T-rex 500

Dilemma voor my is nog steeds welk type servo's
op de swash?

Futaba 9650 lijken me een beetje overpowered,
Futaba 9257 lijken me een beetje underpowered!

Welke van de 2? Zeker is wel dat het Futaba moet worden.........

Advies is welkom!

Ron

PS Wanneer kunnen we jouw eerste Trex500 clip
verwachten Richard?

Ik heb 9257's besteld en die zijn zeker niet onderpowered. Niet alleen bijna alle toppers vliegen ermee (als hij bij hun niet kapot gaat, dan bij mij ook niet is de gedachte) maar ook als je kijkt naar de specs kom je tot die conclusie.

Ze hebben 2kg stelkracht, maar werken samen om de swash te bedienen. Dus 3x 2kg, uiteraard klopt die stelling niet helemaal... omdat je dit niet zo kunt optellen, er bestaat een verhouding voor. Maar laten we ervan uitgaan dat maar de helft van de stelkracht overblijft... dat is dan 3kg stelkracht voor de pitch op een heli van 1700 gram. Op een R90 zijn er veel die vliegen met 7 kg stelkracht op de pitch, in verhouding veel minder.

Jason krause en Bert kammerer vliegen overigens beide met 9257's op 6v.. zonder problemen.

Wanneer kunnen we jouw eerste Trex500 clip
verwachten Richard?

Zodra mijn accu's binnen komen (zijn net opgestuurd bij Duralite vandaan) en de 500 op voorraad komt bij 4rc.nl

Cheers,

Richard

Ben benieuwd!

VWB De 9257 op 6 volt, vergeet niet dat de heli piloten die jij
voorsteld, zwaar gesponsord worden! Als ik wat plat vlieg,
duurt het minimaal 2 weken voor eea weer vliegt, zij pakken
waarschijnlijk de volgende gewoon uit de achterbak.
Ik denkt dat 6 volt de goden verzoeken is, maargoed
we zullen zien of ze het bij jou ook volhouden!

Ik begrijp dat je weer FP lipo's gaat vliegen?
Perfecte keus, alleen voor mijzelf niet haalbaar,
waarschijnlijk wordt het Align 6s1p 2100 of 2500.
Ik hoop dat ze inmiddels wat minder snel puffende
cellen gebruiken.

Heey allemaal,

hehe de keuze van servo's ik raad de S9527 af ik zeg niet dat ze slecht zijn!
Simpelweg om de redenen dat je ze niet kan vliegen op 6V (zal wel gaan maar de vraag is hoe lang).

Zo als 666yeti666 vroeg over het toerental.
Ik vrees dat dat toerental wat aan de lage kant gaat zijn.
Ik vlieg mijn 600N op dat toerental.(2300)
Maar natuurlijk dat is weer iets dat je zelf moet bepalen.

Ik kan wel zeggen mijn eerste bevindingen van de heli waren abnormaal goed.
Hij vliegt wel degelijk zo als zijn grote broertje de trex 600 alleen veel meer power.
Dit weekend zal ik hem wel een beetj lager trekken en eens zien wat ik er uitkrijg met de 13T pinion!!!

Veel groetjes jonas

Simpelweg om de redenen dat je ze niet kan vliegen op 6V (zal wel gaan maar de vraag is hoe lang).

Volgens Jason vliegt hij er al zo'n 60 vluchten mee, zonder problemen. Overigens heb ik niet gezegd dat ik op 6v ga vliegen, wat ik begrepen heb is dat je de BEC van de regelaar kunt instellen qua voltage. Ik zal dus waarschijnlijk op 5,5v of zoiets gaan vliegen.

Een misvatting is trouwens dat je een servo van 4,8v niet op een hoger voltage mag gebruiken. De gebruikte voltages zijn afgeleid van 4NC en 5NC pakketen, echter heeft een zogenaamd 6v pakket een piek voltage van 7v of soms nog iets hoger. De servo kan dus niet tegen 7v, maar futaba heeft bevestigd dat meeste servo's die niet voor 5NC geschikt zijn WEL gebruikt kunnen worden met een constante 6v voeding. Uiteraard slijten ze wel harder en daarom ga ik meestal van de veilige kant uit.

