SWATH loodstender, nieuwe eigenaar!

Hallo Wim

Je kunt ook lid worden van onze modelbouwclub"De Nijverheid"in Hengelo,wij varen in de tuindorp vijver en het club gebouw is er naast.Het is een gezellige club en wij hebben ook nog wel wat kennis in huis over de modelbouw.Het is niet alleen varen maar ook auto's bouwen,maar ik ben de enige met een onderzeeboot.

Gr.Joop

Ha die Joop!

In je gegevens staat niet dat je uit Hengelo komt, dus dat kon ik even niet zien.
Leuk dat iemand van de Nijverheid hier op het forum zit.
Jeroen (Kok) uit E'de heeft ook een duikboot.
Jullie zijn bij mijn weten de enige in de buurt.

Ik ben in het verleden al eens bij jullie geweest op een open dag (toen woonde ik nog niet in H'lo) Was toen op visite bij mijn schoonouders.
Woon inmiddels in H'lo, maar ben geen lid geworden. Wanneer zijn jullie aanwezig?
Dan zou ik eens langs kunnen komen. Wil m'n zoon misschien ook wel mee.

Ikzelf bouw al een paar jaartjes (zo ongeveer vanaf m'n 15e :wink: ) dus een echte beginner ben ik niet meer.

Nog even over de Swath:
ben toch nog maar weer achter de tekenplank gekropen, om de plaats van de bevestings-draadeinden te bepalen. Wil straks niet in de problemen komen wanneer die op de plaats van de moteren zouden moeten.
Die motoren ben ik ook nog niet uit. Denk zelf aan iets "540-achtigs"
(in elke torpedo eentje)
Iemand daar een idee over?
Heb overigens geen idee wat speed 400, 500 etc tegenwoordig kosten.

Wim

Een speed 500 is te prefereren boven 'iets 540-achtigs'.
Betere motoren, minder storing.

m.b.t. je wanddikte: in de buurt van de bevestigingspunten, hoe je ze ook maakt, ervoor en er achter spanten zetten die de 'torpedo's' compleet vullen. (als dat kan)
Minder risico op scheuren en/of deuken.
Als laatste: regenpijp is moeilijk met andere materialen te verlijmen. Proefondervindelijk vaststellen wat wel en wat niet werkt...

De bevestiging aan de torpedo had ik als volgt in gedachten:
Onder in de torpedo (binnenzijde) een moer lijmen.
Daarin steekt draadeind (ook vastgelijmd)
Bovenin de torpedo (ook binnenzijde) wederom een moer gelijmd.
Draadeind steekt daardoor en is ook vastgelijmd (aan die moer).
Hiermee heb ik (volgens mij) een "spant" gemaakt, die ervoor zorgt dat de wand niet kan bewegen.
Draadeind loopt door naar boven etc.

Roel: verwacht je zo nog steeds een probleem?

Wim

toneburst zei:
Jos,
die link werkt niet, want die is uit jou winkelwagentje gevallen en er zat nog een kaartje van jou aan (jou cookie :wink: )
mijn computer snapte dat niet.
Bij Conrad heb ik idd een Igarashi gevonden (SP3650-65) die wel lijkt te voldoen:
6 volt; 4500 toeren bij belasting (5600 onbelast) (dus geen snelloper); onbelast 0,5A (belast 1,7); 5,8 W; 1,25Nm (Conrad nummer 244457-8A)
(Mijn systeem is voor 6V, (accu's, regelaar) dus 12V motoren zijn helaas geen optie.
Dat zou moeten gaan volgens mij.

Wim

Hallo Wim

Hier bij de link van de modelclub "de nijverheid" hier staan ook de bijeen komst dagen en tijden bij.Meestal ben ik ook aanwezig,al is het alleen maar om gezellig te babbelen om dat mijn boot nog niet helemaal uitgetest is om de grote plas op te gaan.

http://members.home.nl/m.rodenhuis/

Gr.Joop

Joop,
die link ken ik. Staat al ge-bookmarked.

Ben het model in 1:1 aan het tekenen geweest.

OEI!!!

