T Rex 600 nitro Spezial Edition

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Heli-Uwe, 11 nov 2012.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat bedoel ik....
    En dan heb je alles gerepareerd, maar heb je nog steeds een motor "die een klap gehad heeft"...

    Ik vind het gewoon een te groot risico.
    Preventief vervangen van lagers of zo, een drijfstang betrappen vóór hij te ver uitgelubberd is, prima. Maar een motor die in elkaar gelopen is repareren?
    Daarvoor zijn er teveel goede alternatieven...

    Groet, Bert
     
  2. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    idd richting de 200 €
    lager, buis, zuiger, zuigerveer,

    hoe lang zou ik hem nu laten inlopen,
    2 tankjes stationair, dan wat gas geven hoveren, en naar 3 liter iets gevorderder vliegen en dan naar 5 liter powern ...
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, twee tankjes stationair is niet nodig. Met name de zuigerveer, wil eigenlijk gelijk in het begin al een keer flink belast worden.
    Dus starten, warmdraaien (max 1 minuut), en dan voorzichtig gaan hooveren met een vette afstelling en niet aan één stuk door, maar korte hopjes met een stationair-afkoelperiode. Steeds een beetje langer hooveren en korter stationair. Na vier tankjes zou je toch al wel non-stop moeten kunnen hooveren.
    Na ongeveer een uurtje looptijd met nog steeds een (te) vette afstelling vermogen gaan vragen, en als je dat een uurtje gedaan hebt, kun je op zoek gaan naar je normale vlieg-afstelling.
    Dat zou MÉÉR dan voldoende moeten zijn, voorzichtiger dan de meeste mensen doen zelfs....

    Groet, Bert
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  4. jjdehaan

    jjdehaan

    Lid geworden:
    20 okt 2008
    Berichten:
    1.745
    Locatie:
    Rockanje,Zuid-Holland
    Idd wat Bert al aangaf.
    Na een tankje of 7a8 kan er best wel goed rond gevlogen worden met een nog iets vettere afstelling
    Ga hem zeker niet te schraal zetten,kost je weer een aantal euro's om m te repareren;)
    Jij heb toch een 3 naalds carb?? zeker de midden naald 1 volle slag uitdraaien en Highspeed naald zeker niet te schraal in het begin en de temp regelmatig controleren
    oftewel weer even terug naar basis en rustig aan opbouwen met armer zetten.....

    S6
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  5. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    thanks !!!
    hij loopt nu rond met midden naald 1,25 en de grote naald met 1,75
    hij komt nog niet helemaal goed op touren en rookt sterk,
    morgen nog wat hoveren, dan gaat de kleine naald richting 1,0 en de grote op 1,5
    deze instelling is iets hoger dan die van daarvoor en zou goed zijn.

    nog eens bedankt, ik heb het zo gedaan, niet lang omheen, korte hoppers van 2 minuten,
    temp gekeken, afkoelen envz., ... leuk !

    Groet
    Uwe
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan moet het goed komen....
    Hopen dat je nog lang plezier van de reparatie mag hebben!

    Groet, Bert
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  7. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Ja, mooie vogel,
    niet het modernste spul, ha ha, maar 100% betrouwbaar, nog wel met de goede GY401 enzv.

    Vandaag bij heel veel wind nog 5 "vluchtjes" á 5 minuten gevlogen,
    en het klinkt steeds beter, ruikt ook lekker, ha ha

    Groet
    Uwe
     
  8. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    De motor is volgens mij nu goed ingevlogen,
    en hij loopt in een iets rijkere afstelling als te voren,
    maar wel met de zelfde power,
    blijkbaar was dat lager al langer niet meer goed,

    touren bewegen tussen1950 en 2050 RPM,
    de tank is na 10 minuten op,
    de heli rookt goed !

    nog een ongewilde autorotation uit rond 20 meter hoogde gemaakt,
    en veilig geland !
    nadat de motor uit ging,
    oorzaak, heel slordig van mij,
    was een kapotte benzineslang in de tank,
    die hat al langer vervangen moeten worden,

    Dus benzineslangen vernieuwd en ook de benzinefilter.

    Top vogel,
    en thuis wat schon maken en de vlieglipo laden,
    is na 30 minuten alles weer opgeruimd !

    Groet
    Uwe
     
  9. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    en verder nog eens 10 vluchten gedaan,
    en de koppeling knalt uit elkaar,
    schade hoop ik, alleen de koppeling, en de lagers aan de clock.
     
  10. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dan heeft er toch iets niet goed uitgelijnd gezeten.....

    Wel balen dat je nu opeens zoveel pech hebt met die heli....

    Groet, Bert
     
    Heli-Uwe vindt dit leuk.
  11. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    ik heb de koppeling al bestelt,
    ik denk dat na een aantal vlieguren de clutch-liner versleten is,
    en de koppeling verder uit elkaar moet en dan maar breekt,

    nu is ook mijn vliegstyle met deze heli verandert
    en ik vlieg met dat oude ding, haha, nu 3D kunstjes,
    da zijn toch wat andere onderdelen aan de buurt,

    bedankt Bert, ik dacht wel aan de koppeling,
    dat die maar weer stuk gaat,
    alleen weer de motor uit bouwen, phhhhh,
    eigentlijk wilde ik vliegen, niet knutselen,
    dat is winterwerk,

    Maar erg bedankt voor meelezen, Bert !
     
  12. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    euhm.. uwe..