Ik vlieg mijn 600N op dat toerental.(2300)
Maar natuurlijk dat is weer iets dat je zelf moet bepalen.

Ik kan wel zeggen mijn eerste bevindingen van de heli waren abnormaal goed.
Hij vliegt wel degelijk zo als zijn grote broertje de trex 600 alleen veel meer power.
Dit weekend zal ik hem wel een beetj lager trekken en eens zien wat ik er uitkrijg met de 13T pinion!!!

Ben benieuwd naar je bevindingen! Overigens heeft de 600 elektro ook al veel meer vermogen dan de 600N, die valt, in vergelijk met de 600E een beetje tegen (als je die gewend bent :wink: )

Cheers,

Richard

Hoe meer toeren hoe stabieler hij vliegt, ook in de wind. Hoe meer toeren, hoe agressiever hij reageert. Hoe meer toeren hoe meer hij in mag kakken voor het echt vervelend word.
Meer toeren vliegt fijner, is hij te aggressief dan kun je hem altijd temmen met zwaardere paddles bijvoorbeeld.

Dit zijn de redenen waarom er steeds meer met hoge toerentallen gevlogen word, ook door beginners.

Als ik kijk naar hoe jij vliegt met jou heli, dan kan jij zelfs al flink nut hebben van meer toeren. Nu is jou heli een beetje wiebelig, met meer toeren zal hij snel een stuk stabieler worden... maar natuurlijk wel ten koste van de vliegtijd :wink: Probeer maar eens!!

Ok, dat maakt een hoop duidelijk en inderdaad zit ik op een relatief laag toerental ,ca. 1800rpm met een relatief laag gewicht + langere rotorbladen wat de rotorbelasting ook nog eens verlaagd. Bijna alle ingedienten voor een instabiele heli bij wat wind ....

hehe Richard,

Misschien moet je die 600N is na zien.
Als ik ze vergelijk is het vermogen van de nitro bijna het dubbele.
Natuurlijk weet ik niet jou setup.
Maar ik vlieg enkel alles standaart align.

Groetjes jonas

Ik heb gevlogen met een 600N van een vriend met OS50 Hyper + MP2 en mijn eigen 600E met alles Align en FP5000 EVO25 accu's. Ik heb pieken van 2500 watt, dat haalt een 8cc brandstofmotor sowieso niet.. en qua vliegen voelde de Nitro een stuk zwaarder aan (is ook 300 gram zwaarder, gelijk setup qua servo's etc + een tank brandstof) en veel minder krachtig.

Wel heb ik gemerkt dat bij de 600E de accu's een heel heel erg grote rol spelen, zelfs het verschil FP4900 EVO22 --> FP5000 EVO25 is heel erg duidelijk merkbaar. Maargoed, we hoeven het niet altijd eens te zijn :wink:

Cheers,

Richard

Ik ben er nu helemaal uit :)

Het wordt een T-Rex 500 CF met:

Cyclic servos: Futaba S9257
Tail Servo: Futaba S9257
Battery: FP EVO30 3200 5S
Gyro: Spartan DS760
RX: Spektrum AR6200
Zender: JR X9303

Laatst bewerkt door een moderator:
Of de 6100T Logictech ? Deze zou ik nemen maar de andere 2 ken ik eerlijk gezegt ook niet. Behalve van forums uit de US.

Battery: FP 3300 5S

Ik zou (net als ik) voor de FP3200 5s EVO30 (30C dus!! ipv 25C) gaan. Net een tikje minder capaciteit, maar wel een flink hogere C waarde. Ik krijg ze deze week binnen, net als de servo... nu moet de heli alleen nog bij 4rc.nl binnenkomen een keer... :(

Qua gyro zou ik kiezen voor de Spartan DS760 denk ik, als je dan toch flink gaat spenden. Dit is volgens mij de "beste" gyro. Als ik nog een paar honderd over had dan kocht ik die ook, maar voorlopig ga ik het eerst proberen met de Logictech 2100t die ik nog heb liggen.
De 6100 is ook erg goed (die heb ik op mijn 600) maar word alleen geleverd met de standaard (te) grote servo. Verder wel ook een goede optie natuurlijk, beter dan de GY611 (lichter/compacter).

