Straat Denemarken

Deel 21

Een afbeelding van de inhoud van deel 21:

full


het laatste dekdeel
en de laatste ‘support pieces’ voor de romp


"Wordt vervolgd!"


 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 21

Stap 1 tot en met 3:

full


de 2 achterse dekken er eerst af
voor wat extra licht en het gemakkelijk aanbrengen
van de eerste ‘spacer pieces’ 106 en 107


1e afbeelding bij de bouw van deel 21:

full


en 106 en 107
volgens hachette protocol
aangebracht op de plaats van bestemming


"Wordt vervolgd!"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 21

Stap 4 tot en met 6:

full


support pieces 108, 109 en 110


2e afbeelding bij de bouw van deel 21:

full


wel opletten dat de support pieces 108 en 109​
iets dieper komen te liggen dan het spant​
(net als de support pieces 106 en 107)
voor de vloeiende loop van de plankjes​
bij het verlijmen in deel 22​
ja, dat gaat echt beginnen



"Wordt vervolgd!"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hallo bouwer
normaal zou je die allemaal een beetje moeten afschuinen naar gelang de richting van de romp
zo krijg je een beter en groter lijmvlak

gr raf
 
Afschuinen

hallo bouwer
normaal zou je die allemaal een beetje moeten afschuinen naar gelang de richting van de romp
zo krijg je een beter en groter lijmvlak

gr raf
raf,
Ja, dat is een goed gegeven, maar ik verlijm ook de achterzijde van de
plankjes in de hoeken bij de spanten, dat heb ik bij de Bismarck ook gedaan en de volgende dag was zo’n plankje niet meer los te trekken, alleen als je hem stuk trok, 2x getest, dus dat moet dan toch kunnen.
Maar op sommige plaatsen als het plankje een flinke draai moet maken, zal ik dat dan toch maar doen, bedankt voor de reactie en het meedenken.
 
Deel 21

3e afbeelding bij de bouw van deel 21:

full


de support pieces 110 en 111
liggen ook al iets dieper dan het spant​
voor het vloeiende verloop van de plankjes bij het verlijmen​
toch zal op sommige plaatsen​
waar het plankje een flinke draai op de romp maakt​
het spant met het support enigszins worden gevlakt​
om voldoende lijmoppervlak te verkrijgen​
(aanrader van een forumbezoeker!)


Stap 8 tot en met 11:


full

bij stap 8 worden dekdelen en een deel van de opbouw verwijderd​
ter voorbereiding op het plaatsen en verlijmen van dekdeel nr. 112 op de onderliggende dekbalken
stap 8 tot en met 11 worden nog niet uitgevoerd​
omdat het verlijmen pas in een later stadium van de bouw plaatsvindt


"Wordt vervolgd!"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuwsdelen

Nieuwsdelen:

full


Ja u ziet het goed.​
De vlag wappert op dit forum.​
De zending is aangekomen.


De delen 41, 42, 43, 44 en 45:

full


7 dagen onderweg geweest naar Nederland​
Bouwer zegt opnieuw bedankt tegen Royal Mail en Postnl.
En vanzelfsprekend tegen C in Engeland!


"Wordt vervolgd!"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 21

Boren:

full


gaatje boren voor de HEMA-pin

dan scheurt het plankje niet (tip van het modelbouwforum)
bij het vastzetten en verlijmen op de romp
ja, daar is Bouwer al mee bezig geweest in deel 22
u heeft nog wat te goed
was dus een beetje te vroeg
geplaatst dit afbeeldinkje
waarschijnlijk door enthousiasme
krijg dan ook erg leuke en bemoedigende reacties
ook in de privébox
ja, dat zal het zijn


Stap 10 en 11:
in stap 10 en 11 wordt het dekdeel 112 geplaatst
maar pas in een later stadium op de romp verlijmd
wel wordt hierin
het dekdeel op de onderliggende dekbalkjes verlijmd
edoch, ook hier wordt in deze fase
nog niet uitgevoerd wat Hachette in de werkinstructie voorschrijft