    Mijn liner is nog nooit versleten geweest..
    sterker, daar is bij mij nog maar net een klein beginlaagje vanaf na +/- 4 jaar ongeveer.
    En nog steeds slipt de koppeling langs de liner als ik de heli stationair het veld op loop.
    Mijn heli staat zeer zeker niet stil, de mijne vliegt best nog wat in een jaar

    nu toer ik wel vlot op, dat scheelt misschien. Ik heb een hekel aan dat geslip.

    wat jij met de heli doet, maakt de koppeling ook niet uit.
    vast is vast. of jij nu rustig vliegt, of keihard 3d. dan slipt het ook niet..

    Ik heb wel kapotte koppelingen gehad door verkeerd om aanslaan.
    uitlijning heb ik nooit last van gehad, ook nooit extreem veel aandacht aan besteed.
    wel iets. maar nooit nodig geweest om daar heel moeilijk voor te gaan doen.
    Of je motor/kopppelingsklok moet wel heel scheef staan..

    Kun je een foto plaatsen van de klok met de liner?
    en evt de oude koppeling?
     
  13. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    Bedankt voor al de info @Student:

    de heli is nog niet uit elkaar ,
    ik wacht nog op onderdelen,
    en in de werkkamer staat nog een Gaui, ook met probleem koppeling.

    Zelf vlieg ik ook veel,
    ik heb 4 heli's met deze type koppeling (ook de Varios bv.)
    en er zijn problemen naar een aantal van rond 15 tot 20 vlieguren,
    als ik het weet, heb ik da geen last van,

    Optouren doe ik ook snel,
    laat de heli even nog met 0 pitch draaien, daar slipt ook niks !

    En lijnen, ... dat is idd een echt dun laagje, daar heb je gelijk.

    Groet
    Uwe
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De Vario koppeling KAN niet uit lijn staan: klok en vliegwiel draaien letterlijk op dezelfde as....

    Hoe gevoelig een T-rex koppeling er voor is weet ik niet, maar vergelijkbare constructies zopals die van de Hirobo's (waarvan dan wel weer het vliegwiel vééél lichter uitgevoerd was) braken om de haverklap als de boel niet in lijn stond, oude Schlüters ook bijvoorbeeld.

    Qua liners: op één heli na, die eigenlijk geen heli genoemd mag worden (MFA Sport 500 Collective, zat een stukje niet-recht-pakkingpapier bij wat je zelf in de klok moest lijmen) heb ik in meer dan 30 jaar nog nooit een versleten koppelingsvoering meegemaakt (versleten in de zin van dat het problemen opleverde).

    Het probleem van verkeerd om aanslaan, dat ken ik dan weer niet. Uiteraard loopt er bij mij ook wel eens een gloeiplugmotor achteruit, maar dat heeft voor zover ik mij kan herinneren nog nooit tot koppelingsschade geleid...

    Groet, Bert
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ik heb twee keer een motor verkeerdom gehad, en 2 keer na een paar vluchten de koppeling kapot...
    eerste keer viel hij in stukken na de landing
    tweede keer had ik toevallig de motor eruit na een 2tal vluchten, en ik zag de scheur al zitten.

    verder nooit gezeur..
    alleen na een keer verkeerd aanslaan
     
  16. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik vind het zo vreemd, want als de motor verkeerd om draait, koppelt het vrijlooplager uit en loopt de motor onbelast.... Ik zie niet in wat er dan de koppeling kan beschadigen.
    Te ver uitbuigen van de schoenen is niet mogelijk, ze KUNNEN niet verder uitbuigen dan tot aan de klok, en zo ver buigen ze tijdens normaal gebruik ook....

    Ik geloof je absoluut, alleen ik kan het niet verklaren....

    Groet, Bert
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    Wat mij ooit door mn lhs is verteld, hij had er meer gehad..

    Normaal "slepen" de zijkanten van een koppeling.
    Het stukje materiaal aan de bovenkant is daar op gedimensioneert. Trekkracht en buig.
    Slaat de motor andersom aan, moet dat stukje materiaal een stootbelasting verwerken. En hij steekt ipv sleept.

    Die klap wanneer de zijkanten de klok tegenkomen wanneer ze stekend erin gaan, schijnt de bottleneck te zijn.
    Schijnt.

    Ik zou iig niet kunnen verklaren waarom ze anders altijd breken wanneer hij andersom aanslaat.
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.964
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik vind dat heel erg moeilijk te beoordelen en/of te geloven want de massatraagheid van klok en tandwiel zou verwaarloosbaar moeten zijn....
    Sla maar eens met je vlakke hand tegen een voetbal, en prober eens een beurse hand op te lopen door met de achterkant van je hand zo hard mogelijk tegen een een pingpongballetje, te slaan....

    Aan de andere kant: als het zo is, dan is het zo.... Wees blij dat sinds de vonkendoos, je motor niet meer achteruit KAN lopen.... ;)

    Groet, Bert
     
  19. Heli-Uwe

    Heli-Uwe Forum veteraan

    Lid geworden:
    9 apr 2012
    Berichten:
    9.940
    Locatie:
    Leidschendam Zuid-Holland
    nog eens bedankt voor de vele info,
    iig zou ik goed op uitlijnen kijken en ook de lagers in de clock checken,
    dan zou het wel goed komen.

    Groet
    Uwe
     
  20. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    ik snap wat je bedoelt bert..
    Maar een andere verklaring heb ik er niet voor. is wel erg toevallig dat het kreng precies breekt net nadat hij andersom heeft gedraait.
    misschien dat mijn motor een beetje agressief aanslaat... Of ik heb gewoon een paar keer pech gehad

    maar 2 keer exact bij dat voorval precies dat kapot vind ik een tik te toevallig ;-)
     

Deel Deze Pagina