Svenson Piper cub L4

Netjes.......ben heel nieuwsgierig naar hoe de jouwe vliegt
Ik ook! Daarom vanmiddag maar eens geprobeert!
b8a726239a3fc1886919928ede7886a8.jpg

Daar staat ie dan......
Opstijgen ging oké, netjes tegen de wind in en een bocht 180gr wind mee draaien.
Zover goed, totdat ik terug wilde. Geen reactie op het rolroer. Wegvallen over een vleugel, in de sloot geland.
Ik heb nog nooit stall zelf meegemaakt. De symptomen waren nieuw voor mij.
Een leerzaam dagje, en werk aan de winkel!

Eerst dacht ik dat er weinig van over was! Totall loss...... valt reuze mee!
De staart moet gerepareerd worden, dit zal enig werk zijn. Het landinggestel is deels gesloopt. Ik kan em denk ik weer rechtbuigen en weer solderen. 1 strut is gebroken, even kijken wat te doen. Repareren of vervangen.
Deze 3 dingen zijn ook echt het enige. Voor de rest geen schade!
Als je de plek van de crash bekijkt(achter het prikkeldraad! ) is dat wel verbazingwekkend.
4559f21163c1a5dca1cf1b0d9688ef2d.jpg
d9364ed618c89e0573e0e5971c0914b5.jpg

De stukken zijn nog heel![emoji23]

De oorzaak voor mijzelf is duidelijk: als je te voorzichrig vliegt komt het ook niet goed.......

Opzich natuurlijk jammer, te meer omdat ik er 3 juni mee knuffels wilde vliegen! Achteraf gezien beter......ik moet er niet aan denken dat ik door het gebrek aan vliegervaring de kist in het publiek laat terechtkomen!

Ik laat nu de piper effe met rust, de laatste week continue s avonds aan gewerkt..... niet zo gezellig thuis.....ik ga het toch niet meer redden voor 3 juni.
Eerst weer andere kisten klaarmaken/verbeteren, maar hij gaat zeker weer vliegen!

Groeten, Arnold
 
Laatst bewerkt:
Och... wat ontzettend jammer.... Tot aan die stall leek het ding uitermate goed te vliegen....

Succes met repareren!
 
En vanaf nu ben je een echte modelbouwer Arnold. Maken we allemaal wel eens mee, en het is nooit leuk.
Goed ook dat je durft het pijnpunt aan te duiden. Na 10 seconden voelde ik al wat nattigheid want je nam het gas wel erg terug (in 2 stappen lijkt me zelfs...). Het is ook geen superlichte kist natuurlijk (maar hij mag dat gewicht wel hebben hoor).
Vraagje: waren het bank and yank bochten (enkel op aileron en hoogte) of stuurde je ook rudder mee?

Als ik al die paaltjes bekijk dan mag je idd nog van geluk spreken.
Komt wel goed met de herstelling. En euhh... hou het gezellig thuis wil je?
 
Arnold, je maakt het wel meteen spectaculair:eek:. De schade valt gelukkig mee; succes met repararen: komt weer helemaal goed!
Groeten, Eddy
 
Het ging mij duidelijk voor de wind!
Bedankt voor de support mannen[emoji106]

Toch goed om lotgenoten te hebben..... tegen wil en dank[emoji23]

De haakneigingen had ik al wat tegen gedaan, aileron differentiatie toegepast.

Mijn bochten zijn nogal zonder roer, Dries, ik weet dat het moet, ik kan het ook, alleen als er "stress" bijkomt(maiden, eerste sleepjes e.d.) vergeet ik mn deftige vliegen en schakel ik over op de oermodus.

Zo kort als het duurde vloog ie perfect ja! Ik was juist verwondert dat ik helemaal geen trim nodig had en toen moest ik aanstalten maaken om de bocht te maken!

Wat een pech Bruno! Weleens van een zekere Murphy gehoord?[emoji24]
Je kunt het repareren vast nog wel! Gaat zeker goedkomen en het houdt ons aan de grond letterlijk en figuurlijk[emoji2]

Groeten, Arnold
 
Hmmmm........time is flying......

