dat ze dat afraden, simpel genoeg omdat je daarna al je ontvangers opnieuw moet binden. De logica daarvan uitleggen in een manual wordt ingewikkeld. (vooral in Chinglish)

Uiteraard draaiden de setjes van mij ook onder het fabrieks ID. Had men simpel na fabricage dus in de fabriek al kunnen verhelpen, had misschien het hele topic niet bestaan.

Groet, Aad.

Ben ik het niet mee eens.
Mijn crash, waar dit draadje mee begon, werd niet veroorzaakt door het ID probleem. Als dit het geval geweest was dan had het reproduceerbaar moeten blijven. Dit was niet het geval.

Wel is een hoop informatie naar boven gekomen.

Overigens zat ik nog eens over het ID probleem na te denken.
Al eerder vroeg men zich af waarom je zelf het ID kan wijzigen. Dit is ook niet gebruikelijk met 2.4 systemen.
Het antwoord is naar mijn idee eigenlijk heel simpel!
Tijdens de ontwikkeling van het systeem had men blijkbaar al in de gaten dat de kans op een gelijk ID vrij groot was. (dit blijkt nu ook uit de praktijk!) Blijkbaar heeft een of andere Chinees bedacht dat je dit dan kan oplossen door de gebruiker zelf een ID te laten kiezen. (langer dan 3 seconden indrukken)
De vraag blijft dan echter hoeveel ID's er dan echt beschikbaar zijn. Waarschijnlijk weet alleen de fabrikant dat.
Het zou mij overigens ook verbazen als er minder fabrieks ID's zouden zijn dan dat men zelf kan kiezen! Waarom zou een fabrikant hiervoor kiezen?
Bovenstaande geeft naar mijn idee een logisch verklaring voor het zelf kiezen van een ID en het verklaard ook gelijk de antwoorden (in eerste instantie verwarrend) van Corona! Corona was al van het een en ander op de hoogte.

Zal Crona zo/later de link naar het filmpje sturen.

Goed plan alhoewel ik denk dat het voor hun geen verassing is!
Misschien kan je het dan ook gelijk doorsturen naar die test man van RC model review.
Meld hem dan gelijk (als je dit wilt uiteraard en het hiermee eens bent) dat zijn testoordeel helaas wat nare gevolgen kan hebben voor gebruikers.

Ik denk dat het voor ons duidelijk maakt dat dit soort testen te beperkt zijn en geen zekerheid geven over de werkelijke eigenschappen en kwaliteit van het geteste systeem.

Het doet een beetje denken aan het ID-probleem met Robbe/Futaba-FASST;

"Every 2.4 GHz FASST transmitter (or RF module) contains a unique code number (GUID) which is assigned during the
production process. It is this coding which makes it possible to bind a receiver to one transmitter alone. It has come to
our knowledge that a very small number of non-coded transmitters of the types listed above have been manufactured.
These non-coded transmitters use the code number GUID=0. If, by chance, two of these non-coded transmitters should
be used simultaneously at the same location, each may affect the proper operation of the other."

Ik heb Corona een mail gestuurd over het aantal GUID's binnen de bandbreedte van <3 seconden initieel binden, ik heb gevraagd 'waarom die bind knop korter dan 3 seconden indrukken -- uitleg graag !'

Benieuwd wat Corona gaat zeggen...

Ps, goed idee, ik zal het ook op www.rcmodelreviews.com zetten, is wel een goede site, een soort Modelbouwforum.

Laatst bewerkt:
Mooi, maar misschien hebben we een ander probleem naar voren gehaald ?

Het aantal 'hits' op Google en de bijbehorende zoektermen vallen tot nu toe
tegen, in die zin zelfs dat de onderlinge storing binnen het Corona DSSS-systeem niet gemeld worden.

Maar ik ga je link uiteraard checken, misschien dat ik iets gemist hebt. Het ID-probleem en de reproduceerbaarheid daarvan zet je aan het denken...

Corona DSSS is geen 'hopping-systeem' dus het kan best iets met een ID zijn, of de GUID die de fabriek er in heeft gezet. Het is best raar dat ze aanraden om vooral niet langer dan 3 seconden initieel te binden omdat anders de ID random (willekeurig) veranderd, misschien is dat ook gelijk het antwoord, dan zou elke Corona DSSS DIY set die volgens het boekje initieel is gebonden de fout in kunnen gaan zodra er een zelfde Corona-set wordt aangezet...

Geen enkele test zal altijd alles "dekken". Het is eigenlijk normaal dat er na verloop van tijd toch problemen tevoorschijn komen.
Kijk maar naar de auto's. Sommige zijn al jaren op de weg te vinden en dan blijkt opeens dat er iets met de remmen mis kan gaan of het stuur of wat dan ook. Opeens moet een bepaald merk/type terug naar de garage en een paar weken later weer een ander.
We kunnen niet verwachten dat het met besturingsapparatuur anders zal zijn. 8O

Toch vind ik dit een behoorlijk domme fout. Wanneer men de "regels van de sport" zou volgen zou elke zender een VAST eigen ID hebben. Dit soort zaken zouden dan nooit kunnen gebeuren. Waarom deze fabrikant voor het huidige systeem heeft gekozen weet ik niet maar wij modelbouwers zitten nu met de gebakken peren.
Wat is de oplossing? Lastig lijkt me. Voor de volgende "generatie" van de apparatuur kan men het systeem verbeteren. Maar hoe moet het met alles wat nu al op de markt is? HEEEEL voorzichtig gebruiken denk ik. Ben je met meerdere gebruikers dicht bij elkaar? Eerst testen, dan pas gebruiken zou ik zeggen.
En we waren net zo blij dat we van die frequentie knijpers en al dat gezeur eromheen af waren, krijgen we dit er voor terug. :sad::sad:

Hm, dit staat er ook nog, nog niets over een Corona-stoort andere Corona overigens, er staat inderdaad iets van een teveel 'ruis op de lijn.'

Re: Corona SSST problems
by RCModelReviews » Sat Oct 16, 2010 7:42 pm

I had forgotten about the Corona's ability to re-create a new GUID if the bind button was held down for an extended period of time -- that does rely on the EEPROM memory in the transmitter module being "good" -- but such memory failures are very rare.

The issue of "how many" 2.4GHz systems can fly concurrently is a vexing one and DSSS systems are generally not as good as FHSS ones in this regard.

This is why DSM2 is such a risky proposition at large events (despite what Horizon may say).

--> DE TEKST:

The reality is that DSSS systems work -- and then suddenly stop, as the noise level increases.

FHSS systems tend to degrade in performance far more gradually so when the noise starts getting too high (too many RC systems on at once), the latency increases. Pilots will notice that their model becomes more sluggish on the controls -- although they still have control. You'll definitely notice something is "not right" long before your system simply locks out.

Ik heb Corona om een gratis test FHSS setje gevraagd overigens, komt eind dit jaar uit.

Laatst bewerkt:
Na het filmpje heb ik voor de twee zenders een nieuw ID gegenereerd en het effect van dubbele besturing was over.
IK heb ongeveer 50 maal een nieuwe ID geprobeerd, maar het niet meer kunnen reproduceren.
Het lijkt er op dat met een fabrieks ID de ontvanger ook open staat voor andere 2,4Ghz zenders, maar omdat er toch een soort ID aanwezig is stijgt alleen het ruisnivo binnen de ontvanger totdat het eigen signaal niet meer wordt herkent,
dit is dan einde verhaal(of vliegtuig).
Misschien is dit een verklaring voor Beton!

Groet, Straalpijp.

Back