Sub 250 - Stick and Tissue -Zlin Savage Bobber

Discussie in 'Sub 250' gestart door <250, 14 jun 2021.

  1. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Toestel uit het filmpje oogt veel minder te overtrekken met het grotere stabilo. Wellicht ook minder Up elevator?
     
  2. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Ik zou die mixers er ook echt afhalen, zowel flaps als down icm gas. Met mijn Valiant (kan ook STOL, alleen wel 2,75 span en 8,5 kg) moet ik heus ook wat corrigeren als ik de flaps (ankers) uitgooi, maar dat zie en voel je makkelijk en kun je met je sticks goed corrigeren. Daarna moet ik wat extra sleepgas erop houden, anders verlies ik snelheid en lift en tikt ie op z'n neus. Als ik dan in de mix ook nog down cadeau zou krijgen en niet zonder down extra gas kan geven, kan ik nooit de aanvlieghoek bepalen die ik wil met de juiste snelheid (want landen/dalen doe je met gas, niet met je hoogteroer). Heb dan ook 0 mixers. Je roer, die snap ik en dat kan niet zo veel kwaad, maar die andere zou ik er pas in mixen (als dat je voorkeur is) als je het model kent, en weet wat ie doet, weet wat ie nodig heeft.

    Een korte romp betekent niet perse dat ie gaat dwarrelen, maar uiteraard, met een iets langere romp en grotere staartvlakken is de kist wat minder gevoelig. Ik wil ook niet zeggen dat het dwarrelen door de mixers komt, maar persoonlijk zou ik eerst willen voelen wat de kist doet aan de sticks. Nu kun je simpelweg niet uitsluiten dat je mixers je niet in de weg zitten.

    Daarnaast, je vliegt tegen stall aan, dat kan bijna niet anders met kruipsnelheid. Hij kan dus altijd wegvallen, al is dat goedmoedig. Als ie dan naar beneden glijdt, pikt ie weer snelheid, en dus lift op. In mijn ogen kan het dwarrelen dus ook best overtrek-gerelateerd zijn. Maar dat is uiteraard lastig te zeggen o.b.v het beeldmateriaal zo. Wat extra hoogte helpt dan wel om hem makkelijker op te vangen, zou niet bang zijn dat je model van grotere hoogte harder crasht, hij vliegt mooi en je hebt dan wat meer tijd om hem weer op te vangen.
     
    helixer, ramses, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Iedereen bedankt voor de input. Wat een hoop reacties.Ik zal kijken hoe ik jullie adviezen kan uitvoeren.. Sommige heb ik al uitgevoerd (30% expo)

    Over het gas hoogteroer mix, deze laat ik er definitief in.. Ik gebruik zwaar holle profielen die geweldig meer lift genereren zodra/naarmate de snelheid (ook maar iets) hoger wordt.. Ik heb geen zin om dit de hele tijd op te vangen door constant down te geven, dat kan ik beter aan mijn zender overlaten.

    Screenshot_20210622-120722_WhatsApp.jpg

    Verder zit ik er nog over te denken om nog een mixer aan het gas en hoogteroer te hangen; weinig gas grote uitslag, veel gas weinig uitslag, zodat de nerveusiteit van het hoogteroer minder wordt..

    "Het dwarrelen" kwam bij alle snelheiden voor en had niets met overtrekken te maken.. Ik ga gewoon mijn romp langer maken en ga ervanuit dat dit dan weg is..

    Ik houd jullie op de hoogte..
     
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.108
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Gefeliciteerd met de maiden flight(s) van de Bobber :thumbsup:

    Ik las dat je met de Piper ook wat problemen had en daar twijfelde om het stabilo te vergroten e.d.:
    Ik denk persoonlijk dat de gebruikte instelhoek van de vleugel t.o.v. de romphartlijn en het stabilo wellicht (behoorlijk) te groot is...
    Op de originele tekening welke je als basis hebt gebruikt voor jouw Piper en Bobber is die instelhoek ook veel minder.:

    [​IMG]

    Je hebt het originele profiel veel holler (concaaf) gemaakt, maar daarbij ook de instelhoek flink vergroot:

    [​IMG]

    Als ik uitga van jouw tekening is die instelhoek 9 graden!
    De vleugel lijkt mij continu in overtrek en het stabilo ligt in de turbulentie daarvan.
    Is het mogelijk de instelhoek van de vleugel minder te maken en eens te testen?

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2021
    Unusual RC, ISOLA2, bipeflyer en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ook ik heb het gevoel dat je het in de verkeerde dingen zoekt.
    Ramses is on to something here....

