Svenson Piper cub L4

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Arnold 85, 21 jan 2016.

  1. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Netjes.......ben heel nieuwsgierig naar hoe de jouwe vliegt
     
  2. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik ook! Daarom vanmiddag maar eens geprobeert!
    [​IMG]
    Daar staat ie dan......
    Opstijgen ging oké, netjes tegen de wind in en een bocht 180gr wind mee draaien.
    Zover goed, totdat ik terug wilde. Geen reactie op het rolroer. Wegvallen over een vleugel, in de sloot geland.

    Ik heb nog nooit stall zelf meegemaakt. De symptomen waren nieuw voor mij.
    Een leerzaam dagje, en werk aan de winkel!

    Eerst dacht ik dat er weinig van over was! Totall loss...... valt reuze mee!
    De staart moet gerepareerd worden, dit zal enig werk zijn. Het landinggestel is deels gesloopt. Ik kan em denk ik weer rechtbuigen en weer solderen. 1 strut is gebroken, even kijken wat te doen. Repareren of vervangen.
    Deze 3 dingen zijn ook echt het enige. Voor de rest geen schade!
    Als je de plek van de crash bekijkt(achter het prikkeldraad! ) is dat wel verbazingwekkend. [​IMG][​IMG]
    De stukken zijn nog heel!

    De oorzaak voor mijzelf is duidelijk: als je te voorzichrig vliegt komt het ook niet goed.......

    Opzich natuurlijk jammer, te meer omdat ik er 3 juni mee knuffels wilde vliegen! Achteraf gezien beter......ik moet er niet aan denken dat ik door het gebrek aan vliegervaring de kist in het publiek laat terechtkomen!

    Ik laat nu de piper effe met rust, de laatste week continue s avonds aan gewerkt..... niet zo gezellig thuis.....ik ga het toch niet meer redden voor 3 juni.
    Eerst weer andere kisten klaarmaken/verbeteren, maar hij gaat zeker weer vliegen!

    Groeten, Arnold
     
    Laatst bewerkt: 13 mei 2017
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.780
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Och... wat ontzettend jammer.... Tot aan die stall leek het ding uitermate goed te vliegen....

    Succes met repareren!
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  4. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    En vanaf nu ben je een echte modelbouwer Arnold. Maken we allemaal wel eens mee, en het is nooit leuk.
    Goed ook dat je durft het pijnpunt aan te duiden. Na 10 seconden voelde ik al wat nattigheid want je nam het gas wel erg terug (in 2 stappen lijkt me zelfs...). Het is ook geen superlichte kist natuurlijk (maar hij mag dat gewicht wel hebben hoor).
    Vraagje: waren het bank and yank bochten (enkel op aileron en hoogte) of stuurde je ook rudder mee?

    Als ik al die paaltjes bekijk dan mag je idd nog van geluk spreken.
    Komt wel goed met de herstelling. En euhh... hou het gezellig thuis wil je?
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  5. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Ai...dat is jammer zeg!
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  6. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Arnold, je maakt het wel meteen spectaculair:eek:. De schade valt gelukkig mee; succes met repararen: komt weer helemaal goed!
    Groeten, Eddy
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  7. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Tja, hoe meer gewicht, hoe hoger de stall snelheid.
    Als je dat weet kun je je er op instellen en voor de wind gewoon de gang er goed inhouden.
    Maar jij werd duidelijk verrast.
    Eigenlijk mag ik na gisteren :hammer: voorlopig even helemaal niets meer zeggen over anderen :oops::
    lb-dagen-2017.248383/#post-3802921
     
    Arnold 85 en bobt vinden dit leuk.
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Het is ook niet een makkelijk kistje, met zijn haakneigingen.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Het ging mij duidelijk voor de wind!
    Bedankt voor de support mannen

    Toch goed om lotgenoten te hebben..... tegen wil en dank

    De haakneigingen had ik al wat tegen gedaan, aileron differentiatie toegepast.

    Mijn bochten zijn nogal zonder roer, Dries, ik weet dat het moet, ik kan het ook, alleen als er "stress" bijkomt(maiden, eerste sleepjes e.d.) vergeet ik mn deftige vliegen en schakel ik over op de oermodus.

    Zo kort als het duurde vloog ie perfect ja! Ik was juist verwondert dat ik helemaal geen trim nodig had en toen moest ik aanstalten maaken om de bocht te maken!