4e afbeelding bij de bouw van deel 21:

full


het laatste dekdeel, nr.112 heeft zijn plekje gevonden
alle dekdelen van het hoofddek liggen nu op de romp
allen nog niet verlijmd
want G4ren komt eerst (tip van het modelbouwforum)
en ook de verstijving in het binnenste van de romp aanbrengen
en zeer waarschijnlijk ook nog
enige voorbereidingen voor een aantal verlichtingspunten op het schip
voor; boeg- top- zoek- interieur- en heklicht (tip van het modelbouwforum)


"Wordt vervolgd!" [FONT=&quot]
[/FONT]​
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 21

Beplankingsproblemen oplossen I:

full


zo werkt het wel iets beter​
met plankjes aanbrengen​
als de bouwplaat [FONT=&quot]10º[/FONT] omhoog gekanteld wordt​


Montageproplemen oplossen II:

full


en zo gaat het down under​
nog wat beter als de bouwplaat 90[FONT=&quot]º[/FONT] omhoog komt


"Wordt vervolgd!"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 21

5e en laatste afbeelding bij de bouw van deel 21:

full


ter afsluiting van deel 21​
een mooi plaatje vindt Bouwer​
het is dat het schip niet in het water ligt
anders zou je veronderstellen dat het vaart
zoveel slagzij


"Wordt vervolgd!"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuwsdelen

Nieuwsdelen:

Vandaag de bevestiging binnen gekregen dat deel 46 al weer klaar ligt in Engeland. En dat er na het verschijnen van deel 50, weer 5 delen verzonden zullen worden. 4 weken rust en zonder deelperikelen. Want u dient te weten, dat beste C in Engeland 3 dagen lang niet reageerde (was een goede reden voor!) op een mail voor de volgende 5 delen en dan wordt er al snel gedacht van; “nee toch, het zal toch niet waar zijn”. Maar nog beter is het om vooruit te zien en zou er alvast naar een alternatief gezocht dienen te worden, voor het geval dat. Dat gebeurt dan ook en wel vanaf vandaag. Zoeken, vragen, visje uitgooien, ervaringen delen en aangeven hoe moeilijk het is om alles naar Nederland te krijgen. En dat het schip na 50 delen echt verder afgebouwd dient te worden met nog 90 delen te gaan. Dat verdraaide Hachettetje toch; er is even niet de zin of de moed om het nogmaals bij hen aan te zwengelen. Het contact in de USA haalt ze zelfs binnen via Zuid-Afrika, zou een Nederlander het dan via Nieuw-Zeeland moeten doen, of via Ierland of Australië? Te gek voor woorden, toch? Ergo: In Engeland wordt er al genoeg geklaagd over Hachette, er zijn zelfs al mensen die de handdoek in de ring hebben gegooid na 20 delen!


"Wordt vervolgd!"
 
Deel 22

Het verhaal bij deel 22:

Begin februari 2012 lag dit deel in Engeland in de losse verkoop. 2 maal werd dit deel in een pakket ontvangen; de modelbouwer moet wat voor lief nemen om een ander deel ook in bezit te krijgen! Dit deel 22 zat in het tweede pakket, zodat deel 22 in principe het 3e deel was wat werd verkregen. Maar het mooiste bij dit deel was, dat de transactie plaatsvond met de latere trouwe leverancier C, van de delen die er na deel 24 nodig waren, afgezien dan van de delen met alleen maar bijgeleverde plankjes die ook in Nederland te koop zijn.


Afbeelding van deel 22:

full


altijd opnieuw weer interessant om zo’n magazine eerst eventjes door te nemen


Nieuwsdelen:
Er ging iets door het hoofd.
Enige tijd geleden is er hier boven ergens neergetikt dat de latjes van de beplanking gelukkig 5mm breed zouden zijn.
Dat was een foutje, een slip of the toets.
Zij zijn gewoon net als bij de Bismarck 6mm.​
De oorzaak is waarschijnlijk:
dat er voor de delen 25, 26, 29 en 30 tot en met 34 wel latjes met die breedte zijn ingekocht.
Die delen zijn nooit aangeschaft omdat het toch allemaal plankjes delen waren.
En zoals u weet zijn de scans van al die plankjes bevattende delen ook al allemaal binnen.
Zo dat is dan weer rechtgezet!