    Komt ook bij, als je -in vrijwel windstil- weer na een sconde of tien door hetzelfde stukje lucht vliegt als waar je al geweest bent, je je eigen turbulentie tegenkomt. Ik ben niet zo verbaasd over die spontane duiken.
    Ik heb daar voornamelijk last van als het flink thermisch wordt en het kistje -niets vermoedend- tegen een bel aanvliegt.
    Ongewilde kunstvlucht zal uw deel zijn....
     
    helixer, Unusual RC, ISOLA2 en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Leer anders eerst een beetje vliegen met een schuimpje. Zelfbouwen is ook leuk. Reparaties zijn vriendelijker. Dan is leren vliegen met vallen en opstaan goed te doen. Anders met begeleiding op een club bijvoorbeeld. Goed luisteren(lezen) wat andere hier te melden hebben. Is echt goud waard. Ik heb in het verleden met helikopters lopen stoeien. De mensen die ermee stopte waren vooral gefrustreerd vanwege de hoge kosten en heftige schades. De mensen die voorzichtig begonnen met een fixid pitch helicopter en daarvoor de tijd namen hebben nu nog plezier met hun heli, waaronder ik zei de gek.
     
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.735
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Nou, op zich vind ik het met de vliegkunsten méér dan meevallen, jullie zijn beiden voorbeelden van mensen die het wel op eigen houtje redden, maar daar zitten onvermijdelijk terugslagen of op zijn best, "plateaufasen" (wat je ook doet, het wordt een tijd lang niet meer beter) in. Niks om je zorgen over te maken, gaat vanzelf voorbij.
    Het vliegen met ailerons is niet moeilijker dan dat met alleen rudder of andersom, wel verschillend.
    En daar moet je soms even aan wennen.
    Zo zou ik op m'n kleine Piper niets anders willen dan de éénkanaals drukknop besturing, daar laat je de kist doen wat 'ie het beste kan., n.l. vliegen.
    Af en toe wat corrigeren zodat 'ie toch precies daar terecht komt waar jij hem wilt hebben. En dat alles bij een heel lage vleugelbelasting.
    Helemaal aan de andere kant van het spectrum heb je 3D vliegen dat iedere seconden gecontroleerd wordt. Hele stukken van de vlucht vinden plaats bij de gratie van pure vectored thrust, de vleugel zit er dan alleen maar even voor de sier aan.
    Ook leuk, maar weer op een andere manier.
    Bij, onder andere, het vliegen met ailerons bij heel lage vleugelbelastingen kom je weer andere verrassingen tegen.
    Gaat ook opgelost worden, ben ik van overtuigd...:yes:
     
    Cnn vindt dit leuk.
  8. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Heren, helaas hierbij een foto van mijn Piper Cub,
    20210719_222506.jpg
    Deze heeft dus nog een grotere invalshoek dan de Bobber 5mm) en ik kan je vertellen dat die vliegt..

    Vanavond een video gemaakt van het overtrekken van mijn Piper cub, hij blijft nagenoeg stabiel..



    Overigens het opstijgen is ongeveer half gas.. Power zat dus..


    Het beeld dat mijn Bobber geeft is een heel ander beeld. Opeens reageert die niet meer op het hoogte en richtingroer waarna hij gaat "dwarrelen".. Ik denk nog steeds dat dit komt door de (te kleine) afstand tussen vleugel en staart.. Vanavond daarom alvast 2 romphelften gebouwd en daarna gaan vliegen..
    20210719_224052.jpg

    @helixer ik bouw net zo lief uit hout en ook bijna net zo snel.. Wellicht zal ik ooit nog eens met schuim vliegen maar voor nu ben ik een houtworm...
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Huibert en Unusual RC vinden dit leuk.
  9. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Zou de echte Bobber daar dan ook geen last van moeten hebben denk je?
     
  10. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Hoe groter hoe minder last. Ik weet dat bij alle vrije vlucht (rubber) schaalmodellen het stabilo en ook kielvlak vergroot worden.. Zo ook op mijn Spitfire b.v. en ook de Piper Cub..

    Omdat het bij de Bobber al een belachelijk groot stabilo vind maak ik gewoon de arm langer en hoop ik het zo op te lossen.. We gaan het zien..
     
  11. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.102
    Locatie:
    Huizen
    Ik help het je hopen. We gaan het beleven. Veel plezier met de wederopbouw, want plezier is het belangrijkste.
     
  12. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Zwaartepunt te ver naar voren? Dat is ook goed merkbaar met weinig snelheid.
     
    ramses en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  13. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.675
    Locatie:
    Onbekend
    Zwaartepunt is inderdaad cruciaal, zeker bij een wat kleiner model.

    Het stabilo zit direct achter de vleugel, door het holle vleugelprofiel en de grote instelhoek krijgt het stabilo behoorlijk wat turbulentie.
    Zelf zou ik kiezen voor een Clark Y vleugelprofiel en een veel kleinere instelhoek. (1,5 tot 2 graden is dan genoeg)
    Maar goed, dat is natuurlijk een persoonlijke keuze.

