stunthenk
PH-SAM
Hoi Robbedoes,
Welkom bij het edele gilde van Suppi bouwers! Mijn eerste Suppi stamt uit 1970, later heb ik nog een Super Suppi gebouwd in pakweg 1972.
Hoewel het een erg goed ontwerp is, wellicht kun je zeggen een briljant ontwerp. is het model helemaal ontworpen op de omstandigheden in de 60-er jaren, dwz lichtgewicht motoren zonder kogellagers of dempers. Bijgevolg is het ontwerp niet 'op de groei' gebouwd, dus niet geschikt voor zwaardere moderne motoren met dempers. Ook is het niet erg mogelijk om de neus te verlengen. Het is daarom beter, als je vanuit moderne motoren redeneert, om een motor met minder cc's te nemen, die heeft toch wel genoeg vermogen en is naar verhouding lichter. Concreet gezegd, een Super Suppi die ontworpen is voor een Fox 35 of Enya 35, doet het heel goed met de OS LA 25. Als je toch een in gewicht zwaardere motor gebruikt dan door Paul Tupker is bedoeld, of door een grotere tank de neus langer maakt, moet je de romp achter de vleugel in verhouding verlengen. De juiste verhoudingen zijn: als je de rompneus 1cm verlengt moet je de achterromp 2 cm verlengen; bij elke 50 cm extra motor/demper gewicht moet je de achterromp 1 cm verlengen. Bijkomend voordeel is dat je het stabilo meer momentarm geeft waardoor de kist beter vliegt; tegenwoordig vliegen we om die reden met langere rompen en grotere stabilo's dan in de 60-er jaren.
Als je de kist af hebt en op 20 mei meeneemt naar Almere, zullen Bruno en ik hem graag aan een positief bedoelde kritische blik onderwerpen en trimadviezen geven.
Welkom bij het edele gilde van Suppi bouwers! Mijn eerste Suppi stamt uit 1970, later heb ik nog een Super Suppi gebouwd in pakweg 1972.
Hoewel het een erg goed ontwerp is, wellicht kun je zeggen een briljant ontwerp. is het model helemaal ontworpen op de omstandigheden in de 60-er jaren, dwz lichtgewicht motoren zonder kogellagers of dempers. Bijgevolg is het ontwerp niet 'op de groei' gebouwd, dus niet geschikt voor zwaardere moderne motoren met dempers. Ook is het niet erg mogelijk om de neus te verlengen. Het is daarom beter, als je vanuit moderne motoren redeneert, om een motor met minder cc's te nemen, die heeft toch wel genoeg vermogen en is naar verhouding lichter. Concreet gezegd, een Super Suppi die ontworpen is voor een Fox 35 of Enya 35, doet het heel goed met de OS LA 25. Als je toch een in gewicht zwaardere motor gebruikt dan door Paul Tupker is bedoeld, of door een grotere tank de neus langer maakt, moet je de romp achter de vleugel in verhouding verlengen. De juiste verhoudingen zijn: als je de rompneus 1cm verlengt moet je de achterromp 2 cm verlengen; bij elke 50 cm extra motor/demper gewicht moet je de achterromp 1 cm verlengen. Bijkomend voordeel is dat je het stabilo meer momentarm geeft waardoor de kist beter vliegt; tegenwoordig vliegen we om die reden met langere rompen en grotere stabilo's dan in de 60-er jaren.
Als je de kist af hebt en op 20 mei meeneemt naar Almere, zullen Bruno en ik hem graag aan een positief bedoelde kritische blik onderwerpen en trimadviezen geven.