Wat wordt dat groot! Een bijna rechthoekige bak van 1 x 0,5 x 0,3 m!
En daar moet de opbouw nog bovenop! Dat past eigenlijk helemaal niet in mijn auto! (Tenminste: als ik de familie ook nog mee wil nemen :wink: )

Ben dus wederom naar de bouwmarkt geweest, en nu om de kleinere maten HWA te bekijken.
De onderliggende maten zijn: rond 60, rond 70 en rond 80mm. (Allen met een wandd ikte van 1,5 mm.)
Wanneer ik rond 80 neem kom ik op een waterverplaatsing van zo'n 6 a 7 kg. Dit moet te doen zijn. (Het model van 1 meter lang zou tussen de 12 en 15 kg moeten gaan wegen. Tja, het is bekend: een beetje kleiner is gelijk al een stuk minder waterverplaatsing. Dat gaat immers met de derde macht. :cry: ) Het model wordt dan ongeveer 80 x 40 cm. Mooie maat denk ik.

Nu dus kijken hoe en waar ik de steunen van de torpedo's naar de romp maak, en nogmaals de vraag: welke motoren zou ik nu kunnen gebruiken?
Zo'n speed 500, hoeveel toeren maakt die, op welke spanning, wat is de vollast stroom en (last but not least :wink: ) wat kost die zo ongeveer?

Wim

Bedankt voor de link Lex!
Ik had het zelf kunnen bedenken: de HMBC site heeft veel info :oops:
Wat mij opvalt aan al die motoren: ze maken nogal wat toeren!
De Igarashi die ik voorstelde maakt er maar 5600/4500. Vermogen is met 5,8 W iets minder dan de Monoperm-Pile 6V die ik normaal gebruik.
In al mijn toepassingen tot nu toe is dit vermogen voldoende gebleken.

Wim

Wim,

Ik denk dat je wat vermogen aangaat in dit model ruim meer nodig hebt dan wat er uit een Monoperm-pile te krijgen is!!! Ik denk hierbij eerder aan 12volt 5pool-anker speed 600 motoren. Lopen ook niet al te veel toeren, maar hebben een (relatief) hoog koppel. Je kunt in dit geval, denk ik, beter teveel dan teweinig vermogen voorhanden hebben. Het ding moet toch een behoorlijke snelheid gaan lopen, en mocht hij te hard gaan kun je het met kleinere schroeven weer inperken, of via de regelaar. Kleinere schroeven beperkt dan weer het gebruikte amperage (meer toeren).
Ik heb zelf ook goede ervaringen met Vento 660 motoren van Conrad. (ook een 12v exemplaar, 3pool anker en inwendige koelvin, hoog koppel) Één zo'n ding, met een 40 mm 0.8 spoed speedschroef, brengt een 70cm speedjacht op 7.2 volt ruim in plané, en heeft nog reserve kwa schroef. Vaart op een 2,4 A accu zeker 20 minuten. Kom je aan rond de 50 watt, en dat heb je toch wel nodig denk ik. Is misschien een goedkoper alternatief.

Groeten, Lex.

Lex,

snelheid is niet het toverwoord bij dit model (ook niet in het origineel).
De rompvorm (zo zal ik het maar even noemen) is juist zo gekozen dat de golfslag weinig invloed heeft op het vaargedrag. Het schip kan haar snelheid (volgens mij zo'n 15 knopen) ook houden in zwaardere zeegang, doordat de golven als het ware onder en langs het schip door lopen.

ps. heb je pb ontvangen, is via mail teruggekomen naar je.

Wim

Hoi Wim,

ben zo vrij geweest wat gegevens op het net op te zoeken:

http://www.oecswath.com/doese.asp
Vessel Type SWATH - Twin Strut (per side)
Pilot capacity 8
Crew 2
Duty cycle 3 days
Length overall 25.20 m
Beam overall 13.00 m
Draft 2.70 m
Displacement 125 t
Structure Marine Aluminum Alloy

Classification GL +100 A5 K OC 3, "Pilot Tender"
Service speed 18 kts
Propulsion type Diesel on deck - electric motor in lower hull with geared-fixed pitch propellers
Main engines 2X 790 kW MTU 12V 2000M70
Main gears 2X Reintjes WLF 430
Shaft power 1580 kW
Total generator power 2055 kW
Generators 2X STN Atlas

Dat ding lijkt meer op een onderzeeër dan je denk, diesels met generatoren boven deks en electromotoren in de rompen! :wink:

Ik had de snelheid inderdaad te hoog ingeschat, blijkt volgens deze gegevens 18 knopen te zijn, wat neerkomt op iets meer dan 6 kmh schaalsnelheid (uitgaande van 80cm romplengte). Dat is "service speed" dus de topsnelheid ligt waarschijnlijk wat hoger zeg 22 knopen (?). Kom je op een schaalsnelheid van +- 7,5 kmh. Als ik het dan vast uitreken met een 40mm speedschroef 0,8 spoed kom je op een benodigd motortoerental van +- 4500 tpm. (35mm = 4800) De motor moet dan wel voldoende koppel hebben om de schroef te trekken, maar dan zouden die Igarashi's best eens voldoende kunnen zijn.

