Suppi

• Topicstarter Topicstarter robbedoes
  • Startdatum Startdatum
Hoi Bruno,

Thanks voor de duidelijke uitleg! :wink: Nu was natuurkunde nooit mijn sterkste vak maar wat ik uit jou verhaal begrijp is dat de druk in de aanvoerleiding naar de motor altijd gelijk is en op deze manier onafhankelijk van het brandstofnivo. Heb ik dat goed? Dat wordt dus een nieuw tankje maken. :cry: En het uniflowpijpje moet dan ongeveer 10 mm achter de opening van het aanzuigpijpje zitten? Zit ik dan goed qua maatvoering? Je staat er van te kijken wat er allemaal nog bij komt kijken in de modelbouw! :? Maar wel leuk om te weten weer iets belangrijks geleerd. Ben eigenlijk wel benieuwd wie zoiets verzonnen heeft. Bruno alvast bedankt voor de uitleg ik ga weer op zoek naar een stukje blik :oops: .

Groetjes Robert

Haha Bruno, ik heb ook weer wat geleerd over de Fox 35
dus als ik een supersup zou maken dan zou ik een andere motorkeuze maken bijvoorbeeld een Enya ss 30 dan zou ik wel een zijwaardse
motor kunnen plaatsen :idea:
ik heb vorig jaar mijn eigen bouw stunter ook met een Fox in een zijwaardse opstelling gebruikt en dat gaf ook altijd problemen
lang starten de hele venturi vol laten lopen met brandstof en dan maar hopen op geluk dat het liep :evil:
het model vloog wel fijn maar door de Fox is het op zolder blijven staan :cry:
ga toch die Enya 30 maar eens proberen

groet Herbert

robbedoes zei:
Nu was natuurkunde nooit mijn sterkste vak maar wat ik uit jou verhaal begrijp is dat de druk in de aanvoerleiding naar de motor altijd gelijk is en op deze manier onafhankelijk van het brandstofnivo. Heb ik dat goed?
Ja, daar is het om begonnen.

robbedoes zei:
Dat wordt dus een nieuw tankje maken. :cry: En het uniflowpijpje moet dan ongeveer 10 mm achter de opening van het aanzuigpijpje zitten? Zit ik dan goed qua maatvoering?
Nee, niet nodig, gewoon deze tank aanpassen....Heb ik ook ooit gedaan met de tank van mijn Mini-Sup toen ik overstapte van een Webra Record diesel naar een ENYA .09 glow Ik liet de uniflow pijp voor in de tank uit komen, zowat tegen de feederpijp aan. Geeft hoogstens wat langer voor het einde van de brandstofvoorraad een arme motorloop, zodra de uniflowpijp niet meer in de brandstof hangt is het effect weg. O ja, als je het uiteinde van de uniflowpijp afschuint, kan de lucht er altijd doorheen. Verder:
Knijp de bovenste ontluchting plat, afknippen net buiten de tank en even dichtsolderen. De onderste laat je zitten, maak je een dopje voor - stukje brandstofslang met een M3 boutje mag ook. Het is de overloop, na het vullen afsluiten. Uniflow eindigt 1 cm voor het einde van de feederpijp. Gewoon gaatje prikken met priem of zo, dan de uniflow op maat en in de vorm maken en als 'ie past gewoon in dat gat vastsolderen. Klaar! :D

robbedoes zei:
Ben eigenlijk wel benieuwd wie zoiets verzonnen heeft.
Bob Palmer, een van de aartsvaders van LB kunstvlucht. Hij heeft ook de -tegengesteld aan het hoogteroer bewegende- flaps geintroduceerd.

Herbert zei:
Dus als ik een supersup zou maken dan zou ik een andere motorkeuze maken bijvoorbeeld een Enya ss 30 dan zou ik wel een zijwaartse motor kunnen plaatsen :idea:
Zou ik niet doen, werkt alleen helemaal goed bij motoren met het overstroom kanaal op de hartlijn van de motor. Dat zie je dus alleen bij motoren met achter-uitlaat. ENYA of FOX maakt hier niet veel uit, vrees ik..... Er schijnen modificaties te zijn om het loopgedrag op z'n kant van een FOX te verbeteren, maar daarmee heb ik geen enkele ervaring.