    Wat een pech Bruno! Weleens van een zekere Murphy gehoord?
    Je kunt het repareren vast nog wel! Gaat zeker goedkomen en het houdt ons aan de grond letterlijk en figuurlijk

    Groeten, Arnold
     
    Sickboy vindt dit leuk.
  10. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Hmmmm........time is flying......

    Het begint meer en meer weer te kriebelen om de draad weer op te pakken. De ergste reparatie heb ik meteen na de crash gehad, daarna is de piper op de kast beland. Intussen een vakantie, trex 450 kloon gekocht en mee aant rommelen geweest.

    Toch heeft mijn zelfvertrouwen wel een deukje opgelopen, meer dan aanvankelijk leek. De eerste keer erna vliegen was toch wel soort van eng. Het duurde effe, toen was het wel over, dat wel. Temeer omdat ik eigenlijk weinig crashes heb, komt een crash hard aan. Beter dan dat het gaat wennen, maartoch.....

    M'n bouwervaring gaat m'n vliegervaring vooruit: Ik kan moeilijk te vliegen kisten bouwen, wil nog niet zeggen dat ik ze vliegen kan

    Ik hoop komende tijd weer wat meer te bouwen, eerst te piper af, daarna weer wat ombouw/restauratie, in die volgorde moet het, anders zie ik door de bomen het bos niet meer

    Groeten, Arnold
     
    E.hof vindt dit leuk.
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    De tijd gaat hard, intussen allerlei andere dingen gedaan.
    De vloot is hard gegroeid, telde laatst 9 kisten, de meeste kunnen zó mee, enkelen nog wat werk waaronder pipertjelief.....

    De folie zit weer op de staart, landingsgestel en struts heb ik besteld bij the world models, even kijken wat daarvandaan komt.

    Aankomend seizoen dan toch maar serieus aan het vliegen met de geit!
    Intussen wel meer vliegervaring. Mag ook wel, na die jaren....veel gevlogen met de multiplex acromaster, die vliegt nog steeds! Heerlijk kistje, gaat altijd mee. Soms als ik redelijk uitgerust ben vlieg ik met de funjet! Forse snelheden!

    Ik laat het hier weten wanneer en hoe de Piper gevlogen heeft, dat houden jullie tegoed!

    Arnold
     
    E.hof en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Prachtig dat dit nog leeft!

    Verstuurd vanaf mijn SM-A405FN met Tapatalk
     
  13. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Nieuwe struts ingemeten.
    Juiste v stelling.
    IMG_20200127_192314466.jpeg

    De bevestiging in de vleugels was door de crash losgeschoten. Daar heb ik nu een stuk massief hout ingemaakt en 4 maal een draadeindje M3 ingelijmd.
    Zit weer puik vast zo! Monteert ook wel lekker. Neem wel een zakje extra moeren mee naar het veld, ze zijn zó kwijt....

    Die zwarte strepen langs de cockpit ramen ben ik nog niet zo tevreden mee, later zorg.....

    Ik heb er nu wat grote wielen onder staan. Ideaal voor in niet altijd even korte gras!

    Rest nog:
    -Een staartwieltje te monteren en het CG even controleren/accu verschuiven.
    Eventueel kan er een stukje lood in het kapje, maar denk dat het wel goed gaat.
    -Een bovendeurtje moet ook nog worden gemaakt.
    -Voorkant motorkapje liep iets tegen de prop aan. Even groen bijwerken. IMG_20200208_161749280.jpeg

    Als Ciara nu een eindje opkrast, zou ik zomaar ermee kunnen vliegen....

    Groeten, Arnold
     
    MicropropSport en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  14. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Mooi dat je hem weer bijna klaar hebt, Arnold :thumbsup:!

    Groeten, Eddy
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  15. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Ja, dat is een eerste vereiste. Verder zou ik niet gaan vliegen beneden de 10 graden, je wordt er toch wat trager van en dat kun je juist nu niet hebben
    Wat ik wel zou doen: IN je zender een schakelbare aileron/rudder mixer instellen, dat is bij een Cub veel effectiever dan aileron differentiatie (ook doen, natuurlijk). Als het kan, je mixverhouding instelbaar met potmeter, dan kun je het ideale vlieggedrag tijdens de vluch intrimmen.
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  16. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Bedankt voor jullie leuke reacties

    Goede tip Bruno! Van die mixer. Officieel is het een beetje tegen m'n principe om mixer, dual rate, en dergelijke in te voeren. Vroegâh konden ze toch ook zonder!
    Maar aan de andere kant.....als het kistje heel blijft.....dan maar een mietje

    Mooi weer is wel lekker ja, kan niet wachten tot het voorjaar is, het veld is zo nat, dat we zo ongeveer zwembandjes nodig hebben.....

    Tot gauw

    Arnold
     
    Bruno van Hoek vindt dit leuk.
  17. Justus

    Justus

    Lid geworden:
    8 okt 2003
    Berichten:
    4.419
    Locatie:
    Rijnsburg
    Vroeger was alles beter! (Lees maar in andere draadjes;))

    Hey is niet dat ze het vroeg niet wilden maar toen móesten ze wel zelf knuppelen want de zenders konden het niet mixen.

    Nu kan je met de mogelijkheden van je zender er voor zorgen dat lastige eigenschappen weg te filteren zijn waardoor je én meer ontspannen kan vliegen én je meer kans hebt je kist heel te houden.....dan ben je toch gek als je dat niet gebruikt??
     
    Arnold 85 en Bruno van Hoek vinden dit leuk.
  18. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dat niet alleen, als je 'thuis' bent op deze kist kun je langzaamaan gaan oefenen met 'tweehandig' sturen (mixer dan gewoon op een schakelaar zetten)..
    Want dat is het allerleukst. Kun je ook geweldige slip naderingen maken.
    Maar om te beginnen dus gewoon even mixen....

    Zit je dan eens later IN een Cub, dan niet vergeten dat je linkerduim je voeten zijn geworden.
    Anders haak je alsnog (vooral bij het terugrollen). Vraag niet hoe ik dat weet....
     
  19. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Windstil..... lekkere temperatuur..... vanavond moest het maar gaan gebeuren. Toch wat huiverig, omdat het de eerdere keer misging.......

    Hij vliegt als een zonnetje! Nog net geen half gas draait ie mooi rondjes. Wel zoekt ie wat tijdens de landing. Eenmaal los gaat ie rechtdoor. Paar klikjes trim op de aileron, verder perfect!
    Vorige keer ben ik echt flink in de was geweest...maar nu ben ik tóch voorzichtig, we zullen aan elkaar meten wennen.

    Ik heb er een mooi rustig vliegende kist bij!

    -Nu nog even een manier verzinnen om de kapjes op het landingsgestel te houden.
    -Ook even kijken of er wat gedaan kan worden aan het slechte koers houden tijdens het rijden.

    Bovenstaande zijn tips welkom!

    Een filmpje zat er helaas niet in, wel wat plaatjes. IMG_20200415_194932451.jpeg IMG_20200415_203137811.jpeg
     
    Bruno van Hoek en E.hof vinden dit leuk.
  20. willemvdm

    willemvdm PH-SAM

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.506
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Mijn ervaring met staartwielkisten is dat er 2 oorzaken van het lastig sturen op de grond zijn.

    -Ten eerste als de staart op de grond is staat de prop dus achterover hellend in de wind, het rechterblad (van achteren gezien) heeft dan meer spoed dan het linker blad
    Dit merk je het beste bij WW1 kisten zoals de Sopwich Pup die nog meer met de neus hoog taxieen.
    Dus de kist wil extra naar links uitwijken als de staart nog op de grond is (je moet dus extra rechts rudder geven).
    Dit komt dus boven op het naar links willen in de start dat alle kisten al hebben door de draaiende luchtstroom van de prop tegen het kielvlak.
    Maar zodra de staart loskomt van de grond valt dit effect weg en moet je dus snel minder rechts rudder geven.
    Hier moet je gewoon mee leren omgaan, maar het helpt als je begrijpt wat er gebeurd zodat je erop voorbereid bent.

    - Ten tweede is je staartwiel gekoppeld aan je richtingsroer.
    Maar bij de start (of gewoon rechtuit rijden) wil je dus in feite dat je richtingsroer naar rechts staat maar je staartwiel rechtuit blijft staan, maar helaas ze zijn gekoppeld.
    Soms slipt het staartwiel over het gras maar soms krijgt het grip, dit is lastig.
    Sommige kisten hebben een vrij draaiend staartwiel, maar dat is weer lastig sturen bij weinig motor toeren.
    Het helpt als het staartwiel minder uitslag maakt als het roer, dus bij 30 graden richtingsroer uitslag maakt het staartwiel maar 15 graden uitslag.
    Ik heb dit zo aangepast bij meerdere kisten en ik vind dat dit makkelijker taxied en start.

    Groeten Willem
     
    Arnold 85 en Bruno van Hoek vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina