SuperVario

Heerlijk he, die Middelandse zee. Heb er zelf deze zomer ook aan en in gelegen.

Deze zondag ben ik niet op het veld te vinden. Maar er zal snel een ander weekend of doordeweekse avond volgen zolang het nog wat langer licht is 's avonds.

Vraag: Wat ontbreekt er nog?

Zo ziet de vario er nu uit.

9731373413_55841ce190_c.jpg

Onder de fraaie tape zitten er 4 parallelwerkende druksensoren, de processor en de telemetrie zender. Ook te zien, is de externe GPS voor het loggen van de 3D positie. Het is geen gezicht maar het past nog steeds in de romp van Plankie en daar gaat het nu om. Uiteindelijk gaat het er heel anders uitzien…

Met deze opstelling heb ik deze zomer uitgebreid ervaring opgedaan. O.a. naar aanleiding van de opmerkingen van Rick, heb ik meerdere sensoren parallel gekoppeld om een goed onderbouwde selectie te maken. Nu is het tijd om een eigen prototype bordje te ontwerpen met de gekozen onderdelen. Daarvoor ben ik samen gaan werken met een zweefvliegende-elektrotechnicus-vriend.

Toen we net dachten klaar te zijn met de specs, kwam ik een bericht van Berrie tegen in zijn draad over de bouw van Adamas. Naar aanleiding daarvan dacht ik dat het mooi kan zijn om de gevlogen Cl waarden te kunnen analyseren. Dat geeft niet alleen de mogelijkheid om de kisten en de vluchten achteraf te analyseren en te optimaliseren maar ook kan ik ermee bruikbare live speed-to-fly advies geven. Alleen dat lukt niet zonder de versnellingen te meten, dus er komt ook een versnellingssensor op.

Er wordt nu de hoogte en de snelheid netjes gemeten. Daarmee bereken ik de totale energie voor de te-vario. Ook wordt de gem. glijgetal weergegeven in de grafieken (die vaak zullen tegenvallen maar wel heel leerzaam kan zijn). Het gebeurt nog niet maar ik kan uit de verzamelde data de polairen van de kisten aardig afleiden en met die polairen kan tijdens de vlucht snelheidsadvies geven. En straks kunnen ook de Cl waarden berekend worden.

Een voorbeeldschermpje: Boven blauw gestippeld gem. snelheid, onder rood gestippeld gem. daalsnelheid, roze gestippeld gem. glijgetal en dik groen is de TE variatie die tijdens het vliegen te horen is. (De glijgetal van Plankie varieert hier rond 1:12, dat is niet zo best maar ik vlieg ook iets te snel volgens XFLR.)
9734547202_fec85fbc9f_o.jpg

Mijn vraag is:
  • Welke informatie zou je willen halen uit een telemetrie unit als deze? Wat zou je willen horen als een vlieger?
  • Welke informatie zou je er uit willen destilleren als ontwerper/optimaliseerder?
Wat mis ik nog?

Groeten, Sinan

Ik vindt het enorm knap wat je maakt! Echt!!

Ik heb er erg veel belangstelling voor. Echter, kun je dit ook over het Jeti "ruck" kanaal gebruiken? Ik vraag dit als electronica noop, dus is de vraag misschien stom.

Bedankt voor de complimenten en de interesse. Ik hoop binnenkort een aantal prototypes in elkaar te zetten. Wie weet, misschien worden ze ooit collectors items.

Als een echte Jeti noop :( weet ik nog niet hoe het moet, maar het moet kunnen. Ik zal het tzt uitzoeken.

Zijn er nog ontbrekende functies die voor je interessant kunnen zijn?

Bedankt voor de complimenten en de interesse. Ik hoop binnenkort een aantal prototypes in elkaar te zetten. Wie weet, misschien worden ze ooit collectors items.

Als een echte Jeti noop :( weet ik nog niet hoe het moet, maar het moet kunnen. Ik zal het tzt uitzoeken.

Zijn er nog ontbrekende functies die voor je interessant kunnen zijn?

Wanneer je de zaak een beetje in de eind fase hebt moeten we eens een windtunnel calibratie plannen.

Rick

Wanneer je de zaak een beetje in de eind fase hebt moeten we eens een windtunnel calibratie plannen.