    Grt,

    Arnoud.
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2021
    Cnn en ramses vinden dit leuk.
  14. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Ik denk dat een Clark Y minstens 2 keer zo snel vliegt als dit en mijn vleugel is nou eenmaal al af (ik vind hem er trouwens geweldig uitzien maar dit terzijde). Omdat het zo mooi vliegt in mijn Piper weet ik dat het kan en het filmpje (van 19 sec. :) ) bevestigd dit ook. Dat met die turbulentie zou ook nog wel eens kunnen..

    Als ik een vlakke onderkant zou maken dan zou ik hem dikker maken als een Clark Y, dikker is langzamer/meer lift, weerstand is geen probleem met de snelheden die ik vlieg. Het profiel van mijn Spitfire zou ook mooi zijn met breekribben en dat is ook nog eens superlicht, want in mijn achterhoofd zit ik ook nog steeds met het feit dat ik (net) boven de 250gram zit... Dus ik ben er nog lang niet klaar mee zoals je ziet... 20210429_195408.jpg 20210503_175650.jpg
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2021
    Arnoud Snel en Cnn vinden dit leuk.
  15. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Stick and tissue Zlin Savage Bobber 2.0

    Wat is het toch een heerlijk spul dat balsa zeker in combinatie met secondelijm.. Vanavond is de Bobber 2.0 tot leven gekomen..... Hier en daar toch wat dikker hout genomen zodat het geheel wat steviger wordt en de afstand tussen vleugel en staart zoals gezegd met 5cm verlengd. De tussenliggende spanten weer in verhouding teruggeplaatst.. Als je het niet weet zie je het niet..
    Voor mij oogt het nu zelfs beter...
    "Kleuren" en bekleden laat ik nog even achterwege, eerst maar eens kijken of dit wel vliegt.

    Nog even de eerste foto's van de Bobber 2.0..
    20210720_182006.jpg 20210720_185342.jpg 20210720_190252.jpg 20210720_210305.jpg 20210720_210312.jpg 20210720_210327.jpg
     
    Laatst bewerkt: 20 jul 2021
    ramses, HansH, Bruno van Hoek en 4 anderen vinden dit leuk.
  16. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Vanavond was de Bobber 2.0 klaar om te vliegen. Dus alles in gereedheid gebracht en op naar vliegwei..

    20210721_202337.jpg
    Aan het begin stond er net teveel wind, maar de Bobber vliegt nu veel en veel beter...

    Hier een mooi filmpje met de "Stol" eigenschappen van mijn Bobber..




    De hele avond lekker gevlogen maar bij de laatste vlucht was het weer prijs ( hhhmm waarom altijd de laatste vlucht ;)
    Ook hier heb ik een filmpje van.. Willen jullie eens kijken en jullie mening weer geven..

    Bij het maken van een linker bocht raakte hij weer onbestuurbaar te "dwarrelen" en reageerde niet meer op de stuurbewegingen en uiteindelijk dook hij de grond in.



    Doordat ik de onderkant van de romp sterker heb gemaakt moest nu de bovenzijde van de romp het ontgelden... Dat wordt weer plakken..

    20210721_221641.jpg

    Omdat de bovenkant er nu toch vanaf ligt wil ik ook nog wel kijken of ik de invalshoek kleiner kan maken..

    Wat me verder tegenvalt is de algemene vlieg snelheid ik vind hem (te) hoog.. Volgens mij vliegt de Piper Cub langzamer..

    Voor de nerds nog 2 filmpjes van vanavond..



     
    ramses en Cnn vinden dit leuk.
  17. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Je pakt lekker door! En ik denk dat het een goed idee is om naar die instelhoek te kijken (je vleugel hoef je niet aan te passen), want dat lijkt in mijn ogen toch echt op een typische stall.
     
    ramses, Cnn en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  18. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Jeetje snel gebouwd.

    En inderdaad een stall. Neus wees recht omhoog. Toen viel hij vervolgens uit de lucht.
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2021
    ramses en Arnoud Snel vinden dit leuk.
  19. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    De 1e keer is het uitpluizen. De 2e keer kun je volgas door/opbouwen. Alles bij elkaar was dit misschien 3 uurtjes werk..

    Ok. Dan ga ik dus ook nog de invalshoek kleiner maken.. Bobber 2.1.

    en nog (veel) meer oefenen...
     
    helixer, ramses, Cnn en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.424
    Locatie:
    Rijnsburg
    Mijn indruk van je filmpje:

    Je had hellingshoek naar links maar de kist leek te roteren naar rechts (en omhoog) dus denk ik aan te veel haak effect, dus meer met richting sturen of meer differentiatie op rolroeren.

    Vervolgens geef je bij die lage snelheid nóg meer rol om die bocht naar links te forceren waardoor je vliegsnelheid nóg verder daalt(weerstand) en met die neusstand overtrekt hij dan.
    Je roeren doen dan niets totdat je weer genoeg vliegsnelheid hebt opgebouwd en daar had je niet genoeg hoogte voor.


    P.s. ik vind je Bobber en heel gaaf project!
     
    ramses vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina