Straat Denemarken

Deel 41

Dag 297na de start van de bouw op 18 april 2012

Het verhaal bij deel 41:Deel 41 werd eerst in één pakket besteld met de delen; 42, 43 en 44. Later werd toch nog deel 45 nabesteld voor hetzelfde pakket om de verzendkosten te drukken, ondanks dat het Engelse pond op dat moment in een stijgende lijn zat. Later steeg dat nog door naar een ongekend hoogtepunt van €1,2848 maar toen was er al, 2 weken eerder, afgerekend. Het bijzondere van die valuta schommelingen is dat het financieel-economische nieuws op de voet gevolgd wordt om in te spelen op inkopen van delen en daardoor het kostenplaatje wat aantrekkelijker te maken. Zo was het bijvoorbeeld in de afgelopen periode niet verkeerd om deel 73 bij te bestellen, aangezien de Euro al sinds 7 januari 2013 tot en met eergisteren in een koersdaling zat. Maar het leukste van alles was dat het pakket, met de delen 41 tot en met 45, in recordtempo al na 4 dagen, via Royal Mail en de pakketbezorgdienst aan de deur werd afgeleverd.

Afbeelding van deel 41:
full

Afbeelding van de inhoud van deel 41:
full

Stap 1, 2, 3 en 8:
full

1e bouwafbeelding bij deel 41:
full

Het enigste wat er in deze aflevering dient te gebeuren is 2x een plaatje hout, met de halfronde inkeping, bovenop de andere plaatjes, waar een stukje hout uitsteekt, met de halfronde inkeping, te verlijmen.

2e bouwafbeelding bij deel 41:
full

Na een korte arbeidstijd is het klaar en zoals gebruikelijk is worden ze nog niet op het schip vastgelijmd (stap 4 tot en met 7 en 9 tot en met 13!) omdat de dekken nog steeds los zitten en de hull ook nog steeds niet afgemaakt kan worden doordat de benodigde info en het materiaal nog steeds ontbreekt. En de verlichting dient ook nog aangelegd te worden. Hopelijk geeft deel 74 wat meer duidelijkheid.

Nieuwsdelen: En met verbazing vond Bouwer zomaar een klein zelf aangemaakt supportdeeltje wat bij deel 11 geplaatst diende te worden. En om het nog erger te maken zijn er met al dat bewaargedoe ook nog de houten onderdeeltjes 63 en 64 uit deel 13 zoekgeraakt! Daar dient ook het één en ander op orde te worden gebracht. Alle reeds aangemaakte onderdeeltjes netjes gerangschikt in doosjes bewaren bijvoorbeeld. Even kijken in de keukenkasten of er geschikte middelen voorhanden zijn!

Wordt morgen vervolgd met: Terug naar de standaard voor de HMS Hood.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bouwer,

Is moeilijk te beoordelen van een plaatje. Het spuitje zal wel goed zijn, maar de pomp lijkt me er een zonder luchttank en dan krijg je al heel snel een soort pulserende luchtstroom.

Oké, ik denk er nog eens even over na.
Heeft trouwens wel goede recensies op die site en die Youtube demo is ook wel veelbelovend.

Kun je nog eens een duidelijke afbeelding van je HMS Hood plaatsen. En dan wel het gedeelte midscheeps waar de hull direct overgaat in de opbouw.
Want daar is zoveel ged..der over in Engeland, want diverse bouwers gaan al hun eigen weg met die overgang.
Die overgang is namelijk een plankje van de hull van 1mm dikte, misschien komt daar die degaussing nog bovenop, maar dat weet ik niet zeker, al ligt dat wel voor de hand.
Hieronder een afbeelding van het gedeelte waarvan ik graag van jou schip de afbeelding wil zien.

full

Hoeveelheid verf

LeoS,
Enig idee hoeveel verf ik nodig heb om het hele schip te verfspuiten.
Ik kan het geleverd krijgen in potjes van 15ml.
Zelf kan ik er alleen maar een gooi naar doen.
En misschien zit ik er dan wel 10 potjes naast, kortom totaal geen idee.
Dien je het een keer extra over te spuiten?
Of is het steeds in dunne laagjes aanbrengen totdat alles gedekt is? Schip is ongeveer 10cm langer dan de Bismarck.
Veel vragen; hopelijk heb je enig idee over de hoeveelheid.
Dan blijf ik in ieder geval niet met 10 potjes zitten die ik nooit meer nodig heb.