Herbert zei:
Ik heb vorig jaar mijn eigen bouw stunter ook met een Fox in een zijwaartse opstelling gebruikt en dat gaf ook altijd problemen.
Lang starten, de hele venturi vol laten lopen met brandstof en dan maar hopen op geluk dat het liep :evil:
Dat verbaast me niet. Omdat bij een Fox op z'n kant het overstroom kanaal dan bovenop ligt, komt daar maar moeizaam mengsel doorheen. Spuitje in de venturi, even doordraaien, dan de motor op z'n kop -met de plug naar beneden- houden en nog een paar keer rondflippen zodat het mengsel in de cilinderkop komt. En dan zou 'ie het bij de eerste tik moeten doen....

Hallo Bruno,

je hebt het er maar druk mee maar ik heb toch nog een vraagje; mag die uniflowpijp ook buiten langs de tank lopen? Voor bij het motorschot kan ik geen kant meer uit want daar zit het tankje ingeklemt!

Verder wil ik weten of de venturi dezelfde diameter doorstroming moet hebben als de drossel die er nu op zit?

Leuk dat JPT nog altijd betrokken is in het modelbouw gebeuren en hij onze verrichtingen nog steeds op de voet volgt. :roll:

Groetjes Robert

robbedoes zei:
mag die uniflowpijp ook buiten langs de tank lopen? Voorbij het motorschot kan ik geen kant meer uit want daar zit het tankje ingeklemd!
Voor de functie maakt het niet uit hoe die pijp loopt als het ene uiteinde maar op 10mmm van het uiteinde van de feederpijp zit en het andere boven de tank uitkomt, aan de binnenzijde van de tank. Dan loopt 'ie niet leeg na het vullen.... En een beetje in de vliegrichting laten wijzen. Anders creeer je een soort plantenspuit....

robbedoes zei:
Verder wil ik weten of de venturi dezelfde diameter doorstroming moet hebben als de drossel die er nu op zit?
Zou ik niet uit m'n hoofd weten. moet even worden nagezocht, maar dat zal de voortgang van de bouw niet hinderen, denk ik....

robbedoes zei:
Leuk dat PJT nog altijd betrokken is in het modelbouw gebeuren en hij onze verrichtingen nog steeds op de voet volgt. :roll:
Ja we kunnen ons gelukkig prijzen met het gezelschap van een aantal van onze illustere voorgangers, Paul Tupker, Louis van den Hout en Bert Metkemeijer. Deze laatste is zelfs nog actief als F2B piloot, naast zijn pylonrace inspanningen.

robbedoes zei:

Ik heb het volgende gedaan ,Ik heb venturie´s gedraaid voor mijn Merco´s 35
maak de binnen diameter eerst niet te groot,ben begonnen met 5 mm en ga dan proefdraaien uiteindelijk kwam ik op 7,2 mm uit
Ik wil dus zeggen uitboren kan altijd :|
maar koop eerst een sproeier want daar zit ook afhankelijk van welk type verschillende dikte in

groet Herbert

normal_venturi.jpg

Misschien heb je hier iets aan

een .19 -> +- 10 mm2 buis 3,5 mm ? -> gat 6,5 mm

Groet Robert-Jan

Volgens mij zijn dit ook nog wat foto's van een oude sup van mijn vader:

Resize%20of%20stunter-001.jpg

Resize%20of%20stunter-002.jpg

En zelfs Bruno, Paul en mijn vader zijn jong geweest 8O :

Resize%20of%20stunt-02-utrecht.jpg

Groeten Martijn

Zo....!!!! :schrik:
De WK ploeg voor 1978. Ik ben daar 24 :oops:
Peter en ik met afgeleiden van de Nobler, allebei met een Fox 35. Paul Tupker met een iets groter model, gebaseerd op een Super Master met een Super Tigre G21/46 .
Het goede nieuws: we zijn geen van allen gecrashed in het absolute rampen-weer, maar dat was het wel zo'n beetje... :wink:
Op de thuisreis zijn we met het gehele gezelschap nog lekker wezen hellingzweven in Wales.

Volgens mij is dat geen Suppi, maar een Maikis ontwerp.

