Swift 2 bouwen en vliegen

Wat is er op tegen om een kleinere prop te monteren.
Ik hoor verhalen over 16A 800 en 1000gram trekkracht en dat is wel even schrikken na een easy star met beperkte vlieg ervaring.
Dat de zaak dan snel heet wordt is te verwachten zeker als je hem vast houdt en vol gas laat draaien voor wie weet hoe lang.
Hij vliegt al met zijn eigen vliegklare gewicht als trekkracht.
Je kan het beste een setje props in voorraad hebben en dan na het invliegen naar de edeale combinatie toe werken.;)

@cdrom flyer: Klopt allemaal wat je zegt!
Van de week voor 't eerst gevlogen (niemand die een camera kon bedienen helaas). Die kleinere prop had ik, maar was met grasmaaien stuk gegaan, heb nog een 8 inch in reserve, ga nog wel testen met een 6 inch of zo. En idd schrikken wat dat ding doet. Ik heb al geen arendsogen, maar dit is echt lastig te volgen en zwefen is totaal niet hetzelfde. Gaat als een speer omhoog, kan em met moeite recht omhoog houden maar dat krijg ik wel onder de knie.
Hij is dus niet warm geworden, want vol gas is ie met 10 seconden zo ver/ hoog.. En met deze snelheid in de rondte vliegen lukt me nog niet.
Maar samengevat: hartstikke leuk apparaat, accelereert en draait te gek. Komt snel naar beneden met gas op nul, maar dat is wel handig.

Oh, ik ga hopelijk komend weekend maiden-en, Dus duim voor me dat het goed weer is alsjeblieft.

Igor (oh, ik ben die foto's vergeten, druk druk druk met school...)

Vandaag gemaidend, Ging allemaal goed!, geen filmpjes of foto's, had geen vrienden meegenomen vandaar.

't was windkracht 4 of 3-4, en ging allemaal super! Vloog leuk (weet het vlieggedrag nog niet met wind stiller weer, maar dat lijkt me helemaal leuk!

De eerst komende keer zal ik kijken of ik voor foto's en/of een video kan zorgen!

Igor

Gefeliciteerd beiden met de geslaagde maiden.
Alles is nog heel dus nu weet je ongeveer hoe het vliegt en nu de zaak naar eigen smaak aanpassen.:D

Bedankt!, het was erg leuk vliegen, dit is mijn 2e toestel, en misschien mijn 15-20e keer vliegen met een rc vliegtuig, rollen, loopings doet hij mooi, 5 tellen vol gas en hij is heel hoog, verder heb ik geleerd niet met de swift in de richtingvan de zon te vliegen, je ziet alleen maar een toestel, maar ziet totaal niet of hij ondersteboven is, of hoe en wat...
Dat was even proberen, maar na een halve minuut zat ik weer in het goede zicht.

het zwaartepunt licht nu net iets achter het midden van het aangegeven zwaartepunt (dus iets meer zweefvermogen) ik kan hem nog iets naar voren leggen met een stukje depron in het baterijvakje te duwen zodat de baterij wat meer naar voor zit, dan zou hij wat anders vliegen.

Landen kon ik gewoon recht naar beneden, of achteruit naar beneden komen zodat hij recht voor mn neus lag. Ik lande op redelijk hoog gras op de club, dus de kans dat er iets kapot zou gaan van servo horentjes is minimaal. Verder 1x op een molshoop geland, en zit er een heel klein beetje modder op de swift, maar dat maakt niet uit.

Conclusie: Fantastisch ding als 2e vliegtuig! ik kan niet wachten op wat beter weer, dan ga ik zeker meer dingen uitproberen! Verder is hij wel gevoellig op zijn roeren (vooral als je veel snelheid hebt), maar dat kan je op je zender instellen :)

Ik hoop volgend(e) weekend/week mooi weer, en lekker windstil weer zodat ik veel kan gaan proberen! Op naar mijn volgende toestel!!! (en daar voorbij :P)

Igor

Klinkt goed Igortje!!
Wat voor prop gebruik je op dit moment?

Ik moet m'n zwaartepunt nog aanpassen, want achteruit vliegen is er bij mij totaal niet bij!!!! Hij kan alleen in duikvlucht omlaag.
Hoeveel cm. heb je jouw accu naar achteren geschoven tov de uitsparing van de oorspronkelijke ruimte?

verder heb ik geleerd niet met de swift in de richtingvan de zon te vliegen, je ziet alleen maar een toestel, maar ziet totaal niet of hij ondersteboven is, of hoe en wat...
Dat was even proberen, maar na een halve minuut zat ik weer in het goede zicht.
Igor

zo dat doe je goed zeg.. een halve minuut niet weten of je nu op de kop vliegt, en naar rechts of links gaat enz, en niet crashen

Vandaag iets nieuws meegemaakt, niet zo fijn.
De halve electronica is er in de lucht uitgekomen, te weinig tape in verhouding tot de manouvres. M'n zoon was lekker aan het stunten met wind 4bft en ineens deed ie niets meer. De prop heeft de draden doorgesneden naar de regelaar en die is met de accu een stuk verderop neergekomen.

Lastig is dat de antenne van de ontvanger afgetrokken is en ik kan niet meer zien waar ie vast heeft gezeten.
Igortje, jij hebt toch ook de Corona RP4S1 ontvanger? Zou jij een close-up foto kunnen maken zodat ik kan zien welk contact voor de antenne is?

De motor is één draad helemaal kwijt, dus ik moet dat binnenin zien te solderen. Zal me wel wat uurtjes kosten, maar komt weer goed.

corona synth. receiver

ablief....

corona macro1.jpg

corona macro2.jpg

gr Gert

Mijn ontvanger zit in mijn swift gelijmd, net als mn regelaar en mn servo's.
Veel succes met het repareren!

Gert, perfecte foto's, bedankt!!!
Dat moet lukken.

Vastlijmen heeft nadelen maar zoals ik gemerkt heb ook z'n voordelen Igortje.

Dag,ik heb gisteren mijn Swift 2 besteld. Ziet er leuk en goedvliegend uit. Om dat laatste te onderzoeken moet ik nog een weekje geduld hebben,het gaat in het weekend sneeuwen hebben ze voorspelt. Dus zal de maiden waarschijnlijk maandag/dinsdag plaatsvinden.

Is er nood aan NOG een bouwverslag ? :lol: Ik krijg mijn pakketje waarschijnlijk morgen binnen.

Gr.Senne

Mijne is vliegklaar,maar ik heb wel van alles foto's genomen,dus een bouwverslagje is geen probleem als dat nodig is.

gewicht: 273 gram Vliegklaar

Ik heb daarnet de motor even getest,als ik de swift verticaal hou en vol gas geef duwt hij mijn arm zelfs een beetje omhoog! Dus dat wordt ongelimiteerd verticaal! Joehoe!!

Foto's komen morgen ;)

Gr.Senne

Hier dan het bouwverslagje

Hier is dan een klein bouwverslagje over de swift.

Gisteren middag om half 1 kwam de postbode met een tamelijk grote doos langs,Toen wist ik al hoe laat het was :)

Van de doos heb ik geen foto aangezien iedereen toch wel moet weten hoe een doos eruit ziet...

Dan maar beginnen bouwen.

Eerst de gaten vergroot voor de accu,ontvanger en regelaar. Die waren namelijk véél te klein.

Oohja,vergeten,Dit is mijn setup ;)

-1600 kv motortje van RCtechnics
-25a regelaartje van rctechnics (beter zeker spelen ;) )
-6x5.5 APC props
-2x 7.5 gram BMI servo'tjes
-E-sky ontvangertje van RCtechnics
-1000 MAh 3s Lipo

Dan het motorschotje in elkaar gelijmd en de motor erop geschroefd

Daarna de 2 vleugels aan elkaar gelijmd met UHU Por ;)

Daarna het motorschotje met de motor op de vleugels gelijmd,ook met UHU Por ;)

Daarna natuurlijk de setup ingebouwd,waar ik geen foto's van heb :(
En de wingtips erop gelijmd,met UHU Por natuurlijk ;)

En dan krijg je dit als resultaat.

Gevlogen heb ik nog niet,ga ik de eerstvolgende dag met mooi weer doen.

Laatst bewerkt:
Gaaf!

Hier ga je veel plezier van hebben!

Mijn swift heeft de laatste tijd dat 1 servo soms helemaal op de uiterste uitslag blijft haken waardoor het roer voledig naar beneden staat, daardoor is het model zo'n beetje onbestuurbaar.

1e keer was bij ons op de vliegclub, vloog ik bijna de sloot in door die servo..

2e keer was een paar dagen geleden, ik vloog op een veldje bij ons in de buurt. 20 meter voor mn neus was een sloot, en iets daar achter een grote plas, daarna een stuk en dan kwam een pad, daarachter weer een sloot, dan de trijnrails, dan weer een sloot en dan een straat en dan bosjes en bedrijventerijn..

Dus ik zat redelijk hoog in de lucht, gaat die servo weer flippen en op zijn uiterste stand staan... Gas uit, cirkels naar beneden, maar door de wind vloog hij steeds verder de plas en de trijnrails.. dus ik beetje proberen hem in de lucht te houden (voor zover dat lukte) Ik zag hem gewoon over de plas waaien, over de sloot, over de rails en de bomen, kwam hij terecht in een boom vlak voor het bedrijventerijn en viel hij in de bosjes.

Ik snel naar huis gerend, mijn broer gevraagt of hij met de auto er naar toe wilde rijden, lag mn swift daar naast de boom in de bosjes, mn regelaar was aan het piepen en deed allemaal vaag.

Snel lipo losgekopelt...

Schade = 2 epp-bolletjes uit mn wingtip, en voor de rest 0.0% schade (behalve dat mn servo niet zo betrouwbaar is)

Mn servo werkt nu wel weer maar ik vertrouw hem niet, dus moet alleen een nieuwe servo...

Heb ik ook gehad bij m'n Weasel,dit is echt vervelend!!Ik heb de servo dan ook dringend vervangen.
@Senne;
Veeeeeeeeeeel plezier met je nieuwe aanwinst!

Back