SWATH loodstender, nieuwe eigenaar!

Hoi Wim,

je hebt helemaal gelijk, dat is ook een aspect van de hobby dat erbij hoort. Was een beetje kort door de bocht van me, en te KISS. :oops: :oops: :hammer:


Ben benieuwd naar de uiteindelijke oplossing, en nog meer naar hoe zoiets uitendelijk vaart. Ik ben zelf ook een liefhebber van bijzondere modellen, met een technische uitdaging. (vandaar dat ik bij de duikboten ben uitgekomen) Naast de U 2540 heb ik nog een Flightship 8 op stapel staan met een spanwijdte van 75cm en 80cm lang. Hè, wat is dat nou weer? Kijk maar eens op de link. :wink: http://www.maldives.at/news/fs8.htm

Groeten, Lex.
 
Lex,

een grond effect vliegtuig, als ik het goed heb gezien?
Is een collega van mij ook over aan het denken!

Ik heb inmiddels een idee hoe een en ander opgelost zou kunnen worden (dank zij jullie hulp :worship: )
Ga straks even langs de bouwmarkt (is afgelopen weekende niets van gekomen :cry: ) om de materialen te inventariseren.

Ik heb denk ik een heeeel eenvoudige oplossing, maar moet even kijken of het uitvoerbaar is (verkrijgbaarheid van spullen)

Wordt vervolgd ........

Wim
 
Om mijn vrij onduidelijke verhaal iets toe te lichten een tekeningetje waarin ik probeer te verduidelijken wat ik bedoel met "dubbele buizen"

drijver.jpg


ohja... oranje is de o-ring van de schroefdop
 
Kyosho T5 zei:
Om mijn vrij onduidelijke verhaal iets toe te lichten een tekeningetje waarin ik probeer te verduidelijken wat ik bedoel met "dubbele buizen"


ohja... oranje is de o-ring van de schroefdop

Hoe is die uitdrukking ook al weer? Twee zielen, 1 gedachte? Dit is precies hetzelfde als mijn idee uit m'n eerste reactie.
Afgezien van de kabel-verbindingen lijkt mij dit toch het meest onderhoudsvriendelijke systeem.
Goeie tekening, Kyosho.

Grtz,

Jos
 
Dankjewel ;-)

Kabels doorvoeren.. heb ik wel een idee over.

-moeilijk en storingsgevoelig:

op de blauwe buis twee koperstrips over de omtrek lijmen in de zwarte buis twee sleepcontacten monteren verder gewoon kabeltjes door afgekitte gaatjes ofzo

-makkelijker en waarschijnlijk afdoende:

kabels door de paarse en zwarte buis voeren en in een spiraal in de zwarte buis leggen en op de motor aansluiten. bij vastgedraaide achterste dop liggen de kabels tegen de binnenkant van de zwarte buis, bij losdraaien "ROL" je de spiraal een beetje op de kabel zal hierdoor niet gaan breken
 
ik gebruik hetzelfde systeem al 14 jaar in mijn 206 en zonder problemen.
Ik zal er een foto van maken hoe je er een bajonet van kunt maken op eenvoudige manier.
Met de doorvoeringen van kabels moet je wel voorzichtig zijn en heeeeel goed afdichten met lijm, bv Uhu Endfest.
Die wordt zo dun als water en loopt overal tussen

Hein
 
Hein,

Een eenvoudige manier voor een Bajonet? Daar heb ik ook wel oren naar. Dus Hein, als je toch bezig ben mail het dan ook even naar mij, of zet het op het forum.

Bij voorbaat dank,

Danny
 
Hallo,
ik heb een foto gemaakt maar weet niet hoe ik het moet plaatsen
dus vertel me dat maar snel

Hein
 
Ik zal zodadelijk naar de bouwmarkt om te kijken naar de buizen ed.
Ik snap nu jullie "dubbele" huid.
Op dit moment heb ik een idee wat zonder dubbele huid zou moeten werken. Even kijken of ik dit kan verwezenlijken. Heeft wat van het idee wat Raf me heeft gestuurd, gecombineerd met dat van een collega.

Ik houd jullie op de hoogte.

