Straat Denemarken

Deel 47-54

Dag 347 na de start van de bouw op 18 april 2012


17e bouwafbeelding bij deel 47-54:
full

De 4e en laatste torenbasis, met de 2 lopen, van de hoofdbewapening ligt op de bouwplaats.

Nota bene: De lijmtest van gisteren; als eerste een test gedaan met UHU hardlijm en niet met een 2-compo epoxylijm. De UHU zat goed vast en was na een uur of 20 niet makkelijk af te breken; er diende wel enige kracht bij gebruikt te worden. De lijm brak op het plastic. Dus de verbinding met de Milliput was de sterkste! Geen verdere test meer uitgevoerd met een 2-compo epoxy en de UHU gebruikt om de Milliput extra aan het plastic van de torenbasis te lijmen. Rechtsonder op de afbeelding ligt een stukje Milliput, afgebroken van het stukje plastic van een lege fret!


3 torens van de hoofdbewapening nu ook in elkaar gezet en gelijmd!


Nieuwsdelen: Prachtige vogel trouwens, de Oehoe! Te bewonderen ten zuiden van Maastricht in de groeve bij de Sint Pietersberg en ten oosten van Winterswijk. Die van Winterswijk is te volgen via: Beleef de Lente


Wordt vervolgd met: De volgende stap in dit hoofdbewapeningsproces, blast bags maken?

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 47-54

Dag 348 na de start van de bouw op 18 april 2012


18e bouwafbeelding bij deel 47-54:
full

De 4 torens van de hoofdbewapening op een rij.
Alle 4 in elkaar gezet, gelijmd.
De lopen zitten er ‘looprecht’ op!


Wordt vervolgd met: De volgende stap in dit hoofdbewapeningsproces, blast bags maken.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 61-62

Dag 349 na de start van de bouw op 18 april 2012


Geen blast bags.
Bouwer durft daar nog even niet aan te beginnen.
Vandaar vandaag de delen 61 en 62.
Secundaire bewapening; 7x 4 inch twin guns.


Het verhaal bij deel 61 en 62:
De delen 61 en 62 kwamen samen met de delen 60 en 63 vanuit het Verenigd Koninkrijk naar Nederland. Het was wel even schrikken toen er na de verschijningsdatum van deel 63 niet direct een betalingsverzoek kwam. Het laatste deel van deze serie (63) werd 1½ dag te laat bij Bouwers trouwe leverancier C-man afgeleverd. Naderhand was er vanzelfsprekend weer grote opluchting toen de lucht weer opgeklaard was.


Afbeelding van deel 61 en 62:
full



Afbeelding van de inhoud van deel 61 en 62:
full



Wordt volgende keer vervolgd met: De stappen 1 tot en met 10 van deel 61 en 62.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 61-62

Dag 350 na de start van de bouw op 18 april 2012


Stap 1 tot en met 3 in deel 61 - 62:
full



Stap 4 tot en met 6 in deel 61 - 62:
full



Stap 7 tot en met 10 in deel 61 - 62:
full



Nota bene: Ook hierin zullen de plastic lopen vervangen worden door gedraaide lopen.


Wordt volgende week vervolgd met: De stappen 1 tot en met 10 in uitvoering.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Postbestelling

Dag 356 na de start van de bouw op 18 april 2012

Nieuwsdelen:

Ja u ziet het goed!

full

De ‘delenvlag’ wappert weer eens in dit topic.​
De zending is aangekomen; de delen 78, 79, 80, 81 en 82.​
7 dagen zijn ze onderweg geweest naar Nederland.​
Bouwer is weer dankbaar naar Royal Mail en de bezorgdienst hier in Nederland.​
En vanzelfsprekend tegen C-man in Engeland;​
hij blijft dit topic ondersteunen met het toezenden van al die delen.

Afbeeldingen van alle 5 de delen 78 t/m 82:

full


full


full


full


full


Enig rekenwerk geeft als uitkomst dat nu 58,57% van de 140 delen binnen gekomen is.​
En deel 83 verschijnt vandaag in de UK.