Deel 29g

Dag 298na de start van de bouw op 18 april 2012

Opnieuw hoofdstuk 29g. Verder met de standaard (prachtige houtsoort merbau) voor het schip. Het mooie voorbeeld wat ooit langs kwam en in het geheugen is blijven hangen wordt doorontwikkeld.

6e bouwafbeelding bij deel 29g:
full

Eerst bij 2 blokjes 1cm afgezaagd om te kijken hoe dat staat en dat is al iets beter.

7e bouwafbeelding bij deel 29g:
full

Van 8 blokjes 1cm van de hoogte afgezaagd en op de basisplaat gezet. Ze staan nu ook verder uit elkaar, doordat er 8 minder op staan. Even wat nachtjes over deze handelingen heen laten gaan.

[FONT=&quot]Wordt morgen vervolgd met:[/FONT][FONT=&quot] Verder met de 2e laag beplanking.[/FONT]

Verf

LeoS,
Enig idee hoeveel verf ik nodig heb om het hele schip te verfspuiten.
Ik kan het geleverd krijgen in potjes van 15ml.
Zelf kan ik er alleen maar een gooi naar doen.
En misschien zit ik er dan wel 10 potjes naast, kortom totaal geen idee.
Dien je het een keer extra over te spuiten?
Of is het steeds in dunne laagjes aanbrengen totdat alles gedekt is? Schip is ongeveer 10cm langer dan de Bismarck.
Veel vragen; hopelijk heb je enig idee over de hoeveelheid.
Dan blijf ik in ieder geval niet met 10 potjes zitten die ik nooit meer nodig heb.

Bouwer,

Als je de (spuit)plamuurfase achter de rug hebt komt er eerst een laag primer van de fabrikant waar je ook de deklaag mee gaat spuiten. Aan de hand van de hoeveelheid primer die je verspuit kun je het aantal flesjes wel inschatten. En die zijn zo besteld en heeft je primer tijd om te drogen. Steeds dunne laagjes is het beste, maar als je primer al een grijze kleur heeft volstaat een dunnere laag dan wanneer je bijvoorbeeld met wit voorspuit.

Bouwer,

Als je de (spuit)plamuurfase achter de rug hebt komt er eerst een laag primer van de fabrikant waar je ook de deklaag mee gaat spuiten. Aan de hand van de hoeveelheid primer die je verspuit kun je het aantal flesjes wel inschatten. En die zijn zo besteld en heeft je primer tijd om te drogen. Steeds dunne laagjes is het beste, maar als je primer al een grijze kleur heeft volstaat een dunnere laag dan wanneer je bijvoorbeeld met wit voorspuit.

LeoS,
Ah, ja voor de hand liggend eigenlijk, bedankt.

Permalink 520 nog gelezen?
Ik zit verlegen om een duidelijke afbeelding van jou HMS Hood over het gehele gedeelte van de opbouw, in verband met de overgang van hull naar de opbouw (superstructure) en dan graag in close up.

Deel 29f - 34: 2e laag beplanking

Dag 299 na de start van de bouw op 18 april 2012

20e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

Aan beide zijden eerst een plankje tegen de kiel aangelijmd; dan krijgt de romp daar een regelmatige lijn langs het schip.
Nota bene: Geplukt vanaf een Engels forum!

21e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

Vanaf vlak achter het voorschip aan stuurboord, tot aan de bodem beplankt met een 2e laag.

22e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

En midscheeps aan stuurboord ook al tot aan de bodem beplankt met een 2e laag.

23e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

De gehele stuurboordzijde gereed op het stukje voor- en achterschip na.

Wordt overmorgen vervolgd met: Opbergen.

LeoS,
Ah, ja voor de hand liggend eigenlijk, bedankt.

Permalink 520 nog gelezen?
Ik zit verlegen om een duidelijke afbeelding van jou HMS Hood over het gehele gedeelte van de opbouw, in verband met de overgang van hull naar de opbouw (superstructure) en dan graag in close up.

full

full

full

full

Bovenste is een schilderijtje, dat ik voor m'n vader heb gemaakt.

