Surprise S16 & Avionik B08

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door JohanvG, 5 sep 2010.

  1. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.595
    Locatie:
    Gelderland
    Voordeel van deze Avionik is ook dat hij al voorbeschadigd is (motor & maisveld). Dus dat hoef ik niet meer zelf te doen en kan me volledig op m'n flying skills gaan richten.
     
  2. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Ik ook niet, groupies bij F5B !!!!

    Gr Frank
     
  3. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.595
    Locatie:
    Gelderland
    Nog een foto vergeten zag ik net. Romp is nog langer dan de S16 romp.
    [​IMG]
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.972
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, en niet zo'n beetje ook.
    Als ik mijn S16 heb ga ik ook een andere romp maken, langer en slanker.

    GJ
     
  5. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Gaat lekker Johan, lekker opgeschoten!

    Als jullie allemaal emigreren wordt het rustig in het Dutch F5B team... :S

    Ik heb vandaag nog maar een paar vluchtjes gedaan, windje 4 a 5 schuin van achter de A-B lijn, was even wennen... maar wel even lekker :)

    Groet,
    Gerben
     
  6. TC01

    TC01

    Lid geworden:
    17 jun 2010
    Berichten:
    3.101

    Idd, dan kan ik nog een jaartje doorvliegen met mijn Siren.......:cool:
     
  7. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.595
    Locatie:
    Gelderland
    Ik wist wel dat ik wat zou vergeten. :( Bec wilde ik nog op een lager voltage instellen. Maar goed, gisterenavond had ik toch een ingeving hoe het wellicht nog wat beter gaat passen dus dat vanavond maar eens in de praktijk brengen. (Bec op schakelaar vastplakken en ontvagneraccu met de kabels naar achteren erin).
     
  8. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    De BEC heel dicht bij de ontvanger (waar hij wel terecht zal komen als hij op de schakelaar geplakt wordt) schijnt soms voor problemen te kunnen zorgen.

    Ik heb de BEC aan de accu getaped. Beiden in elkaar verlengde. Bec hangt achter de accu in de romp. De accu hangt aan een GFK plaatje, wat door de schroefjes van de schakelaar vastgezet wordt.
    De accu met daarachter de bec worden naar achter in de romp geschoven, dat de Unilog er nog netjes voor kan liggen. (allemaal staand langs de linker zijkant van de romp, langs de rechterzijkant staat de ontvanger, die ook aan het gfk plaatje bevestigd is). Unilog opto kabel ingekort, de volle lengte geeft zo'n rommel en het is al vol genoeg daar achterin..
    Was voor mij, met de maat rx-accu die ik heb, de beste en netste oplossing. Zal het je zaterdag wel even laten zien.

    Groet,
    Gerben
     
  9. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.595
    Locatie:
    Gelderland
    Ik zal eens kijken, denk niet dat mijn accu nog achter de schakelaar past. De schakelaar zit al redelijk ver achter de ontvanger dus dat zal wel los lopen.
    Kabels inkorten ga ik ook inderdaad nog doen want zoals het nu is is het nog niet goed genoeg.
     
  10. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.595
    Locatie:
    Gelderland
    Accu past inderdaad net niet achter de schakelaar. Kom een centimeter te kort ongeveer. Maar de bec zit nu achter de schakelaar waardoor er al meer ruimte ontstaan is. Alleen de ontvangerdraden zitten nog wat in het gedrang, dat los ik op door ze beide aan de onderkant de romp te laten uit komen. Ook de kabel van de opto inkorten scheelt nog wat. Maar ik denk niet dat het allemaal voor zaterdag klaar zal zijn. Gelukkig heb ik toch geen haast.
     
  11. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.595
    Locatie:
    Gelderland
    Motor vandaag even getest. 342A en 3950W. Iets grotere eFlight prop scheelt dus ook weer.
    Merkwaardige is ook dat nu ik de unilog firmware naar 1.15 heb gebracht, hij ook weer het servosignaal meelogt.
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2010
  12. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Weer een stapje dichter bij de eerste vlucht :)
    Toppertje.

    Groet,
    Gerben
     
  13. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Dat klinkt als een heel goed vermogen. :)
     
  14. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.595
    Locatie:
    Gelderland
    Is nog met de 38mm prop voor de S16. Moet nog een 32mm bestellen.
     
  15. silva916

    silva916

    Lid geworden:
    5 jun 2010
    Berichten:
    751
    Locatie:
    Oeding duitsland
    Leuke waarden Johan!
    Let the air burn,

    Gr Frank
     
  16. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Johan, denk dat er max 5% vanaf gaat. Volgend jaar een Nieuwe Lipo en je hebt er weer 10% bij. :)

    Jos
     
  17. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.595
    Locatie:
    Gelderland
    Ik vraag me alleen wel af of moderne lipo's en de 1512 wel helemaal goed zal gaan.
     
  18. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Hoezo niet? Bang voor overtoeren?

    1512/1.5D en 6S is net ietsje heter als een 1512/1D op 4S en dat gaat ook goed. Met een zachte aanloop zit de 1.5D op 5.5KW met een 32m 17.5x17.5. Daar zit de 1D een stukje onder en dus het toerental zal ook wel niet zo hoog zijn.

    Tja, met een te kleine prop (RFM 15x16) en 4S zit je wel in de gevaren zone. Als je minder vermogen wilt is het advies dus dezelfde grote prop te gebruiken maar met 3S.

    Wat betreft het amperage, ach een P180 trekt dat wel. Een ICE 200 niet, die is beter af met 6S en minder stroom.
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.972
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik zal even verder gaan in dit draadje.
    Mijn Surprise 16 heb ik afgelopen week ook opgehaald.
    Ik heb alle dingen die weggefreest moesten worden al weggefreest en heb net de versterking in de romp gelamineerd waar de vleugellip onder komt te liggen.
    In tegenstelling wat Rudi Freudenthaler zegt (je moet carbon gebruiken staat in de handleiding) gebruik ik aramide.
    De romp is aramide en ik heb dan ook aramide gebruikt om de versteviging te maken.
    Ook ligt er 15 lagen 300 grams carbon uit te harden (onder een pers), daar wordt een motorspant van 8mm van gemaakt.

    Zondag 21 november moet hij vliegen, misschien dat ik hem aanstaande zondag al wat kan testen.

    GJ
     
  20. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.595
    Locatie:
    Gelderland
    Ik weet zeker dat die van jou eerder gaat vliegen. Op het moment heb ik totaal geen tijd om met de B08 en S16 verder te gaan, studie gaat even voor.
    Ben benieuwd hoe dat gaat de 21e.

    Welke servo's heb jij er trouwens in laten zetten?
     

Deel Deze Pagina