Wordt (over ±6 weken!) vervolgd met:

De stappen 1 tot en met 10 van deel 61 en 62 in uitvoering.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuwsdelen

Dag 365 na de start van de bouw op 18 april 2012

Ja, u leest het goed, de HMS Hood ligt vandaag al een jaar op de helling.
Het is maar dat u het even weet!
Maar Bouwer kan zich voorstellen dat u zich daar niet veel bij voor kan stellen.
Aan de andere kant heeft hij daar dan ook weer begrip voor.
Want laten wij eerlijk zijn, met de bouw heeft het ook vrijwel niets te maken!

En de romp is door allerlei gedoe van Hachette nog steeds niet af!

Bovendien doet Bouwer op dit moment niet zoveel aan het schip.
Het ligt eigenlijk al ruim een week stil en de komende 4 weken waarschijnlijk ook nog.
Bouwer is opnieuw regelmatig ‘buitengaats’.

Woensdag jongstleden verscheen, wel geheel volgens protocol, het deel nummer 84.
Dit deel betreft platformwerk aan bakboordzijde dat in deel 83 aan stuurboordzijde diende te worden uitgevoerd.
De volgende levering naar Nederland zal de delen 83 tot en met 88 bevatten.

P.S. Andy nog bedankt voor de tip :grin: !


Wordt (over ±4 weken!) vervolgd met:

De stappen 1 tot en met 10 van deel 61 en 62 in uitvoering.


 
Laatst bewerkt:
Deel 83-88

Dag 400 na de start van de bouw op 18 april 2012

Nieuwsdelen:

Ja, het was gisteren weer de dag van bezorging!
En vandaag ook nog de 400ste dag van de bouw van de HMS Hood.


De bezorgde delen: 83, 84, 85, 86, 87 en 88.​
7 dagen waren zij onderweg naar Nederland.

Bouwer is zoals inmiddels heel gewoon, dankbaar naar Royal Mail
en de bezorgdienst van RM-Netherlands hier in Nederland.​
En niet te vergeten C-man in Engeland.​
Al sinds februari 2012 ondersteunt hij dit topic met het toezenden van de delen.


Deel 83:

full


Deel 83 met 4 platforms voor de secundaire bewapening
en etch-delen voor de opbouw aan stuurboordzijde van het schip.


Deel 84:

full


Deel 84 met 1 platforms voor de bovenbouw op het achterschip
en etch-delen voor de opbouw aan bakboordzijde van het schip.


Deel 85:

full


Deel 85 met 7 ‘hatches’ en 4 ‘vents’
en 2 ‘metal pieces’ voor de bovenbouw van het schip.


Deel 86:

full


Deel 86 met 3 stuks 25ft motorboten
en de bijbehorende etch-delen voor deze motorboten.


Deel 87:

full


Deel 87 met 2 stuks 35ft motorboten
en de bijbehorende etch-delen voor deze motorboten.


Deel 88:

full


Deel 88 met 5 stuks dekdelen voor de bovenbouw op het achterschip.


Nota bene: Na wat rekenkundige verrichtingen:
62,85% van de 140 delen zijn nu in Nederland.


Deel 89 verscheen gisteren in het UK.


Wordt vervolgd met: Overmorgen enige ‘zijwaartse’ stappen in deel 61 en 62.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 61-62

Dag 401 na de start van de bouw op 18 april 2012


Nieuwsdelen:

Eindelijk weer aan de bouw van de HMS Hood!

Vandaag het begin van het aanpassen van de 4" dubbelloops kanons.



1e bouwafbeelding bij deel 61-62:

full


Net zoals bij de 15" hoofdbewapening; de beproefde ondergrond.


2e bouwafbeelding bij deel 61-62:

full


Zo dient het 4" dubbelloops kanon er op te komen liggen,
om de aanpassing goed te kunnen laten verlopen.
Is wat eenvoudiger om e.e.a. in lijn te houden.



