Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een alternatieve webbrowser te gebruiken.
Geeft niets hoor Theo...............ging toch weer ff rekenen of ik het wel goed had
In ieder geval heb ik met het "verjongen" de set spanten van 700 gram terug gebracht naar 550 gram en meer ruimte in de romp gemaakt .....................
Net als bij de echte TID waar de spanten de vlakke boden raken, halve cirkeltjes gefreesd om wat makkelijker eventuele water ongelukjes op te kunnen ruimen.......................
Nu was het nog heel eenvoudig met al die losse onderdelen om een ruimte in te bouwen voor de koker van de schroefas. Meteen maar van de gelegenheid gebruik gemaakt. Scheelt straks een hoop geknoei...............de messing koker was een stukje wat ik had liggen en zit nog los
De schroefas onderdelen meteen maar afgemaakt. Wat gegrabbeld bij de stoom onderdelen en een voorwiellagertje van een elektro auto (3-de van links) pas gedraaid voor de askoker. Van een stukje brons het eindlager gemaakt (het ruwe blokje 4-de van links) en uit 0.4 mm teflon folie met holpijpjes 2 ringetjes geslagen. Het groene "piefje" is de water keerring en wordt veel gebruikt bij voerboten voor het karper vissen. Zou absoluut waterdicht moeten zijn.......
As is rond 4 rvs en er 15 mm m 4 schroefdraad op gesneden.
Het eindlager bij de schroef toch nog iets afgedraaid. Meer naar de naaf diameter van de schroef. Ook een beginnetje gemaakt met de steun voor het roer..........
Een bouwplank gemaakt en bedekt met vershoudfolie. De kiel gelegd en de eerste spanten verlijmd met de kiel.
Ik heb het voordek kunnen gebruiken als sjabloon om alles lekker haaks en evenwijdig te kunnen verlijmen. Is het straks ook niet zo'n gepiel om het dek er netjes in te kunnen lijmen..........
Met de spanten van de achterzijde het zelfde gedaan. Alles is nu mooi evenwijdig en ik kan beginnen de "vierkante" spanten in de vorm te brengen van de rondingen van het dek. Daarna de sparingen in die vorm aanpassen zodat de stringers van 6 x 6 mm mooi vloeiend gebogen kunnen worden.
De eerste stringer die de deklijn volgt aangebracht. In plaats van een 6 x 6 mm heb ik 2 maal een 3 x 6 mm gebruikt.
Eerst een beetje vochtig gemaakt en toen watervaste witte houtlijm tussen de strookjes aangebracht. Het hout wordt
er lekker soepel van en in dit geval zonder breuk vast kunnen pinnen en klemmen
Het dek een paar mm verschoven want dat mag nog niet vast natuurlijk........................
De 2 volgende stringers verlijmd. Hij kon nu van de bouwplank af dus kon er 2 tegelijkertijd doen. Deze hebben een dubbele bocht.................naar beneden in een S en daarna rond naar de achterzijde. Werkt goed het hout nat maken en verlijmen met de witte houtlijm. Met een beetje zachte dwang kon ik de bochten er goed in krijgen zonder breuk.
Op de plekken waar het nodig was worden de lijm punten in bedwang gehouden met ty-wrapjes tot dat het droog is.
De rest was natuurlijk een herhaling van "zetten". De stringers in de vorm van de spanten gebracht en dan wordt de uiteindelijke vorm al aardig zichtbaar.