Straat Denemarken

Deel 23

Dag 210 na de start van de bouw op 18 april 2012


10e bouwafbeelding bij deel
23:

full


En eindelijk is er dan een stukje geheel gesloten!​


11e bouwafbeelding bij deel
23:

full


Zicht op de helling?


12e bouwafbeelding bij deel 23:

full


Close up van de beplanking en alle beplanking van dit deel zit er nu op.​


Nota bene:
De delen: 6, 7, 8, 9, 12, 14, 15, 16, 20, 22 en 23 zijn nu gereed.


[FONT=&quot][FONT=&quot] Morgen:[/FONT][/FONT][FONT=&quot][FONT=&quot] Stap 6 tot en met 9 in deel 24 (‘afplanken’).[/FONT][/FONT][FONT=&quot][FONT=&quot]
[/FONT]
[/FONT]
[FONT=&quot][FONT=&quot]
“Wordt vervolgd!”[/FONT]
[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 24

Dag 211 na de start van de bouw op 18 april 2012

Stap 6 tot en met 9 in deel 24:

full


Beplanking in stap 6 tot en met 9 completeren.​


7e en laatste bouwafbeelding bij deel 24:

full

En nogmaals een deel gereed.​


Nota bene: Deel: 6, 7, 8, 9, 12, 14, 15, 16, 20, 22, 23 en 24 zijn nu gereed (dat is al 40%van de 1e 30 delen!).

Morgen: G4 aanbrengen in het voorschip.

Nieuwsdelen: Vandaag verschijnt deel 63 in het Verenigd Koninkrijk.

[FONT=&quot]“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
G4

Dag 213 na de start van de bouw op 18 april 2012


7e bouwafbeelding bij deel 25:

full

Vandaag eerst de binnenkant bovenin het voorschip met G4 insmeren, waar er beplankt gaat worden.
Wel zijn er eerst op een stukje resthout de eerste smeerbeginselen uitgevoerd.
Wat ruikt die inhoud niet lekker!
Lees de verpakking!
Juist; snel naar buiten met de hele handel en in het zonnetje verder met smeren.​


8e bouwafbeelding bij deel 25:

full

Dan aan de slag met de onderkant van het voorschip,
waar je als het dicht geplankt is, niet meer bij kunt.
Ook buiten!​


Nota bene: Bedankt modelbouwers voor het meedenken en de goede tips op het forum en in de privébox;
- werkinstructie: geen doek nodig bij een statisch model en G4 ruim voldoende aanbrengen.
- G4 (wat je denkt nodig te hebben) overschenken in een goed afsluitbare glazen pot.
- Gat boren in een later niet meer zichtbaar gedeelte om toch nog wat G4 aan te kunnen brengen.
- Als je de randen met transparante tape af plakt kun je lekker raak kwasten!

Morgen: Beplanking: stap 6 tot en met 9 in deel 25.
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot] Wordt vervolgd![/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuwsdelen

Dag 214 na de start van de bouw op 18 april 2012

Nieuwsdelen:

Alles is weer in orde.​
Deel 63 was 2 dagen te laat geleverd bij C-man in Engeland.​
De delen 60 tot en met deel 63 zijn nu onderweg naar Nederland.​
De delen 64 tot en met 68 zijn besteld.​
Die worden op 19 december 2012 naar Nederland verzonden.​
Mooie duidelijke afspraak.​


[FONT=&quot]Wordt vervolgd![/FONT]
 
Beste Bouwer

Tijd voor een domme vraag :confused::
Waarom G4 voor de binnenkant van een statisch model?
(mijn modellen zijn geen van alle aan de binnenkant geschilderd :nooo:)

Andy
 
Reactie

Beste Bouwer
Tijd voor een domme vraag: Waarom G4 voor de binnenkant van een statisch model? (mijn modellen zijn geen van alle aan de binnenkant geschilderd)
Andy
De vraag is juist verstandig!
Op aanraden van een Belgische volger, die ik beticht van logisch denken is de redenering dat er door temperatuurverschillen tussen binnen- en buitenzijde, ook van binnenuit vocht naar de buitenkant van de huid kan ‘doorstromen’.
Zo kan dat vocht, na jaren, de verf aan de buitenkant van je schip ruïneren.
Ik vind dat hij gelijk heeft, aangezien er hoe dan ook altijd vocht achter zal blijven, ook in een afgesloten binnenruimte en dat kan dan zomaar scheurvorming in je verflaag opleveren.
Zo’n verflaag is ook een laag waar de nodige oppervlaktespanning in zit.
Vandaar.
Hoop dat het een beetje duidelijk is.
 
Ik denk dat het ook afhangt van de afwerking van de romp. Als je echt een spiegelgladde romp hebt (zoals bij de Bismarck wel de bedoeling zal zijn) is het wellicht een goede voorzorgsmaatregel. Bij blank houten rompen zou ik er in het geheel niet bang voor zijn.
Het kan in ieder geval geen kwaad. Ik weet dat Raf dit aanraadt, ook voor niet varende schepen. Er zijn ook nog wel andere produkten dan G4 die zich hiervoor lenen. Maar G4 heeft zeker voor varende schepen een heel goede werking, je moet alleen geen hekel aan schuren hebben want het wordt keihard!!

