Sub 250 Stick and Tissue Just Highlander Yeehaw7

Discussie in 'Sub 250' gestart door <250, 18 aug 2021.

  1. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Z
    zo heb ik dus de Depron gebouwd.....Allemaal spullen die ik had liggen..
     
    helixer vindt dit leuk.
  2. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Bi
    Bij mijn extreme flight mxs 48 ( ongeveer het zelfde formaat)zijn de side force generators van dun balsa en vervolgens overtrokken met Oracover.
     
  3. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ik zou zelf voor die winglets denk ik 0.4 of 0.6 mm vliegtuigtriplex pakken, stevig zat voor jouw toepassing, kan tegen een stootje. 0.4 mm weegt ~ 420 gram per m2. Hoe verhoudt zich dat in gewicht tot je epoxyplaat? (is wel duur spul trouwens..)
     
    ramses vindt dit leuk.
  4. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Het bouwen van de romp.

    De romp heeft een specifieke vorm waarvoor ik eerst een verhaaltje moet vertellen.. Toen de Highlander werd ontwikkeld was 1 van de criteria dat je met goed fatsoen met 2 man naast elkaar kunt zitten. Om dit te bewerkstelligen werd de romp op schouderhoogte extra verbreed. Verder is de onderzijde ook niet plat, de onderzijde is gemaakt zoals een bootsromp met een soort kiel in het midden. De romp heeft dus eigenlijk een 8 hoekige vorm.

    romp vorm.JPG

    De 44 die op de romp staat, staat voor 44 inch. Dit is de breedte van de romp op schouder hoogte, wat het 1 van de breedste rompen op de kit-markt maakt in Amerika..


    Hoe vertalen we dit nu naar stick and tissue....

    Allereerst heb ik van een foto van het vliegtuig een tekening gemaakt en daarna de spanten en dergelijke in getekend.


    rompvorm 2.JPG

    Deze tekening heb ik weer op mijn snijplotter uitgetekend. en op mijn bouwplank bevestigd.


    Om deze rompvorm te krijgen heb ik een soort "dakspant" constructie gemaakt en zo 2 helften opgebouwd op mijn bouwplank..
    romp vorm 3.JPG


    Op de bouwplank ziet dat dan zo uit....

    romp vorm 4.JPG
    romp vorm 5.JPG

    Ik heb de romp tekening spiegelbeeld ook nog een keer uitgeprint zodat ik de 2 romphelften kon maken, de romphelften konden dus ook niet op elkaar gebouwd worden zoals gebruikelijk..

    Uiteindelijk krijg je dit dan.

    romp vorm 6.JPG

    wordt vervolgd..
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2021
    freekt, ramses, HansH en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Heel gaaf gedaan! Ik vind je rompzijkant er erg goed uit zien zo op de bouwplank. Ik weet hoe ingewikkeld deze eenvoudig uitziende romp is. Een van mijn gestrande projectjes (door te veel ideeën en te weinig tijd)... ben ooit begonnen aan het uittekenen van een superschaal Just Aircraft SuperSTOL (het jongere broertje van de Highlander) in 24% (iets groter dan 1:4 dus). Dit is mijn CAD schets, bovenin heb ik de formers uitgetekend, van over foto's, en onder ben ik die in de juiste schaal in de romp aan het passen. Er is geen stukje vierkant of recht aan de romp.. wel een hele gave vorm vind ik! Tof hoe je dit zo scratch build over je eigen tekening :worship:

    upload_2021-8-26_23-1-11.jpeg
     
    ramses en <250 vinden dit leuk.
  6. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala

    Oh wat geweldig dat je hier ook aan begonnen bent.. Ik dacht dat ik de enigste gek in het dorp ben.. Geweldig die tekening die je gemaakt hebt.. Die van mij is nu ongeveer schaal 1 op 10, maar je ziet de hoofdlijnen heb ik gelijk aan jouw tekeningen gehouden.. Hopenlijk kan ik je aanzetten om dit project toch nog eens op te pakken en af te maken.. Ik vind het een geweldig toestel en als je 1 op 4 licht bouwt kun je echt stilhangen in de lucht ermee..

    Vanavond ben ik nog gaan vliegen met mijn Depron Highlander met ik schat zo,n windkracht 3 a 4.. Ondanks zijn 220gram ligt het model super stabiel in de lucht en geeft geen krimp..