Hoi Herbert,

Ik heb besloten om toch maar een nieuw tankje te fabriceren en heb hem meteen maar 10mm langer gemaakt. Dit was mogelijk omdat de Enya motor een stukje korter is en ik dus het motorspant ook 10mm naar voren kan plaatsen. Het tankje is inmiddels klaar en moet nu alleen nog ff een nieuw motorspantje maken. Staat eigenlijk voor vanavond op de planning. Dan hoop ik eigenlijk nog om eind deze week de hele handel in elkaar te zetten zodat ie op een vliegtuig gaat lijken 8) .

Groetjes Robert

hoi Robert,

wees voorzichtig met het naar voren halen van de motor,denk aan je zwaartepunt ,ik had de Suppi precies volgens de orginele maten maar ik kwam al aan het lood bij plakken in de staart,en aangezien de Suppi nog een ontwerp is uit de tijd dat nog niemand had gehoord van een uitlaat op de motor brengt dit ook weer gewicht met zich mee
Om je een advies te geven laat de boel op de aangegeven plek
hoe minder gewicht hoe beter het vliegt ik dacht dat ik al zo´n 70 gram moest bijplakken in de staart met de zelfde motor die bij jou op het model komt :|
mischien dat Bruno hier een ander idee over heeft?

groet Herbert

Hallo Herbert,

Ff voor de duidelijkheid: ik plaats de motor precies zoals op tekening aangegeven. Echter bleek dat er tussen de motor en het motorspant een ruimte zat van ongeveer 15mm. Dat is natuurlijk zonde van de ruimte zeker als je maar een tankje van 50cc hebt. Door nu het tankje met 10mm te verlengen en natuurlijk ook het motorspant 10mm naar voren te schuiven krijg ik een langere vluchtijd zonder dat er uiterlijk iets aan het model is veranderd! :idea:

Groetjes Robert

Ik heb het tankje inmiddels klaar. Ik hoop dat het nu wel door de keuring komt :lol: In plaats van 50mm nu 60mm lang en natuurlijk voorzien van Bruno's uniflow :wink:

Tankje%201%2B2.jpg

Op de voorgrond de nieuwe daarachter de oude.

Groetjes Robert

Dat ziet er goed uit!

Wat Herbert al aangaf, 70 gram bijplakken in de staart is absoluut dodelijk voor de vliegeigenschappen van een Suppi.
10 gram balanceergewicht is zo'n beetje de limit. Alles daarboven betekent een verkeerd geplaatste motor. Of te zware rompzijkanten en/of staartvlakken.....
Ik heb een gram of 5 in de staart van de Super-Suppi moeten plakken toen mijn Fox een OS 'Jetstream' demper (van de OS Max .35) kreeg.

Hallo allemaal.

Het is even stil geweest ivm tegenslagen met de bouw van de Suppi :oops: . Ik dacht bij mezelf dat ik dit varkentje wel even zou wassen maar net dan gaat het altijd mis. Zoals ik al eerder zei heb ik het tankje 1 cm langer gemaakt dan op de tekening. Hierdoor schuift het brandschot ook 1 cm naar voren zonder dat ik de neus van het toestel langer maak. Dit kan omdat de Enya vrij kort van bouw is en ik dus deze ruimte tussen motor en brandschot wilde benutten voor extra tankruimte! 8) Echter bij het "demonteren" (lees slopen) voor de nieuwe tank ging het mis. Het hout van de motordrager splijtte door de schijnbaar povere kwaliteit :? iets waarvoor Bruno in een eerdere posting al voor gewaarschuwd had. Maar ja eigenwijs he :lol: . Ik kon dus helemaal opnieuw beginnen :evil: en moest er dus weer gefiguurzaagd worden. Ik ben nu weer net zover als vorige week en kan eindelijk beginnen met het assembleren van het toestel. Hieronder enkele foto's van de nieuwe motordrager. Hopelijk komt ie door de keuring :wink: !

Cnv0008.jpg

Cnv0009.jpg

Cnv0010.jpg

Groetjes Robert

hoi Robert,dat ziet er netjes uit ,heb je toch waarschijnlijk grenen motordragers gebruikt,als je beuken motordragers wilt hier een tip struin de kasten af neer klerenhangers die houten gevallen zijn meestal vervaardigt van beuken :idea:
maar nu niks meer veranderen maar doorbouwen :D :D

Back