Groet,

Ad
 
Deel 26

Dag 215 na de start van de bouw op 18 april 2012


Stap 6 tot en met 9 in deel 25:

full

Beplanking van stap 6 tot en met 9.​



9e bouwafbeelding bij deel 25:

full


Nu ligt het schip tijdens het verder afplanken op een zacht kussen;
kan het ook niet beschadigen door het vele draaien en keren!​
De 1e sectie van het voorschip gaat dicht;
zoveel mogelijk tot op het laatst wat G4 aangebracht;
voordat de twee laatste stukjes plank geplaatst worden,
eerst een klein stukje plank onder het op twee na laatste plankje gelijmd,
ter ondersteuning van het voorlaatste stukje plank!​


Morgen: Verder met stap 8 en 9 in deel 25.

[FONT=&quot]Wordt vervolgd![/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 25

Dag 216 na de start van de bouw op 18 april 2012


10e bouwafbeelding bij deel 25:

full


Stap 8 en 9 gereed, voorste sectie helemaal dicht.​


Morgen: Stap 3 en 4 in deel 25.

[FONT=&quot]Wordt vervolgd![/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 25

Dag 217 na de start van de bouw op 18 april 2012


Stap 3 en 4 in deel 25:

full

2e sectie van het voorschip.


11e bouwafbeelding bij deel 25:

full


Bijna dicht.​


12e bouwafbeelding bij deel 25:

full


Stap 3 en 4 gereed, 2e sectie van het voorschip helemaal dicht.​


Morgen:
Deeloverzicht na het gereedkomen van deel 25 en nieuwsdelen.


[FONT=&quot]Wordt vervolgd![/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 25

Dag 218 na de start van de bouw op 18 april 2012


13e bouwafbeelding bij deel 25:

full

Deeloverzicht na deel 25.​


Nieuwsdelen:
Zouden de delen 60 t/m 63 vandaag worden bezorgd?​
Bouwer kan het niet laten om er aan te denken,​
en het nog eens even te benoemen;
hij blijft het elke keer opnieuw als een spannende gebeurtenis beleven.​
Hoop dat u het als volger een beetje begrijpt en er begrip voor heeft,​
want wat kan er al niet mis gaan,​
als er zelfs postbestellers zijn die hun werk langs de kant van de weg deponeren,​
en zo eigenhandig en creatief arbeidstijdverkorting creëren!​


Morgen: Totaaloverzicht nadat deel 25 gereed is, en nieuwsdelen.

[FONT=&quot]Wordt vervolgd![/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 25

Dag 219 na de start van de bouw op 18 april 2012


Nieuwsdelen:
Inderdaad, de delen 60 tot en met 63 werden gisteren, na 4 werkdagen, bezorgd.​
Dat betekent: 45%van de delen is nu binnen.​
En gisteren verscheen deel 64 in het Verenigd Koninkrijk!​
En Bouwer is nog steeds met de eerste 30 delen bezig.​
Ziet allerlei problemen en fouten voorbijkomen op diverse sites over de HMS Hood.​
Want fouten worden er gemaakt, dat gebeurt nu eenmaal bij het bouwen van een schip.​
Zoals: dekrand afschuinen, dekrand gelijk met de eerste laag beplanking en nog veel meer.​
Dus nog steeds met de eerste 30 delen bezig zijn heeft zo zijn voordelen.​
Het vrijwaart de wat minder snelle en nog niet zo ervaren Bouwer van die fouten.​
Enige dank hiervoor is beslist niet misplaatst.


Afbeelding pakket, met de gearriveerde delen:

full



14e en laatste bouwafbeelding bij deel 25:

full


Totaaloverzicht nadat deel 25 ook af is:​


Nota bene:Deel: 6, 7, 8, 9, 12, 14, 15, 16, 20, 22, 23, 24 en 25 zijn nu gereed (al 13 van de 30!).

Morgen: Start van het verder voltooien van deel 26, met stap 4 tot en met 7.


[FONT=&quot]Wordt vervolgd![/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 26

Dag 220 na de start van de bouw op 18 april 2012


Stap 4 tot en met 7 in deel 26:

full

1e van de 3 achterste secties.​


12e bouwafbeelding bij deel 26:

full

Stap 4 tot en met 7 gereed, 1e van de achterste 3 secties nu helemaal dicht.​


13e bouwafbeelding bij deel 26:

full

Totaal overzicht nadat de 1e van de achterste 3 secties afgeplankt is.​


Nota bene:En het aanbrengen van G4, waar nodig, wordt ook niet vergeten!

Morgen: Stap 1 tot en met 3 in deel26.

[FONT=&quot]Wordt vervolgd![/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 26

Dag 221 na de start van de bouw op 18 april 2012


Probleempje!
Probleempje na het te enthousiast aanbrengen van de verstijving op de kielplaten.
Als er niet al te goed rekening wordt gehouden met de onderzijde van het schip
en er zonder alles te controleren verder gegaan wordt met de beplanking,
en de verstijving al lang en breed vast zit,
kan het gebeuren dat er dan zomaar een probleempje tevoorschijn komt!
Duidelijk is te zien wat Bouwer ineens zag toe hij het schip omdraaide
en bij het achterschip een probleempje waarnam:
Verstijving zit wel 1 cm in de weg voor de beplankingslaag!


