Suggesties voor een volgend schaalmodel wat niet saai is

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
horse-drinking-water-from-pond.jpg

Grootste probleem met dubbeldekkers vind ik het gedoe met die vleugels op het veld.. alles moet er weer op/af, enzovoort..

Waarom volhard je dat die ZLIN geen aerobatic toestel is? Waarom zou die niet kunnen meskanten? Heb je zo'n model zien vliegen?

hezik zei:
Heb je zo'n model zien vliegen?

Jups, meerdere keren in verschillende formaten, maar als er iemand concrete andere ervaringen heeft met een RC-model, dan laat ik me misschien overtuigen :yes: :mrgreen:

Het nadeel van dubbeldekkers is inderdaad het opbouwwerk :roll: Ben je te porren voor Geebee?

geebee.jpg

Grt.

Dat was toch geen aerobatic toestel? En ook een erg gemeen kreng, als ik mij niet vergis?

Aerobatic wel, maar hij kan inderdaad een beetje gemeen zijn, dat wel :roll: Wel "redelijk" uniek in NL, ik zie ze bijna niet....

Grt.

Voor wat het waard is.....
De oude gerenatie Zlíns (26-serie) heeft het gedrag van een motorzwever, walgelijk stabiel, vloeiend vliegend en bijna niet te overtrekken, maar in rugvlucht een drama. Dat zie je ook terug in mijn 526 AS model.

De Z-50 is ontworpen in 1975 en was voor die tijd een openbaring. Dit toestel is volledig kunstvluchtwaardig, (tot 12 g belast, zij het illegaal, maar daar schijnen de Tsjechen niet zoveel problemen mee te hebben....) maar de basis van het ontwerp is het vliegen van kunstvluchtwedstrijden. Dit zijn heel andere eisen dan wat aan een "demokist" worden gesteld. De Z-50 vliegt meskant (zeker de latere versies), maar staat er om bekend dit niet te lang te kunnen volhouden. Of een zwaar overgemotoriseerd model van de Z-50 meskant vliegt blijft koffiedick kijken, maar 3D lijkt me misschien toch wat optimistisch.....

Succes ermee!

Dick

Dat is zeker wat waard, bedankt voor je reactie :)

3D is ook niet helemaal mijn uitgangspunt, zo lang het toestel maar tot meer in staat is dan bv. een Cessna (;)) of de Lancair.. wat dat betreft zit het volgens mij wel goed met dit toestel?

Als je het zo bekijkt is de Zlin wel geschikt, heb je er al 1 specifiek op het oog?

Grt.

En ehh....
Schaalmodellen zonder realistisch vliegbeeld, zijn geen schaalmodellen.
Laat alles beneden de 2m maar afvallen.

Nou alles boven de 2m valt af wegens geen vervoer..

Je hebt natuurlijk gelijk; ik zou het alleen anders willen stellen; een schaalmodel moet ook schaal kunnen vliegen.. ik zoek dus een model wat schaal kan vliegen, maar wat, indien de piloot gek in de kop is, zoals ik, ook meer kan ;)

@Alexzzz: nee nog geen definitieve keuze gemaakt, ook het nog niet kunnen vinden van tekeningen voor de ZLIN helpt niet mee.. kan wel kits en GFK rompen vinden, maar dat wil ik dus niet.

Als het een ZLIN wordt, dan vind ik tot nu toe het Red Bull kleurenschema wel een van de mooiere.

Wat betreft het vervoer; als je zorgt dat je in ieder geval een toestel hebt met steekvleugels en een complete demontabele staart, dan past zelfs een kist van 2.5m span in een smart. Met compleet demontabel bedoel ik dus ook dat het kielvlak+rudder afneembaar is. Mijn laser 200 heeft het ook op die manier en zonder vleugels en staart blijft alleen de romp over die in bijna alle kleine autootjes wel past.

Zo dus; (m'n vorige Laser)

afb16572.jpg

Het kan best zijn dat je dan wat moet aanpassen aan de romp en staart, maar dat mag geen naam hebben.

Grt.

Op zich wel, maar door al dat soort constructies wordt een toestel wel zwaarder. Omdat het al een afgewerkt schaalmodel moet worden, zal hij sowieso al zwaar worden.

Daarbij is er bij de 2m weer zo'n grens; ga je groter dan wordt alles ineens onevenredig duurder; de servo's, de motor, electronica, enzovoort.

Ideaal formaat zou zijn rond de 1m80 ofzo.

Maar ook tekeningen voor een ZLIN > 2mtr zijn welkom, dan hoef ik ze alleen te verschalen.

Wat is dat toch dat iedereen mij een grote kist wil 'opdringen'.. op de club begonnen ze ook al over F3A-X.. ze willen een grote schade zien ofzo? :P

hezik zei:
op de club begonnen ze ook al over F3A-X.. ze willen een grote schade zien ofzo? :P

Die grotere kisten vliegen toch zo makkelijk :wink: Maar als je een keer brokken hebt...... 8O :(

Grt.

Ik heb even wat zoekwerk verricht tav. de ZLIN 50, de LS om precies te zijn.

De stuurvlakken lijken redelijk groot
z50lsv.gif

LetZ50LSs.jpg

geen echte 3D stuurvlakken, maar ik zie niet in waarom 'normale kunstvlucht' met dit toestel niet mogelijk zou moeten zijn, tenzij ik 'm loodzwaar ga bouwen ofzo.

Het toestel heeft als profiel NACA 0018 (wortel) en NACA 0012 (tip). Dat is een symmetrisch profiel en redelijk dik, voor zover ik dat kan inschatten.

Back