Surprise S16 & Avionik B08

Nog even ter toelichting.
Ik heb advies gevraagd aan RFM over een prop / spinner combi.
Ik kreeg netjes een mailtje (en sinds ik geklaagd heb gaat dat ook supersnel) met de mogelijkheden.
Toen de prop bij Gerben ontplofte en mijn Pletti in 3 stukken lag heb ik contact gezocht met RFM.
Er bleek een typefout gemaakt te zijn waardoor een 01 ineens een 10 was.
Dat kan gebeuren.
Alleen.. het wordt wel allemaal netjes afgehandeld, dus geen kwade woorden, ook al stonden we in Belgie wel de hele boel verrot te schelden.
Zoals Gerben zegt, RFM is de grootste leverancier van hotliner produkten.
Relatief makkelijk verkrijgbaar en ook relatief betaalbaar.
Als je op 1000 spinners 2% uitval hebt, wat in een produktieproces een hele normale waarde is zijn er 20 spinners niet OK.
Mirov en Sergey maken waarschijnlijk nog niet eens 100 spinners in een jaar.
Ze zijn ook moeilijk te koop dus de grote menigte kent ze niet en koopt ze dus ook niet.
De mensen die ze kopen weten ongeveer wat ze moeten doen, dat is bij RFM anders.
RFM heeft nu ook een bijsluiter bij de props dus dat brengt ook weer wat duidelijkheid en er zit nog meer aan te komen, half oktober.

GJ

GJ, lekkere opmerking weer.

Ja ik had een Schulze kunnen kopen en die op max 5S draaien, of de HV Schulze en die dan vet over belasten. Ik heb een andere weg gekozen en nu de problemen met de P125/P180 zijn verholpen dankzij George brand er bij mij niks meer af.

Ik zie niet in waarom nog verder te proberen met een onveranderd slecht ontworpen product. De krachten bij dit ontwerp van de RFM verzetst proberen de bout op zijn zwakste plek te breken.

Wat betreft on topic. Toch knudde als je gloednieuwe S16 in eens zonder neus, motor, regelaar en wellicht accu door het leven moet.

Mijn advies, koop een 17.5x17.5 eflight.

Of ik met huidige setup 3de wordt volgend jaar is zo te zien niet meer zeker ;)

Ziet er weer goed uit johan!

S16 met handtekening heeft ook niet iedereen ;)

Voorzichtig aan maar eens begonnen aan de Avionik. Vleugel even aan de ontvanger gehangen en de middelpunten v/d servo's in de zender gezet. En natuurlijk het juiste kanaal bij de juiste servo gezocht.
Nog te doen:
- motor inbouwen + opvulringen maken
- regelaar in kapton
- stekkers regelaar/unilog/accu nakijken
- ontvangerplankje maken of overzetten uit de S13
- Unilog kabels wegwerken langs de zijkant
- Zwaartepunt op 65mm opzoeken
- Iets fixen om de accu op z'n plek te houden
- programmeren v/d zender (diepe zucht)
- o ja, 32mm prop bestellen

Mark,
Met die setup kun je in mijn beleving 38 a 40 rakken vliegen als alles optimaal is (alleen propje nog iets groter als de ervaring daar is). Zou genoeg kunnen zijn voor een zeer goede klassering.

Groet,
Gerben

Nog te doen:
- Accu connectoren haaks solderen
- Zwaartepunt op 65mm opzoeken
- programmeren v/d zender (diepe zucht)
- o ja, 32mm prop bestellen

Gereed
- ontvangerplankje maken of overzetten uit de S13
- Unilog kabels wegwerken langs de zijkant
- gasboxontvangerbox
- motor inbouwen + opvulringen maken
- regelaar in kapton
- stekkers regelaar/unilog/accu nakijken (1 x regelaar nieuwe stekker)
- Iets fixen om de accu op z'n plek te houden (niet nodig, tape ze aan de bovenkant)
- beslissing nieuwe zender ja/nee (T12fg / RoyalPro16) (ja Pro16)

Ja zelfs het in elkaar zetten van een ARF-je duurt bij mij even. Zeker als je stofzuiger de vulring opeet die je net af had en daarna natuurlijk niet meer kan vinden.

Laatst bewerkt:
Alvast even een Gasboxontvangerbox in elkaar geknutseld.
DSC_2532.jpg

DSC_2533.jpg

Heb inderdaad ook een Evo12, maar heb nu vanmidag een Pro16 besteld. Evo12 gaat weg.
Idee v/d gasboxontvangerbox heb ik ergens op een forum gezien. Beter goed gejat zeg maar ;-)

pff, waarom gaan er zoveel kabels in zo'n klein rompje. Eerst maar 's koffie en straks weer rustig verder kijken hoe ik dat eens netjes weg ga werken.

't is gelukt. (niet op de antennes letten, die gaan nog anders lopen)

DSC_2534.JPG

Het geheel in elkaar gezet. Moet wel een nieuw paspoort aanvragen, of de sticker v/d vleugel afhalen.

DSC_2535.JPG

Vleugel is lichter dan de S16 vleugel.

DSC_2536.JPG

En iets meer spanwijdte.

DSC_2538.JPG

Binnenkant v/d romp.

DSC_2540.JPG

En dat moet allemaal mee, dat gaat bij de S16 toch een stuk makkelijker.

Je gaat lekker Johan,

maar we hadden toch al besloten belg te worden?

GJ

Belg of Duitser. Ik neig na Bad Brückenau toch enigszins naar Duitser. Kan nog steeds niet bevatten wat we daar gezien hebben, dat heb ik in Nederland nog nooit gezien.

Back