14e bouwafbeelding bij deel 26:

full


Dat wordt boren, slijpen, zagen, vijlen en/of schuren.


15e bouwafbeelding bij deel 26:

full

Het probleempje weer uit de weg geruimd, na het boren van 20x 3.5mm gaatjes.
Niets zit er meer van het aluminium in de weg.
Dan kan het beplanken weer beginnen.
En dat stuk verstijving verdwijnt dan langzaam maar zeker,
achter de nog 12 aan te brengen plankjes.
Tijdens het aanbrengen van die 12 plankjes,
zal er daar af en toe ook nog wat G4 aangebracht worden,
want na het beplanken zit het daar vrijwel dicht.


Morgen: Verder afronden van deel 26, met het aanbrengen van de plankjes; stap 1 tot en met 3.

[FONT=&quot]Wordt vervolgd![/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 26

Dag 222 na de start van de bouw op 18 april 2012


Stap 1 tot en met 3 in deel 26:

full

2e van de drie achterste secties afplanken.​


16e bouwafbeelding bij deel 26:

full

Close up, nadat de stappen 1 tot en met 3 uitgevoerd zijn.​


Morgen: Deel 26, overzichtsafbeelding van het schip.

[FONT=&quot]Wordt vervolgd![/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 26

Dag 223 na de start van de bouw op 18 april 2012


17e en voorlopig laatste bouwafbeelding bij deel 26:


full


En nog een wat groter overzicht, nadat de stappen 1 tot en met 3 uitgevoerd zijn.


Nota bene: Stap 12 in deel 26 komt in een later stadium aan de orde, dit is i.v.m. de ‘bulwark pieces’ 129 en 130 uit deel 29 en 30, die nog geplaatst dienen te worden aan het achterschip.

Morgen: Deel 27, stap 1 tot en met 3, 1e en 2e bouwafbeelding bij deel 27.

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 27

Dag 224 na de start van de bouw op 18 april 2012


Stap 1 tot en met 3 in deel 27:

full



1e bouwafbeelding bij deel 27:

full


Stapje 1 gereed en bezigheden bij stapje 2.


2e bouwafbeelding bij deel 27:

full


En op naar stapje 3!​


Morgen: Deel 27: 2 overzichtsafbeeldingen.

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 27

Dag 225 na de start van de bouw op 18 april 2012


3e bouwafbeelding bij deel 27:

full


Stapje 3 ook voltooid.


4e bouwafbeelding bij deel 27:

full


Overzicht nadat de 3e van de achterste secties is voltooid.​


Nieuwsdelen: Vandaag verschijnt deel 65 aan de overkant van de Noordzee. Ook dat wordt door Bouwer nauwkeurig bijgehouden. Langzaam maar zeker is Hachette op weg naar nummer 70, op de helft van haar traject naar de 140 nummers!​

Morgen: Boren voor het aanbrengen van G4, en nieuwsdelen.

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De manier van lijmen voor die 2e beplanking?

De krommingen zijn bij deze romp niet extreem, dus ik denk dat het op meerdere methoden te doen moet zijn.
Het mooiste is dat als je een nieuwe plank aanbrengt, je de lijm tussen de spleet met de vorige plank er echt tussenuit perst waardoor de (minimale) kieren met lijm gevuld worden. Verder inderdaad zoals Jan zegt lijmresten zoveel mogelijk wegvegen bijvoorbeeld met een vochtige doek of keukenpapier. Vooral het oppervlak waarop de volgende plank moet komen goed schoon maken, en de hoek even met iets met een rechte hoek uitschrapen, zodat de volgende plank er weer strak tegenaan kan komen te liggen.

Groet,

Ad
 
De krommingen zijn bij deze romp niet extreem, dus ik denk dat het op meerdere methoden te doen moet zijn.
Het mooiste is dat als je een nieuwe plank aanbrengt, je de lijm tussen de spleet met de vorige plank er echt tussenuit perst waardoor de (minimale) kieren met lijm gevuld worden. Verder inderdaad zoals Jan zegt lijmresten zoveel mogelijk wegvegen bijvoorbeeld met een vochtige doek of keukenpapier. Vooral het oppervlak waarop de volgende plank moet komen goed schoon maken, en de hoek even met iets met een rechte hoek uitschrapen, zodat de volgende plank er weer strak tegenaan kan komen te liggen.

Groet,

Ad
@Ad,
Nu je dit zo schrijft, denk ik er opeens aan om met een plankje van 2 a 3 mm breed te beginnen zodat ik niet steeds opnieuw op de naad van de 1e laag terecht kom met die 2e laag. Want ik begin bovenin waar een soort verspringing in zit waar de extra ‘armament’ begint. Dan krijg ik een mooie verspringende 2e laag er overheen en dus niet weer een naad op een naad!
Bedankt voor je bericht en de gedachte die je naar boven bracht.
 
Back
Top