Rick
Hi Rick,

Ik dacht dat je het nooit zou vragen:D

Bedankt voor de aanbod, ik vind het bijzonder interessant om dat eens te doen. Huidige opstelling is nu 'gevalideerd' door de uitkomsten uit verschillende sensoren en de gps naast elkaar te zetten. Daarmee is het te zien dat de sensoren over de hele range elkaar vrij nauwkeurig volgen. Alleen onder 5m/s beginnen ze het moeilijk te krijgen. Maar dat is natuurlijk relatief tov elkaar. Of de metingen in absolute zin ook kloppen of wat het effect van verschillende pitot buizen zijn etc is natuurlijk niet af te leiden.

Netjes kalibreren van een sensor/pitot combinatie zou perfect zijn. Zullen we eens afspreken als de eerste prototype bordjes klaar zijn?

Groeten, Sinan

Nieuw schermpje grondstation

Zoiets wordt het basis telemetrie scherm.

Al kan je er niet naar kijken tijdens het vliegen, kon ik het toch niet laten om het een beetje op te tutten...

9759131946_ee8b8c8bd6_o.jpg

In afwachting van de laatste set sensoren die getest moeten worden, ben ik me gaan verdiepen in de bestaande telemetrie protocollen. Nl., het moet straks ook mogelijk zijn om de vario te gebruiken zonder de grondstation.

Mijn probleem is: er zijn er zoveel van. Welke protocol zou meest opportuun zijn om er als eerste te ondersteunen?

Een kort lijstje van wat ik tot nu toe tegen ben gekomen:
  1. FrSky
    Hier heb ik al mee gewerkt. Data naar beneden sturen is geen probleem maar ik heb geen idee hoe de nieuwe zenders zoals Taranis deze data aan de grond weergeven. Hoe klinkt de vario, wordt de hoogte en de snelheid netjes voorgelezen?
  2. Jeti EX
    Ziet er geweldig uit en er is documentatie over de gebruikte protocollen. Ik snap het nog niet helemaal maar het zal uiteindelijk wel lukken. Alleen zo'n zender heb ik niet en het is voorlopig buiten mijn budget. Dat geldt waarschijnlijk voor meer mensen, hoeveel piloten gebruiken deze zenders eigenlijk?
  3. Aurora 9 met Optima 7/9 ontvangers
    Hiervan zijn de protocollen kennelijk bekend want er zijn al meerdere hacks te vinden zoals deze DIY Sensor station for the 2.4GHz Hitec A9 rc system - Building Instructions. Maar verder ken ik deze radio's niet. Worden ze veel gebruikt? Hebben ze goede vario en spraak weergave?
  4. MavLink
    Is waarschijnlijk interessant voor de autopilot gebruikers. Ook iets om uit te zoeken.
  5. Graupner HoTT
  6. Unilog2
  7. ...
  8. ???
    Welke andere telemetrie systemen zouden interessant kunnen zijn?
Deze aspecten komen bij me op bij het bepalen de prioriteiten:
  • Beschikbaarheid en behapbaarheid documentatie.
  • Interesse vanuit de potentiele gebruikers/kopers.
  • Bruikbare geluidsweergave voor vario, hoogte en snelheid.
  • Liefst ook de mogelijkheid vluchtdata te loggen.
  • En natuurlijk de mogelijkheid om zo'n zender te testen.
Tja, wat is de wijsheid?

Groet, Sinan

Laatst bewerkt:
Jullie zijn snel ;)

Heb ik aan het lijstje toegevoegd, hoe kon ik het ook vergeten.

Bedankt voor de link. Straks even bestuderen of het in ieder geval aan de behapbaarheidscriterium voldoet.

Ik gebruik Jeti. En, tja, als je zoveel belangstelling in deze vario heb als ik dan ontkom ik er waarschijnlijk niet aan mijn zender als testobject aan te bieden. ;)

Ik ben ook op dat draad geabonneerd. Zij zijn daar ook heel leuk bezig.

Die Dan Strider gebruikt de telemetrie kanaal van FrSky maar verder produceert hij het geluid zelf met een externe processor. Dat is in principe een hele simpele versie van een grondstation.

Als ik het goed begrijp, bij modernere radio's zoals Jeti, kan je de data gewoon meesturen. En als het goed gaat piept en praat de radio zelf wel afhankelijk van de instellingen. Misschien kan de nieuwe Taranis dat wel.

Ik gebruik Jeti. En, tja, als je zoveel belangstelling in deze vario heb als ik dan ontkom ik er waarschijnlijk niet aan mijn zender als testobject aan te bieden. ;)

Nou, zo'n aanbod kan ik niet afslaan, bedankt.

Als ik mijn huiswerk een beetje rond heb, zal ik contact opnemen.

Back