3e bouwafbeelding bij deel 61-62:

full


Net als bij de 15" hoofdbewapening met behulp van houten rustpunten,
die zorgen dat de lopen op de zelfde hoogte komen te zitten.

Het eerste loopje is er nu afgesneden, met een Stanleymes;
was wel even slikken en bibberen;
geen terugkeer meer mogelijk na nu.



Wordt volgende keer vervolgd met:

De lopen van de 4" kanons verwijderen, gaatjes boren en de 4" lopen plaatsen.


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 61-62

Dag 410 na de start van de bouw op 18 april 2012
[FONT=&quot]
[/FONT]

4e bouwafbeelding bij deel 61 - 62:
full

Kopspeld, ontvreemd bij het naaigerei, brengt na het afknippen een nuttig en praktisch verbindingsstukje, voor het loopje, tot stand.


5e bouwafbeelding bij deel 61 - 62:
full

Al voordat het boortje ter hand werd genomen,
bleek dat beide loopjes er af dienden te zijn om het eerste gaatje te kunnen boren.
Zo geconstateerd, zo gedaan.
Het metalen loopje (boven!), is aan de basis 1.5mm dik en de lengte is 15.7mm.


6e bouwafbeelding bij deel 61 - 62:
full

Het boortje van 0.5mm.​


7e bouwafbeelding bij deel 61 - 62:
full

Zonder het gebruik van een centerpunt, maar wel met een kopspeld een center geprikt.
Daarna de 2 gaatjes van 0.5mm in de basis van het 4” kanon geboord.​
Gelukt zo te zien, want ze zitten vrijwel in lijn en centraal op de 2 vlakjes.​


Wordt vervolgd met: Verdere stappen in de delen 61 en 62.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 61-62

Dag 411 na de start van de bouw op 18 april 2012


8e bouwafbeelding bij deel 61-62:
full

De accuboormachine met het loopje op het boortje.
Gewoon twee handen gebruikt en uit de hand geboord, geen spanklem of iets van dien aard gebruikt.​


9e bouwafbeelding bij deel 61-62:
full
Gaatje van 0.7mm geboord.
Staat even voor de afbeelding in een blokje kurk.
Idee (zachte steen!) opgedaan bij andere bouwers die ik volg (;)bedankt!;)).


10e bouwafbeelding bij deel 61-62:
full

Gewaarschuwd op het Bismarckforum voor wegspringende kleine deeltjes!
Dan knip je op deze manier; het deeltje wat afgeknipt wordt vastzetten in een blokje kurk en je hebt nog 2 handen over voor het knippen en vasthouden van de kop van de speld.
Het loopje wat nu in behandeling is, lag al 2x op de grond.
Dus bovenstaande waarschuwing toch maar weer ter harte genomen!


11e bouwafbeelding bij deel 61-62:
full

full
Het afgeknipte stukje, lengte 10mm, van de kopspeld, wat als verbindingsstukje wordt toegepast.


12e bouwafbeelding bij deel 61-62:
full
Het afgeknipte verbindingsstukje in het loopje geplaatst.
Vastlijmen is niet nodig aangezien het verbindingsstukje 0.1mm dikker is dan het gat van 0.5mm.​


13e bouwafbeelding bij deel 61-62:
full
Het afgeknipte verbindingsstukje in de basis van het 4” kanon met het loopje geplaatst.
Nu een sneldrogende lijm toegepast, om het loopje vast te lijmen op het verbindingsstukje.​
Opnieuw met de lijnen als leidraadje, rustend op het houten bed.
Al lijkt het wel een klein beetje teveel van het goede met deze kleine loopjes voor de 7 dubbelloops 4” kanons!
Toch is het een goede manier om alles zoveel mogelijk in lijn te krijgen.


Nota bene:
De proef is gelukkig geslaagd.
Nu nog de andere 13 loopjes.
Daar rustig de tijd voor nemen en niet overmoedig worden!


