Sub 250 - Stick and Tissue -Zlin Savage Bobber

Discussie in 'Sub 250' gestart door <250, 14 jun 2021.

  1. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Dank voor je info.

    Ik vlieg tot nu toe alleen met rudder (3kanaals) dit gaat mijn rolroer en flaps trainer worden...

    Ik heb zelf een Radiomaster Tx16, ook in China gekocht voor net over de 100,- euro. Die kan alles. Ik heb 6 drukschakelaars waar ik de flaps en rolroeren op onder wil brengen. Onderstaand wil ik on⁹geveer maken:


    1. flaps up
    2. flaps 15
    3. flaps 30
    4. flaps 60
    5. flaps 60, rolroeren 15
    6. flaps 90, rolroeren 15 (uit de lucht vallen/remmen)

    of

    1. flaps up
    2. flaps 30
    3. flaps 60
    4. flaps 60, rolroeren 15
    5. flaps 60, rolroeren 30
    6. flaps 90, rolroeren 30 (uit de lucht vallen/remmen))

    Uiteraard naargelang de Bobber prettig vindt......

    Screenshot_20210711-082616_Gallery.jpg
     
    Laatst bewerkt: 11 jul 2021
  2. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    sneak preview...... 20210711_130633.jpg
     
    ramses, bipeflyer en Cnn vinden dit leuk.
  3. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Vandaag de vleugel bespannen en nog de servo,s aangesloten. Net zoals bij de echte Bobber bespannen met 2 kleuren en cirkelvormig uitgewaaierd. Ik heb hier een beetje moeten foetelen (heerlijk woord) omdat ik de hoofdligger als kleurscheiding wilde gebruiken..

    Hier de foto,s van de dag..

    20210711_183946.jpg 20210711_183956.jpg 20210711_184020.jpg 20210711_184029.jpg 20210711_184109.jpg 20210711_184146.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 11 jul 2021
    MicropropSport, HansH, helixer en 6 anderen vinden dit leuk.
  4. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.469
    Locatie:
    Kraggenburg / MVC Cumulus Kampen
    Bedoel je dat je de rolroeren up of down gaat zetten bij de flaps?

    Down zou ik niet doen. Voor de bestuurbaarheid is 0 op de rolroeren beter, en ik vermoed dat dit ding met 60 graad flaps al tegen een virtuele muur vliegt. Met 90 helemaal. Ik zou dus beginnen met kleinere incrementele stapjes.

    Kun je de flaps ook op een schuif zetten? Die knopjes gaan wel. Werken maar zijn lastig te bereiken in de landing zonder je ogen van het toestel te nemen. Beter iets nemen aan de onderzijde of bovenzijde wat je blind kunt grijpen. Een 3 standen schakelaar is vermoedelijk ook prima; 0 20 60 of zoiets.
     
    ramses vindt dit leuk.
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nog een tip:

    Dit soort configuraties wil nog wel eens genadeloos "haken".
    Het naar beneden uitslaande rolroer maakt de profielwelving sterker en daarmee dus de ter plaatse opgewekte weerstand.
    Dat betekent een tegengesteld giermoment (je stuurt bijv. links, de kist rolt braaf naar links, maar de neus gaat mooi de andere kant op).
    Voelt aan als "rudder de verkeerde kant op" zonder dat je ergens met je vingers (voeten) aan hebt gezeten.
    Normaal gesproken ondervang je dat door tegelijk met rol ook richting de bocht in te sturen.
    Heb je voldoende bocht helling, gaat alles weer neutraal, hooguit een haartje rudder laten staan.
    Bij het weer terug vlak rollen ook even die kant op helpen met rudder.
    Als je in een kist zit heb je dat intuïtief vrij snel door, maar bij RC voel je niks en moet je alles op het gezicht doen.
    Je staat dan bij iedere bocht met twee sticks te sturen
    Vandaar de tip om je rolroer kanaal ook mee te mixen in je richtingskanaal.
    Hoeveel? Dat hangt af van het richtingsroeroppervlak en de afstand daarvan tot het zwaartepunt. Begin eens met 50% en kijk wat het doet.
    Steekt 'ie nog steeds z'n neus de bocht uit, dan moet het meer. Kun je niet rollen zonder meteen de bocht in te duiken, dan minder...

