Straat Denemarken

Bedankt voor je bericht en de gedachte die je naar boven bracht.

Goed dat je er zelf aan denkt, je zult er met de vorm van dit schip niet makkelijk omheen komen dat de planken zo'n beetje dezelfde banen vormen. Bij de Rotterdam had ik dat opgelost door verschillende breedtes te gebruiken, en bij de klassieke schepen hebben eerste en tweede beplanking meestal een verschillende loop langs de romp.

Groet,

Ad
 
Reactie beplanking

En de volgende gedachte die boven komt is om de latjes ook in de lengte te laten verspringen.
Zo zie je maar weer wat jullie reacties te weeg brengen!
 
Nieuws

Dag 226 na de start van de bouw op 18 april 2012


Afbeelding van deel 65:
full



Nieuwsdelen:
Gisteren verscheen deel 65.
Dekdelen en warempel:
Het boegdeel!
Bouwer moet nog wel tot 19 december wachten voordat het boegstuk in Nederland wordt bezorgd. Hij heeft 64 tot en 67 besteld en durfde niet minder te bestellen in verband met de portokosten.
En hij durfde niet meer te bestellen i.v.m. de feestdagendrukte voor Royal Mail en Postnl.
Zo wordt zijn poststuk vóór de drukke bezorgdagen afgehandeld, hopelijk.
En wordt de kans op problemen, die ontstaan bij hectische drukte, aanmerkelijk verkleind!

Morgen: Boren voor het aanbrengen van G4, en nieuwsdelen.

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
G4 / Nieuwsdelen

Dag 227 na de start van de bouw op 18 april 2012


5e bouwafbeelding bij deel 27:

full

Gaatjes boren in de afgesloten compartimenten van het voorschip,​
om de laatst aangebrachte latjes aan de binnenkant van G4 te kunnen voorzien.​


6e bouwafbeelding bij deel 27:

full

En met een gebogen wattenstaafje is dat aanbrengen van de G4 wel te doen.​
Ziet er wel een beetje onverzorgd uit, dat lekker kliederen met G4,
maar het is na het plaatsen van de dekdelen toch verdwenen!​


Nieuwsdelen: Het mopperen op Hachette in Engeland zal eindelijk minder worden nu toch eindelijk het boegdeel met deel 65 geleverd is. Voor Bouwer was dat allemaal niet zo erg, want die moet nog aan een 2e beplankingslaag beginnen en hij heeft nog steeds genoeg werk om vooruit te kunnen met de bouw.​

Morgen: Deel 27, stap 8 tot en met 12.

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
G4

Dag 227 na de start van de bouw op 18 april 2012b


Deze afbeelding had u nog te goed!

7e bouwafbeelding bij deel 27:

full


Ook gaatjes boren in het voorste spant.
2 gaatjes onderin, zo is het mogelijk om in de 2 voorste reeds afgesloten compartimenten,​
nog wat G4 aan te brengen op de laatste 2 aangebrachte plankjes!​
Een goed advies dient opgevolgd te worden niet waar?​



Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 27

Dag 228 na de start van de bouw op 18 april 2012


Stap 8 tot en met 12 in deel 27:

full

Het achterste en laatste deel van het schip wat wordt voorzien van de 1e laag beplanking.

Nota bene: Stap 13 is gelijk aan stap 11, alleen andere zijde van het schip!


8e bouwafbeelding bij deel 27:

full

Heel wat vast te klemmen voor een latje van 12cm in stap 9.​



Morgen: Verder met stap 8 tot en met 13 in deel 27.

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 27

Dag 229 na de start van de bouw op 18 april 2012


9e bouwafbeelding bij deel 27:

full


Aan beide zijden die 2 plankjes lijmen kostte 2 dagen!​
Zit zo’n sterke kromming in dat bij de 1e poging plankje 1 al brak.​
Ook zat er één maal een plankje niet voldoende vastgelijmd en sprong weer los.​
Maar nu zitten zij (goed doorgebogen!) erop en vast en stapje 9 is gedaan.​


10e bouwafbeelding bij de bouw van deel 27:

full


Langzaam maar zeker gaat het dicht.


11e bouwafbeelding bij de bouw van deel 27:

full


Een kantje gereed.​


Morgen: Verder met stap 10 tot en met 14 in deel 27.

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 27

Dag 230 na de start van de bouw op 18 april 2012


12e bouwafbeelding bij de bouw van deel 27:

full


2 kantjes gereed en door de laatste sleuf in de romp kan nog wat G4.​


Stap 14 in deel 27:

full

Het dichtmaken van de sleuf met een pas te maken plankje en er dient nog 5mm open te blijven voor de roerkoning.


13e bouwafbeelding bij de bouw van deel 27:

full

Het laatste plankje beneden de waterlijn zit er ook in.​


Nota bene: Stap 7 in deel 27 (laatste en bovenste plankje tegen het dek!) kan nog niet uitgevoerd worden in verband met het eerst definitief plaatsen van alle dekdelen en bovendien dient eerst nog stap 12 in deel 26 uitgevoerd te worden volgens het ‘things to do-lijstje’.

Morgen: Stap 12 in deel 26 en het einde van de eerste beplanking nadert.

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 26

Dag 231 na de start van de bouw op 18 april 2012


Stap 12 in deel 26:

full

1 plankje tussen spant 11b en spant 37 van 200mm lengte.​
Plankje eindigt zomaar 7mm voorbij het spant!​
Waarom nu wel plaatsen en niet bij het behandelen van deel 26?​
Wel er is nu meer zelfvertrouwen opgebouwd na het vrijwel voltooien van de eerste laag beplanking.
En er zijn vrijwel geen fouten gemaakt tijdens het maken van de romp.
Dan kijkt Bouwer er toch met wat meer zelfvertrouwen tegenaan.
En wat kan er nog misgaan?
Het is hout en dat kan, indien nodig, (makkelijk) gecorrigeerd worden!​


Nota bene:Deel: 6, 7, 8, 9, 12, 14, 15, 16, 20, 22, 23, 24, 25 en 27 zijn nu gereed (14 van de 30!).

Nieuwsdelen: Morgen verschijnt deel 66 in het Verenigd Koninkrijk.​

Morgen: Bouwafbeelding van stap 12 in deel 26 en nieuwsdelen.

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 26

Dag 232 na de start van de bouw op 18 april 2012


18e bouwafbeelding bij de bouw van deel 26:

full

Plankje aangebracht (ook aan stuurboordzijde).​
Laatste plankje wordt niet aangebracht tegen de onderkant dek.​
Eerst dienen daarvoor de delen van het dek definitief geplaatst te zijn!​


Nieuwsdelen: Eindelijk, Bouwer heeft zijn eerste scheepsromp van hout vrijwel gedicht.
Hij vond het een lange weg met aan het einde enige voldoening.
De romp ziet er mooi uit, hij is nog steeds mooi recht.
Aan de plankjes dient niet al te veel geschuurd te worden.
Alles is er aan gedaan om de plankjes zo goed mogelijk op elkaar te laten aansluiten, zoals;
- de lengte kanten van de plankjes afschuinen;
- kopse kanten afschuinen;
- plankje waar nodig verjongen;
- voorboren alvorens ze vast te pinnen;
- klemmiddelen gebruiken;
- uitsparingen in de plankjes maken;
- en koud buigen uit de hand (het 1e plankje gaf als antwoord: ‘krak’!).​
De 1e laag plankjes zit er nu op, behalve de laatste plankjes die (onder) tegen het dek aan komen te zitten, dat wordt weer een apart hoofdstuk (29d) waarbij ook het dek zal worden gemonteerd.


Nieuwsdelen: Vandaag is deel 66 in het Verenigd Koninkrijk verschenen.

full


Dat is 43.14% van het totaal aantal delen!
Bouwer is zeer optimistisch voor wat betreft de continuïteit.
Het gaat al richting nummer 70, dan zit de eerste 50% van de 140 er op!

Morgen: 19e bouwafbeelding en 20e en laatste bouwafbeelding bij deel 26.

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 26

Dag 233 na de start van de bouw op 18 april 2012


19e bouwafbeelding bij deel 26:

full

Afbeelding van voor- en achterschip, na het voltooien van deel 26.​


20e en laatste bouwafbeelding bij deel 26:

full

Een overzichtsafbeelding van de onderkant, nadat er weer een deel voltooid is.


Nota bene: Deel: 6, 7, 8, 9, 12, 14, 15, 16, 22, 23, 24, 25, 26 en 27 zijn nu gereed (al 14 van de 30!).

Morgen:
Stap 1 tot en met 3, en 6 tot en met 8, in deel 28, en de 14e bouwafbeelding in deel 28.

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 28

Dag 234 na de start van de bouw op 18 april 2012


Stap 1 tot en met 3 in deel 28:

full

Kort breed plankje nr. 125 aan bakboord plaatsen, bij het voorschip.


Stap 6 tot en met 8 in deel 28:

full

En een kort breed plankje nr. 127 aan stuurboord.​


14e bouwafbeelding bij deel 28:

full

Korte brede plankjes geplaatst.​
De grotere broeders met de patrijspoorten, worden daar omheen geplaatst.​
In een later deel volgens Hachette.​
Naar inmiddels duidelijk is geworden is dat in ieder geval na deel 65!​


Morgen: Dek gedachten in een nieuw hoofdstuk; deel 29d.​

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dek

Dag 235 na de start van de bouw op 18 april 2012


Opnieuw een hoofdstuk toegevoegd: 29d

Dek gedachten:
- Bouwer kiest voor het vastschroeven van het dek;
- voor het vastschroeven, alles van binnen eerst in de G4;
- ook de onderzijden van de dekken;
- zit nogal wat speling in sommige dekdelen;
- die door Hachette geleverd is, heeft wel 0.5 millimeter;
- toch van dat dekdeel uitgaan;
- het spant waarop dat dekdeel begint is ook van Hachette;
- lijntje spannen van boeg naar hek;
- controleren of de lijn op dat dekdeel ook daarmee in lijn ligt;
- eventueel positioneren;
- dan ligt het in de lijn goed;
- dekhoogte aan stuur- en bakboordzijde;
- dienen even hoog te zijn;
- als het schip horizontaal ligt over de breedte van het schip;
- dient het dekdeel ook horizontaal te liggen;
- eventueel positioneren;
- dan is de positie van het dekdeel ten opzichte van het onderliggende schip ook goed;
- dek vast klemmen;
- gaatjes boren voor de schroefjes met verzonken kop;
- vast schroeven;
- dat wordt dan de werkvolgorde!


Morgen: 1e bouwafbeelding bij deel 29d en nieuwsdelen.

Wordt vervolgd!
 
Dek

Dag 236 na de start van de bouw op 18 april 2012


1e bouwafbeelding bij deel 29d:

full

Het scheepsdeel nog zonder dekdeel.​


Nieuwsdelen: Gratis een iphone 3 GS verkregen.
Hopelijk worden de afbeeldingen nu ook iets beter van kwaliteit,
aangezien er een verbetering is van 0.15MP.​

Morgen: 1e dek op het achterste deel van het schip; dek 112, uit deel 21.​

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dek

Dag 237 na de start van de bouw op 18 april 2012


2e bouwafbeelding bij deel 29d:

full

Dek 112 uit deel 21.


3e bouwafbeelding bij deel 29d:

full


Dek 112, met de eerste van de 9 schroeven vast op het schip.


4e bouwafbeelding bij deel 29d:

full

Alle 9 schroeven gemonteerd​
en de centrale lijn van het dek ligt mooi in lijn​
met de rode draad over de lengte van het schip.​


Morgen: Overzicht na het plaatsen van het 1e dek, uit deel 21.​

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dek

Dag 238 na de start van de bouw op 18 april 2012


5e bouwafbeelding bij deel 29d:

full

Overzicht na plaatsen van 1e dek volgens de dek gedachten.​
Eindelijk ook een eerste dek gemonteerd.​


Nota bene: Deel: 5, 6, 7, 8, 9, 12, 14, 15, 16, 21, 22, 23, 24, 25, 26 en 27 zijn nu gereed en dat is 16 van de eerste 30 delen.

Morgen: Dek 104 en 105 uit deel 20.​

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dek

Dag 239 na de start van de bouw op 18 april 2012


6e bouwafbeelding bij deel 29d:

full

Herkent u ze nog; de zelf gefabriceerde dekken 104 en 105 uit deel 20.


