Storing Corona 2.4 DSSS

Het is natuurlijk altijd zo dat je in de fabriek nooit alle omstandigheden kunt na bootsen. En verder denk ik dat je nooit exact kan voorspellen wat iemand in de wereld kan doen waarop het fout gaat.

Ik snap nog niet waarom wij techneuten een filmpje niet zodanig kunnen inpakken en daarmee verkleinen dat het in die 10Mb email past..

Benno

Heb vandaag toevallig mijn vriendin bij corona weer eens gesproken..
Had een probleempje na een inbouw van een DIY setje in een MX12.
Probleem is uiteindelijk opgelost en ik krijg een nieuw setje toegestuurd.

Daarna ook even gesproken over de problemen zoals die hier gemeld waren.
Ze kon mij niet de actuele stand vertellen of hoe het nu precies in elkaar zit.. Ik heb haar wel het youtube filmpje even toe gestuurd en ze zou die laten zien aan engineering..
Ik had haar ook een paar vragen gesteld waarop ze gaat proberen antwoord te geven..

Of het iets gaat worden is altijd de vraag bij de chinezen..
Het nieuwe FHSS systeem schijnt volledig beschikbaar te zijn en ze zou me een demo test kit daarvan toe sturen..
TZT zal ik dan een beschrijving daarvan maken op o.a. dit forum.
In iedergeval verzekerde ze me dat de ID problemen daarin opgelost zijn.

Tenslotte heb ik dus vandaag een mx12 omgebouwd met een DIY kit.
Ik had dit al 2x met een diy kit en 1x met een module gedaan.

Deze DIY kit´s kun je dus niet van ID veranderen..
Het lampje gaat wel anders knipperen na 3 seconden maar er veranderd dus schijnbaar niets..

Ik heb met de Module wel 2 of 3x een andere ID gekozen.
Hoeveel ID codes er zijn kon mijn vriendin niet vertellen maar dat was dan ook een vraag aan engineering..

We zullen zien..
to be continued...

benno

Zo, heb je niet gevraagd of we allemaal een nieuw setje kunnen krijgen?
(laat maar, op onze club toch verboden.... :) )
Hoe lukt het jou nou om dat filmpje naar China te sturen? Volgens mij is het te groot om bij een email in te voegen...

Is toch allemaal niet zo moeilijk..
Heb het filmpje van youtube geript..
MP4 formaat gaf een file grote van 2,5 MB..
via msn live door gestuurd.

Het setje wat ik hier heb is echt kapot en dus wordt die omgeruild..

Voor de rest is het een kwestie van afwachten..
Ik heb toch echt wel het idee dat ze willen maar aan het eind van de dag willen ze eerst geld verdienen en daarna service geven..

Benno

Quote: " (laat maar, op onze club toch verboden.... ) "

Nog niet helemaal, het hangt echt af van wat er nog kan worden tegengekomen. Gelukkig
zijn er hier nog mensen die de 'handschoen oppakken' en een 'waarom' willen weten in plaats
van direct verbieden.

Het 'onderzoek' loopt nog, de resultaten van de indoormeeting komen zo
snel als mogelijk binnen.

Wat nu duidelijk(er) is geworden, is dat de click-on modules hun ID kunnen veranderen,
als die op hol slaan, dan is er potentieel gevaar denk ik...

De DIY (DSSS) sets hebben allemaal een vast ID, zo lijkt het, Corona heeft dat aangegeven, is gebleken uit een test (zie m'n youtube post van binden zonder ontvangerbindingsknop te gebruiken).

Dan kunnen in ieder geval weer de DIY sets worden gebruikt bij Gooi en Eemland Vereniging van Modelvliegers - Home

Ja de DIY sets lijken voorlopig veilig zolang er geen module set bij komt..
Het is namelijk nog steeds onduidelijk of de DIY sets in dezelfde range als de module kits liggen met hun ID..

Maar ik blijf voorlopig een liefhebber van het systeem en met nu 5 setjes in gebruik hier in Steenwijk blijf ik alert op problemen..
En ondertussen proberen we de engineering van corona te overtuigen dat ze duidelijkheid moeten verschaffen.
Maar China kennende zijn de mensen die het systeem ontworpen en geprogrammeerd hebben al weer jaren met andere dingen bezig en vaak zelfs bij een ander bedrijf...

Zolang Corona het nieuwe FHSS systeem nog op de markt moet brengen hebben ze een reden om service te verlenen en daarmee hun goede naam te behouden..

Benno

Het is namelijk nog steeds onduidelijk of de DIY sets in dezelfde range als de module kits liggen met hun ID..
Dat lijkt wel aangetoond met de crash bij G&E.