Het begint meer en meer weer te kriebelen om de draad weer op te pakken. De ergste reparatie heb ik meteen na de crash gehad, daarna is de piper op de kast beland. Intussen een vakantie, trex 450 kloon gekocht en mee aant rommelen geweest.

Toch heeft mijn zelfvertrouwen wel een deukje opgelopen, meer dan aanvankelijk leek. De eerste keer erna vliegen was toch wel soort van eng. Het duurde effe, toen was het wel over, dat wel. Temeer omdat ik eigenlijk weinig crashes heb, komt een crash hard aan. Beter dan dat het gaat wennen, maartoch.....

M'n bouwervaring gaat m'n vliegervaring vooruit: Ik kan moeilijk te vliegen kisten bouwen, wil nog niet zeggen dat ik ze vliegen kan[emoji2]

Ik hoop komende tijd weer wat meer te bouwen, eerst te piper af, daarna weer wat ombouw/restauratie, in die volgorde moet het, anders zie ik door de bomen het bos niet meer[emoji4]

Groeten, Arnold
 
De tijd gaat hard, intussen allerlei andere dingen gedaan.
De vloot is hard gegroeid, telde laatst 9 kisten, de meeste kunnen zó mee, enkelen nog wat werk waaronder pipertjelief.....

De folie zit weer op de staart, landingsgestel en struts heb ik besteld bij the world models, even kijken wat daarvandaan komt.

Aankomend seizoen dan toch maar serieus aan het vliegen met de geit!
Intussen wel meer vliegervaring. Mag ook wel, na die jaren....veel gevlogen met de multiplex acromaster[emoji123], die vliegt nog steeds! Heerlijk kistje, gaat altijd mee. Soms als ik redelijk uitgerust ben vlieg ik met de funjet! Forse snelheden!

Ik laat het hier weten wanneer en hoe de Piper gevlogen heeft, dat houden jullie tegoed!

Arnold
 
Nieuwe struts ingemeten.
Juiste v stelling.
IMG_20200127_192314466.jpeg


De bevestiging in de vleugels was door de crash losgeschoten. Daar heb ik nu een stuk massief hout ingemaakt en 4 maal een draadeindje M3 ingelijmd.
Zit weer puik vast zo! Monteert ook wel lekker. Neem wel een zakje extra moeren mee naar het veld, ze zijn zó kwijt....

Die zwarte strepen langs de cockpit ramen ben ik nog niet zo tevreden mee, later zorg.....

Ik heb er nu wat grote wielen onder staan. Ideaal voor in niet altijd even korte gras!

Rest nog:
-Een staartwieltje te monteren en het CG even controleren/accu verschuiven.
Eventueel kan er een stukje lood in het kapje, maar denk dat het wel goed gaat.
-Een bovendeurtje moet ook nog worden gemaakt.
-Voorkant motorkapje liep iets tegen de prop aan. Even groen bijwerken.
IMG_20200208_161749280.jpeg


Als Ciara nu een eindje opkrast, zou ik zomaar ermee kunnen vliegen....

Groeten, Arnold
 
Als Ciara nu een eindje opkrast, zou ik zomaar ermee kunnen vliegen....
Ja, dat is een eerste vereiste. Verder zou ik niet gaan vliegen beneden de 10 graden, je wordt er toch wat trager van en dat kun je juist nu niet hebben
Wat ik wel zou doen: IN je zender een schakelbare aileron/rudder mixer instellen, dat is bij een Cub veel effectiever dan aileron differentiatie (ook doen, natuurlijk). Als het kan, je mixverhouding instelbaar met potmeter, dan kun je het ideale vlieggedrag tijdens de vluch intrimmen.
 
Bedankt voor jullie leuke reacties [emoji16]

Goede tip Bruno! Van die mixer. Officieel is het een beetje tegen m'n principe om mixer, dual rate, en dergelijke in te voeren. Vroegâh konden ze toch ook zonder!
Maar aan de andere kant.....als het kistje heel blijft.....dan maar een mietje[emoji13]

Mooi weer is wel lekker ja, kan niet wachten tot het voorjaar is, het veld is zo nat, dat we zo ongeveer zwembandjes nodig hebben.....

