Swing

TITA

In Memoriam
Hallo vrienden,

Ik heb een motor zwever swing span. 1769 mm.
Er staat voorgeschreven een 600 motor klasse.

Kan ik er een Graupner speed 600 18200 toeren in zetten, en hoe
zwaar moet ik de accu's gaan gebruiken?

En wat voor een klapprop moet ik hiervoor nemen?

TITA
 
Even over de benamingen:
Alleen het bestelnummer is bij graupner een betrouwbare aanduiding. Rest zijn marketting aanduidingen.

Bruikbare combinaties in directe aandrijving:
speed 600 8,4v (nummer 3301) met 7 of 8 cellen en 8 x 4.5 klapprop
Vooral met 8 cellen een fraaie combinatie.

speed 600 8.4V BB SP (nummer 6313) met 7 cellen en 8 x 4.5 klapprop
Heeft op 7 cellen iets meer vermogen dan de 3301, maar door gebrek aan koelmogelijkheden overlijdt deze motor vroegtijdig (en is duurder)
Deze motor is ten onrechte populair naar mijn mening.

Alle maten SC cellen van sanyo bruikbaar (RC1700, RC2400, RC3000)
Wil je wat lichter is RC1600 4/5SC een goede cel.
 
Mijn zwever met een span van 1,80
vliegt prima op 7 of 8 cellen 1700 Mah.

Ook op 2400 Nicads en 3000 NiMh.
Maar 1700 Mah is voldoende.

Nu zit er een 9x6 klappropje op, eerst
een 8x4,5.

Het verschil is met windstil weer, met
een 8x4,5 moest ik een flink gooien,
met de 9x6 vliegt ie bijna uit m'n handen.

Ik heb er een graupner 600BB, 12volt voor.

Johan
 
In de Graupner beschrijving van de 600 7,2V (1793) geven ze aan dat hij geschikt is voor zwevers van 1,8 mtr.

Of is het toch maar beter de 8,4 te gebruiken naar jullie ervaring.
 
Berekening. Gut wat komt dit beroerd op het scherm :( Hoe zet ik een fixed pitch font aan? Aha, :D met het code knopje.

Code:
Plane          aa swing     aa swing     aa swing     aa swing     aa swing    
   Setup             3301-7       3301-8       6313-7       6313-8       3302-8 
                                                                                
 Prop KRPM           9.84        10.80         9.66        10.57         7.32   
  Prop Watts         92          122           87          115           68      
 Motor Watts       155          204          162          212          136      
 Motor Amps         20.1         23.6         21.1         24.6         14.9    
                                                                                
 Battery Amps       20.1         23.6         21.1         24.6         14.9    
  % Motor Eff.       60           60           54           54           50      
                                                                                
*Prop Diameter       8.00         8.00         8.00         8.00         9.00   
*Prop Pitch          4.50         4.50         4.50         4.50         5.00   
                                                                                
*Plane grams      1503         1559         1503         1559         1559      
 Watts/kg          103          131          108          136           88      
                                                                                
  Max m/s             2.75         3.60         2.59         3.35         1.96   
   @ angle          14           17           13           16           11      
 Max climb m       824          917          738          820          791      
                                                                                
 Thrust grams      612          750          588          715          519      
                                                                                
*Motor          S600 8.4V    S600 8.4V    S600 BB SP   S600 BB SP   S600 12V    
   Type               #3301        #3301         8.4V         8.4V        #3302 
                                                                                
                                                                                
 Cell Type      RC-1700      RC-1700      RC-1700      RC-1700      RC-1700     
*Cell Count          7            8            7            8            8      
 Pack Wgt g        387          442          387          442          442
ElectriCalc 09-16-2002 23:17:10

OK, wat zien we hier. Bij "max climb m" zie je de totale hoogte als je in 1 keer de accu leeg zou vliegen. Reken zelf hoeveel stijgvluchtjes van 150m er in zitten. Max m/s geeft aan hoeveel je maximaal kan stijgen (met stijghoek eronder)
Alle props = 8 x 4.5. Behalve laatste (Johan voorbeeld)
Rendement van alle combinaties niet bijzinder hoog, maar 60% gaat nog. de 6313 "SP" motor heeft lager rendement.
Je ziet dat de speed 600 12v (klopt dit type Johan?) best wel stijgt met een grote prop, maar rendement wordt erg laag (<50%) Totale hoogte is dan minder.
Kijk eens naar het verschil tussen 7 en 8 cellen. 30% meer stijgsnelheid.
#3301 met 8 cellen en 8 x 4.5 gaat het best.
 
Tip voor tabellen: maak de tabel in een editor met een fixed pitch font (Courier), lijn alles uit met spaties. Copy/paste tabel naar forum, zet
Code:
 en [/code ] om de tabel.

Vraag aan Robert: hoe kan ik letterlijk [code] in de tekst opnemen zonder dat er echt code gebruikt wordt, 'escape' dus.
 
Dirk zei:
... hopelijk wel het vlieg-virus ...
Ik wacht met vreze op een opmerking van Niek ;)

@Dirk
Geen paniek ;), ik wil letterlijk de volgende teksten in mijn post kunnen opnemen: "
Code:
" , "[quote]", "[list]" enzovoort. Handig als je iemand het gebruik van tags uit moet leggen zonder dat deze teksten als tags ge-interpreteerd worden. 

