Svenson Piper cub L4

Mooi! Goed bezig Justus, gefeliciteerd!
Leuk filmpje!


Het vervolg laat nog even op zich wachten. Ik heb nog aardig wat te doen. De meeste herkennen dit wel denk ik[emoji2]

Eerst ga ik mn zwever klaarmaken voor een clubwedstrijd. Dan de Piper vliegklaar maken voor het knuffelvliegen en slepen.
Alle details erop ga ik niet redden voor de tijd denk ik, dat zal wel van de winter worden.

Intussen is de hangar aardig uitgebreid:
Een Transall, 2 calmato's (trainer en sport)
Een Hacker zwever 2700mm span,een aApprentice s15e (te koop),een Acromaster en nog wat klein grut.....om dit allemaal in de lucht te houden, na te zien, te vliegen en ook nog thuis m'n plichten te vervullen.....

We gaan binnenkort de draad weer proberen op te pakken, dat vindt ik zelf altijd wel lastig.

Groeten, Arnold
 
Draad weer gevonden!
ee86637965897d212214fb68025ef47c.jpg
e056abbf9e3c7b76d0b1909ba4e1c104.jpg
e43a6a7e4dd307b77b8d754ae7cd5bc7.jpg
Zo, ik kan weer een deur dichtsmijten.....
Simpel maar doeltreffend al zeg ik het zelf.
1759cb7f78f54e839ee17a1181fbe6e5.jpg
0f7f7456d2a09c70d8a69333ec829c5a.jpg
De ramen schieten ook al op. Ik wil alle ramen rondom nog afwerken, maar dat komt later. Dit moet eigenlijk mn knuffelvlieger worden. Nog een maand te gaan.
De propeller steekt lekker af zo. 16×10. Misschien dat het net gaat.

Nu nog het bovenraampje, 2 ruiten in het dak en de struts. In principe is ie dan klaar om te vliegen.....even kijken hoe ver we komen.

De kleuren weet ik ook nog niet goed....op de foto (vooral met flits)lijkt het nergens naar. Binnen valt het mee, eens kijken hoe het er buiten uitziet.

Het motorkapje zelf ben ik nogal trots op. Dankzij jullie goede ideeën en lichte aandrang[emoji23] lijkt het er toch heel aardig op. Wel een beetje kaal nu maar vooruit....de details liggen nog te broeden.

Groeten, Arnold
 
Laatst bewerkt:
Hoi Arnold, ziet er goed uit:thumbsup:! Je lijkt de lastigste klusjes gehad te hebben (raampjes/deurtje e.d.):). Ik ben benieuwd naar de struts.
Groeten, Eddy
 
Laatst bewerkt:
Toch knapt het leuk op met zo'n verfje!
5fd9e6a922d46e4f6b85a0bab4cc7fbd.jpg

Strutbevestiging in wording. Moet nog worden afgewerkt met eea.
De spijker moet een gaatje in en een fokkerspeldje doorheen. Lijkt mij het makkelijkst werken.
De "tussenstruts" moeten nog worden gemaakt. Effe bedenken wat een hoe. Daar kan nu in ieder geval weer mee verder omdat ik een vaste maat heb.
a757e7f729acb3d2422c29bc6f94ba8f.jpg
bba2e9b711af5a0a930f6a20590be8c8.jpg
leert niet op de belabberde afwerking van het landingsgestel, eerst aankijken of het sterk genoeg is, zo niet, maak ik em anders en mooier. Zo ja, netjes afwerken dan maar!

Groeten, Arnold
 
let niet op de belabberde afwerking van het landingsgestel, eerst aankijken of het sterk genoeg is, zo niet, maak ik em anders en mooier. Zo ja, netjes afwerken dan maar!
Natuurlijk...
Let alleen wel op het gewicht. Je zult de eerste niet zijn die door alle goede voornemens een Cub bouwt met vliegeigenschappen als van een F-16. ;)
Zonder de daarbij behorende stuwkracht....:(;)
 
Ik denk dat zijn stuwkracht geen probleem gaat opleveren:rolleyes:

Maar ik heb om die reden toch ook maar gekozen voor een aluminium landingsgestel (van een FunCub XL). Ik wilde die van de eflite SuperCub gebruiken maar na een beetje googlen kwam ik er achter dat die tegen de 300 gram zou wegen en dat vond ik wel erg veel.
 
Er kan een hele discussie ontstaan over het gewicht compenseren met motorvermogen......[emoji23]

Ik denk dat het met de stuwkracht (4.6 kg met de 15×10) wel goed zit, het is meer de landinssnelheid/stall speed die dan hoger moeten worden.
Dat is niet echt de bedoeling.
Ik denk dat mijn gestel niet heel zwaar is. De constuctie heb ik "dunner" gehouden dan op tekening staat, alleen mn wielen wegen wel wat meer, mooie rubberen.....

Als ik nu met 2 handen op de kist duw gebeurt er niet veel, denk dat het wel goedkomt.
 
Hoi Arnold, hij wordt echt mooi!
De struts zijn toch functioneel? Erg belangrijk dat ze 100% vast zitten.
Misschien loop ik op de zaken vooruit, maar aan de vleugel zijde zou je nog 1 of 2 schroefjes kunnen plaatsen en aan de romp zijde hetzelfde?
Groeten, Eddy
Piper.jpg
 
Er kan een hele discussie ontstaan over het gewicht compenseren met motorvermogen......[emoji23][/QUOTE]Nee hoor....;) Compenseren is gewoon niet mogelijk.;)

Ik denk dat het met de stuwkracht (4.6 kg met de 15×10) wel goed zit, het is meer de landinssnelheid/stall speed die dan hoger moeten worden.
Precies! In de praktijk zie je toch Cub's met de schaalsnelheid van een Mustang langs het zwerk gaan en dat is geen gezicht....:weetnie:;)
 
Het materiaal is dun koperen strip, ergens opgesnort.
Daarin zit een messing buisje voor de mooie spelingsvrije passing.

Het is de bedoeling om met glasmat een soort verband erom en overheen te lijmen met epoxy. En dan zo dat het nog een stukje onder de koperen strip uitkomt.
Zou dat genoeg zijn denk je?

Ik ben wel van plan om het eea te testen straks. Gewicht op de vleugel etc.....3G zou voldoende moeten zijn? Geen idee hoeveel g een piper krijgt......
 
Met het nieuwe onderstel tikt de mijne net de 3kg aan en daar kan hij zelfs zonder flappies prettig langzaam mee.

IMG_20170509_184506_zpskjpkigl5.jpg


Ik vind hem zo mooi genoeg en af, nu lekker vliegen ermee!
(Ik ben wel een beetje aan het kijken naar een 6S setup voor het kunnen slepen, mijn huidige 4S voldoet uitstekend voor de losse kist maar meer dan 2 a 2,5mtr zwever gaat hem niet worden denk ik)


Overigens vind ik het erg leuk om te zien hoe verschillende bouw en ontwerpkeuzes van dezelfde tekening toch 2 totaal verschillende kisten opleveren.
 
Ik ben wel van plan om het eea te testen straks. Gewicht op de vleugel etc.....3G zou voldoende moeten zijn? Geen idee hoeveel g een piper krijgt......
Bij een bocht met 60 graden hellingshoek en niet klimmen krijg je 2 g voor de kiezen, ga je ook nog klimmen of steiler draaien, wordt het meer.
Bij ieder cirkelvormige -hoe zou ik dat nou toch weten :rolleyes:;)- beweging geldt dat de versnelling, die nodig is om de baan te blijven volgen, de snelheid in het kwadraat gedeeld door de straal van de bocht is.
Vlieg je dus een cirkel (rechtop, dan heet het een looping, of plat dan heet het een bocht) van 20 m diameter met 10 m/sec (= 36 kmh), dan werkt er een versnelling op het vliegtuig van 10 x 10 en dat gedeeld door 10 is dus 10m/sec2, komt overeen met ongeveer 1 G (= 9,81 m/sec2).
In zo'n loop betekent dat dus onderin 2G en bovenin vrijwel gewichtloos.
In een bocht komt daar dan ook nog de benodigde extra lift bij. De lift is de ontbonden component van de op dat moment geleverde draagkracht. Bij 60 graden dus de helft, ergo 2x zoveel draagkracht nodig om niet te zakken....
Je kunt zelf vast nog wel nog wat vliegsituaties verzinnen waarin je wilt dat het heel blijft...
 
Dussss...:). Ik zou er toch een paar schroefjes of pennetjes doorheen steken. Met een glasmatje eromheen zijn een paar pennetjes meteen onzichtbaar weggewerkt.
Groeten, Eddy
 
Je kan de uiteinden ook takelen met dun touw en dat verlijmen met waterlijm of epoxy. Dan krijg je ook een behoorlijk sterke verbinding. Is bovendien ook netjes af te werken, toont mooi, als je de spoelen strak tegen elkaar aanlegt.
 
Met het nieuwe onderstel tikt de mijne net de 3kg aan en daar kan hij zelfs zonder flappies prettig langzaam mee.

IMG_20170509_184506_zpskjpkigl5.jpg


Ik vind hem zo mooi genoeg en af, nu lekker vliegen ermee!
(Ik ben wel een beetje aan het kijken naar een 6S setup voor het kunnen slepen, mijn huidige 4S voldoet uitstekend voor de losse kist maar meer dan 2 a 2,5mtr zwever gaat hem niet worden denk ik)


Overigens vind ik het erg leuk om te zien hoe verschillende bouw en ontwerpkeuzes van dezelfde tekening toch 2 totaal verschillende kisten opleveren.
De mijne weegt nu, met 6s setup 2967 gram.(2283 gram zonder accu)
Komt nog bij:
Afwerking struts
Struts op de staart (koolstof)
Bovendeurtje
En nog wat verf.

Misschien dat er 100 gram bijkomt?
Maareuhh ik zit er wel vaker naast qua gewicht[emoji23]
 
Laatst bewerkt:
Back
Top