Wim
 
hallo


hier heb ik wat proberen te tekenen

afb12653.jpg


en nu wat uitleg bij de tekening

het dikke zwart is gewoon een dikwandige pvc buis

het groene is een stuk in aluminium of enig ander materiaal
wij gebruiken daar plexyglas of ertalon voor
de kleine rode stippen zijn de oringen
in die alu zijn dus twee ringen uit gedraaid waar de oringen in passen
de as zit door dat alu door (grijs) en daar zit een stuk op (blauw) wat in de navy direct assen gebruikt word en in de speed boten om een motor te bevestigen

het roze is de motor



om de hele handel te bevestigen kun je achter de buitenste o ring in je buis gaten boren en daar draad in trekken en er schroefjes door draaien
zo hou je alles bij elkaar en kan het makkelijk uitelkaar
de vaseline dient om de oringen, in te smeren zodat het makkelijker in de pvc buis gaat
het moet spannen als het er in schuift om goed afte dichten

en het bruine zijn de accucellen

die kun je beter ook in de rompen steken omdat dan je zwaarte punt laag komt te liggen
daar de beide rompen nooit onder duiken kun je aan de' bovenkant drie buisjes laten uitkomen die een heel stuk IN je boot uitkomen
eentje als ontluchting en de andere om de aan en afvoer van de accu polen en motor aansluiting door te geleiden.

het heeft geen zin om de accu's boven in je boot te leggen
het totale gewicht dat de twee torpedovormige rompen moet kunnen dragen veranderd er niet door of ze nu hol zijn of vol zitten mat accu's

alleen je zwaarte punt wordt door boven in de romp te plaatsen minder stabiel

jullie tekening met die draai deksels en zo is wel heel mooi maar
hoe ga je de opening opvullen tussen de beide koppen
daar gaat enorm polyester plamuur in moeten kruipen wat heel zwaar is

mijn rad is bouw de drukrompen en kijk hoeveel gewicht ze kunnen dragen
als die beide (BV 10 kilo) kunnen dragen als ze op diepte liggen dan kan heel je boot wat boven water steekt dus 10 kilo wegen
geen gram meer of je licht te diep

reacties wacht ik op


groetjes raf
 
hallo

hier een foto van wat ik bedoel
das beter dan een tekening

afb12654.jpg


hier zit wel een gewone kopeling op omdat ik deze gebruik in de zinnia als boegschroef


groetjes raf
 
Hallo Danny van Dijk

stuur me even een mail naar mijn adres
Dan kan ik je een foto van mijn bajonet die ik gebruik sturen.
Ik krijg de foto niet op het forum geplaatst.
Hoe vergaat je de bouw van de XX!?
Ik lees wel op het forum dat er toch veel geknoeit wordt

groeten Hein

u206hk@xs4all.nl
 
Heren,

In de vakantie even bij de bouwmarkt geweest.
Mijn voorkeur (vooral financieel :wink: ) gaat uit naar HWA buis (Hemel Water Afvoer, oftewel regenpijp)
Maat: rond 100 mm (buiten) wanddikte 1,8 mm.
Ik heb een tekeningetje gemaakt waarin ik een aantal ideen van afdichten heb gecombineerd:
afb12918.jpg

In tekst:
In de hoofdbuis is een 1e tussenbuis gelijmd. Deze steekt een stukje uit.
In deze 1e tussenbuis is een 2e tussenbuis gelijmd. Deze steekt een stukje uit de 1e tussenbuis.
De eindbuis (met daaraan de kegel, de schroefas en de motor) schuift over de 1e tussenbuis.
Tussen eindbuis en hoofdbuis ligt (om de 1e tussenbuis) een (post)elastiek. Om het einde van de 2e tussenbuis zit ook een (post) elastiek. Tussen eindbuis en 1e tussenbuis zit vet (vaseline o.i.d.)
De afdichting vindt dus plaats op 3 stukken:
1e: tussen hoofdbuis en eindbuis; door het (post)elastiek
2e: tussen 1e tussenbuis en eindbuis; door het vet
3e: tussen 2e tussenbuis en achterschot; door het (post) elastiek

Het gehele achterdeel wordt aangeduwd tegen de hoofdbuis en zodra deze op spanning staat wordt het geheel vastgezet met schroefjes.

Lijkt dit iets?
Het is in ieder geval geen dure oplossing: 2 meter HWA buis rond 100 kost ca. 7,50 Euro, een potje PVC lijm d'r bij, 4 (post)elastieken en: KLAAR!

Wel?
Schieten maar!

Wim
 
hallo wim,
beste wensen voor 2005 vanuit enschede.

ik ben op een duits forum een foto tegen gekomen van iemand die dit schip al gebouwd heeft !! :D :D

als je mij je email adres per PB stuurt dan mail ik je de foto even ...

