T.I.D. tug en Thames Lighter

4.5 kilo minus 0.75 kilo is volgens mij 3.75 kilo. Je hebt nog een kilo meer ruimte dan je dacht [emoji1]

VrGr,

Theo
 
Theo, Er komt ook nog een ketel in van 1 kg. Staat er wel bij, maar je kijkt er gemakkelijk overheen. Gr. Klaas.
 
Ah zo. Dan heb ik niks gezegd!

VrGr,

Theo

Geeft niets hoor Theo...............ging toch weer ff rekenen of ik het wel goed had ;)

In ieder geval heb ik met het "verjongen" de set spanten van 700 gram terug gebracht naar 550 gram en meer ruimte in de romp gemaakt .....................:D
 
Net als bij de echte TID waar de spanten de vlakke boden raken, halve cirkeltjes gefreesd om wat makkelijker eventuele water ongelukjes op te kunnen ruimen.......................:)

P1011295.JPG
 
Nu was het nog heel eenvoudig met al die losse onderdelen om een ruimte in te bouwen voor de koker van de schroefas. Meteen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt. Scheelt straks een hoop geknoei...............de messing koker was een stukje wat ik had liggen en zit nog los;)


P1011299.JPG
 
De schroefas onderdelen meteen maar afgemaakt. Wat gegrabbeld bij de stoom onderdelen en een voorwiellagertje van een elektro auto (3-de van links) pas gedraaid voor de askoker. Van een stukje brons het eindlager gemaakt (het ruwe blokje 4-de van links) en uit 0.4 mm teflon folie met holpijpjes 2 ringetjes geslagen. Het groene "piefje" is de water keerring en wordt veel gebruikt bij voerboten voor het karper vissen. Zou absoluut waterdicht moeten zijn.......:)
As is rond 4 rvs en er 15 mm m 4 schroefdraad op gesneden.

P1011300.JPG
 
Laatst bewerkt:
Het eindlager bij de schroef toch nog iets afgedraaid. Meer naar de naaf diameter van de schroef. Ook een beginnetje gemaakt met de steun voor het roer..........

P1011304.JPG
 
Een bouwplank gemaakt en bedekt met vershoudfolie. De kiel gelegd en de eerste spanten verlijmd met de kiel.
Ik heb het voordek kunnen gebruiken als sjabloon om alles lekker haaks en evenwijdig te kunnen verlijmen. Is het straks ook niet zo'n gepiel om het dek er netjes in te kunnen lijmen..........;)

P1011305.JPG
 
Met de spanten van de achterzijde het zelfde gedaan. Alles is nu mooi evenwijdig en ik kan beginnen de "vierkante" spanten in de vorm te brengen van de rondingen van het dek. Daarna de sparingen in die vorm aanpassen zodat de stringers van 6 x 6 mm mooi vloeiend gebogen kunnen worden.

P1011306.JPG
 
De eerste stringer die de deklijn volgt aangebracht. In plaats van een 6 x 6 mm heb ik 2 maal een 3 x 6 mm gebruikt.
Eerst een beetje vochtig gemaakt en toen watervaste witte houtlijm tussen de strookjes aangebracht. Het hout wordt
er lekker soepel van en in dit geval zonder breuk vast kunnen pinnen en klemmen :)

Het dek een paar mm verschoven want dat mag nog niet vast natuurlijk........................

P1011309.JPG
 
De 2 volgende stringers verlijmd. Hij kon nu van de bouwplank af dus kon er 2 tegelijkertijd doen. Deze hebben een dubbele bocht.................naar beneden in een S en daarna rond naar de achterzijde. Werkt goed het hout nat maken en verlijmen met de witte houtlijm. Met een beetje zachte dwang kon ik de bochten er goed in krijgen zonder breuk.
Op de plekken waar het nodig was worden de lijm punten in bedwang gehouden met ty-wrapjes tot dat het droog is.

P1011312.JPG
 
De rest was natuurlijk een herhaling van "zetten". De stringers in de vorm van de spanten gebracht en dan wordt de uiteindelijke vorm al aardig zichtbaar.
P1011314.JPG
 
Back
Top