    O ja, met die mindere V-stelling zul je de kist bewust terug moeten rollen aan het eind van een bocht.
    Klinkt moeilijker dan het in feite is, namelijk niet. Je kunt er, als je het goed doet zelfs nog preciezer mee vligen.
     
    ramses vindt dit leuk.
  6. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Door dat ik nu 4 vleugel servo,s heb kan ik alles apart aansturen. B.v. bij de rolroeren meer up als down geven waardoor hij al door de grotere weerstand van het up-rolroer de bocht in gaat, of lig ik daar fout..
     
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.122
    Locatie:
    N. Brabant
    Nee, juist goed!
    Die tip wilde ik je net gaan geven, maar je was me voor, die kende je dus al ;)

    Aileron differentiatie helpt hier ook tegen het haakmoment inderdaad, naast de tips die Bruno al aangaf.
    Met rudder-aileron mix en aileron differentiatie zal het zeker goedkomen.

    Een dingetje zou ik persoonlijk nog even aanpakken.
    Bij het vooraanzicht lijkt het alsof de vleugel ietsje "scheluw" is.
    Kan ook zijn dat het vertekend beeld is door het perspectief van de foto:

    [​IMG]

    Van voren gezien lijkt de tip aan de rechter achterkant hoger uit te komen dan links.
    Linker vleugelhelft op de foto lijkt recht, de rechter vleugelhelft op de foto lijkt wat wash-out te hebben.
    Die zou ik er nog even uit strijken/fohnen of dmv van de vleugelstruts gelijk zetten.

    De Bobber ziet er gaaf uit, leuke constructie en mooi gebouwd, :thumbsup:
    Het wordt echt een ultieme STOL kist

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 12 jul 2021
  8. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Je hebt het goed gezien. Er zou inderdaad washout in de tips moeten zitten, dit heb ik bewust gedaan zodat de tips als laatste overtrekken. Na het bespannen heb ik er nog niet echt naar gekeken, maar als ik met mijn haviksoog van voren kijk lijkt links en rechts gelijk..

    Vanavond 2 uur zitten kijken waar ik mijn hoogteroer en kielvlak servo,s zou zetten.. Uiteindelijk op "het rek" uitgekomen waar normaal de zadeltassen zitten.. Ik vind het nog niet eens zo gek.. Verder op het richtingroer een pull-pull installatie gemaakt met 0.2mm staaldraad.

    Ik wilde altijd al een pull-pull roer maken, nu heb ik hem..

    Als je heeeeel goed kijkt op de foto zie je de staaldraden lopen. Ook moest ik nog alle struts staanders en liggers ontwijken om de staaldraad vrij te laten lopen...
    20210712_224904.jpg 20210712_224907.jpg


    Hier de bijbehorende video..

     
    Laatst bewerkt: 13 jul 2021
  9. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Pull-pull, mooie oplossing...............;)
     
    Cnn vindt dit leuk.
  10. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Vanavond het hoogteroer definitief gemaakt. Net zoals bij de echte Bobber heb ik een gescheiden aansturing die d.m.v. een gaffel bediend wordt.. Ik ben weer tevreden. De roerhoortjes heb ik bewust te lang gelaten; inkorten kan altijd nog, langer maken niet meer. De gaffel komt in een cabon buisje 2==>1mm uit dat naar de servo gaat. Ook hier moest ik weer allerlei struts ontwijken, maar ook deze is gelukt.

    Een video van het hoogteroer...

     
    ramses, Bruno van Hoek en Cnn vinden dit leuk.
  11. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Super! mooi gemaakt, goede plek ook tussen de zadeltassen. Aan twee kanten een dun kartonnetje ertegen met de afbeelding van de tas erop en je ziet er niets meer van :). Aansturing is ook mooi en licht zo. Ben benieuwd waar je op uit gaat komen qua AUW.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  12. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Ja precies, met die kartonnetjes of soortgelijk had ik ook al bedacht.. Gewicht houd ik nog even spannend..
     
  13. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Allereerst wil ik toch even stilstaan bij de heftige overstromingen om me heen.. Gelukkig heb ik er tot nog toe geen last van.. Ik wens iedereen sterkte die getroffen is.
    Eigenlijk heb ik niet veel zin om te posten want op dit moment zijn er veel belangrijkere dingen dan een hobby- projectje..

    Vanavond toch nog de struts kunnen maken. Na veel wikken en vooral wegen heb ik besloten om ze van carbon buis te maken. voorzien van quicklinks en ik heb mijn truc om het carbon te verwarmen weer gebruikt, zodat ik het carbon kan buigen..