"Wordt vervolgd!"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 22

Afbeelding van de inhoud van deel 22:

full

plankjes 200x6x1.5mm
en 2 bredere plankjes


Stap 1 tot en met 3:
geen afbeelding, dit gaat over het schuren van de spanten
sommige spanten worden wel enigszins vlak geschuurd
om voldoende lijmoppervlak te verkrijgen
daar waar een plankje een flinke draai op de romp maakt

"Wordt vervolgd!"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuwsdelen

Nieuwsdelen:

contact gemaakt met 2 bouwers
1 in Engeland en 1 in Zuid-Afrika
over het leveren van Hood delen voor het geval dat ……
zij gaan er over nadenken
klinkt in ieder geval positief
want zij zeggen niet direct nee
Zuid-Afrika loopt wel erg veel delen achter
ten opzichte van Engeland
met de uitgave van de deelnummers
maar dat maakt het juist aantrekkelijk
omdat er dan maanden tijd is om één en ander te regelen
voor Engeland geldt daarentegen
dat als er ineens geen 5 delen komen die besteld zijn
er wel een probleem van 5 delen op het bordje ligt
die toch nodig zijn
maar uiteindelijk zal het wel weer net zo gaan
als bij onder andere de Bismarck en de Lancaster bomber
jaren later is er nog van alles te krijgen
en dat is ook een geruststelling
waarom maakt een modelbouwer zich eigenlijk zo druk
om een paar delen
relativeer en bekijk eens
wat je allemaal al voor elkaar hebt is ook een gegeven
niet waar Bouwer?


"Wordt vervolgd!"
 
Deel 22

Stap 5:

full

planking piece 114 (dikte 1 mm)


1e afbeelding bij de bouw van deel 22:


full


vooraf vijlen/schuren​
mooi gelijk met de kop van de spanten​
en ‘plankdeel’ 114 zit er tegenaan​


"Wordt vervolgd!"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 22

Stap 4:

full


planking piece 113 (dikte 1 mm)


2e afbeelding bij de bouw van deel 22:

full


plankdeel 113 geplaatst​
geen klemmen en pennen​
knijpers en tandenstokers doen het ook​
vooral als een knijper 2 uiteinden heeft​
dan kan de modelbouwer kiezen​
met zo’n multifunctionele ‘klem’


"Wordt vervolgd!"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 22

Stap 6 tot en met 8:

full



3e afbeelding bij de bouw van deel 22:

full


Start van de beplanking (leidplankje),​
eerst maar een tijdelijk geleide plankje plaatsen (in de inkeping!),​
om het eerste echte plankje aan te brengen​
is dat een goede start om het makkelijker te maken,​
alle volgende plankjes daaronder​
komen dan ook netjes te zitten​
wanneer de eerste goed in lijn ligt,
moet wel beter gaan dan bij de Bismarck!
en om het splijten van het plankje te voorkomen​
zijn op de plaats van de H-pins​
gaatjes van 0.5mm voorgeboord,​
geleerd van het modelbouwersforum, bedankt.


4e afbeelding bij de bouw van deel 22:

full


Eerste plankje (200x5x1.5mm) geplaatst (direct onder de inkeping!),​
dat beviel zo goed, dat geleide plankje,​
dat het een vast item in het beplankings protocol wordt,​
er kan dan in alle rust een plankje onder worden geplaatst,
want dat eerste tijdelijke plankje ligt al goed
dus ligt een volgende daaronder ook goed,
met de H-pins aandrukken en late drogen.


"Wordt vervolgd!"
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuwsdelen

Nieuwsdelen:

Milestone:
Nu er 47 delen verschenen zijn,
betekent dit dat,
er 1/3 van het totaal van de 140 delen verschenen is,
van die 47 verschenen delen,
liggen de eerste 45 al thuis,
en 46 en 47 liggen al gereserveerd in Engeland,
mooie milestone.

Op naar de volgende milestone: 50%.

Dat is dan na 70 delen,
dat is nog maar 23 weken,
of bijna 6 maanden,
dat klinkt nog minder,
of toch maar 2 januari 2013,
ook leuk na de feestdagen,
met als goed begin: op de helft,
mooie verlenging van de feestelijkheden.


"Wordt vervolgd!"
 
Back
Top