Reactie overgang hull naar opbouw

LeoS,

Toppie, zo’n zelfgemaakt schilderij, het ontbreekt je duidelijk niet aan artisticiteit!
Op de afbeelding hieronder, één van je geplaatste afbeeldingen, is duidelijk te zien dat die overgang echt wel bestaat; in ieder geval dus ook bij jou 1:350 model!). Ik denk dat er vanuit gegaan kan worden dat die overgang van hull naar opbouw duidelijk naar binnen toe verspringt. Ik zal hem ook op het Engelse forum plaatsen indien er geen bezwaar van jou kant is.

full

Bedankt voor je medewerking en ik ben er nu wel uit; er is gewoon niets aan de hand. Ik doe nog één speurtocht naar een bevestiging van jou afbeeldingen en dan houd ik het voor gezien.
Nogmaals dank.

Reactie

Ja wat is dat nou? Beloftes niet nakomen :p
Nee, rustig aan, we zien de update wel verschijnen.

Vandaag eigenlijk geen update (in een aparte permalinkje!) maar wel iets waar ik over nagedacht heb omdat ik weet van mensen dat zij een zeer onaangename verrassing kregen, omdat zij en klein onderdeeltje kwijtraakten van bijvoorbeeld de Bismarck in aanbouw.
En aangezien ikzelf bij de HMS Hood ook al een paar keer iets kwijt was (gelukkig weer teruggevonden!) heb ik mijzelf er van overtuigd dat het onderstaande ook voor een Hoodbouwer van toepassing kan zijn. Vandaar dat ik het voor de volgers van de bouw van de HMS Hood ook maar even hieronder plaats:

Beste Bismarck bouwers.
Let goed op met al je kleine onderdeeltjes!
Waarom?
Als je iets kwijt raakt en opnieuw moet aanschaffen?
Dan val je in de onderstaande kuil.
Die man is wel een betrouwbare leverancier.
Hij leverde mij vorig jaar toen alles nog goedkoper was, de nodige delen.

Maar hij is zo ontzettend duur geworden.
Een groot aantal delen gaat op dit moment uitsluitend per opbod weg.
Dit is op deze manier al een half jaar aan de gang.
Ooit heb ik om iemand te helpen de 4 kleine boegklampjes uit deel 121 verkocht voor €5.
Gelukkig had ik ze eerst zelf nagemaakt voordat het op de post ging.
Nu kun je bijvoorbeeld meebieden op deel 121:

Bismarck/Hachette 121 | eBay

En dit startbod is pas het begin; de laatste, van 14 dagen geleden, ging uiteindelijk weg voor meer dan €30.
Tel daar de verzendkosten van €30 bij op en je komt uit op een schrikbarend bedrag!
Iemand betaald dus misschien wel €70 voor deel 121!
Geloof je het niet?
Blijf die link maar eens volgen tot het einde over een week.
Dus wees gewaarschuwd als je Bismarck nog steeds niet af is!

Opbergmethode

Dag 302 na de start van de bouw op 18 april 2012

Nieuwsdelen: De zoektocht naar een opbergmiddel in de keukenkastjes bracht geen oplossing; alles te klein, ondanks de mooie bakjes met afsluitbaar deksel maar, toch niet geschikt. Door naar de garage, waar onderstaand zwart bakje van hard karton werd gevonden. In lang vervlogen tijden werden deze ergens uit een oude boedel mee naar huis genomen, om orde op zaken te stellen in de garage.
En met verbazing vind Bouwer bij het opruimen de vermiste onderdeeltjes 63 en 64 van deel 13 terug. Eens te meer wordt duidelijk, dat een opbergmethode gewenst is. Meerdere malen is dat al gebleken en na een tikje op de vingers gaat Bouwer overstag en de waarheid komt weer boven de waterlijn: Opgeruimd staat netjes!

Zwart bakje van hard karton:
full

Op een afbeelding van slechte kwaliteit.

Wordt overmorgen vervolgd met: Bakboordzijde tot aan de bodem van het schip beplankt.