    Ik laat de foto,s voor zich spreken..

    20210714_222445.jpg 20210714_222453.jpg 20210714_222936.jpg 20210714_222941.jpg
     
  14. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Vandaag de Bobber vlieg- klaar gemaakt, ik heb er nu een 6 kanaals ontvanger in liggen waarbij de rolroeren gekoppeld zijn..
    Flaps gemixt met hoogteroer
    rolroeren gemixt met roer
    Gas gemixt met hoogteroer
    Overal 100% expo op

    Tja en dan het gewicht... Laat ik het zo zeggen er moet nog 25 gram vanaf... Voor de rest vind ik hem erg geslaagd.. Morgen nog de decals en een paar deugdelijke stoelen...

    Zo en nu op naar de vliegwei..

    Hier de foto,s van de Bobber tot zover. Wat vinden jullie ervan??

    20210717_193442.jpg 20210717_193448.jpg 20210717_193514.jpg 20210717_193519.jpg 20210717_193541.jpg 20210717_193544.jpg
     
    wim eon, Cnn, Unusual RC en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    100% expo ? beter reduceer je de uitslagen.
     
  16. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Schitterend resultaat:thumbsup:. Ben benieuwd hoe hij vliegt. Succes met je eerste vlucht; kan niet wachten:).

    Groeten, Eddy
     
  17. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ga er maar vanuit dat je met rudder veel meer een kwispelende beweging gaat krijgen en dat de kist niet meer de bocht inrolt zoals je met meer V-stelling gewend bent.
    Maar, zoals eerder uitgelegd, bij dit soort configuraties ben je toch blij dat het er op zit om 'haken' tegen te gaan. Op rudder heb je trouwens geen expo nodig.
    Ailerons zijn je hoofd L/R functie geworden en reageren veel directer.
    Zet op de andere kanalen dan Rudder 50% (dat is al veel) en bouw dat langzaam af tot de "vertraging" uit de reactie verdwenen is.
    Hoogteroer gemixt met flaps? Geef eens details, want als je dat fout doet kun je jezelf een hoop verrassingen op de hals halen.
     
  18. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    en daar sta ik dan op de vliegwei, normaliter gaat rond deze tijd de wind liggen, maar vandaag niet...... De windzak doet het geweldig; niet alleen op de foto.....

    20210717_205544.jpg 20210717_205603.jpg 20210717_205622.jpg 20210717_205633.jpg 20210717_210916.jpg 20210717_210923.jpg 20210717_210932.jpg 20210717_210935.jpg
     
  19. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    UIteindelijk toch nog enkele vluchtjes gemaakt, eigenlijk nog teveel wind.... Het lijkt nog nergens op maar dat ligt meer aan mij als aan het model..

    Uiteindelijk mijn rompje een beetje gekraakt. maar dat is alweer herteld (hoop ik)..

    Wat viel mij op; de vliegsnelheid was veel te hoog, ik had verwacht dat die lager zou liggen. Het model had de neiging om de grond in te duiken, maar ik denk niet dat het zwaartepunt te ver naar voren lag...

    Respons op de rolroeren vond ik traag, kan misschien dat ik hieraan moet wennen.. Uiteraard vergat ik het roer de helft van de tijd dus er mag wat meer roer bij de ailerons.

    Volgens mij geef ik te veel down mee met de flaps, dit ga ik ook eens aanpassen..

    Waarschijnlijk morgenvroeg verder, het zou windstil worden.......


    2 filmpjes...





    Nou schiet me maar lek....

    tot slot nog een filmpje van de windzak, hij doet het geweldig; een echte aanwinst..

     
    HansH, E.hof en Unusual RC vinden dit leuk.
  20. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Omdat de schade meeviel, (paar stickjes terugplakken) heb ik nog even gauw het registratienummer geplot.
    ZU-IFV. Het schijnt de eerste Bobber van Zuid Afrika te zijn.. Altijd leuk een vliegtuig met een verhaal..
    Even nog een paar foto's..

    Hopenlijk krijg ik hem morgen beter onder controle 20210718_000738.jpg 20210718_001851.jpg 20210718_002136.jpg Screenshot_20210624-203631_Samsung Internet.jpg
    20210718_005311.jpg
    Screenshot_20210624-203727_Samsung Internet.jpg 20210718_002451.jpg 229722_big.jpg ....
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2021
    Bruno van Hoek, HansH, helixer en 4 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina