Svenson Piper cub L4

Lithoplaat....wat voor lithoplaat is hiervoor geschikt? Aluminium-litho? Hebben jullie hier een adresje voor? 42 euro voor 2 plaatjes van 95×110 is aardig wat....volgens het eerste zoekresultaat op lithoplaat....
 
Helemaal mee eens Bruno!
En wanneer je in plaats van balsa blokken lithoplaat gebruikt her en der kan het misschien zelfs nog wat lichter (en je hoeft minder te "beeldhouwen" ;) ).
M`n zelfgemaakte motorkap van m`n Picchiatello uit 3 delen, gemaakt van balsa, triplex en lithoplaat:

full


Nog lichter? Zo iets?:rolleyes:;):
full

Mijn vliegmaat Henk zegt altijd: "Gewoon beginnen met wat balsa en dan even weghalen wat geen modelvliegtuig is"...
Het resultaat:

full


full
Kijk, dit is toch echt 100% meer kwaliteit dan ik ooit de lucht in krijg.:thumbsup::thumbsup::thumbsup:
Maar bij mijn modellen tellen in eerste instantie dan ook alleen de vliegeigenschappen. De rest is mooi meegenomen.... Vandaar dat, als je bij Ramses kijkt, je nergens bij de ruwbouw enige onregelmatigheid ziet.
Bij mij moet de buitenkant er presentabel uitzien, maar dat is het dan wel.
Neemt niet weg dat we het punt wel hebben gemaakt, dat je met balsa eigenlijk alles kunt maken wat je kunt bedenken.....
Verder sluit ik me aan bij het standpunt, dat Arnold geweldig netjes werkt.
Veel netter in ieder geval dan bij de ~65% ARF's die je tegenwoordig op bijna ieder modelvliegveld aantreft.
Als je dit al kunt, dan ligt een 'one of' L-4 cowling maken echt niet buiten je bereik....
 
Dank jullie beiden voor het compliment, jullie weten de mens tot het uiterste van zijn kunnen te drijven, en ik maar proberen jullie niet teleur te stellen[emoji23] [emoji23]

Ik spiek ook regelmatig bij Ramses, dat helpt....

Succes met het WK Bruno, dat de beste moge winnen!! Stel ons niet teleur![emoji3]

Groeten, Arnold
 
.
Dank je Bruno! :)
En ik neem m`n woorden terug, jouw kappie is inderdaad nog een stuk lichter!

En inderdaad succes op het WK Bruno! :thumbsup:

Verder sluit ik me aan bij het standpunt, dat Arnold geweldig netjes werkt.
Veel netter in ieder geval dan bij de ~65% ARF's die je tegenwoordig op bijna ieder modelvliegveld aantreft.
Als je dit al kunt, dan ligt een 'one of' L-4 cowling maken echt niet buiten je bereik....

Helemaal mee eens, dat gaat Arnold prima lukken!

Lithoplaat....wat voor lithoplaat is hiervoor geschikt? Aluminium-litho? Hebben jullie hier een adresje voor? 42 euro voor 2 plaatjes van 95×110 is aardig wat....volgens het eerste zoekresultaat op lithoplaat....

Nee, niet kopen! Veels te duur inderdaad! :stout:

Je kan het beste naar zo`n drukkerij gaan waar ze weekendkranten o.i.d. drukken.
Daar mag je meestal wel een of een paar platen meenemen.
Even googelen of er bij jou op een industrieterrein zo`n drukkerij zit.
Als je verteld (of een fotootje laat zien) waar je mee bezig bent dan krijg je het meestal gemakkelijk mee (en gratis!).

Er staat dan wel op een zijde "de krant", maar die kant wordt dan de binnenkant ;)

full


De buitenkant is gewoon blank aluminium.
Wel even het te verlijmen (bedrukte) gedeelte aan de binnenzijde licht schuren voordat je het verlijmd.

Succes!
Groeten, Ramses
.
 
.
Juist!! :D

En de litho plaat is ook zeer handig voor andere toepassingen.
Ik gebruik het heel regelmatig, i.i.g. altijd handig om in huis te hebben.

Succes!
groeten, Ramses
.
 
Succes met het WK Bruno, dat de beste moge winnen!! Stel ons niet teleur!
Tja, het is het een of het ander...;)
De beste zal ik zeker (nog?:D) niet zijn, ik ben vorige zomer na een pauze van 7 jaar weer opnieuw begonnen.
En ik moet zeggen, ik had in een maand mijn oude niveau terug.
Maar om je dan te verbeteren, ahum.......:rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
En we gaan weer vrolijk verder....

De ailerons,
Ik heb de vleugel zonder ailerons gemaakt,nu maak ik ze pas tussen de vleugel, het is aardig gepruts om em netjes op maat te krijgen, de tip loopt iets op door de tipverdraaïng.
e8945f55cbd7fdc76192278659169346.jpg

Als de lijm hard is kunnen we zien of het wat is geworden en of het mooi past.
Dan moet de vleugel op maat geschuurd en dan de andere aileron gemaakt.....ik heb in ieder geval een linker en een rechtervleugel, dat is al heel wat!
af0d01759ed8da058a74c1304100961e.jpg



Eens zien of we de Svensons een poosje bovenaan kunnen houden[emoji12] [emoji12]
 
Haha,

je zou niet de eerste zijn die twee linker vleugelhelften maakt! :-)
Is gewoon allemaal zeer netjes Arnold.

En wat betreft de Svensons bovenaan houden: volgende week komt er nog een ander Svensonneke bij. Laat we het even spannend houden!
 
Zja... maar kan ook 'n 'Pieper van Greet Pleens of Pietronella Hegie oet Aachterhoek wez'n? Tonie Klark bestaat ook, maar is flink wat groter.

Hegi Burda Piper staat inmiddels ook op Outerzone meen ik?
 
Nee nee, we slapen niet

Langzaam gaan we door met bouwen.........
3082ed38bff1555093aa4a2c8323d366.jpg


De linkervleugel is bijna klaar, servo ingebouwd, vleugel in de vorm geschaafd en geschuurd en 1 keer in de parketlak gezet, de balsa word er een stuk harder van.

Aileron ingelijmd: dit heb ik gedaan met epoxy in een spuitje.
Eerst de aileron en de vleugel afgeplakt, scharnier ingevet met vaseline, epoxy ingespoten aan beide zijden en op zn plek geschoven. Die waait er niet meer uit!

Nu kunnen we verder met de andere helft.......
 
Je merkt wel dat de Svenson Piper moderner word, toen ik hem gebouwd heb in 1980 waren de rolroeren nog met een liniere servo bediend die bovenaan in de cabinne was geplaatst.
Hopelijk kies je ook voor een betere bevestiging tegen de romp voor de vleugelstruts, die van mij heeft het toen 300 meter in vlucht volgehouden.
Word mooi.

Johan.
 
Back
Top