 :offtopic: Wat betreft virusi: ik heb jarenlang zonder virus-scanner gewerkt, nooit een virus gehad. Nou vooruit, wel een of ander zwak onschadelijk geval. Wel voorzichtig met onbekende mailtjes, preview window uitgeschakeld. Famous last words ...  :wink:   Nu gebruik ik wel een scanner.
 
Ja, speed 600 12 V klopt.

Ben het met je eens 8 cellen en een 8x4,5 (graupner) klapprop
is een goede combinatie.

Nadat een prop brak, heb ik de 8x4,5 vervangen door een
9x6. (Die hadden ze nog liggen).

Het viel me op dat iets meer kracht had.

Johan
 
Heb even onder de motorkap van de zwever
gekeken.

Het is de GR 3302

Graupner speed 600 BB Turbo 12V

Bevalt goed, draait op 7 soms 8 cellen,
doet ie op z'n sloffen.


Johan
 
Johan Wesselink zei:
Heb even onder de motorkap van de zwever
gekeken.

Het is de GR 3302

Graupner speed 600 BB Turbo 12V

Bevalt goed, draait op 7 soms 8 cellen,
doet ie op z'n sloffen.


Johan

Als deze motor (met laag rendement en vermogen) al bevalt, zal je met de #3301 (sp600 8,4V) nog een stukje beter stijgen.
 
Ik koos voor de 12 volt versie omdat ik dacht
dat 8x1,2v=9,6 Volt de levensduur van een
3301(8,4v) nadelig zou beinvloeden.

Maar mischien valt het allemaal wel mee.
en zijn de 3301 en 3302 goede keuzes voor een
1,80 zwever.



Johan
 
Even een herhaling van iets wat ik eerder elders heb gepost.

De meeste motoren waar 7.2 volt op staat kan je prima met 7 cellen gebruiken. Wel goed koelen en controleren of de boel niet te heet wordt.

Achtergrond info:
"7.2 volt" of "8.4 volt" zijn labels die de marketing afdeling op een motor heeft geplakt om het "duidelijk" te maken waarvoor de motor bedoeld is.
Een motor heeft echter niet zozeer een voltage. Je hebt de grens bereikt als de motor stuk gaat. Dit kan door:
1. Te veel toeren. Windingen vliegen eruit, of koolborstels kunnen het niet meer aan.
2. Te veel vermogen of te veel stroom (slecht rendement). Motor wordt heet en brand af.
3. Te veel stroom voor koolborstels. Koolborstels slijten (soms in seconden) weg

Mabuchi motoren (zoals speed 400, 600) kunnen tot maximaal 1 watt voor elke gram motor aan ingangs vermogen hebben, als tenminste een andere grens nog niet bereikt is. Voor speed 600 maat is dat zo'n 200 watt.

Borsteloze motoren hebben veel hoger grenzen dan deze "gewone" motoren.
Dat komt doordat bij een borstelloze motor geen wikkelingen draaien, maar een veel stabieler te maken magneet kan het toerental zonder problemen veel hoger zijn. Het ontbreken van koolborstels betekend natuurlijk dat je daar ook geen problemen mee kan hebben.
 
Hmmm, zit ik dus aan de goede kant.

Heeft trouwens wel een prijskaartje, vergelijk de
graupner 3301 en 3302 maar eens.

Johan
 
Een motor nemen met een veel hogere spanning is geen garantie dat de motor heel blijft. Door het lagere rendement (in deze toepassing) loop je alsnog de kans dat de motor heet loopt.
Motor #3302 zal niet stuk gaan, maar je hebt niet hoogste rendement.
 
Ik weet niet meer welke motor er orgineel bij de
zwever werd geleverd. Protech focus 180.
(mabuchi 550????)

Die motor werd al heet op 7 cellen en na een paar keer
vliegen op 8 cellen begon ie vreemd te ruiken.

Op de koperwindingen zit een kunstof laagje dit was
gesmolten, dan weet je het wel.

Nu heb ik deze motor (3302) al weer meer dan anderhalf jaar.
Mocht ie ooit bezwijken zal ik de 3301 overwegen.

Vooralsnog voldoet de 3302 nog prima! En blijf ik met
deze prop, accu combinatie binnen de specificaties,
wat betreft voltage en toerental.



Johan
 
Zo, na al deze wijze woorden en ingewikkelde berekeningen ben ik ook achter gekomen dat ik op het laatste oordeel ben gekomen.

Mijn Swing plus gewicht zonder inbouw is 380 gr.

Een graupner 3301 met een 8x4,5 klapprop
en een 1700Mah batterij pakket .

De 3301 is in ieder geval ook niet zo duur.

Nu heb ik bij 2 brothers nog gebeld naar 1700 Mah van Sanyo en die wisten mij te vertellen dat deze serie er uit gaat.
Beter kan ik de 3000 serie gebruiken, die zijn niet zo er veel zwaarder en kan je lekker lang vliegen.
 
Goede keus! wel 8 cellen nemen.

die zijn niet zo er veel zwaarder en kan je lekker lang vliegen


Als er geen thermiek is kan je meet meer Mah langer vliegen,
echter met een licht vliegtuig heb je meer kans
op het meeliften op een thermiekbel. Dan is het zaak om een
zo licht mogelijk accu pakket te nemen.

Als je het geluk hebt om een keer op een "thermiekerige" te
kunnen vliegen, kun je lang, heel lang boven blijven.

Leuk niet? al die keuzes.

:) :) :)

Johan
 
swingsolo1.jpg


Hebben we het over deze zwever?


Johan
 
Back
Top