Surprise S16 & Avionik B08

Discussie in 'Pylonracen & speedmodels' gestart door JohanvG, 5 sep 2010.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Jammer dat er geen losse bladen geleverd worden, middenstukken kan je wel laten maken.

    GJ
     
  2. jjmouris

    jjmouris

    Lid geworden:
    29 mrt 2009
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Deventer
    Gewoon vragen. Ik heb net ook wat bladen bij Sergey besteld.

    :yes:
     
  3. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Zo, motor en regelaar zitten ook aan elkaar vast inmiddels en in de romp geplaatst. Zeeën van ruimte daar voorin om de kabels en unilogsensor kwijt te kunnen.

    to do:
    - antennes vastmaken
    - stekkers regelaar solderen
    - motor plaatsen
    - unilog plaatsen
    - landingspin plaatsen
    - programmeren
     
    Laatst bewerkt: 25 apr 2011
  4. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Motor heeft al even heel kort gedraaid. Lijkt de goede kant op te gaan en regelaar is niet gelijk de 1e keer al afgefikt dus dat komt waarschijnlijk dan wel goed.

    Nu kan ik de kabels netjes langs de romp naar achteren gaan voeren en de unilog z'n plekje gaan geven. Landingspin laat ik nog even achterwege.

    to do:
    - antennes vastmaken
    - unilog plaatsen
    - programmeren
     
  5. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Het programmeren is weer begonnen. Roeren in de vleugel staan nu allemaal vrijwel neutraal (dat laatste wordt trimmen) en de uitslagen zijn ook allemaal identiek. Voordat ik verder ga eerst de ontvanger accu maar eens bijladen.

    To do:
    - antennes vastmaken
    - programmeren
    - niet vergeten de stuurstangen goed te borgen
     
  6. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Programma zit er nu in hoofdlijnen in. Speed en Thermiek zijn nu goed. Nog even wat kleine dingen toevoegen zoals dualrate en expo en dan kan ik de programma's kopieren naar normaal en motor-aan. En dan natuurlijk alles voor de zekerheid nog een keer nameten.
     
  7. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Vandaag 2 vluchtjes met de B08 gemaakt. Nog steeds met teveel snelheids verlies. Maar blijkbaar nog wel snel genoeg want de 2e vlucht heb ik af moeten breken omdat de tape wat de flap-spleet afdicht los kwam.
     
  8. sundaypilot

    sundaypilot

    Lid geworden:
    24 mrt 2008
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Maarheeze
    vandaag ook gevlogen, thermiek tijdens de rakken vliegen dus 6 stuks lukt mijn nu ook, en maar 1 maal motor aan tijdens zweef. Laagte record 1186 Watt.min.
     
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik ga zo nog even naar het industrieterrein.
    Klepjes en zo afstellen van de S16.
    Ook ga ik een nieuwe accu testen, kijken of die spanningvast is.

    GJ
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En weer terug.
    Ik had weer een hele berg vermogen, de 4S 3600 accu doet het beter dan de 4S 4000.
    In de start 407 Ampere en de spanning bleef boven de 3,5 V per cel.
    Resulteert dus in 5800 watt.
    RFM 17x18 draaide tussen de 10500 en 10900 toeren bij invliegen, klinkt lekker.
    Wat snelheid betreft doet de S16 niet veel onder voor de Avioniks en ik heb het idee dat ie ook niet veel snelheid in de bochten verliest.
    Probleem zit gewoon bij de piloot (ik dus).
    De landingsaanvlucht gaat nog niet lekker, het is een enorm verschil met de Surprise 14, die kwam gewoon lekker langzaam binnen, deze gaat nog steeds als een raket als ik aan de kleppen trek.
    Dus daar moet ik nog aan werken.
    Maar ik zat onder de aanvliegroute van Schiphol en dat vliegt niet fijn, 747 tjes die misschien 100 meter hoger vliegen dan ik.
    Morgen ergens anders aan de gang.

    Op naar continu 40 rakjes vliegen..

    GJ
     
  11. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    B08 is weer van een mooi stukje Tesa voorzien bij de flap. Nu maar hopen op fraai weer zaterdag dan kan ik wellicht nog wat oefen vluchtjes maken.
     
  12. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Helaas niet gevlogen gisteren, maar wel met wat lopende puntjes verder gegaan. Limiter v/d B08 getest en de motor gaat inderdaad uit als de limiter ingrijpt. Motor v/d S16 heeft ook even met prop gelopen. Gaat in ieder geval de goede kant op en er kwam geen rook uit. Wel iets meer power dan de B08 motor. Zal wel door de firmware in de regelaar komen.
    Ook nog 2 nieuwe aileron stangen gebogen voor de S16, deze bevielen mij toch niet 100%.

    to do:
    - zwaartepunt
    - programmering nalopen
     
  13. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Na het seizoen gaat ook de dremel in de B08 vleugel. De flap servo's worden in ieder geval vervangen. Middelpunt verloopt te vaak, vandaag zelfs tijdens de vlucht. Daar gaan dus DESsen in.
     
  14. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    pff warm buiten en tijdens het vliegen. Maar als ik me in de afstand niet al teveel heb vergist heb ik een 38 en een 40 gevlogen vandaag. Tevens 1 tikje downtrim gegeven bij de motor-aan vluchtfase. Stijgt hij net wat mooier weg. Over de landingen zal ik het verder maar niet hebben, maar goed dat ik niet met een RW4 vlieg ;).
     
  15. dzjaivnt

    dzjaivnt

    Lid geworden:
    12 aug 2007
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Ermelo
    Landingen scheelt je zo in eens 3 rakken :p
     
  16. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    16 is nu ook echt zo goed als af. Moet alleen de mini cc180 unilog mod nog even doen, die was me ontschoten.
     
  17. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Unilogmod is ook klaar en de motor/regelaar werken nog. Tja nu is hij eindelijk af. Wachten op mooi weer en dan maar eens kijken hoe zo'n S16 vliegt.
     
  18. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    S16 heeft vandaag ook (met dank aan Gerben) een vluchtje gemaakt in Nuth. Vliegt goed, moeten nog wel wat dingen getrimd woren. Onder andere in elke fase iets down trimmen. Regelaar doet wel raar en remt niet goed. Log laat dit ook zien. Moet ik nog verder naar kijken, kan een programmeer foutje zijn.
     
  19. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Regelaar programma is inmiddels aangepast, zo ook de trim's in de zender. Nu bezig de roeren af te tapen. Hoogteroer is klaar. Rechter aileron ga ik overnieuw doen want die liep me niet lekker genoeg.
     
  20. JohanvG

    JohanvG

    Lid geworden:
    13 nov 2005
    Berichten:
    1.567
    Locatie:
    Gelderland
    Zo, straks wordt de S16 van z'n ingewanden ontdaan. Ik heb de aandrijving nodig voor m'n nieuwe model (Avionik B95) en de S16 wordt als het goed is morgen verkocht.
     

Deel Deze Pagina