@ Jan (en alle anderen die het willen weten ;-) )
ik (bijna 32) werk als monteur bij
vliegschool Hilversum. Ben daar in 94 gekomen om stage te lopen en ze hebben me nooit meer laten gaan

Sind 2000 zelfs als chef omdat alle anderen boven mij vertrokken naar de grote luchtvaart en ik toen als enige overbleef.
In de begin periode werdt het nog GWk oftewel GrondWerktuigKundige genoemd, tegenwoordig heten wij Aircraft Maintanance Engineer :lol:
Mijn werk bestaat uit het vliegend houden van de vliegtuigen van de vliegschool (wij zijn 1 van de weinige vliegscholen die een eigen td heeft) en van particulieren.
De vliegschool zelf heeft 7 kisten, + dan nog 6 a 7 kisten van particulieren.
Het meeste werk wat we doen zijn inspecties, elke 50 uur moet een vliegtuig onderhoud hebben (onze nieuwe leskisten de Tecnams maar elke 100 uur) en met +/- 6 inspecties per kist per jaar hebben we het dus over 42 inspecties in totaal.
gemiddels staat er dus wel elke week 1 kist in onderhoud van onszelf.
Maar zoals dat gaat is dat nooit zo mooi verspreid ivm het weer en de gevloegen uren dus de ene week hebben we wel eens tot 4 inspecties en de andere week niets.
Komt ook nog bij dat een 50 uurs inspectie vaak wel in 1 dag te doen is maar een 200 of 500 uurs ben je al snel 3 a 4 dagen bezig per kist.
En dan hebben we nog +/- 12 inspecties van de kisten van particulieren.
De inspecties zijn ook meteen het saaiste, da`s voornamenlijk alleen maar met een lampje en spiegel rondlopen.
Het wordt pas leuk als er reparaties of vervangingen uitgevoerd moeten worden, dat is het echte leuke sleutelwerk.
Naast het werk op de werkvloer is er heel veel administratie nodig om de vliegtuigen in de lucht te houden.
Het IVW kijkt ook eigenlijk alleen daar maar naar, als de papieren maar kloppen dan klopt de kist ook
Voor elke uur sleutelen is ook zeker 1 uur administratie nodig :-(
Momenteel is het extra druk omdat ik sinds de geboorte van mijn zoon, nu alweer bijna 17 maanden geleden, 4 dagen per week ben gaan werken.
Een extra belasting voor mijzelf en mijn baas/collega.
Gelukkig draait mijn vrouw (die ik ook hier heb leren kennen) die dag dat ik vrij ben zodat mijn collega rustig zijn werk achter (de td) kan doen zonder gestoord te worden.
+ dat ik daarnaast standaard 1 middag vrij ben om te gaan modelvliegen in de zomermaanden
Omdat wij hier op het werk maar met 3 vaste personen draaine (mijn 2 bazen en ik) en we wel 7 dagen per week open zijn hebben we ook om de 3 weken weekenddienst.
Dit houdt in dat we in dat weekend aanwezig zijn om de klanten te woord te staan en alle vluchten af te rekenen.
Dit noemen we baliedienst, mocht het dus in zo`n weekend slecht weer zijn dan kan ik heel veel bouwen :lol:
Is het goed wer dan moet er veel afgerekend worden en kan ik tussendoor wat rommelen ;-)
Verder niet zo heel veel vrije tijd op het werk :-(
Thuis is de vrije tijd door de geboorte van mijn zoon ook wat minder, nu ben ik vaak nog 1 a 2 uurtjes `s avonds aan het bouwen als de vrouw al slaapt, zo kan ik toch nog wat doen ;-)
Zo wat een verhaal, maar om nu terug te komen op je eigenlijke vraag:
Hanteer je voor jouw eigen kisten dezelfde eisen qua luchtwaardigheid,
Nee niet echt, en misschien komt dat wel door mijn werk dat ik veel "lakser" ben met onze modellen.
MOet wel zeggen dat het ook per model verschilt, een Calmato mag best hier of daar stuk zijn, er niet uitzien, of een stuk bespan missen.
Bij de Nomad, de Skymaster, deze Super Decathlon etc. ben ik wel veel secuurder, maar nog steeds niet zo als op het werk
Hoop dat je zo weer wat meer weet.
Lijkt bijna wel een dating advertentie ;-)