T.I.D. tug en Thames Lighter

In elkaar gemecanood :) Van de week even af maken met hard solderen/zuren/stralen.

P1021420.JPG
 
Het hard solderen lukt steeds beter :) Hierna het huisje gestraald met glasparels, het lijkt nu wel een gegoten onderdeel.

P1031421.JPG
 
Een extra verdeler met een banjobout om het veiligheids ventiel langs te ketel omhoog te leiden voor naast de schoorsteen en een aan-
sluiting voor het gasregel ventiel.

P1031423.JPG
 
Op de valreep kwam vanavond de vriendelijke pakjesmeneer een pakje afleveren uit het verre China :D
Een goed werkend stoomkraantje die met een kwart slag geheel geopend of gesloten is. Goede kwaliteit , eigenlijk beter dan verwacht.
Ga ik gebruiken als by-pass ventiel om de ketel te kunnen vullen met het pompje van de 4 cil.

P1031424.JPG
 
Met de zwaarste onderdelen in het ruim is de TID nog maar net boven de 3 kilo. Dat gaat dus goed ;)
Ook de uitlaat van de ketel zit precies in het hart van de schoorsteen .........goed gegokt met het keteltje :D
Met de ruimte wordt het oppassen...............misschien dat ik toch maar voor de Saito twin ga................

P1051427.JPG
 
Een platform gemaakt van 10 X 38 cm. Hier moet de hele stoominstallatie opkomen inclusief alle servootjes behalve die van het roer zodat alles van te voren kan worden afgesteld of als er gesleuteld moet worden :)

P1061428.JPG
 
Om de ketel straks vast te kunnen zetten heb ik 4 "boutjes" gemaakt van een stukje 6=kant 6 mm en daar een rond stuk aan gedraaid die door de gaatjes passen van het u=profieltje. In het hart zijn ze doorgezaagd met een 0.5 zaagfreesje. Straks gaat daar een messing strip/spanband van 0.4 mm in en dan kan hij door middel van het 6 kantje met een steeksleuteltje worden aangedraaid/op maat worden gemaakt. De u=profieltjes worden als de plaats bekent is met een boutje/moertje vast gezet aan de bodem In de profieltjes komen als de diameter bekent is na isolatie van de ketel, de steunen voor de onderzijde van de ketel. Een soort alles in 1 oplossing , maximaal simpel, sterk en licht van gewicht ...............:D

P1061429.JPG
 
Inmiddels ook begonnen met het maken van onderdeeltjes voor het (custom :D) gastankje. Hij krijgt een veilig vul systeem en het kraantje is ook echt een (gekocht) gaskraantje die afsluit door middel van een o-ring. Morgen de zijkanten op maat maken, de gaten boren voor de adapters van de gaskraan, vul nippel en manometer. De netto inhoud gaat ongeveer 80 cc worden.

P1091431.JPG
 
Laatst bewerkt:
Met o-ring?
Pas je op dat die stuk gaat/ niet afdicht als alles te koud is net na het vullen.(ooit gelezen, niet zelf ervaren)

Alleen het gaskraantje heeft een o=ring. Het vul systeem zit "iets" van speciale kunststof in wat werkt tot - 20 volgens Uwe Herrmann uit Germanika. Zal wel goed zitten...............dit systeem wordt veel gebruikt, en vele worden/zijn omgebouwd naar dit systeem bij de stoom treinen. (tjes) ;)
 
Laatst bewerkt:
De zijkanten van het tankje op maat gemaakt en er een klein velling kantje aan geslepen. Kan de extra ruimte straks mooi dicht vloeien met de hardsoldeer.

P1101433.JPG
 
Back
Top