T.I.D. tug en Thames Lighter

Ahoy Dunsz,
Vriendelijk dank voor het antwoord, zelf ben ik bezig met de coaster Mercantic en geef hier aan mn eigen draai dus niet zoals ze gebouwd werd.
Ik zit alleen even met de opbouw, er zijn veel mensen die kiezen voor een polystyreen opbouw en ben daar zelf ook mee gestart maar ben er nog niet echt tevreden over, en wat ik nu zie zoals jij dit aanpakt met je opbouw geeft me een beter gevoel, ik wil er toch even naar kijken of deze (hout)bouwwijze me beter bevalt!
grt. Henk-J

Ahoy Dunsz,
Vriendelijk dank voor het antwoord, zelf ben ik bezig met de coaster Mercantic en geef hier aan mn eigen draai dus niet zoals ze gebouwd werd.
Ik zit alleen even met de opbouw, er zijn veel mensen die kiezen voor een polystyreen opbouw en ben daar zelf ook mee gestart maar ben er nog niet echt tevreden over, en wat ik nu zie zoals jij dit aanpakt met je opbouw geeft me een beter gevoel, ik wil er toch even naar kijken of deze (hout)bouwwijze me beter bevalt!
grt. Henk-J

Nou Henk...... bij mij kwam kunststof zo-wie-zo niet in aanmerking i.v.m. de warmte van de stoomketel & brander ;). Bovendien 1 mm triplex kun je gewoon knippen met een schaar....
Als je na bewerking van het hout/opbouw de zaak binnen en buiten in de G4 zet is het absoluut water bestendig.

Vandaag een beetje "stoom gerelateerd" gefreubeld. Ik heb een condensvaatje/olie afscheider gemaakt voor de 4-cilinder. De boringen/aansluitingen voor de water afzuig en rest stoom naar de schoorsteen doe ik pas als ik de definitieve plaats heb bepaald. Ik heb hem zo gemaakt dat hij ook voor de Saito twin te gebruiken is. De materialen komen allemaal uit de rommel/restbak en waren stukjes die ik over had.

P1011371.JPG

De trommeltjes gedraaid, asjes afgemaakt en een paar tandwieltjes uit de rommelbak aangepast. Zo is het een aardige look-a-like geworden van de echte ankerwinch ;)

P1011373.JPG

Sjiek liertje hoor Dunsz! Zouden ze hier vroeger ook van de gietijzeren liertjes hebben gebruikt? Kan me uit de binnenvaart na de ankerspil eigenlijk alleen maar plaatstalen exemplaren herinneren. Gr. Klaas.

Sjiek liertje hoor Dunsz! Zouden ze hier vroeger ook van de gietijzeren liertjes hebben gebruikt? Kan me uit de binnenvaart na de ankerspil eigenlijk alleen maar plaatstalen exemplaren herinneren. Gr. Klaas.

Dank voor je compliment K-K :) Geen idee, ik weet alleen van foto's van de "echte" TID's dat de frames van het stuurmechanisme en de ankelier idd gietijzer waren. De handlier zoals deze zaten standaard op de afgeleverde marine slepers. Na de 2-de WO werden de TID's overgenomen in de burgervaart en kregen diverse aanpassingen zoals stoom aangedreven ankerlieren , een overkapte stuurhut en in veel luiken werden patrijspoorten geplaatst.

CIMnEkyXAAUuK75.jpg

De tweede as is voor "dubbelwerk".
Vandaar het grote tandwiel.

Tja, die mist idd bij mij Harm :) ik heb er een "look-a-like-je - of lite versie" van gefreubeld.
Het wordt een semi-schaal modelletje van nog geen 90 cm waarbij het aandrijven op stoom en het leren hiermee om te gaan voor mij het belangrijkste is/wordt. Verder heb ik nog een aantal tekeningen liggen van stoom machientjes
die ik graag wil gaan maken en allemaal uit kan gaan proberen/testen in dit bootje.

Het complete dek geplaatst/gelijmd. Met al het "losse spul" er op begint het nu een beetje op een TID te lijken ;)

P1011376.JPG
P1011377.JPG

Het laatste gedeelte van de opbouw gemaakt met links de afvoer van de kombuis en rechts de mast. De mast heb ik gemaakt van een gebruikte penseel................was precies de goede lengte, diameter en taper.............:)

P1011379.JPG

En wat aan poppenhuis-gefreubel gedaan.................:D
Van links naar rechts...............de machiene-telegraaf, de bak voor de reddingsringen, het zitje voor de stuurman,
het kompastafeltje en een tafeltje met extra plank.

P1011378.JPG

hoi Dunsz, ziet er weer prachtig uit.
Enkel de boeien zou ik nog wel even onder handen nemen. Het touw er rond lijkt zo kunstmatig.
Als ik naar je ander werk kijk zou ik je willen aanraden de koord te vervangen door echte zodat het er een beetje natuurlijker uit ziet.
Moet met jouw knutsel capaciteiten best te doen zijn.

vgr Marc

hoi Dunsz, ziet er weer prachtig uit.
Enkel de boeien zou ik nog wel even onder handen nemen. Het touw er rond lijkt zo kunstmatig.
Als ik naar je ander werk kijk zou ik je willen aanraden de koord te vervangen door echte zodat het er een beetje natuurlijker uit ziet.
Moet met jouw knutsel capaciteiten best te doen zijn.

vgr Marc

Hoi Marc, dank je.
Die boeien zijn idd nog niet zoals ze horen te zijn. Er is nog helemaal niets met een definitieve kleur of afwerking dus de boeien komen ook nog aan de beurt ;) Of ik de koordjes ga vervangen voor echte.............weet ik nog niet.......

Dunsz, Zou de reddingboeien voorzien van echte touwtjes. Even op 4 plaatsen hechten met CA lijm en dan een smal strookje leukoplast om de gelijmde plek. Zo gepiept en net echt. Ziet er op de boeien na allemaal leuk uit. Gr. Klaas.

Back