Nieuwsdelen:
Deel 89 ligt al bij C-man in het Verenigd Konikrijk.
En a.s. woensdag, na een Hachette/Amati variant van een week overslaan, verschijnt deel 90.


Wordt vervolgd met:
De resterende 13 loopjes vervangen.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 61-62

Dag 412 na de start van de bouw op 18 april 2012


14e bouwafbeelding bij deel 61-62:
full

De resterende zes, 4" kanons, uit de fret.


15e bouwafbeelding bij deel 61-62:
full
Loopjes verwijderd en het mechaniek van de kanons gevijld en geschuurd.
Was toch wel ruim een uur werk!​


Nota bene:
Vandaag alweer niet genoeg tijd.
En waarschijnlijk de rest van de week ook niet meer.
Andere bezigheden!
En bovendien nog mooi weer ook; buiten zijn.


Wordt vervolgd met: Verdere stappen in de delen 61 en 62.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 61-62

Dag 413 na de start van de bouw op 18 april 2012


16e bouwafbeelding bij deel 61-62:
full
Kopspeld gebruikt om eerst 2x een center in het kanonsdeel te ‘drukken’.
Daarna 1 mm diep voorboren.​
Hoop dat de 1mm diep voorgeboorde gaatjes goed te zien zijn in het kanondeel.
Dan verder (tot 5mm dieper) boren met accuboormachine.​


17e bouwafbeelding bij deel 61-62:
full
Alle 14 nu geboord.​
2x een boortje van 0.7mm gebroken nota bene!
Wat een gep… om die gebroken stukjes,
van het boortje, uit die kleine kanons onderdeeltjes te krijgen.​
Een vergrootglas zou niet overbodig zijn.



Nieuwsdelen:
Vandaag verscheen deel 90 van de 140 delen.

full
De inhoud: 1 schuitje van de Admiraal!



Wordt vervolgd met: Verdere stappen in de delen 61 en 62.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 61-62

Dag 418 na de start van de bouw op 18 april 2012


18e bouwafbeelding bij deel 61-62:

full


Eindelijk, voor de eerste van de zeven 4” kanons zijn de loopjes klaar.​
Nu kunnen ze worden vastgelijmd.
De eerste was er weer afgehaald, door een weinig te verhitten met een oude soldeerbout!​


Nota bene:

Valt niet mee met die kleine boortjes; alweer één gebroken, en dat bij het boren van 1 loopje.
Een kolomboormachine zou toch wel handig zijn geweest.

Wordt vervolgd met:

Verdere stappen in de delen 61 en 62.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dag 418na de start van de bouw op 18 april 2012



19e bouwafbeelding bij deel 61-62:

full


Het 1e kanon zitten de loopjes nu op gelijmd.
Verder is het een ramp.​
Alle 10 de boortjes van 0.7mm zijn nu gebroken!
Morgen maar weer 10 nieuwe halen.​
Blijven doorgaan en niet opgeven.


Nota bene:

Loopje nummer 3 is al bijna 5mm diep geboord.
En dat is een pluspunt.​


Wordt vervolgd met:

Verdere stappen in de delen 61 en 62.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 61-62

Dag 433 na de start van de bouw op 18 april 2012


20e bouwafbeelding bij deel 61-62:

full

Alle loopjes voor de 4” kanons zijn nu geboord.​
Let niet op de stand van de loopjes op de kanons; ze zitten nog niet vast!

Nota bene:

Alle loopjes en de kanons veilig onder plakband op het papier.
Twee maal een loopje zoeken op de grond was wel genoeg!


(A)technisch nieuwsdelen:

Omdat alle 10 de boortjes van 0.7mm,​
na het boren van circa 3 loopjes gebroken waren,​
zijn er 6 nieuwe van 0.8mm aangekocht,​
voor de resterende 11 loopjes.​
De nieuwe boortjes in het oude zakje van de 0.7mm boortjes gedaan.​

Zit daar toch nog een boortje van 0.7mm in!​
Toch deze nog even proberen.​
Die in de accuboormachine gezet.​
Bij de eerste omwentelingen van het boortje:

Is duidelijk te zien dat de boorkop linksom draait!

Stom, dom, klunzig, onoplettendheid van Bouwer!​

Oorzaak:
Bij het op de tafel liggen van de accuboormachine is de omkeerknop per ongeluk teveel doorgedrukt.

Gevolg:
Boor draait dan linksom.

Daarom braken alle 9 boortjes van 0.7mm zo lekker.​

Daarna:​
Helemaal geen problemen meer.​
En de boortjes van 0.8mm voor niets aangekocht,​
want boortje 0.7mm bleef dus doodgewoon heel,​
na het boren van alle 11 de resterende gaatjes.


Wordt vervolgd met: Verdere stappen in de delen 61 en 62.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 92

Dag 442 na de start van de bouw op 18 april 2012

Nieuwsdelen:

Vandaag verscheen, in het Verenigd Koninkrijk, deel 92 van de 140 delen.

full

De inhoud: Deze keer 3 schuitjes.


Nota bene:

Moet weer eens wat tijd aan het schip gaan besteden!



Wordt vervolgd met: Verdere stappen in de delen 61 en 62.

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuwsdelen

Nieuwsdelen:

Misschien kent u deze al, maar voor sommigen is dit vast nog niet bekend.

Was vanmorgen de was aan het ophangen.
Knijper ging in 3 delen naar de grond.
Zette hem per ongeluk verkeerd in elkaar.
De klem was naar boven gezet in plaats van weer naar beneden.
Dan komt er een flits van scheepjes bouwen binnen.

Zie resultaat: Een mooie klem!

full


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuwsdelen

Dag 473 na de start van de bouw op 18 april 2012

Nieuwsdelen:


De ‘delenvlag’
wappert weer eens in dit topic.​

De zending is gearriveerd!
Deel 89, 90, 91, 92, 93 en 94.​
9 dagen zijn ze onderweg geweest naar Nederland.​
Bouwer is opnieuw dankbaar naar RM Netherlands en de bezorgdienst (Snel & Well) hier in Nederland.​
En vanzelfsprekend gaat de dank bovenal naar C-man in Engeland.

Afbeeldingen van de delen 89 t/m 94:


Deel 89:

full


Delen voor het bovendek en wat papierwerk voor het positioneren van diverse onderdelen.


Deel 90:

full


Het schip van de Admiraal met het benodigde etch-werk.


Deel 91:

full


De kimkielen met wat houtwerk van 248x2x2mm.


Deel 92:

full


Reddinsboten met het benodigde etch-werk.


Deel 93:

full


‘Degaussing’
Een goede vertaling is mij even niet bekend!


Deel 94:

full


Nogmaals ‘Degaussing’.
In deel 95 volgt nogmaals een deel van dit etch-werk.


Nota bene:


Na wat rekenwerk,
was de uitkomst dat er op dit moment,
ruim 67% van de 140 delen binnen is.
Deel 95 is inmiddels verschenen en volgende week verschijnt deel 96 in de UK.

Bouwer weet wel dat er weinig tot niets gebeurd met het schip, maar er komen betere tijden.
Bouwlust is wel degelijk aanwezig e
n dat is een pluspunt!

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuwsdelen

Nieuwsdelen:

Hieronder de mijlpaal van deel 100:


Deel 95

full


Dekdelen voorschip.


Deel 96

full


Dekdelen voorschip, iets meer naar achteren naar de opbouw.


Deel 97

full


Dekdelen achterschip.


Deel 98

full


Dekdelen achterschip, iets meer naar voren naar de opbouw, met wat onderdeeltjes voor het aanmeren.


Deel 99

full


Met anker/kettingplaten, roosters, et cetera.


Deel 100


full


Nog een anker/kettingplaat, rooster, dekluiken, et cetera.


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top