7e bouwafbeelding bij deel 29d:

full

Dek 104 met 6 schroefjes gemonteerd.​
Mooi langs de rode lijn over de lengte van het schip.​
Schroefjes: verzonken kop, messing, 12x2.5mm​
2 dekken van de 8 zijn er nu gemonteerd.​


Morgen: Lekker weg in eigen land.
Zaterdag: Het achterste dek gedeelte 105, uit issue 20.​

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dek

Dag 242 na de start van de bouw op 18 april 2012


8e bouwafbeelding bij deel 29d:

full


Dek, met posnr. 105, zit gemonteerd.​
De 3 dekdelen van het achterschip zijn nu gemonteerd.​


9e bouwafbeelding bij deel 29d:

full


Overzicht van het achterschip,
met de rode draad over het hart van het schip.​
Nu zitten er 3 dekdelen vastgeschroefd van de 8!​


Nota bene: De delen: 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 en 27 zijn nu gereed.
19 van de eerste 30!​

Morgen: Dek nr. 73, uit deel 17, maar ……….!​

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dek

Dag 243 na de start van de bouw op 18 april 2012

10e bouwafbeelding bij deel 29d:

full


Het gedeelte midscheeps waar het volgende dekdeel 73 geplaatst wordt.


Daarvoor dienen eerst de volgende werkzaamheden te worden verricht:

- ‘Beams‘ 2a en 3a uit issue 1 dienen te worden verlijmd;
- ‘beams‘ 4a en 5a uit issue 2 dienen te worden verlijmd;
- ‘beams’ 8a en 9a uit issue 3 dienen te worden verlijmd;
- ‘beams‘ 11a en 12a uit issue 4 dienen te worden verlijmd;
- ‘strut’ 61 uit issue 13 dient te worden verlijmd;
- 2 ‘struts’ uit issue 2 dienen te worden verlijmd;
- 2 ‘struts’ uit issue 4 dienen te worden verlijmd;
- controleren of het dekdeel 62, aansluitend op dekdeel 73, een correcte aansluiting heeft;
- aansluitende dekdeel 62, indien nodig, aanpassen;
- controleren of het dekdeel 72, aansluitend op dekdeel 73, een correcte aansluiting heeft;
- aansluitende dekdeel 72, indien nodig, aanpassen;
- controleren of het dekdeel 60, aansluitend op dekdeel 73, een correcte aansluiting heeft;
- aansluitende dekdeel 60, indien nodig, aanpassen;
- controleren of het dekdeel 59, aansluitend op dekdeel 60, een correcte aansluiting heeft;
- aansluitende dekdeel 59, indien nodig, aanpassen;
- het gedeelte midscheeps en het resterende gedeelte van het voorschip binnenin, in de G4 zetten!


Morgen: Het plaatsen en verlijmen van de 4 ‘beams’: 2a, 3a, 11a en 12a en de 1e ‘strut’.

Wordt vervolgd!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dek

Dag 244 na de start van de bouw op 18 april 2012


11e bouwafbeelding bij deel 29d:

full


De ‘beams’; 2a, 3a, 11a en 12a, zitten al vastgelijmd,​
Met nog drukke (beklemmende) werkzaamheden aan het ‘strut’ voor het dekdeel 73.​
Deze fase van de bouw vereist, net als bij de 3 dekdelen van het achterdek, wel de nodige extra aandacht, daar het wel het draagvlak wordt voor het dek wat er op komt te liggen en dat verdient een vlak bedje om op te rusten in de toekomst! Als het dek bijvoorbeeld 0.3mm scheef zou worden gemonteerd, dan betekent het, dat er aan het eind van de bouw met een mast die 200mm hoger zit een behoorlijke afwijking wordt gecreëerd en dat mag gewoonweg niet gebeuren!


12e bouwafbeelding bij deel 29d:

full

‘Beams‘ 2a en 3a uit issue 1, en 11a en 12a uit issue 4 en de 1e ‘strut’ uit issue 2, zijn verlijmd.​
En hiermee is, met het definitief plaatsen van de ‘beams’ 2a en 3a, issue 1 helemaal af!​

Een milestone volgens Bouwer.


Nota bene: Deel: 1, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 14, 15, 16, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 en 27 zijn nu gereed (20 van de 1e 30!).​

Wordt morgen vervolgd met: Het plaatsen en verlijmen van de 2e en laatste ‘strut’ uit issue 2.​
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top