Cheers,

Richard

Laatst bewerkt:
Die Spartan DS760 lijkt me ook wel de overweging waard, helemaal omdat je hem via de PC kan instellen, waar koop je de Spartan DS760 en wat kost deze, kan hem zo nergens vinden nl.

Ik denk toch dat ik bij de keuze voor de Solid G blijf. Op de CY website staan zelfs aan aanbevolen settings :p

Aanbevolen settings??
Neem aan dat je iedere gyro toch zelf afstelt naar je eigen smaak en omstandigheden, die per set-up / headspeed / grote temp. wisselingen etc. kunnen wijzigen?
Er zijn zat goede nieuwe gyro's te krijgen op het moment.
Maar wat ik van de Spartan aan gebruikerservaringen gelezen heb, het lage eigen gewicht en geringe afmetingen, instellen en firmwareupgrade mogelijk via de PC, en dan de gunstige prijs die eraan hangt (tov vergelijkbare kwaliteit)....
Heel erg mooi ding..

edit:
Haha, ik zag dat je het draadje omhoog had getrokken over de Spartan...
Daar zeg ik ongeveer hetzelfde, ben wel consequent ;)

Eric

Laatst bewerkt:
Ik zat nog even weer in dubio, heb nu veel meer gelezen over de Spartan en denk toch dat ik hem wil hebben!

Spartan gyro is besteld, ook zag ik dat Align al de nodige upgrades heeft voor de 500, iemand al iets hiervan in gebruik?

Ik heb ook de Spartan DS760 maar besteld, ben eigenlijk wel erg benieuwd waarom het zo'n hype is! Meeste winkels hadden er tussen de 30 - 50 binnengekregen en ALLEN waren ze binnen 1 dag uitverkocht.... sommige binnen 30 minuten, ziek toch??

Dit word het bij mij:
RX: 606FS
Zender: 14MZ + TM14 / 6EX 2.4ghz (voor op vakantie)

Ik krijg de gyro vandaag of morgen binnen, de heli komt het einde van de week... zodra ik hem heb zal ik hem bouwen en wat foto's hier plaatsen. Verder staan alle benodigdheden al te wachten...

Cheers,

Richard

Ik heb ook de Spartan DS760 maar besteld, ben eigenlijk wel erg benieuwd waarom het zo'n hype is! Meeste winkels hadden er tussen de 30 - 50 binnengekregen en ALLEN waren ze binnen 1 dag uitverkocht.... sommige binnen 30 minuten, ziek toch??

Dit word het bij mij:
RX: 606FS
Zender: 14MZ + TM14 / 6EX 2.4ghz (voor op vakantie)

Ik krijg de gyro vandaag of morgen binnen, de heli komt het einde van de week... zodra ik hem heb zal ik hem bouwen en wat foto's hier plaatsen. Verder staan alle benodigdheden al te wachten...

Cheers,

Richard

Komen er nog upgrades op van ALIGN Web Shop

zoals de metal bearing blocks
h50075_1.jpg

Deze canopy is ook mooi:
h50080_1.jpg

Ik maak er altijd een punt van zo min mogelijk upgrades te gebruiken, puur omdat het meestal downgrades zijn.

De definitie van een upgrade voor mij is :"Iets wat de vliegeigenschappen verbetert en het gewicht niet beinvloedt of lager maakt"

Sommige dingen zijn echter wel nuttig, zoals de metal control levers omdat deze wel erg slap schijnen te zijn. De bearing bloks ga ik niet vervangen, niet nodig. Is bij de 600 ook niet nodig, het is enkel bling. Als ze lichter zouden zijn dan de plastieken zou ik het nog wel overwegen :wink:

Cheers,

Richard

Back