Straat Denemarken

als het lukt dan ga ik voor de trein, de milennium falcon van star wars is groot maar ken ik al.

email is verstuurd

Laatst bewerkt:
Update Straat Denemarken.jpg

Bouwer kreeg vandaag bericht van de heren moderatoren, dat het forum geheel operationeel is.
In dat bericht stond vermeld dat ook alle afbeeldingen teruggeplaatst zijn.
Geweldig, woorden van lof, van deze kant, zullen vast tekort schieten voor die enorme operatie.
Bouwer kan er met zijn digibetisme in ieder geval geen modelbouwhouwtje aan vast knopen.
Maar hij is vanzelfsprekend zeer dankbaar!

En u maar denken, waar is Bouwer.
Hij is er nog (leef jij ook nog Timbo?).
Maanden niets uitgevoerd aan de HMS Hood en de DKM Bismarck.

Toch enige tijd geleden met iets anders (voor velen onder de modelbouwers een bekend fenomeen!) thuis gekomen uit de modelbouw:
Een Hachette Bismarck van een ver weg wonende kennis RC maken.
Morgen verder met deze nieuwigheid aan het modelbouwfirmament (voor Bouwer althans).
Misschien is dringende hulp wel gewenst bij de RC-transformatie.

Voorproefje:

2 RC.jpg

1 batterijplaat.jpg

Zo dient de fundatieplaat voor de batterij en nog wat technische onderdelen komen te liggen.
Fundatieplaat is niet vastgelijmd!
Eerstvolgende stap is het pasmaken van de batterij.

Wordt vervolgd met de RC-bouw van het Hachette/Amati model DKM Bismarck.

Laatst bewerkt:
Gelukkig maar ik ga zelf ook verder met de U96 maar moet bekennen dat ik moeite heb om de delen naar NL te krijgen daar ik wegens Zeevaartschool weer in NL verblijf en jammer genoeg weinig tijd heb

Vanmorgen eerst de batterijhouder.

1 RC batterijplaat met batterij.jpg

Eerst de batterij maar eens passen volgens de handleiding.
Even proberen; en hij past er zomaar in.
Dan de volgende stap; de plaat monteren met 2-compo lijm.
Dat gebeurt dus even niet; alles blijft in het stadium van passen en meten niet verlijmd.

1 RC batterijplaat met passende batterij.jpg

De batterij past er in, maar naar Bouwer's idee zit er te veel ruimte in.
De batterij kan namelijk heen en weer schuiven.
Staat nergens beschreven, maar zal wel vastgezet dienen te worden.
Toch een stapje verder gekomen in dit onbekende land.

Volgende stap.
De fundatieplaat van de roer servo.

2 RC 1- roer servo houder.jpg

Het ziet er uit alsof die fundatieplaat in het Hachette bootje verkeerd om zit gemonteerd!

1 roer servo houder.jpg

Dat is niet zo moeilijk te verhelpen.
Even voorzichtig (ruimte om de fundatieplaat afgedekt met alu-folie), het hete luchtkanon van de afdeling haardrogerij er op en los is de fundatieplaat.
En na enig reinigingswerk de fundatieplaat opnieuw vastgelijmd met watervaste houtlijm.

Volgende stap is dan het passen van de roer servo.
Dat gaat dus niet door; een kleinkind op visite.
Dan door te gaan met bouwwerkzaamheden, daar heeft Bouwer geen goed ervaringen mee.
Alles van tafel en einde van de bouw voor vandaag.

Laatst bewerkt:
Gelukkig maar ik ga zelf ook verder met de U96 maar moet bekennen dat ik moeite heb om de delen naar NL te krijgen daar ik wegens Zeevaartschool weer in NL verblijf en jammer genoeg weinig tijd heb
Ik heb dit jaar, of vorig jaar, nog geïnformeerd in een grensstadje in Nederland, Ootmarsum of Oldenzaal dacht ik, en die wilden de leveringen van de U-96/Prinz Eugen wel in huis halen en bewaren onder de toonbank.
Zij hadden namelijk talloze Duitstalige bladen in de tijdschriften winkel liggen.
Heb ik dacht ik maanden geleden ook al eens op dit topic geplaatst.

Laatst bewerkt:
Hoi Bouwer,

Leuk om te zien dat je er nog bent, had al een tijdje niks meer van je gehoord.

Voor wat betreft het RC maken, ik zou toch echt willen aanraden om dat niet te doen. De details op de romp zijn er gewoon te fragiel voor, en het water slaat te gemakkelijk over het dek heen en zal daar de kleine details ook wegvagen. Maar nog veel belangrijker dan dat is dat wanneer het hout van de romp vóór het schilderen niet eerst is geïmpregneerd je het varen helemaal kunt vergeten.

Ik weet dit omdat ik mijn model toentertijd ook heb voorzien van RC. Bij het eerste keer ter water laten krompen door het plotse temperatuurverschil alle romplatten waardoor mijn voorheen spiegelgladde romp dus ineens volzat met scheuren en kieren waardoor het water in het hout kon trekken en er dus nog meer verf los kwam. Ik heb het model toen volledig moeten laten drogen en vervolgens opnieuw moeten schuren, plamuren, en schilderen. Ik kan je garanderen dat dat met dit model ook gaat gebeuren. Ik zou als ik jou was dit nog even goed overleggen met je kennis.

Helaas heeft Hachette niet aangegeven in het boekje dat je de romp eerst moet impregneren. Ze spreken enkel over het aanbrengen van gaas aan de binnenzijde van de romp maar dit voegt verder helemaal niets toe.

Danny,

De betreffende kennis is er niet vanaf te brengen, dat schip zal en moet varen.

Ik begrijp helemaal wat je bedoeld.
Er is namelijk aan gedacht om er nogmaals met de G4 doorheen te gaan; aan de binnenzijde van de romp.
Aan de buitenzijde zal ik eerst de verf er volledig afschuren en dan een G4 laagje aanbrengen en opnieuw gaan gronden en lakken.
Hij is tenslotte de baas.

Is trouwens wel een goed gegeven van die krimp in het water.
Misschien is het beter om de proefvaart in de zomer te doen en de romp ongeveer op dezelfde temperatuur te hebben.
En de reling met de scepters moet dan ook achterwege blijven.
Bedankt.

Zag de HMS Hood nog steeds op de Engelse eBay staan voor 800 Britse pondjes.
Wist je trouwens dat de HMS Hood ook sinds 4 weken in Duitsland loopt?
Ze zitten hem al weer aardig te knijpen daar of de volgende 4 delen nog zullen verschijnen.
Ik heb de indruk dat het er goed uit ziet, daar bij Hachette en ze voor de volle 140 delen gaan.

Laatst bewerkt:
Ik zie nu inderdaad de Hood ook op Ebay staan. Ik ga er voor dat geld echter niet meer aan beginnen, en ik heb momenteel ook nog de Batavia op de bouwplank staan, en die kost me nu al genoeg tijd en moeite.

edit: overigens zou ik de proefvaart juist in de winter doen en de romp al een tijdje voor de tewaterlating buiten zetten. De watertemperatuur en buitentemperatuur liggen in de winter veel dichter bij elkaar dan in de zomer, dus de kans op krimpen is dan stukken kleiner.

Laatst bewerkt:
Ik zie nu inderdaad de Hood ook op Ebay staan. Ik ga er voor dat geld echter niet meer aan beginnen, en ik heb momenteel ook nog de Batavia op de bouwplank staan, en die kost me nu al genoeg tijd en moeite.

edit: overigens zou ik de proefvaart juist in de winter doen en de romp al een tijdje voor de tewaterlating buiten zetten. De watertemperatuur en buitentemperatuur liggen in de winter veel dichter bij elkaar dan in de zomer, dus de kans op krimpen is dan stukken kleiner.

Zal ik doorgeven, de temperaturen liggen, als je erover nadenkt, in de winterperiode inderdaad dichter bij elkaar.
Thanks voor de correctie.

hoi, ik zit elke avond op het forum.

maar ben de laaste 2 maanden met kasten bouw bezig.

ik heb deagostini trein ook al binnen.

Hallo Timbo,

Welkom aan boord met het goede nieuws, over de Flying Scotsman.
Ik zie het wel zitten om een topic te volgen over die trein.

Met mijn Prinz Eugen abo bij een Duitse kennis gaat het ook goed!

De volgende stappen in de RC-bouw van de DKM Bismarck.

2 RC 03-  roer servo houder.jpg

Stap 22.
Eerst de roerservo op de fundatieplaat passen.
Ziet er goed uit op die plaats; daar heeft hij het goede plekje.
Nog niet vastgezet.

1 RC 05- batterijplaat met regelaar en ontvanger.jpg

Stap 36 is wat extra paswerk verrichten op de batterijplaat.
Die ontvanger onderaan, rechts van de batterij, en de `regelaar daar boven, komen zo te zitten.
Ook nog niet vastgezet!

4 RC 01- BB as 2.jpg

Stap 25 in het duistere gebied van RC; schroefasgat bakboord uitboren.
Hier het boortje (6mm) aan de binnenzijde romp, door spant 46, al in de romp.

4 RC 02- BB as 1.jpg

Boortje doet kiekeboe (kleindochter taal!) aan buitenzijde romp.

4 RC 03- BB as 3.jpg

Helemaal er door; na 1 uur boren met de hand, opluchting.
Nu het passen van de schroefaskoker!

4 RC 04- BB schroefaskoker.jpg

De schroefaskoker gaat erin als een ‘schroefas’; paste zomaar, vrijwel zonder tegenstand.
Beetje vijlen in het gat van spant 46 en dat was alles.

4 RC 05- BB schroefaskoker.jpg

Zo ziet de schroefaskoker, buitenzijde romp er uit.

Was dus allemaal niet zo’n hoge berg om te beklimmen.
Wanneer Bouwer het bovenstaande nog eens terugleest, klinkt het een beetje robuust.
Toch was het een spannende bezigheid.
De werkzaamheden zijn gisteravond uitgevoerd, daarna geslapen als de rozen.
Vandaag misschien verder met de stuurboord schroefas.

Bijlagen

• 1 RC 05- batterijplaat met regelaar en ontvanger.jpg
    1 RC 05- batterijplaat met regelaar en ontvanger.jpg
    135,1 KB · Weergaven: 142
Laatst bewerkt:

De volgende stap in de RC-bouw van de DKM Bismarck.

5 RC 01- BB+SB schroefas.jpg

Nu beide schroefaskokers door de romp. Zitten een moment op hun plaats. Om Bouwer’s ogen te strelen werden de schroefassen door de schroefaskokers aangebracht. En daarna (hij kon het niet laten!) even twee schroeven gemonteerd. Alles nog niet definitief gemonteerd; er is nog steeds een weggetje terug naar beter!

4 RC 06- BB + SB as binnenzijde romp.jpg

Een blik in de romp met de beide op hun plaats zittende schroefaskokers (incl. de schroefassen).

De handleiding is enigszins summier en laat nogal het nodige aan eigen inzicht over, door het RC-traject heen.
Dat zal misschien problemen gaan geven wanneer de aansluittechnische materie aan de orde komt!
Gelukkig gaat het nog steeds goed en alles is nog niet definitief gemonteerd!

Laatst bewerkt:
Back