    Steve Henry is bij de YeeHaw 6 en 7 weer uitgegaan van een Highlander en niet van een Superstol. Wel heeft hij de XLromp (extra lang) en grotere vleugels toegepast.. Ook het shockgeveerde achterwiel komt van de Superstol..
     
    ramses vindt dit leuk.
  7. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Thanks :). Ja, eerlijk gezegd kriebelde het wel weer toen je dit draadje begon, want een echte goeie STOL kist in groot formaat staat nog altijd op mijn wensenlijstje. En de SuperSTOL vind ik gewoon super mooi, net als de Highlander overigens. Ben wel benieuwd waarom Steve Henry toch weer uitgegaan is van de Highlander. De reden dat ik er toen mee gestopt ben is dat ik een Hangar 9 Valiant heb gekocht, en ondanks zijn 8,5 kg vliegklaar kan ik daar dankzij de grote vleugels (275 cm span) en flinke flaps ook stapvoets mee vliegen en landen. Maar ook meskant en andere figuren doet ie leuk, dus de behoefte was een beetje weg toen.. maar als ik het nu zou gaan doen wordt ie denk ik ook zo groot mogelijk. Eerst mijn andere 3 projectjes afmaken ;-).

    Hier een paar leuke fragmentjes van een STOL-vlucht met mijn Valiant op een clubdag een paar jaar terug. Normaal stijg ik wat geleidelijker op, vind ik mooier, maar je ziet met een beetje flaps en vol gas gaat ie vlot omhoog, en ook de landing is wel leuk, namelijk full flaps en op het laatst remmen met side slip, waardoor ie vrijwel meteen stil staat:

    Valiant STOL vluchtje

    Ik had destijds als referentie overigens ook de tekening gekocht van Pat Tritle. Een redelijk bekende Amerikaanse bouwer die ook echt juist hele lichte modellen bouwt. Hij heeft de Highlander in 60" (dus 1,5 meter) span getekend, verslagje ervan op een ander forum en tekening te koop, alsook laserdelen:

    Pat Title Highlander (niet van mij, voorbeeld van YT)
    http://www.patscustom-models.com/

    Maar ik volg jou draadje met plezier, vind het super mooi om te zien hoe je scratch build en zelf n.a.v. testsvluchten aanpassingen doet!
     
    ramses en Cnn vinden dit leuk.
  8. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Die Highlander vliegt mooi zeg!

    Prachtig kist!

    Ik zelf ben niet echt een bouwer,

    Wil daarom graag de Bushmaster van Extreme Flight aanschaffen. Afschuwelijk lelijk maar vliegt erg goed. Kwalitatief zijn EF toestellen ook erg goed.



    De Timber 110 van H9 ook overwogen. Vond de kwaliteit alleen erg droevig
     
    ramses vindt dit leuk.
  9. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Sorry, voor de off-topic, maar toch even nieuwsgierig: wat vond je niet goed qua kwaliteit? Droevig is best sterk nl. En ik heb de H9 Christen Eagle (avatar, sinds 2014) en de H9 Valiant (2015), vliegen allebei echt heerlijk en zijn na al die jaren nog in perfecte staat. Zelf heel tevreden over de kwaliteit.
     
    ramses vindt dit leuk.
  10. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Off topic is niet erg zolang het maar niet over politiek gaat :offtopic:. Ik vind het prachtig dat verschillende personen ook (heel) verschillende ervaringen hebben..

    Uiteraard de kit van Pat ken ik, maar heb ik verder niet naar gekeken .

    Ik heb deze tekening bekeken (zie bijlage),
    https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?1917395-Just-Highlander-54”
    maar ook hier kon ik niet veel mee, wel leuk want hij heeft opvouwbare vleugels gemaakt..

    Ik heb wel het vleugelprofiel hiervan genomen als uitgangspunt..

    Om e.e.a. onder de 250 gram te krijgen moet je toch veel consessies doen helaas..

    Uiteindelijk heb ik nog het meeste aan de foto gehad die ik "overgetekend" heb en als uitgangspunt genomen heb..
    Highlander Turbocat romp.png
    Naar mijn mening is Steve Henry uitgegaan van de Highlander omdat die lichter is als de Superstol. Alleen al het landingsgestel is veel zwaarder met die shocks van anderhalve meter. Ook zijn het stabilo en kielvlak groter gemaakt bij de superstol en dat vond Steve ook niets. Sterker nog hij heeft zijn stabilo smaller gemaakt zodat het vliegtuig in zijn aanhanger past...
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 27 aug 2021
    ramses vindt dit leuk.
  11. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ja, dat draadje ken ik ook. Maar wat je zegt... kon ik ook niet zo veel mee. Ik vind hem qua rompvorm eerlijk gezegd niet eens lijken op een Highlander (dat vond ik toen ook al niet). Er is iets met die neus wat niet klopt.

    Ja, als je 250 gram als bovengrens aanhoudt betekent dat concessies, maar tot nu toe krijg je meer voor elkaar onder dat gewicht dan ik voor mogelijk had gehouden (op deze schaal).

    Dank voor het delen van de overweging, ik snap zijn uitgangspunt. SuperSTOL is meer vermogen en zwaarder, terwijl voor deze toepassing lichter natuurlijk wel beter is. Die grotere stuurvlakken vind ik juist mooi en ik vind het extra bad-ass uiterlijk van de SuperSTOL erg geslaagd, dus als ik een grotere zwaardere schaalkist ga maken wordt dat 'm - maar voor klein en licht zou ik ook de Highlander gekozen hebben!
     
    <250 vindt dit leuk.
  12. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Inderdaad mooi opgelost die rompdoorsnede :thumbsup:
    Waar teken je mee, is dat een Cad programma of Illustrator of?

    Ik geniet ervan te zien hoe snel je alles oppakt en ook van jouw manier van doen.
    Af en toe tegen de stroom in, de bekende adviezen waarderen maar verantwoord je eigen pad kiezen.
    Jezelf leren vliegen maar ook jezelf blijven uitdagen daarin, goed met rudder leren slippen, etc, etc.
    Vaak wordt een standaard pad geadviceerd, dit is een van de bewijzen dat het ook verantwoord anders kan...
    ... en dat mag ook wel eens gezegd worden vind ik...:yes:

    Wat betreft de romp van de Highlander, wat is de afmeting (dikte) van de gebruikte romp latten (3x3 / 4x4)?

    Groeten, Ramses
    .
     
  13. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  14. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Vanavond even de epoxyplaat gewogen, nou dat valt vies tegen, ik ga het gewicht niet eens noemen. Waarschijnlijk wordt het inderdaad vliegtuig triplex.
     
    Laatst bewerkt: 27 aug 2021
  15. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    @ramses Het programma waar ik mee teken heet turbocad. Dit gebruik ik al sinds 1988 en is een paar dorpen verderop ontwikkeld (hoewel WIKI
    anders vermeld).. De eerste versie die ik gebruikte waren nog 9 floppy's.. Turbocad is meer de richting opgegaan van de machine-bouwers, autocad meer de architecten..

    De romp heb ik weer opgebouwd uit latjes 4x4 voor de langsliggers en de "kooi" de overige uit 3x3 omdat ze toch als spant (dubbel) uitgevoerd zijn.. 4x4 constructief en 3x3 struts bevalt mij prima, daar zit genoeg sterkte in zodat je hem ook vast kunt pakken zonder na te denken...


    Verder met de romp..

    Nu we de 2 romphelften klaar hebben is de achterkant van de romp simpel te maken. We maken de spantjes vanuit het midden naar achteren toe steeds smaller en we krijgen een taps toe lopende romp..
    romp vorm 7.JPG
    Echter naar voren toe is de romp gebogen het probleem is nu dat je een spant constructie kun je niet meer buigen.. Maar hier heb ik het volgende op bedacht: romp vorm 8.JPG

    Als je naar de foto kijkt zie je dat ik 2 liggers toegepast heb. Hierdoor kan ik de voorkant in elke gewenste vorm buigen, de achterste ligger kan dan vrij naar achteren schuiven en als e.e.a. definitief is kan ik de ligger op maat maken en erin plakken..
    Hierdoor krijg je precies de vorm van de romp zoals die in werkelijkheid ook is

    romp vorm 9.JPG

    romp vorm 10.JPG

    De deuren maak ik er bewust niet in. Bij de Bobber is dit de zwakste plek van de romp. Door de ligger door te laten lopen hoop ik een hoop extra sterkte te krijgen..