Groeten, jeroen
 
:banana:
Gute Nachricht!

Gestern Post aus Deutschland bekommen!

Een CD met daarop 49 foto's van de Dose en de Duhnen!
Heb ik veel aan voor alle onderdelen die BOVEN water uitsteken.
(Dus ik heb er even niets aan in dit deel van het forum :wink: )

Gelijk maar een paar duidelijke plaatjes afgedrukt om de juiste verhoudingen uit op te meten.

(En eentje als achtergrond op de pc gezet.)

Iemand iets te melden over mijn voorstel om de romp deelbaar te maken?
( Of is het plaatje niet goed te zien)

Wim
 
Hallo Wim,

preciezie tekeningetje! Ik denk dat je deze constructie wel rond krijgt. Het is behoorlijk pas & meet werk, maar dat heeft als voordeel dat je de boel wel gelijk goed in de juiste vorm hebt als het in elkaar zit. En zoals altijd: beter meer tijd besteden aan de voorbereiding dan achteraf 'bijwerken'. Meestal kost het 'bijwerken' 4x zoveel tijd.
Zolang je de battery-pack in de boot stopt hoef je feitelijk de motorgondels alleen open te maken bij groot onderhoud. Slijtage van je rubber-afsluitingen is dan ook nihil. Wel een nadeel van die hoge positie van de batterypack is natuurlijk het hoge zwaartepunt dat je zo krijgt.
Als je echter de accu's in de motorgondels stopt moet je ze elke keer openmaken bij het laden en dat heeft natuurlijk weer (beperkte) slijtage tot gevolg.
Ik zou het zo proberen: goede en strakke constructie!

Succes,

Jos
 
Dank Jos!

Ik zal komend weekende aan mijn vrouw vragen of ik naar de bouwmarkt mag :wink:

Inderdaad is de kwaliteit afhankelijk van de nauwkeurigheid.
Ik zal mijn best doen.

Als ik een deel klaar heb is het toch zaak dit goed te testen voordat ik verder ga.

Over de buis:
Ik ga rond 100 met een wanddikte van 1,8 gebruiken.
Is deze wand sterk genoeg?
(Ik ga niet zo diep als jullie natuurlijk.)

Ik heb in de bouwmarkt in de buis "geknepen" en hij geeft dan wel wat mee.
Misschien lost zich dit op wanneer er schotten in de buis zijn geplaatst, en de bevestiging aan de rest van het schip een feit is.
Die bevestiging wil ik maken met doorlopende draadstangen. Onder in de torpedo (binnenin, op de bodem) een moer lijmen, bovenin (ook binnenin) ook een moer lijmen, draadstang vast in beide moeren. Draadstang dan verder omhoog (door de buis, dus ook goed lijmen, voor afdichting) verder naar de boot.
Ik denk op dit moment aan minstens 4 draadstangen om elke torpedo aan de romp te bevestigen.

Sterk genoeg tegen vervorming?

Wim
 
wim,

als je weet dat de wanddikte van b.v. de Engel-boten rond de 2 mm zit, denk ik dat in jouw geval (met jouw diepgang) 1,8 ruim voldoende is.
Wel is het natuurlijk zo, dat het gewicht van het 'bovenwater' gedeelte op een specifieke plaats van de buis steunt. Daardoor is doorbuigen (zeker bij snelheid) of vervormen (bochten?) niet uitgesloten. Schotten installeren lijkt me verstandig.
Voor het verlijmen van de schroeven zou ik zeker vooraf diverse lijmsoorten testen; PVC is rotzooi om het te verlijmen met andere materiaalsoorten. Misscien dat Stabilit Express een goede oplossing is?

Jos
 
Jos,

voor wat betreft de wanddikte ben ik wel gerust gesteld.

Dat doorbuigen had ik nog niet over nagedacht, maar ik denk dat het wel mee zal vallen. De 4 bevestigings punten verdelen de krachten wel, (ik wil ze zoveel mogelijk proberen te verdelen) en het totaal gewicht wordt niet extreem hoog. Met een snelle berekening kom ik op een WV van zo'n 12 kg, dus ca. 6 kg per torpedo.

Ik heb Bison kombi 2k lijm, en volgens de gebruiksaanwijzing is die bijzonder geschikt voor hard PVC (Dat is regenpijp toch?)

Wel: waterdichtheid testen, verlijming testen; ik heb voorlopig nog wel wat te doen :wink:

Wim
 
Back
Top