Tot gauw

Arnold
 
Vroeger was alles beter! (Lees maar in andere draadjes;))

Hey is niet dat ze het vroeg niet wilden maar toen móesten ze wel zelf knuppelen want de zenders konden het niet mixen.

Nu kan je met de mogelijkheden van je zender er voor zorgen dat lastige eigenschappen weg te filteren zijn waardoor je én meer ontspannen kan vliegen én je meer kans hebt je kist heel te houden.....dan ben je toch gek als je dat niet gebruikt??
 
Dat niet alleen, als je 'thuis' bent op deze kist kun je langzaamaan gaan oefenen met 'tweehandig' sturen (mixer dan gewoon op een schakelaar zetten)..
Want dat is het allerleukst. Kun je ook geweldige slip naderingen maken.
Maar om te beginnen dus gewoon even mixen....

Zit je dan eens later IN een Cub, dan niet vergeten dat je linkerduim je voeten zijn geworden.
Anders haak je alsnog (vooral bij het terugrollen). Vraag niet hoe ik dat weet....
 
Windstil..... lekkere temperatuur..... vanavond moest het maar gaan gebeuren. Toch wat huiverig, omdat het de eerdere keer misging.......

Hij vliegt als een zonnetje! Nog net geen half gas draait ie mooi rondjes. Wel zoekt ie wat tijdens de landing. Eenmaal los gaat ie rechtdoor. Paar klikjes trim op de aileron, verder perfect!
Vorige keer ben ik echt flink in de was geweest...maar nu ben ik tóch voorzichtig, we zullen aan elkaar meten wennen.

Ik heb er een mooi rustig vliegende kist bij!

-Nu nog even een manier verzinnen om de kapjes op het landingsgestel te houden.
-Ook even kijken of er wat gedaan kan worden aan het slechte koers houden tijdens het rijden.

Bovenstaande zijn tips welkom!

Een filmpje zat er helaas niet in, wel wat plaatjes.
IMG_20200415_194932451.jpeg
IMG_20200415_203137811.jpeg
 
Mijn ervaring met staartwielkisten is dat er 2 oorzaken van het lastig sturen op de grond zijn.

-Ten eerste als de staart op de grond is staat de prop dus achterover hellend in de wind, het rechterblad (van achteren gezien) heeft dan meer spoed dan het linker blad
Dit merk je het beste bij WW1 kisten zoals de Sopwich Pup die nog meer met de neus hoog taxieen.
Dus de kist wil extra naar links uitwijken als de staart nog op de grond is (je moet dus extra rechts rudder geven).
Dit komt dus boven op het naar links willen in de start dat alle kisten al hebben door de draaiende luchtstroom van de prop tegen het kielvlak.
Maar zodra de staart loskomt van de grond valt dit effect weg en moet je dus snel minder rechts rudder geven.
Hier moet je gewoon mee leren omgaan, maar het helpt als je begrijpt wat er gebeurd zodat je erop voorbereid bent.

- Ten tweede is je staartwiel gekoppeld aan je richtingsroer.
Maar bij de start (of gewoon rechtuit rijden) wil je dus in feite dat je richtingsroer naar rechts staat maar je staartwiel rechtuit blijft staan, maar helaas ze zijn gekoppeld.
Soms slipt het staartwiel over het gras maar soms krijgt het grip, dit is lastig.
Sommige kisten hebben een vrij draaiend staartwiel, maar dat is weer lastig sturen bij weinig motor toeren.
Het helpt als het staartwiel minder uitslag maakt als het roer, dus bij 30 graden richtingsroer uitslag maakt het staartwiel maar 15 graden uitslag.
Ik heb dit zo aangepast bij meerdere kisten en ik vind dat dit makkelijker taxied en start.

Groeten Willem
 
Back
Top