    Nu ik de zijkanten van de romp goed heb kan ik aan de onderzijde de "kiel" maken. In het echt is dit gewoon een ronde buis die met afstandhouders (stompjes buis) gebogen onder de romp gezet wordt. Dit heb ik ook gedaan; alleen ter plekke van het landingsgestel heb ik weer "spanten" gemaakt.
    romp vorm 11.JPG

    romp vorm 12JPG.JPG
    Hier nog een paar sfeerplaatjes:

    romp vorm 14JPG.JPG romp vorm 15JPG.JPG romp vorm 16JPG.JPG
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 27 aug 2021
    HansH, Unusual RC en Cnn vinden dit leuk.
  16. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Hij wordt prachtig, en een mooie constructie :thumbsup:.

    Groeten, Eddy
     
  17. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dat ziet er fantastisch uit! Een echte Highlander al!! Prachtig!

    Je verborgen aansturing is erg mooi. Ik zou wel, wellicht alleen relevant voor zwaardere kisten, je servo-aansturing van de ailerons naar buiten plaatsen. Je hevel zit nu helemaal op de hoek, wat minder sterk is tegen verdraaiing en de krachten die erop komen dan als de control horn meer richting het midden zit. Je ziet vaak dat die tussen de scharnieren zit, dichterbij de binnenkant van de vleugel dan het midden, maar wel iets verder dan bij jou. Nogmaals, zal voor zo'n lichte kist weinig tot geen verschil maken, maar als je ooit wat grotere kisten gaat scratchen zou ik dat wel doen.

    TurboCad, leuk, dat gebruik ik ook. Fijn programma.
     
  18. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Thanks! En dat is een Judi Jetstream van FMT.

    Ja daar was ik ook al een beetje bang voor, vliegtuigtriplex is niet licht, maar epoxyplaat zeker ook niet. Wellicht dat hard balsa ook gewoon werkt, maar dan moet je er wel erg voorzichtig mee zijn en het zit op een hoek die je makkelijk stoot (tijdens vervoer of landing).
     
  19. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Vandaag het landingsgestel. Bij de Bobber heb ik dit uiteindelijk uit 1mm verenstaal gemaakt maar dat is net te licht.

    Hier heb ik gekozen voor 1,2mm verenstaal. Weer een tekening gemaakt en met een tangetje het staal in vorm gebogen..

    Op een houten plank heb ik een "jig" gemaakt waarop ik het landingsgestel opbouw.

    20210822_161647.jpg
    20210822_161603.jpg

    Om de boel bij elkaar te houden gebruik ik wat krimpkous..
    20210822_161645.jpg
    Hierna kan ik de boel netjes solderen..

    Daarna verder met de bushwheels, die heb ik ook nu weer van Depron (xps) gemaakt..

    Eerst wat zijkanten uitgesneden en wat strips voor het loopvlak.

    Daarna

    20210829_115354.jpg 20210829_120529.jpg Om de lengte te bepalen van het loopvlak span ik dit om de zijkanten en maak het op maat.


    Dit alles lijm ik met Uhu Por in elkaar..

    20210829_130051.jpg
    Als laatste maak ik nog wat velgjes van 1mm Triplex, dit om de krachten van het asje te verdelen op het Depron..

    Het asje zelf is een kunststof buisje 3mm inwendig.

    Het resultaat is een wiel van 3,5 gram bij met een diameter van bijna 90mm.

    20210829_171058.jpg


    Zoals je ziet heb ik de velgjes nog wat versierd met gaten, dan lijkt het meteen op een lichtmetalen velg..

    Onder het model ziet dat er dan zo uit:

    20210829_211153.jpg 20210829_211216.jpg
    20210829_200339.jpg


    Ik heb alle afmetingen nog 2 keer gecontroleerd op de foto, maar hij staat echt zo hoog op z'n poten..
     
    ko v d heuvel, HansH, ramses en 5 anderen vinden dit leuk.
  20. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Mooie wielen hoor! Lekker dik en groot, en dat met zo weinig gewicht..
     

Deel Deze Pagina