Groeten, Lex.

Lex,

hoe kom jij nou aan die link?

Overigens is op de site van de werf (Abeking & Rasmussen) een filmpje te zien waarin ze door zware zeegang heen ploegt. Naast d'r vaart een "conventioneel" schip en die zie je tegen de golven op beuken. Zeer de moeite van het bekijken waard (filmpje 1)
http://www.abeking.com/flash.html
Even doorklikken naar schepen en swath@A&R, daarna zie je in het menu "filmpje" (eerst even de taal van je voorkeur kiezen: Duits, Engels of Russisch :wink: )

Ik heb me rot gezocht op het net, maar niets gevonden. Heb gezocht op Doese en Duhnen (d'r zusje) maar kwam nooit verder dan de dorpjes vlak boven Cuxhaven. :oops:
Overigens vindt ik Duhnen een leukere naam, dus wordt zij het.

Dat berekenen van dat motor vermogen en schaal snelheid is volgens mij iets waar veel meer mensen belangstelling voor hebben. Kun je eens uitleggen hoe je aan je bevindingen komt?

Wim

Hallo,

kijk eens bij
http://www.faulhaber.de/
daar staan echte motoren.
Ze zijn oersterk, gebruiken heel weinig.
Het gebruik is met een rendement van 70 tot 85%.
Dit haal je niet met een monoperm of zo.
De 6 volt motor kan makkelijk op 12 volt draaien of meer.
Veel duikbootbouwers in Duitsland hebben ze in hun boten zitten.
Ze zijn niet goedkoop en meestal kun je ze gebruikt kopen op beurzen.
Zelf gebruik ik zo'n motor al 14 jaar in mijn 206.
Hij hoeft niet ontstoort te worden en is ankerloos.
Buhler is ook zo'n goede motor.

Hein

Hallo Wim,

Die link komt als 10e naar boven als je de zoekopdracht "swath pilot" bij Google invoert. :wink:

Filpje is leuk! Ik zie nu wat je bedoelt, vooral als die monohull een duikbootimmitatie probeert weg te geven!

De berekeningen heb ik ook niet zelf bedacht hoor, ze komen uit mijn duikbootbijbel "Technik der U-boot Modelle" van Norbert Brüggen, die ze op zijn beurt weer uit "Handboek voor de scheepsmodelbouwer" van Andre Veenstra heeft gehaald (klinkt er bij iemand nu een belletje??)

Ik heb getracht ze op het forum te zetten, maar dat wil niet met spaties en formules en zo. Mischien weet Robert een handige manier? Het gaat om:
-Model Gewicht
-Schaalsnelheid
-Theoretische snelheid model bij bepaalde schroef/astoerental
-Benodigd asvermogen
-Asvermogen model
-Motorvermogen model

En wat die Faulhabers en Bühlers aangaat, prachtige motoren, tegen een prachtige prijs! Ratio Speed:Faulhaber ongeveer 1:4. En dan ben je de Plettenberg nog vergeten Hein, leuk voor een opgevoerde sub!

Groeten, Lex.

Lex,

Bedankt voor je excel sheet.
Heb even mijn (grofweg berekende) waterverplaatsing in de sheet gezet (+/- 7 kg) en kom dan op een motorvermogen van 20+ Watt.
De Igarashi's hebben max 9 Watt (per stuk) Ik kom dan op 18 Watt. Daarbij heb ik dan de maximum snelheid.
Als ik die niet nodig vindt om op max snelheid te varen zou ik met de Igarashi's net uit kunnen komen.
Buhlers en Faulhabers zijn mooi, maar de prijs is evenredig met de prestaties :wink:
Die Igarashi's kosten € 8,15 per stuk.

Wim

-even tussendoor ;)-
Ik heb tijdens m'n stagevaren deze loodsboot meerdere malen gezien toen we er voorbij voeren richting het Noord-Oostzeekanaal! Ik vond hem er prachtig uitzien zoals tie er toen bij lag :) Ik zal es tussen al m'n foto's kijken of ik ook nog foto's hiervan heb!
Groetjes,
Maarten

Graag Maarten, ik houd me aanbevolen!

Ik heb overigens van de Elbe Lotsen Bruderschaft ook al een CD met 49 foto's mogen ontvangen.

Wim

Back