Close-up HMS Hood

LeoS,
Nog even terugkomend op je close-up foto’s van de HMS Hood.
Ik plaats hierbij een afbeelding waarbij duidelijk te zien is dat de hull overgang naar opbouw duidelijk verspringt naar binnen toe. Op één van jou afbeeldingen was dat volgens mij ook duidelijk te zien als ik het goed heb? Op de afbeelding hieronder is nog geen degaussing aanwezig aangezien het een afbeelding betreft van voor WWII. Hachette eindigt op die plaats met een latje van 1mm dikte en dat lijkt wel heel erg veel als je uit gaat van de schaal 1:200, dat betekent 200mm. Aan de hand van de afbeelding zou een schatting van 0.4-0.5mm (= 80-100mm) redelijker zijn als je de schoenafmetingen van de vrouw met de witte schoenen op de loopplank als uitgangspunt neemt. Mee eens?

Afbeelding uit hmshood.com
full

Deel 75

Nieuwsdelen: Woensdag, gisteren, kwam deel 75 uit.
Opnieuw niet verder met de hull.
Deze keer het andere (bakboord) gedeelte behorende bij het voorste gedeelte van de opbouw.
Langzamerhand wordt Bouwer kriegelig van dat Hachette gedoe.
Verplicht wachten met de hull tot Hachette alles geleverd heeft en meer duidelijkheid geeft met wat zij voor ogen hebben.
Nu is er weer een nieuw probleem met het boegstuk wat circa 1mm boven het dek uit komt en dat klopt ook al niet met de werkelijkheid.
Door midden zagen en een stukje er tussen uit; hoe, wat en waar?
Het komt er eigenlijk op neer dat de bouw tijdelijk stil gelegd dient te worden voordat alles duidelijk is.
Maar er kan gelukkig nog even verder gegaan worden met allerlei losse onderdelen samen te stellen.

Afbeelding van de inhoud van deel 75:

full

hallo bouwer

die verdikking is de pantsering die je daar ziet
ik zal proberen morgen een doorsnede uit het boek te posten dan zie je meteen hoe het was
no21987-Midship.jpg

gr raf

hallo bouwer
die verdikking is de pantsering die je daar ziet
ik zal proberen morgen een doorsnede uit het boek te posten dan zie je meteen hoe het was
gr raf
raf,
Het gaat mij om dat stuk verdikking boven de hull op de opbouw waar ik die rode pijl heb gezet. Dat zou wel interessant zijn als je daar de maat van hebt. En ik kan op geen enkele afbeelding vinden of de dekbeplanking helemaal doorloopt tot de vlaggenmast aan de voorplecht.
Mag ook via de mail!
Zie PB.

Ps. Staat er nou op die tekening, dat de dikte van de Borneo planking 3" is, kan het niet zo goed lezen?

Laatst bewerkt:

Dag 304 na de start van de bouw op 18 april 2012

24e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

Leuke werkzaamheden om te doen met al die plankjes.

25e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

Ook bakboordzijde op weg naar de bodem met de 2e laag.

26e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

De bodem bereikt!

27e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

Omdat Bouwer tot op de bodem ging; deze ‘wazige’ overzichtsafbeelding.
Fotografische capaciteiten met het Iphoontje ontbreken helaas maar, bouwen aan een schip is ook leuker werk!

Nota bene:
Nu resten er nog 4 beplankingssessies die overblijven; voorschip, achterschip, bodem en dan nog het afronden van de beplanking tegen het dek.

Wordt overmorgen vervolgd met: 2e laag beplanking aan het achterschip voltooien.

Dag 306 na de start van de bouw op 18 april 2012

28e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

Toch weer anders, dat gedeelte aan het achterschip afronden. Leuk en makkelijk met al die korte plankjes.

29e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

Aan bakboordachterschip eerst een 3mm breed plankje, voor het overlappen van de naden van de 1e laag.

30e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

Al weer aardig op weg aan het achterschip.

31e bouwafbeelding bij deel: 29f – 34
full

Overzicht van het achterschip met de complete 2e laag beplanking.

Wordt in deze week vervolgd met: 2e laag beplanking op de bodem van het schip.

Back