Sven heeft FPV gevlogen! [Video]

@ Roel: 4.75x4.5 APC propje, toch niks mis mee? :p Janken doettie wel, maar dat kon helaas niet anders met een pusher toestel. En voor zover ik weet zit de bolling toch ook aan de goede kant? Achteruit moet ook kunnen maar dan moet ik de vleugel omdraaien en van de neus een canardje maken. ;)

@ Sander: Kan ik wel doen, de remzibi OSD zit straks onder het zwaartepunt. De cam met regelaar en servo, en de GPS ontvanger balanceren elkaar straks uit. Hij balanceerd nu iig als vliegbaar zonder extra lood. Maarja.. windkracht 4, weet et niet hoor. Denk dattie al snel weg waait met zijn schamele 335 gram vlieg gewicht.

@ Matanza: Goed punt, ik heb nog wel ergens wat rietjes liggen. Alleen die naar beneden staat is misschien wat lastig om te landen. Maar de antennes op deze manier is wel de bedoeling met die dubbele antenne ontvangers toch?

Met een uiteindelijk vlieggewicht van ongeveer 375 gram op een spanwijdte van 89cm gaat het nog redelijk volgens mij. ;) De motor kan iig 350 gram thrust leveren, dat is denk ik wel genoeg voor FPV.

Je prop zit toch echt verkeerd om. Bolling moet altijd in de vliegrichting bij jou wijst hij naar achteren.

Ik snap et niet, de "schouder" van het blad staat toch naar voren?
De kant waar de nummertjes op staan, dat is toch de voorkant?

Hmm, je foto's zijn daarin erg onduidelijk. Op iedere foto lijkt hij anders te zitten.

in ieder geval zorgen dat de letterjes van de prop richting de neus wijzen:)

Ziet er goed uit! Niet teveel werk van maken bij je eerste FPV kist, die gaat geheid nog vaak de grond in:)

Misschien eerst eens ermee gaan vliegen voordat je d'r een kunststukje van maakt? Ik detecteer een (zeer) hoge mate van drempelvrees ....

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Helemaal correct, des te meer je er een kunststuk van maakt, des te banger zal je zijn dat je hem in de prak vliegt.
En volgens mij is er op dit forum nog niemand die zijn eerste jaar FPV zonder crashes heeft gevlogen.
Leg je er toch eens bij neer.

Propje zit goed hoor.

easy-019.jpg

Hoge spoed props steken aan de voorzijde van de propadaptor uit. En dat klopt op deze en nog een paar andere foto's

Dat wil bij pushers en brede propadaptors nog wel eens problemen geven maar zo te zien ging het net voor het blad de adaptor raakt.

Gr. Dennis

Kunstwerk of niet, et zal toch allemaal op et juiste plek moeten zitten anders vliegt et ding gewoon niet. ;) En tsja, ik werk nu eenmaal een beetje secuur. Een sneetje maken en et erin proppen is bijna net zoveel werk als die kabels op een paar dotten lijm zien te vechten, maar et ziet er wel wat beter uit. Het is makkelijk roepen als je zelf een model met een hol bakje hebt om et erin te proppen. ;) Probeer zelf eens zon profielromp aan te kleden zou ik zeggen.

Zo, even de filter gesoldeerd en samen met een ferrietje in een krimpkous gepropt. Nu even kijken hoe het verder moet, de camera moet namelijk voeding hebben via een aparte 5 volt regelaar.

Even snel een vraagje, Is een 5 grams HXT500 servo goed genoeg als pan servo?

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat moet dan inderdaad wel lukken. ;) Leuk gedaan trouwens met een paar vernachelde lego tandwieltjes. Creatieve oplossing. :yes: Maar ik ga het denk ik gewoon met een paar resistortjes op de potmeter doen. ;) Maar ik hoeft iig niet bang te zijn dat et zaakje kapot trekt dan.

Ik heb zojuist de camera van een krimpkous voorzien om de "barrel" van de lens en de behuizing. Dit is geloof ik verstandig omdat de lensjes zich door lichte trillingen nogal eens willen los schroeven, en dan heb je dus een probleem. ;) Zal mij niet gebeuren nu. Ik heb er ook de microfoon af gemonteerd die er aan een los draadje achter bungelde. Scheelt weer een gram en een eind draad. Geluid heb je toch niks aan als je vliegt lijkt me. ;) Hij weegt nu 10 gram overigens.

Nu moet ik alleen nog iets verzinnen waarmee ik hem op een servo heveltje kan schroeven.

Dat van de potmeter had ik eigenlijk in gedachte van dat zou ook moeten werken, maar dacht gelijk, nee dat kan nooit zo simpel zijn.
Later na het technischlego gedeelte dacht ik laat ik toch eens kijken of het nou wel kan, en toen blijk het dus wel zo makkelijk te zijn als ik al dacht.