Maar China kennende zijn de mensen die het systeem ontworpen en geprogrammeerd hebben al weer jaren met andere dingen bezig en vaak zelfs bij een ander bedrijf...
Dat is niet alleen in China zo hoor! :) Ik denk wel, overal in de hi tec branche...

@ Plantjes: zie onderstaande post van Straalpijp, no. 356 in dit topic:

@ Marcelair,
voor alle duidelijkheid, in het filmpje zijn het 2 insteekmodules die gebruikt zijn.
(...) Bij de oorspronkelijke crash waren een DIY module en een insteekmodule betrokken.
Straalpijp.

Zelf zit ik ook in het bestuur van een club en ik volg dit verhaal met grote interesse.
Een fabrikagefout daargelaten (Futaba ID-0), mag bij het gebruik van 2.4GHz systemen verwacht worden dat het risico op, om het zo maar even te noemen, het dubbel gebruik van een kanaal niet voor mag komen. Zeker niet als daar crashes uit voorkomen.
2.4GHz systemen moeten zonder problemen door elkaar gebruikt kunnen worden. Daarbij is nog steeds een gradatie te maken tussen systemen die meer or juist minder robuust zijn bij het verdelen van de informatie over de band.
Mijn gevoel zegt mij dat systemen die hier niet zo goed in zijn, zoals de Corona's in dit geval, eigenlijk ook niet gebruikt zouden mogen worden bij normaal RC-modelvliegen, en zeker niet als daar behoorlijke risico's uit voort kunnen vloeien door schade als gevolg van afmetingen, massa, snelheid e.d.
We waren net immers bezig om een stap voorwaarts te doen, en die winst lijkt door diverse fabrikanten verkwanselt te worden.
Enerzijds door een sub-optimaal modulatie systeem, anderzijds door gebrekkige communicatie.
Daarbij komt nog het probleem dat door de directe import diverse lagen uit het controleproces worden geknipt.
Mijn voorstel (in elk geval voor mijn locale club) zou zijn om dit soort modules te degraderen tot het nivo wat aanvangkelijk alle 2.4GHz systemen hadden, namelijk geschikt voor parkflyers e.d.
Op die manier zijn de risico's beperkt.

ik krijg mijn corona inbouwset niet werkend met de ontvanger. Bindproces gaat zoals beschreven, maar daarna doet hij het niet? Kan het liggen aan het reversed PPM signaal? D8 toch dat ze daar geen last van hadden. Iem tips?
Hij is ingebouwd in een cockpit MM volgens deze methode: http://www.flugwiese.de/index.php/elektronik/fernsteuerungen/76-cockpitmm24
EDIT: Nu krijg ik he m zelfs niet meer in bindmode :(
heb nog wat verder gezocht, het ligt aan de module. Heel soms doet hij het, dan blijft het rode lampje branden. Het merendeel van de tijd doet hij dat niet.

Laatst bewerkt:
Heb je mazzel... reclameren bij Corona en meteen een FHSS ervoor terug vragen... :D

Effe de bind procedure zoals ik die momenteel gebruik..

Zender met knop ingedrukt aan zetten en op 1 a 2 meter afstand weg zetten..
Lampje knippert rood/groen
Ontvanger met knop ingedrukt aanzetten en wachten op 2x knipperen van led.
Dan ontvanger uit zetten en dan zender uit zetten..

Nu komt het bijzondere..
Nu de ontvanger aan zonder knop in drukken en binnen 10 sec.. de zender aan zonder enige knop indrukken en wel op 1 a 2 meter afstand houden..

dan zie je de led snel knipperen op de ontvanger..
dan ontvanger weer uit..
zender weer uit..

En nu zou het moeten werken..
Dus nu de zender weer aan op 2 meter afstand en minimaal 10 sec wachten..
dan ontvanger aan en nu bind hij vrij snel...

Ik heb het al op verschillende manieren geprobeerd maar deze is de enige manier waarop het bijna foutloos werkt..

Benno

Heb je mazzel... reclameren bij Corona en meteen een FHSS ervoor terug vragen... :D

Hé, hé..
Ik wacht eerst even af tot ik de zaak binnen heb..
ben al vaker van een koude kermis thuis gekomen dus meld me wel wanneer dat werkelijk zo is gegaan al ik nu verwacht...

Benno

zal jouw manier eens proberen. Moet ik de module wel terug inbouwen want heb hem eruit gesloopt omdat ik wou rijden in de sneeuw. Was geen goed idee. Ontvanger stopte na 30s ofzo

Dan moet je niet het oude FHSS krijgen. Dat was ook rotzooi!
Misschien is het nieuwe FHSS wel bruikbaar. Drie maal is scheepsrecht tenslote of zouden ze dat in China niet kennen?!

Back