Is beter ook want de resolutie en kracht gaat er op deze manier nogal aan.
Ga het nog wel proberen om een 180+ te maken met weerstandjes maar de HXT500 is erg klein.

Ik heb eens mijn HXT500 zitten bekoekeloeren, en vreemd genoeg denk ik dat er in deze servo MEER ruimte is voor 2 weerstandjes dan zijn grotere broer. ;) Zal me er straks eens op uitleven en zien wat er gebeurd.

Ik ben op et moment zover dat ik voeding op zijn plek heb voor alle componenten, alleen hoe het nu precies moet met de remzibi snap ik niet. Moet ik gewoon de video draad van de zender en de camera erop aansluiten, en gewoon ergens een grond draadje van aftappen ondanks dat diezelfde grond draad al aan de voeding kant van de remzibi zit?

staat in de handleiding precies hoe je die draden aan moet sluiten
als IK het goed heb:

cam vid en tx vid, en de gnd van die 2 bij elkaar, op de gnd van de video aansluiting van de remzibi.

Ik heb et plaatje van de Remzibi site even aangepast:

wiring.jpg

Heb de losse video lipo eraf gehaald en er de condensator met ferrietring filter tussen gezet. Ook heb ik een 5 volt regelaar voor de cam gezet. Zo moet het dan toch?

Dat van de potmeter had ik eigenlijk in gedachte van dat zou ook moeten werken, maar dacht gelijk, nee dat kan nooit zo simpel zijn.
Later na het technischlego gedeelte dacht ik laat ik toch eens kijken of het nou wel kan, en toen blijk het dus wel zo makkelijk te zijn als ik al dacht.

Is beter ook want de resolutie en kracht gaat er op deze manier nogal aan.
Ga het nog wel proberen om een 180+ te maken met weerstandjes maar de HXT500 is erg klein.

Het is inderdaad zo simpel. ;) Heb net in 5 minuten een HXT500 perfect op 180' gekregen met behulp van twee 0.25w 2k2 weerstandjes. Ik moest wel het eindpunt naar links beperken omdat hij verder wou dan wat hij mechanisch kon (er zit een stop op het eind tandwiel denk ik), maar er zit wel 180' beweging in.

Straks van een plaatje aluminium ofzo nog even een camera houdertje buigen en dan is ook dat weer geregeld. Dan blijft enkel het aansluiten van de remzibi video/grond draden en het plaatsen van de GPS antenne nog over. Misschien kan hij volgend weekend dan los. ;)

Ik moest wel het eindpunt naar links beperken omdat hij verder wou dan wat hij mechanisch kon (er zit een stop op het eind tandwiel denk ik), maar er zit wel 180' beweging in.

Op het eindtandwiel zit een nokje. Als je die eraf haalt kan hij verder. Alleen ik zou niet weten tot hoever de potmeter zelf kan draaien. Als dit een 360 potmeter is zou je dus een heel rondje moeten kunnen draaien. is de slag minder, zeg 270 dan zou dat het eindpunt zijn.

Gelukkig kan je in de meeste computer zenders wel de uitslag vergroten of verkleinen van 0 tot 150% Al stopt de servo vaak al dan eerder dan dat de stick kan. En dat zou dus wel op te lossen zijn met zo'n weerstandje.

Ik ga het ook eens proberen.

Heb je ze trouwens in serie met de potmeter per zijde of er overheen, parallel.
De 900 was al het goed is in serie.

Ik had ze inderdaad inlijn zitten met de buitenste pootjes. Ik denk dat je het middenpunt opnieuw kunt "kalibreren" door aan een kant een weerstand met een andere waarde te zetten. Nu heb ik op mijn zender een asymmetrische uitslag ingeprogrammeerd van 150% / 93%. Voorlopig vind ik 90' bijde kanten op wel genoeg, maar wil je een head tracker gebruiken dat moet je denk ik wel hardwarematig het middelpunt weer goed hebben.

Maar voorlopig is dat voor een andere keer. ;) Voor nu doe ik het wel met een draaiknop die ik met mijn ringvinger kan bedienen. Ik zal wel eens zon doosje met weerstandjes kopen om uit te vogelen hoe je deze dingen 180' en in et midden kunt krijgen. Uiteraard met een postje op mijn blog zodat anderen ervan mee kunnen genieten. ;)

Sven, als je echt problemen wilt krijgen moet je vooral een HXT500 servo gaan gebruiken voor je camera. Dat zijn zulke slechte @$#%!@# servo's, die kan je beter door het toilet spoelen.

MVG. Robert.

Ik gebruik ze al jaren voor kleinere modellen, zelfs een paar die over de 100km\u gaan. Nog nooit problemen mee gehad. Misschien eens een andere servo leverancier zoeken? ;)

Back